تحمیل هویت، جعل هویت برای افغانستان است
وقتی ما در تذکره ها جمهوری اسلامی افغانستان داریم، دیگر این تذکره چه چیزی کم دارد؟ آیا کلمه افغان در نام بزرگ افغانستان ذکر نشده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146757 منبع: پرینت

رییس جمهور و بانوی اول و (با تعجب) سرور دانش برای دریافت تذکره های الکترونیکی ثبت نام کردند.
اگر این شناسنامه ها با ذکر نام افغان بر همه مردم توزیع شود چه تاثیری در آینده خواهد داشت؟ در عین حال در این شب و روز که مردم افغانستان در حمام خون غرق هستنند آیا می توانند مردم را به هم نزدیک بسازند و سبب تامین امنیت شوند یا بیشتر بر اختلاف ها می افزایند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدلوالی نیازی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «سیاه و سفید» گفت: افغانستان کشوری است که سال های سال در آن جنگ روان است و انواع و اقسام مختلفی از استبداد در آن روا داشته شده است. ما در داخل مجلس عرضمان بر حکومت افغانستان برای مردم افغانستان و برای تالار این بود که در یک کشوری که ما هنوز نمی دانیم چقدر نفوذ داریم در یک کشوری که ما هنوز نمی فهمیم که اقوام ما در این کشور چند درصد اقوام افغانستان را تشکیل می دهد. هنوز نمی فهمیم که از کدام راه بتوانیم زمینه های مثبت را برای گرفتن تذکره های الکترونیک فراهم بسازیم، در این یک کشور وقتی ما بیاییم تحمیل هویت کنیم. تحمیل هویت در شرایط فعلی جعل هویت برای تعداد زیادی از مردم افغانستان است. به همین دلیل ما 115 نفر در کاغذی امضا کردیم و از رییس جمهور افغانستان خواستیم که این تذکره را مطابق با فرمان تقنینی که اخیرا صادر شد توزیع نکند.

وی معتقد است، رییس جمهورهای افغانستان قانون تصویب شده برای تذکره های الکترونیکی را به گروگان گرفته اند و بنابر هر علتی که خودشان می دانند نمی گذارند اجرایی شود و بیان داشت: زمانی که اشرف غنی به حکومت آمد یادمان هست که می گفت هیچ افغان از هیچ افغان برتر نیست و تخلص احمدزی را برطرف کرد. حالا خوب می بینیم که هر افغان از هر افغان دیگر برتر است. رییس جمهور غنی آمد و قانون تصویب شده را دوسال دیگر به گرو گرفت در حالیکه حامد کرزی هم دوسال این قانون را کنار گذاشته بود و حالا شد چهار سال. پس این قانون را رییس جمهورهای افغانستان به گرو گرفته اند. همچنین یک تعداد از دوستانی که علاقه دارند هویت خودشان را بر دیگر اقوام افغانستان تحمیل کنند در جاده ها بر آمدند و تظاهرات کردند و گفتند که اگر واژه افغان و اسلام در تذکره ها نیاید ما آن را نمی گیریم.

نیازی، آوردن عبارت جمهوری اسلامی افغانستان را در تذکره ها مکفی می داند و می گوید این عبارت معرفی کاملی از شهروندان افغانستان می کند و می گوید: وقتی ما در تذکره ها جمهوری اسلامی افغانستان داریم، جمهوری که دارد، اسلامی که دارد و افغانستان هم دارد دیگر این تذکره چه چیزی کم دارد؟ آیا کلمه افغان در نام بزرگ افغانستان ذکر نشده است؟ شده است. اما چرا این بحث را مطرح می کنند؟

این نماینده مجلس، اظهار می کند که در هیچ کجای دنیا نام قوم یک فرد در شناسنامه گنجانده نمی شود و افزود: ما در افغانستان زندگی می کنیم و افغانستان کشور اقلیت های بیشتر است. پشتون، تاجیک، ازبک، هزاره و دیگر اقوام زندگی می کنیم و با هم برادر هستیم. من به عنوان یک مسلمان برادران پشتون را بسیار دوست دارم و دوستان زیادی در میان آنان دارم. می خواهم بگویم که ما این بحث را از روی تعصب آغاز نکرده ایم. ما در جهانی زندگی می کنیم که امروز انسان ها به نام خودشان یاد می شوند. در هیچ کجای دنیا هم نام قوم خاصی در تذکره ها ذکر نمی شود. در هیچ کجای دنیا جایی که می روید قومیت شما را نمی پرسند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
شناسنامه
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   تحمیل نیست افغان افغان است

