افغانستان در معرض چور
افغانستان بعنوان یک کشور فقیر با داشتن معادن لیتیم، آهن، مس، کبالت و طلا می تواند به یکی از قوی ترین و مهمترین کشورهای جهان تبدیل شود. جالب است که مقدار لیتیم کشور برابر با نفت عربستان است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146844 منبع: پرینت

امروز اگر در افغانستان پروژه جنگ به بیش از سه دهه تحت عنوان دفاع از دین دوام کرد، اگر مجاهدین، طالبان، القاعده و داعش بصورت زنجیره ای و سیستماتیک ظهور کردند، اگر هر روز ما شاهد انفجار و انتحار و جنگ های فرسایشی و نیابتی در کشور هستیم و همچنان اگر ما دارای ساختار سیاسی ضعیف، رهبران پوسیده و بی عزت، اختلافات قومی و نژادی، مشکل فرار متخصصین و بحران مهاجرت و ده ها مشکل دیگر هستیم همه و همه بر می گردد به منابع هنگفت و سرمایه های زیرزمینی، آبها و معادن و اهمیت ژیوپولتیک در افغانستان.

بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز افغانستان بعنوان یک کشور فقیر با داشتن معادن لیتیم، آهن، مس، کبالت و طلا در جنوب افغانستان که به تازگی کشف شده است می تواند به یکی از قوی ترین و مهمترین کشورهای جهان تبدیل شود. جالب است که مقدار لیتیم این کشور برابر با نفت عربستان است و تمام کارخانه‌ های صنعتی جهان از جمله اپل، سامسونگ و حتی ناسا خواهان لیتیم هستند که طبیعتا نگاه شان به افغانستان می باشد زیرا لیتیم در ساخت باتری‌ های موبایل و سایر تکنولوژی های نوین مورد استفاده قرار می‌ گیرد ذخیره معادن آهن 2 میلیارد تن برآورده شده است.

افغانستان در زمینه داشتن اورانیوم یکی از کشورهای ثروتمند به شمار می‌ رود که مقدار آن تا فعلا مشخص نشده است. معادن اورانیوم در ولایات هلمند و کنر شناسایی‌ شده‌ اند. ذخایر مس افغانستان برابر است با بزرگترین و ارزشمندترین معدن مس جهان در چیلی. بزرگترین معادن طلا در افغانستان بدون آنکه استخراج شده باشد انباشته‌ شده‌ اند. مجموع ذخایر گازی افغانستان با ارزش بیش از یک تریلیون دالر یعنی نیم مجموع گاز عراق است. افغانستان در زمینه سنگ‌ های زینتی مانند زمرد، الماس و... نیز پیشتاز است.

در کنار آن افغانستان بخش مهمی از آب‌ های منطقه‌ ای را کنترل می‌ کند که ارزش آن ده‌ ها میلیارد دالر ارزیابی‌ شده است. ناسا پیش بینی کرده است که در سه دهه آینده ایران با بحران آب و جنگ جهانی بر سر آب مواجه خواهد شد و هفتاد درصد جمعیت آن مجبور به ترک ایران خواهند شد و در حال حاضر حکومت ایران نیازمند شدید آب های افغانستان هستند و حتی در مقابل این بحران حاضر شده است تا بحران مهاجرین را مورد توجه قرار دهد.

با توجه به تمام این موضوعات تمام کشورهای جهان و نهادهای مرتبط با تکنولوژی جدید دنیا و همچنان کشورهای منطقه و همسایه، ثبات، پیشرفت، موفقیت و خارج شدن از مشکلات خویش را در بحران، ناامنی، نابودی مردم افغانستان و تولید انواع دین و مذهب و جنگ بر سر شاخص های قومی و نژادی میان مردم افغانستان جستجو می کنند. ما نیازمند رهبران پوشالی، معامله گر، مهره های بی خاصیت و استفراق شده کشورهای اسلامی و غربی نیستیم ما نیازمند رهبران با اقتداری هستیم که تمام این سرمایه ها و ذخایر افغانستان را به نفع مردم مدیریت کند تا کشورمان بتواند بدون باج دهی به سایر کشورها به یکی از قوی ترین کشورهای جهان تبدیل شود.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منابع افغانستان
حکومت نامشروع
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از معادن دیگر افغانستان عبارت از کوارتز( سیلیکوم اوکساید) است ، که در اصل سیلیکوم عبارت از همان ریگ است و در اثر اوکسیدیشن رنگ آن سفید میشود و هر چقدر که در میان کوه های مرتفع باشد، به همان اندازه در خلوصیت آن بلند است. چون در افغانستان کوه های مرتفع زیاد است، بنأ کوارتز آن نیز خالص است.
از کوارتز در ساختمان شیشه و فاز های شیشه یی غرض انتقال انترنت سریع استفاده میشود و همچنان در ساختمان هارد دیسک کمپیوتر ها و ده ها بخش دیگر تولیدی از سامان و آلات طبی گرفته و دیگر بخش های صنعتی استفاده میشود.
یکی از نقایص عمده ژورنالستان ما ر افغانستان این است که اصلآ به مناطقی که معادن بصورت غیر قانونی استفاده میشوند ،نمیروند و پرسان نمی کنند که این معدن چی است و برای چه اسفاده میشود و قرار داد آن به چه شکل صورت گرفته است، سالانه چقدر استخراج میشود و قیمت فی تن آن در بازار بین المللی چند است، عاید دولت از مدرک فروش آن چند است و غیره.
به چند ژورنالستی که در رشته جیولوژی و منرالوژی تحصیلات عالی داشته باشد و هم در قسمت قیمت منابع معدنی در بازار های بین المللی آگاهی داشته باشند،ضرورت است تا در زمینه تحقیقات همه جانبه کنند.

>>>   پشتونها این کشور را در بیش از دوصد سال اخیر قبضه کرده و ویران کرده روان استند، شما از دودهه حرف می زنید، به زعم شما قبل ازدوسه دهه اخیر اوغانستان گل وگلزار بود، شورای نظاری ها و وحزب وحدتی ها تروریست وانتحاری ندارند، درمجموع اقوام غیرپشتون ، انتحاری و تروریست ندارند وتمدن ستیز نیستند.

>>>   هویت چیزی نیست که بخشیده شود،او که این جعل توهین زا را به زور بالای همه تحمیل میکند ما چگونه بر سر، نام و نشان فرهنگ و تاریخ مان با این همه دانشمتدوشاعر و فیلسوف پا بگذاریم واوغون شویم ?

>>>   اگر چور است که شمالی وال ها جوال هارا را آماده سازند

>>>   Arianfar
قانون اساس یی که به دستاویز و ابزار بهره برداری های آزمندانه سیاسی یک باند وابسته و مزدور معلوم الحال مبدل شده باشد، باید به زباله دانی تاریخ افکنده شود.

>>>   چور است و چور است بيچاره افغانستان مردم بى عقل که اين نوع اشخاص را انتخاب کردن و در آينده هم انتخاب مۍ کنند هيج هوشياري درش شان نيست مثل کوسفند در انتخابات نرم ميشوند.......

>>>   تقریبا تام چور را طبق توصیه عبدالحمید محتاط که در ماسکو برای قانونی گفته بود "بچه وطن سیاست را چه میکنید، پول و ثروت پیدا کنید، پنجشیریها و عطامحمدها کرده اند!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است