مجیدی: سکوت در برابر گستاخی ها بس است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146848 منبع: پرینت

در هفت سال گذشته كه افتخار نمايندگی مردم در شورای ملی را داشتم بارها با مسایلی برخورد کرده ام که در نهايت مجبور شدم در برابرشان سكوت اختیار كنم آنهم به این دلیل ساده که روزی وضع بهتر می شود و عدالت، برابری و حقوق شهروندی در عمل به گفتمان اصلی سیاسی و حقوقی ما تبدیل خواهد شد اما می بينیم كه هر روز وضع مان بدتر و بدتر شده می رود، هر روز حاكمان با جعل و فريبكاری گستاخ تر از پیش می شوند.

من خود را مثل همه شهروندان این کشور صاحب اصلی این خاک می دانم و به سایر اقوام و زبان های مردم ام احترام قایلم و در این خصوص هیچ یک را برتر از دیگری نمی دانم ولی سوال اینجا است که آیا برخورد دیگران هم با من بعنوان شهروند این کشور همینگونه است؟ در این نوشته چند مورد را می خواهم در این خصوص برجسته سازم.

1. شناسنامه های الکترونیکی؛ چهار سال پیش طرح قانون ثبت احوال و نفوس از سوی حکومت به پارلمان فرستاده شد و در نتیجه رای زنی ها و گفتگوهای زیاد از سوی هر دو اتاق شورای ملی این قانون تصویب شد و در آغاز دولت وحدت ملی از سوی رییس جمهوری توشیح گردید که گمان می رفت بحث قانون ثبت احوال و نفوس در همینجا بسته شده و دیگر مشکلی بروز نخواهد کرد.

نظر من در آن زمان و حالا همین است که شناسنامه های الکترونیکی هویت ملی ما است و بدون درج ملیت، قوم و دین باید به تمام شهروندان این کشور توزیع شود زیرا این شناسنامه ها فقط در جغرافیای افغانستان کارآیی دارند و هر چقدر خلاصه تر و موجزتر باشند بهتر می توانند جلوی هر نوع امتیاز طلبی قومی خاص را بگیرند. در انتخاب قوم، زبان و دین هیچ کدام نقشی نداشته ایم و همانطور که من افتخار می کنم خدا را شکر مسلمان ام، تاجیک فارسی زبان ام و خواهان زندگی در کشوری هستم که مبنای آن عدالت، مساوات ، برابری و قانونیت باشد به همه هموطنان خود از هر قوم، طایفه و زبانی این حق را می دهم که هویت خویش را حفظ کنند همه اقوام در کنار هم به عنوان یک ملت سربلند زندگی کنند.

2. سرود ملی؛ سرود هر کشوری باید واقعا ملی باشد كه سرود ما این ویژگی را دارا نيست و چون به يک زبان (پشتو) بر ما تحميل شده قابل قبول من و اکثریت جامعه نمی باشد باید سرود ملی به هر دو زبان رسمی کشور نوشته و خوانده شود.

3. واحد پولی؛ چرا واحد پولی ما باید صرفا به زبان پشتو باشد؟ بطور مثال پول كشور هندوستان به چندين زبان این کشور است، باید واحد پولی ما مزین به هر دو زبان رسمی این کشور باشد.

4. اسناد و نامه های دولتی؛ تمام اسناد از جواز رانندگی تا پاسپورت و نامه های رسمی دولتی بايد به هر دو زبان رسمی کشور نوشته شود.

5. مصطلحات ملی؛ باید برای مصطلحات ملی تعاریف مشخصی ارایه شود، موسسات عالی و آموزشی تمام موسسات آموزشی دولتی و خصوصی (ملکی و نظامی) بايد از واژه های هر دو زبان در کنار یکدیگر استفاده كنند و لوحه های همه دانشگاه ها و مراکز علمی بايد با هر دو زبان رسمی فارسی و پشتو مزين گردد.

توجه و رعایت این نکات می تواند به هر شخص احساس یکدلی و یکپارچگی بدهد. برخوردهای یک جانبه و شوونیستی با مسایل ملی ما را بسوی انقطاب و بی اعتمادی سوق می دهد ولی متاسفانه تیم های حاکم در ارگ در شانزده سال گذشته بجای برنامه های ملی مشغول اجرای برنامه های قومی و گروهی شان بودند که سبب شده کشور ما بسوی جنگ های بیشتر بی اعتمادی و بی باوری میان اقوام و ساکنان مختلف این مرز و بوم کشانده شود. این برنامه ها ناکامی خود را در عمل نشان داده اند و بعد از این نیز هیچ دستاوردی به نفع وحدت ملی که ما سخت بدان نیازمندیم برای ما نخواهند داشت.

غنی که حالا تحت تاثیر عده ای مریض فرمان توزیع شناسنامه های الکترونیکی و تحمیل واژه افغان را برای رضایت آنها صادر کرده باید بداند که طرف دیگر را از خود رنجانده است ایشان باید مشخص سازد که رییس جمهور یک قوم و تعدادی مشخص است و یا رییس جمهوری کل مردم افغانستان.

احمدفرهاد مجیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومگرایی
حکومت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Mazdak Farid
چرا ایلیت پشتون بر افغان بودن همه تاکید دارد ؟ افغان ساختن همه ممکن نیست . افغان شدن همه هیچ مشکلی را حل نمی کند . با افغان ساختن همه نمی توانیم ملت بسازیم . برای ملت ساختن و ملت شدن به آزادی و به اقتصاد کلان نیاز داریم ، به فرهنگ غنی و همدگر پذیر نیاز داریم و به زمان نیاز داریم . ما هنوز سود و زیان خویش را نمی شناسیم . ما هنوز از منافع ملی خویش تعریف روشن و همه پذیر نداریم . جغرافیای ما اینگونه در امان نمی ماند .

>>>   هویت چیزی نیست که بخشیده شود،او که این جعل توهین زا را به زور بالای همه تحمیل میکند ما چگونه بر سر، نام و نشان فرهنگ و تاریخ مان با این همه دانشمتدوشاعر و فیلسوف پا بگذاریم واوغون شویم ?

>>>   آغا گل تو مريض ربانى هستى بايد غرض تداوى به شفاخانه معرفى شوى

>>>   اقای مجیدی !!!
من نیز افتخار دارم بر تاجک بودنم ولی نه باید واژه های ایرانی را زیر نام زبان تاجیکی جا دهیم
همه میدانیم شما؛پدرام؛خانم کوفی و امثالهم اجیران ایران بوده و جز تفرقه و تعصب چیزی دیگری بلد نیستند
جاوید قاری زاده

>>>   مشکل اینجاست که تنها غیر پشتون ها زندگی کردن رادریگ افغانستان که مبنای آن عدالت برابری حقوق و آزادی باشد افتخار میکند، بعضی ها لویه افغانستان تا اتک پتک آغوشته... را میخواهند

>>>   بــه :جاوید قاری زاده....
همان سند که جاسوس بودن را ثابت کند نشر کنید تاهمه قبول کنند چون تو قاریزاده هستی حتما دروغ نمیگوئی وتهمت نمیکنی واز روی گمان حرف نمیزینی !
درهمین صفحه سندش را نشان بده

>>>   کینه اندوزی ندارد صرفه ندارد صرفه آسودگی
عقده دل چون به هم پیوست نیش عقرب است
بیدل
قلمت رسا وگهر بار جناب احمد فرهاد مجیدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است