>>>   سسرور دانش یک انسان بادرک است چی فرقی میکند ما افتخار میکنیم بنام افغان از هزاره بودنم هم زنده باد افغان و افغانستان.
بامیانی

>>>   اشرف غنی و دار ودسته اش باید پاسخگوی عواقب خطرناک تحمیل کلمه افغان بر ملت افعانستان در تذکره باشند. این قوم گرای افراطی می خواهد کشور را فدای کلمه ای کند که هیچ نقشی مثبتی در هیچ بعدی از ابعاد کشور ندارد. اشرف غنی نه تنها سیاست نمی داند بلکه او غرق در قومیت است که چشم بر تمام مصالح کشور فرو بسته است. او مانند یک طفل که برای خواستن چاکلت پاهای خود را بر زمین می مالد و چیغ می زند برای درج کلمه افغان در تذکره این کار را انجام می دهد حالا هر چه باداباد. می خواهد افغانستان خراب شود بشود اما چاکلت افغان باید به دیت او بیافتد و ان را بمکد و از آن لذت ببرد.

>>>   ذکر کلمه افغان ضرورت نوشتن در تذکره نیست فقط جمهوری افغانستان کفایت میکند.اما افکار فاشیستی شوونیستی سیاست مداران بی خبر از جامعه نوشتن کلمه افغان در تذکره را ضروری لازمی میدانند.این فاشیستان بدانند که کلمه افغان فقط برای پشتون ها میایند وبس.من معلم پشتو در دوران لیسه داشتم که خودش هم پشتون بود میگفت:افغان در اصل پکت بود بعد پخت شد بعد پشتون شد بعد ابگان شد بعد اوغان شد وبعد هم افغان شد.حالا شما دقت کنید که ریشه اصلی افغان ازکجا آمده است وبه کجا رسیده است؟.خصوصا غیر پشتون ها این موضوع مهم وملی را درک کنند.
ع.ناصری

>>>   تحلیل آقای نیازی بسیار بجا ودقیق بوده علمی حرف زدند ونگفت که به از حرکات قبیله گرای و تحمیل هویت یک قوم بالای اقوام دیگر در بعدهایش این وکلای مردم چه کار ی را انجام خواند داد ؟ مردم افغانستان انکون دانیستند که ما افغانبودیم و واژه افغان صرف بهقوم کوچک پشتون ها میباشد . ما فاسی زبانان تا دمی مرگ از هویت ملی (ناموس ) خود دفاع می کنیم . هیچ خس راه دریارا بند کرده نمی تواند به جز رسوای تاریخ و سر انجام جومت فدرالیزم و یا تجزیه افغانستان ( مرکزی - جنوبی - شمالی ) تجزیه خواهد شد . من یک ازبیمپک هستم و قوم من ازبیک است نه افغان .
زره

>>>   Bagramian

عبدالله خان باز بر سر یک چهار تا جمعیتی و شورای نظاری خوش قلب و خوش نیت کلاه می گذارد!
این عجوبه از روی نیرنگ و ترفند و فریب ذهن های مردم را از روند توزیع کارت های شناسایی الکترونیکی ناخشنودی ظاهری خویش را رسانه ای می سازد و برای مردم عوام و برخی دیگری که از ژرفای این فاجعه که به انفجار بم دیر هنگام اجتماعی مطابقت کامل دارد آگاهی دارند تلاش دارد وانمود کند که ببینید! من با روند توزیع کارت های هویت با وژاه افغان ( اوغان ) مخالفم! اما، سرکار به زور و خلاف میل من توزیع آن را آغاز کرده است!
اما، اگر کمی به عقب برویم و به چند و چون تصویب و توشیح این قانون نظر بیاندازیم به روشنی می بینیم که این عبدالله خان ( مار آستین) بود که با فرمان ایجاد کمیسیون غیر قانونی ریس خود حاجی غنی احمدزی مبنی بر تغیر بند اساسی قانون احصایبه و ثبت نفوس کشور موافقت کرد و به فیصله آن کمیسیون که در آن واژه افغان را هویت سراسری همه ساکنین کشور از هندو تا عرب می سازد نه تنها اعتراض نکرد بلکه به آن خموشانه و زیر میزی لبیک گفت!
این (مار آستین ) پس از ایستاده گی غیر مترقبه عطا محمد نور والی بلخ و جمعیت اسلامی در برابر غنی احمدزی که در مورد آن هیچ فکری نمی کرد و در خیالش هم گذر نمی کرد که عطا محمد نور بتواند در برابر ارک بایستد، دید که تا هنوز دایره قدرت غنی احمدزی مکمل نگردیده و مطلق نشده است و هنوز هم چالش آفرین است و با این تقلا که گویا من با توزیع شناسنامه های الکترونیکی با واژه افغان که مورد اعتراض گروه های انسانی غیر افغان است گویا موافق نیستم و توزیع آن را پیش از وخت میدانم. این ادمک بی کارکتر و خصلت میخواهد یک بار دیگر مردم فریبی کند و به چشم مردم خاک بزند. و به گفته مردم ( هم لعل بدست آردو هم دل یار را نرنجاند)!

