افغانستان از اشغال تلخ تا اشغال شرین
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۶    ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ کد خبر: 146746 منبع: پرینت

امسال مصادف است به بیست و نهمین سالروز خروج شوروی ها از افغانستان. یک تعداد زیادی مجاهدین این روز را روز نجات ملی و محصول قربانی ها و ایستادگی های خود می شمارند.

امریکاییها، پاکستانی ها و شرکای عربی شان که در شکست شوروی ها با مجاهدین همسنگر بودند نیر درین پیروزی خود را شریک می دانند. ولی آنها مدتی است که به این روز دیگر افتخار نمی کنند. امریکاییها از سر نوشت مشابه به شوروی ها نیز نگران اند و به نظر می رسد در جستجوی فرار از باتلاق سنتی این سر زمین اند.

واقعیت این است که افغانستان از ۱۹۷۹ بدین طرف چندین بار توسط نیرو های خارجی بگونه رسمی و غیر رسمی ، قانونی و غیر قانونی دست بدست شده است.

شوروی ها در دسامبر ۱۹۷۹ افغانستان را به شکل غیر قانونی اشغال کردند و در ۱۵ فبروی ۱۹۸۹ به شکل رسمی ترک گفتند. دیری نگذشت که افغانستان توسط پاکستانی ها و هزاران تروریست جهانی به شکل برادرانه و رسمی اشغال شد و افغانستان را به جهنم روی زمین تبدیل کردند. اما در ۲۰۰۱ نوبت اشغال آمریکا و ناتو و بیش از ۴۰ کشور جهان رسید.

حالا آمریکا " دایه مهربانتر از مادر" سر نوشت افغانستان را بدوش دارد. بسیاری ها ازین اشغال قانونی راضی به نظر می رسند. در گذشته ها مردم خواهان خروج فوری اشغال گران بودند، ولی حالا همه چیز تعییر کرده است.

از گلبدین گرفته تا ملا ها و ناسیونالیست ها طرفدار اشغال آمریکا برای قرن ها اند به شرط اینکه نان بدهند و امنیت آنها را تامین کنند. اما درین میان استثنا نیز وجود دارد. گلبدین از حکومت آمریکایی بخصوص دالر هایش بسیار راضی است. ولی بیشتر طرفدار الحاق افغانستان به پاکستان است که حکمران آن خود وی باشد.

حالا پرسشی اساسی این است که چرا یک اشغال تلخ است ولی اشغال دیگر شرین؟
چرا از میان اشغال گران متعدد اشغال امریکایی را خوش دارند؟

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
اشغال
نظرات بینندگان:

>>>   خا طر جمع باشید دیگر کفر در این افغا نستان شکست نمی خورد زیرا همه ایمان به دالر های کفری اند شوروی خو دالر نداشت که شکست بخورد ولی حالا مملکت های کفری همه شا ن ع و غ را مست دالر نمو ده اند

>>>   اینکه یک اشغال تلخ است و اشغال دیگر شرین بستگی به حماقت افغانستانی دارد.

نوکران آمریکایی اشغال امریکایی را خوش دارند. همه بدبختی ما از دست آمریکاست.

مجاهدین را علیه اشغال شوری و کفار مسلح کرد، بعدا همان ها راضی کرد که به اشغال کفار دیگری تن بدهند.
... بر امریکای خبیث.
... بر آمریکا ... بزرگ

>>>   بد ترین وتلخترین وسیاه ترین اشغال توسط پاکستان بود

>>>   Q.u. Amin
از قراین اسناد تاریخی ومشاهده عینی بر می آید که پشتونها نتنها قوم اکثریت مطلق نیستند بلکه حتی در مقابل قوم تاجیک هم اکثریت نیستند.

از دوستان بزرگوار خواهش میکنیم که آمار های را از پیش خود ارایه نکنند. حقیقت امر اینست که در افغانستان هیچوقت نفوس شماری نشده است . چون دولت داران پشتون میدانستند قوم پشتون اکثریت نیست هیچگاه اقدام جدی وحقیقی برای انجام پروژه نفوس شماری ننمودند.
در طول قرن گزشته دولتها چند بار اقدامهای نمادین به شروع این کار کردند ولی هربار بدلایلی کمبود بودجه ونبود امکانات لازم درمحلات صعب العبور ونبود راه های مناسب وامن وهمچنان در زمان حزب دیموکراتیک وبعدا حکومت موقت بدلیل نبود امنیت جانی این کار در نیمه راه متوقف ساخته شد چرا؟
بازهم این کار ربط مستقیم به افغانیزه کردن کشور دارد. نام افغانستان را اولین باردر دوره دوم شاه شجاع به اشاره نماینده تام الاختیار انگلیس در هند برتانیوی برخلاف میل شاه شجاع به او دیکته وبعدا کم کم سر زبان ها افتاد.
ولی سیاست ساختن یک کشور جدید بنام افغانستان در محوریت قوم افغان ( پشتون) بر روی استخوانهای اقوام دیگر بخصوص تاجیکها وهزاره ها که اکثریت مطلق باشندگان این سرزمین را تشکیل میدهند در اوایل قرن گزشته پایه ریزی شد . محمود طرزی در دولت امانی وبعد تر مهمند وحبیبی در دولتهای نادر وظاهر اساس ناسیونالیزم افغانی را گزاشتند. برای دوام وقوام اینکار شروع به جعل کاری در ساحات مختلف سیاسی واجتماعی ( جعل نفوس ، جعل تاریخ) نمودند .

