تنها راه برون رفت از بحران کنونی تجزیه کشور است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146780 منبع: پرینت

عده ای از سر بی سنجشی زیر تاثیر تبلیغات زهرآگین پاکستان می پندارند که تنها راه برون رفت از بحران کنونی تجزیه کشور است.

این پنداشت از ریشه نادرست است زیرا با تجزیه افغانستان بخش های پشتون نشین کشور دربست به دست پاکستان خواهد افتاد و آنگاه دور تازه ای از کشاکش ها و درگیری های خونین فرسایشی بی پایان آغاز خواهد گردید. پاکستان شانس بسیار بزرگی به دست خواهد آورد که از جمع 30 میلیون پشتون (20 میلیون در پاکستان و 10 میلیون در افغانستان) سپاه بزرگ 300 هزار نفری را فراهم آورد و به جان شمال بیندازد آنگاه رودباری از خون به راه خواهد افتاد.

با افتادن هیرویین افغانستان به دست پاکستان میلیاردها دالر درآمد پیدا خواهد کرد که می شود با آن سال های سال جنگ را تمویل کرد جدا از این شیوخ مرتجع عرب، رژیم اخوانی ترکیه و چین هزینه جنگ بی پایان را پرداخت خواهند نمود پس بهترین کار این است که این اندیشه های خام را از سر به در کنیم و در فکر حفظ و ساختن همین جغرافیا با همین مردم و همین کشور باشیم.

تنها چیزی که بسیار مهم است داشتن چنان قانون اساسی و ساختار نظام است که زمینه مشارکت فراگیر توده ای را در سامانه تصمیمگیری های کلان سیاسی فراهم نموده و به هرگونه انحصارگرایی، خودسری و خودکامگی پایان ببخشد. باید ارزش های دموکراسی نهادینه شود، عدالت اجتماعی تامین و به هر گونه تبعیض و امتیاز و برتری جویی و سلطه طلبی و زورگویی پایان بخشیده شود.

باید همه نیروی خود را برای خودسازی، ملت سازی و کشورسازی بسیج نماییم. کثرت گرایی، توسعه سیاسی، بارور ساختن نهادهای مدنی و ارجگذاری به آرمان های انسانی باید جای تبارگرایی افرطی و لجام گسیخته را بگیرد باید برای همیشه به یاد داشت که تکیه داران سیاسی ای چون غنی و ... هرگز نماینده مردم پشتون نیستند آنها تنها بر سر قوم خود تجارت سیاسی می کنند اما در اصل چنان متنفر و از جامعه تجرید شده اند که یک متر هم در میان مردم حتی ولایت خودشان جا ندارند.

آنها تنها با دامن زدن به تنش های تباری می کوشند سربازگیری کنند. نباید فریب توطیه ها و دسایس پاکستان را خورد. این پاکستان است که تبلیغات شوم راه اندازی می کند و چنین تلقین می کند که گویا تجزیه راه حل است هدف پاکستان اشغال کشور ما در دو مرحله است در گام نخست اشغال گستره پشتون نشین و سپس آغاز جنگ برای تصرف شمال.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
پشتون
تجزیه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آفرین آقای عزیز آریانفر تحلیل درست کرده اید. این نوشتۀ تانرا به آقای پدرام و عطا نور بفرستید، زیرا عاشق پدیدۀ تجزیه کشور اند.

>>>   کسانی در فکر تجزیه اند که دست شان به خون مردم ما آغشته است،

>>>   خوب خودیدی برخیز که صبح شده این آرمان راحتمی بگورهمرایت میبری بیغم باش

>>>   آفرین آقای عزیز آریانفر تحلیل درست کرده اید ..................

>>>   بايد شما تجزيه طلب ها و تفرقه انداز ها به جزاى أعمال تان برشيد .

>>>   Sadeqie
خراسان اشغال شد نام اش را گذاشتن اوغان ستان این را انگریز بیشتر از دو صد سال تحت کنترول خود دارد اشغال در اشغال نام اش هم جعلی

>>>   Ariaie

جمهورى دموكراتيك خراسان را فرزندان رشيد ان شكل خواهند داد.

>>>   اميراسماعيل خان:

از حركت عدالت خواهانه قوماندان بزرگ ما استاد عطامحمدنور پشتيبانى مى كنم و به حكومت هشدار مى دهم كه حركت هاى مدنى تنها در شمال محدود نخواهد شد.

بشير قاسانی

>>>   جناب آقای آریانفر تاریخ سیصد سال اخیر نشان دا ه است که اقوام عیر پشتون که باشنده تاریخی این سرزمین هستند می توانند در کنار هم با هم زندگی نمایند و مشکل تنها در این میان فاشیزم پشتون است. اتفاقا بهترین راه برای مردمی که خواهان پیشرفت در دنیای امروز هستند همانا تجزیه و جدایی است. تاریخ نشان می دهد که با این قوم فاشیزم نمی توان راه پیشرفت را یافت. برخورد اینها دقیقا مانند برخورد اجداد یهودشان با مردم فلسطین است. پس بهترین راه برای نجات از دست فاشیزم قبیله جدایی و تجزیه است. اینکه پس از ان در پشتونستان چه اتفاقی می افتد و پاکستان با انها چه می کند به خودشان مربوط است. ما باید راه خود را برویم. زنده باد خراسان.

>>>   اریانفر افغانستان را مانند شرمگاه مادرت فکر مکن که بین پدرت و دیگران تجزیه نموده شب پیش پدرت و روز در خدمت خلق.

>>>   به نظر من اگر همه متحد باشند از این که در تمام عمر انسان هر روز بمیرد یکبار بمیرد بهتر است از زنده گی برده گی کرده آدم هیچ زنده نباشد بهتر است
حیدری از جرمنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است