>>>   .............................گر تو برادر هزاره میخواهی افغان و یا پشتون شوی شو ولی مه تاجیک هستم از پدر و پدر کلان تاجیک هستم و نمیخواهم پشتون یا افعان باشم . پس تو هم به فشار بالای مه نه قبولان افغان شدن را.

>>>   وطندار تحریک را بند کنید جایی را نمیگیرد ، به شما یک مثال ارائه میکنم روی تذکره های آلمانی در بالای آن به خط درشت نوشته : Bundesrepublik Deutschland در پائین درج ملیت Deusch در حالی که بعضی از ایالات آن به داشتن هوئیت ایالتی خود سخت مفتخر استند.
حال شما خود قضاوت کنید ......................

>>>   من میخواهم که باهویت خود زندگی کنم ودیگر حاضرنیستم که درعصرنوین هم بارسنگین یک هویت جعلی رابدوش بکشم اگراین رابکنم اجدادم مرا نخواهد بخشید.ازکلمه اوغان وافغان نفرت دارم نمیخواهم که بارسنگینش راهرلحظه تحمل

>>>   Parwani
جبر تاریخ را باید اصلاح کرد ورنه علت جنگ همیشه موجود خواهد بود. اگر طرفدار صلح هستی هر کی را بگذارید هویت واقعی خود را داشته باشد. هویت زدایی ها در اتحاد شوروی و تمام اروپا نتیجه نداد و شما شاهد پارچه پارچه شدن یوگوسلاوی بودید این پروسه جریان دارد چه در هسپانیا و چه در خود بریتانیا. بیایید از ............خود پایین شوید و با مردم همگام شوید. حفظ هویت های یک جامعه دارایی یک کشور است. از آن پاسداری کنید.

>>>   بهتر است به حکایت های بشر برگردیم و بنویسیم بوزینه .
خالق کریم هم در چند جای قرآن مقدس انسان های مکار
را بوزینه ( قرد)گفته و ساخته .
قلنا لهم کونو ا ( قردتاً ) خاسیین اعراف ۱۶۶
شوکت امینی

>>>   من یک هزاره هستم نه افغا، هرکه افغان است در تذکره او اوغان درج شود نه در تذکره من؛ دانش در حق مردم خود خیانت می کند، چنانچه قبلا هم کسانی بوده اند که به خواطر نفع شخصی از عزت و سربلندی مردم خود گذشته اند، حال دانش محقق و خلیلی مایه ننگ مردم هزاره شده اند.

>>>   آفرین جناب نیازی حرف حق را گفتی زمانی جمهوری اسلامی افغانستان است پس این افغان چیست ریس جمهوری شخص روانی است درک ندارد سواد ندارد دیوانه است

>>>   بانوی اول چی زمانی رسما تابعیت افغانستان را از طریق محکمه برست آورده اند؟؟

>>>   اشرف غنی با این اقدام ،ننگ و عاری را که بر قوم پشتونش بار شده اند میخواهد پاک کنند، میخواهد آدم کشی و مسلمان کشی و ویرانی وطن بوسلیه پشتون ها را به همه ای ملت حالا نسبت دهد و میخوهد روی جنایات بی شماری پشتون را بیپوشاند .

>>>   ذکر کلیمه افغان درتذکره حتمی است کسیکه برضد کلیمه افغان است ازما نیست
برود پی کاروبارخویش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است