منطق حکم میکند که اگر قرار باشد کشوری را افغانستان نام بگزارند که نامش از نام یک قوم از میان همه قوام کشور باشد ، باید آن قوم بزرگترین قوم کشور باشد که چنین حقی را بخود بدهد.
ازینجا :
1 در قدم اول باید جعل نفوس صورت گیرد طوریکه قوم افغان بصورت مطلق اکثریت جا زده شود واینکار بشدت تبلیغ بشود که همینطور شد.
2 در قدم دوم برای این قوم یعنی افغان باید تاریخ سازی وگزشته سازی صورت بگیرد که در مکتبها ومدارس تدریس واز طریق رسانه ها تبلیغ شود که همینطور شد.
3 در قدم سوم باید فرهنگ وزبان این قوم بشدت تکامل داده شود وجاگزین زبانهای دیگر گردد که این کار هم تا امروز جریان دارد . برای اینکه زبان پشتو ریشه بگیرد از هیچ تلاشی دریغ نمیشود حتی کمر به تخریب زبان فارسی که زبان بومی این سرزمین است بسته اند .
ازیک قرن بدینسو برای زبان فارسی قصدا در مدارس ومکتب ها گرامر ویا دستور زبان که باعث میشود زبان پویا وسالم بماند تدریس نمیشود ولی برعکس برای پشتو انجمن های مختلف پشتو تولنه وغیره تاسیس میشود

>>>   صفوی
فکر کرده بودند که بعد از شکست شوروی فرشته های امریکایی که گویا معتقید به کتاب آسمانی اند برای نجات شان می آیند ودنیا گل وگلزار میگردد " هم ثواب وهم خرما " وبه اصطلاح هم جهاد شان نزد خدا حساب میگردد و اجرش با صاحب شدن هوران بهشتی همراه خواهد بود ای وهم صاحب سرمایه میشوند ؛ ولی از این تحقیرش خبرنداشتند....

>>>   اقای امیر زاده!
بسیار معذرت میخواهم اشغال اشغال است تلخ وشیرین ندارد بنده هردو را چشیدم وملت افغان با گوشت وپوست لمس نموده اند انی که شما کنا یتا شیرینش خوانده اید تلخ تر ازان تلخی است که گفته ایددر پیشاپیش ان اشغال تره کی وامین وببرک ونجیب واتمر واستانکزی قرار داشتند وسرقافله دار این اشغال کرزی وقانونی ومحمدی وعبدالله وغنی واتمرواستانکزی هستند افرین به کمونیست ها ی بی حیا که هم ان اشغال را رهبری میکردند وهم این تجاوز راامید واریم همانطوری که عمر تهاجم روسها کوتاه بود این هجوم نیز زیاد دوام نیاورد وگرنه حوصله ای ملت ما وسایر ملل جهان سر امده از سوز دل چنان نعره ای مرگ بر خاینین ووطن فروشان را سر دهند که خاندان انها را نابود وریشه ای شان را بخشکاند
لالی از ننگرهار

>>>   مزه ربل آنزمان کمی ترش بود ولی این دالر با عسل آمیخته و شیرین است . در اول ملا هابه چاپ تصویر مخالف بودند و ادعا داشتند که در پول ها تصویر آدم چاپ نشود که نماز درست نمیشود . اولین بار وقتی تصویر ظاهر شاه در بانک نوت ها چاپ شد ملا های با نفوذ را دعوت نمودند و پیش از نماز برای هرکدام شان نوت های صد افغانیگی با صورت ظاهر شاه در یک یک پاکت با نوت صد افغاګی دادند و ایشان نماز خواندند و بعدن فتوا دادند که هیچ ګبی نیست . امروز به گپ اشرف غنی اګر شش ماه دالر نرسد پادشاهی و تسبیحش بر باد میرود پس پايه این حکومت دالر است و برای شان بسیار شیرین است .برای اینها استقلال و خود ارادیت ملی ارزشی ندارد و امریکا پول بدهد اینها برایش جنگ میکنند تا اهداف آن براورده شود . حیف فرزندان جوان این وطن که چیزی بنام سرباز و چیزی بنام طالب کشته میشوند و این تنور جنگ را زنده نگهداشته اند . همه میدانند که امریکا برای افغانستان درین جا نه آمده است که او را آرام کند امریکا برای ناآرامی این منطقه آمده است و در کارش با این نوکر هایش بسیار مؤفق است ، چنانکه میبینیم .

>>>   هارون جان ببینید که یگان فول نابخشودنی میزنید.
حضور شوروی در افغانستان، دقیقن به سان حضور روسیه در سوریه است.
بشار اسد، مثل آقای تره کی، رسمن از روسیه برای سرکوب لشکر نیابتی ی غرب تقاضای کمک و حضور کرده بود.
نیرو های به اصطلاح دیموکرات سوریه، در ماهیت، همانا مجاهدین دیروز بوده اند.که شما جناب عالی، لباس به اصطلاح کمونیستی را امروز به جهادی و شورای نظاری تبدیل کرده آید.
گلا جان یکی از همکاران اسبق تان

>>>   برادران مشکل کشور امروز قوم گرایی شدید است به نظر من برای رفع این مشکل باید در مناطق شهری هر پشتون با یک تاجیک ازدواج کند و هر تاجیک با یک پشتون و بعد فرزندانشان خراسانی میشوند نه تاجیک و نه پشتون در واقع خوب است ملیت خراسانی ساخته شود چون ملیت افغانی به علت مسئله قومی در بین مردم مقبول واقع نشده است خوب چه اشکال دارد؟ هزاره ها هم با سادات و قزلباش و شیعیان فارسیوان مزار و هرات ازدواج کنند و همه خود را خراسانی اعلام کنند تعصب را از روی قومیت بردارند مساله عقلانی این است که بالاخره هرچند مدت کم یا زیاد قومیت ها یک روز بوجود آمده و روزی هم از ترکیب قومیت ها قومیت و ملیت جدید ساخته شده است اگر میخواهید این کشور ما نمونه بی نظیر در ملت سازی شود این روش است عامل پیروزی کشورهای متمدن امروز حذف قوم گرایی و انحلال در ملت سازی میباشد اولین تهدیدی که برای اسلام بود قوم پرستی اعراب بود که همین باعث جاهلیت اولی بود و مانع از آزاد اندیشی و تفکر و تعقل از امروز بیایید نه تاجیک بگویید نه پشتون نه بلوچ بلکه همه خراسانی شویم خراسان یک نام مربوط به منطقه است و هیچ قوم گرایی در آن نقش ندارد و مبتواند باعث فرو افتادن عصبیت ها و قبیله پرستیها و تند مزاجی ها شود.
اگر موافق استید نظر خود را نشر نمایید
امیدوارم افغان پیپر که واقعا جز رسانه های اندک حامی آزادی اندیشه و بیان است نظر مرا نشر نماید
عبدالحمید خوشحال

>>>   عبدالحمید جان من در نظرت خیلی فکر کردم در نهایت میتواند این نظر شما مورد پسند واقع شود چون ما بالاخره از هر قومیت باشیم همه از یک زن و مرد آفریده شده ایم و خداوند میگوید ما شما را از یک جفت آفریدیم همه فرزندان آدم ابوالبشر هستیم پس میتوانیم برای رسیدن به یک جامعه متعالی و پیشرفته از تعصبات خود دست برداریم و همه مانند برادر کنار هم شویم وقتی یک کلمه همچو افغان بالای مردم قبولانده نمیشود اصرار برای چیست؟ خوب شواهد برای نام خراسان زیاد است و هم در منابع عربی و و رومی تاریخ آن ذکر شده است و هم در آثار شاعران و نیاکان و دانشمندان ما وجود دارد و یک نام باستانی تا قرون اخیر بوده است هیچ رنگ و بوی قومی هم در آن یافت نمیشود حتی تا زمان احمدخان ابدالی و بسیاری از حاکمان پشتون هم نام مملکت هنوز خراسان بود من فکر نمیکنم پشتونهای روشنفکر و ازاداندیش هم با این نام معارضه داشته باشند البته شاید اندکی با تفکر شوونیستی مانع ایجاد همبستگی ملی روی این نام شوند اما این قضیه با روشنگری و ایجاد جنبش ملی بازگشت به مفاخر سرزمینی حل خواهد شد.
منصور

>>>   میدانم از نداشتن تاریخ و فرهنگ پربار عقده حقارت بر دل داری. زیرا درا ین ۲۷۰ سال حاکمیت پشتونها جز حقارت، شرمساری، بردگی، وطن فروشی، سوختاندن مکتب و مسجد، انتحار و انفجار چیزی ندارید که مایه سرفرازی تان باشد.
شما بخاطر قدرت و سرمایه به هر کس و ناکس سر غلامی فرود میاورند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است