نخبگان پشتون، جلوی این آدم روانی را بگیرند
انگیزه اضافه کردن هویت سیاسی در شناسنامه این است که چطور به تنش های قومی شکل سیاسی داده شود؛ ملت نباید به فتنه ای که رییس جمهور شروع کرده، اجازه تطبیق بدهد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146871 منبع: پرینت

در موجودیت قانون مصوب 1393 مصوب پارلمان و رییس جمهور برای توزیع شناسنامه های برقی، رییس جمهور با صدور فرمان تقنینی اصرار به درج واژه افغان در شناسنامه ها را دارد، این موضوع ماه ها در شورای ملی به بحث گرفته شد و با وجود مخالفت ها در مجلس نمایندگان و غیرقانونی بودن فیصله کمیته مختلط شورای ملی و نیز مخالفت جامعه شناسنان ، روند آغاز توزیع شناسنامه ها با بایومتریک رییس جمهور، بانوی اول، معاون دوم غنی و شماری از اعضای کابینه آغاز شده است اما اکنون سیاسیونی همچون والی بلخ، احمد ولی مسعود، احمد ضیا مسعود و اعضای پارلمان از خطر تجزیه کشور با به راه اندازی اخلافات قومی در سطوح سیاسی هشدار می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد ضیا مسعود نماینده پیشین رییس جمهور در امور حکومتداری خوب ظهر امروز یکشنبه 29 دلو 96 در نشست جنبش هماهنگی تحرک جوانان برای تغییر در کابل درباره انحصار گرایی در حکومت گفت: تقسیم سیاسی و آوردن اصلاحات سیاسی به معنای این است که چطور مشارکت همه اقوام کشور را در ساختار سیاسی تامین کنیم و به همه حق سیاسی بدهیم؛ اگر مردم احساس کنند مشارکت سیاسی شان محدود شده است مسلما که نا امید و بر ضد حکومت می شوند.

مسعود بیان کرد: یکی از دلایل بی ثباتی سیاسی این است که در ساختار بسیار انحصارگرا، مردم احساس حضور و مشارکت نمی کنند؛ اگر واقعا قدرت سیاسی را تقسیم می کردیم و مشارکت همه گروه های اجتماعی را بشکل عادلانه تضمین می کردیم امروز این بی ثباتی سیاسی را نمی داشتیم.

عضو ارشد جمعیت اسلامی اختلاف جمعیت با ارگ را ناشی از همین مساله می داند و اظهار می کند: اصل مشکل بلخ با حکومت مرکزی همین است که والی بلخ می گوید که باید وارد فاز جدید سیاسی شویم و تقسیم قدرت بیاوریم اما حکومت می خواهد به زور و تنهایی حکومت کند و هر مشکلی که برای ملت بوجود بیاید برایش مهم نیست.

وی تصریح کرد: موضوع بلخ مساله اداری و یا مشکل شخصی نیست بلکه عکس العملی در برابر یک گروه انحصار گر است که قدرت را بدست گرفته و مانع انکشاف اقتصادی و اصلاحات از سوی دیگر گروه ها می شود؛ در تمام جوامع انسانی و در هر مرحله تکاملی اجتماعی، هر نیرویی که بخواهد تحول بیاورد با مقاومت روبر می شود اما سر انجام موفق می شود.

معاون رییس جمهور پیشین گفت: توقع ملت همین است که تغییر سیاسی در کشور ببینیم و گروه های مختلف، شوراهای اقوام در ولایت های مختلف با خواست والی بلخ موافقت کردند و عن القریب ایتلاف های بسیار کلان بوجود بیاید و همراه با شورای قندهار، پکتیا و جلال آباد حرکت های ملی عظیم ساخته شود و بعد از آن به حکومت اعلام می کنیم که انحصار گرایی به مرحله آخر رسیده است و سرانجام حکومت های مستبد شکست است.

مسعود درخصوص اغاز روند توزیع شناسنامه های برقی با تحمیل واژه افغان برای تمام اقوام کشور گفت: حکومت این مساله را به ابزاری برای استفاده های سیاسی تبدیل کرده است، در هر کشوری که رهبران سیاسی فاقد صلاحیت های اجتماعی باشند و مشروعیت خود را از دست داده باشند، یگانه وسیله و ابزارشان برای اینکه مردم را پشتیبان خود کنند، ایجاد شکاف های قومی و خراب کردن مناسبات میان اقوام است.

نماینده پیشین غنی در حکومتداری خوب با تاکید بر اینکه ضرور نیست هویت سیاسی در شناسنامه ها درج شود گفت: شناسنامه خصوصیات شهروند را مشخص می کند و حتی در پاسپورت ها نیز تنها به عبارت جمهوری اسلامی افغانستان اکتفا می شود، انگیزه اضافه کردن هویت سیاسی در شناسنامه این است که چطور تنش های قومی را بوجود بیاورند و به فرهنگ، ارزش های فرهنگی و اقوام دیگر و قدامت تاریخی آنان بی احترامی کنند و به تنش های قومی شکل سیاسی بدهند.

وی درخصوص این اقدام رییس جمهور گفت: من نمی فهمم که این چه قسم رهبر سیاسی است که می خواهد به اقوام مختلف توهین و تحقیر کند و روش هایی را در پیش بگیرد که مردم فکر کنند قرار است شبیه سازی فرهنگی و نژادی شوند.

مسعود تصریح کرد: توزیع شناسنامه با این روش، کاملا بی معنا است و با این مختصات، کلان ترین فساد در اداره مملکت بوجود خواهد آمد و اقوام را مقابل هم قرار خواهد داد و جنگ های بدی را بوجود خواهد آورد. ما از یک جنگ داخلی خلاص شده ایم و اشرف غنی بداند که زمان عبدالرحمان خان و استبداد مطلقه گذشته است.

عضو ارشد جمعیت گفت: از همه اقوام و بخصوص برادران نخبه پشتون تقاضا می کنم که به این آدم روانی اجازه ندهید در میان اقوام تقابل قومی بوجود بیاورد.
این آدم ماجراجو، پایگاه اجتماعی خود را از دست داده است و می فهمد که در انتخابات بعدی هیچ نقشی ندارد بنابراین یگانه کاری که از دستش بر می آید این است که اقوام را مقابل هم قرار دهد و نشان دهد که قهرمان قوم شریف پشتون است درحالیکه قوم پشتون اصلا این آدم را تحویل نمی گیرد چرا که این فرد می خواهد بین پشتون ها نیز شکاف ایجاد کند.

وی هشدار داد: ملت نباید به فتنه ای که رییس جمهور شروع کرده است، اجازه تطبیق بدهند در غیر آن تمام پروگرام های ملت سازی عقیم می شود و از بین می رود و بسوی بی ثباتی سیاسی می رویم. چه ضرور است که بخاطر یک کلمه، ملت را به تشویش بیاندازیم. همه کسانیکه همراه ما هستند از برادران پشتون گرفته تا هزاره، ازبک و تمام اقوام تقاضا این است که تذکره را قبول نکنند چراکه پشت آن برنامه نفاق ملی است.

مسعود با بیان اینکه تصمیم گیری درباره مسایل ملی به نهادهایی که نمایندگان تمام اقوام (پارلمان) در آن هستند مربوط است گفت: ضرور نیست که یک آدم مریض فرمان تقنینی بدهد و مانند زمان ترکی عمل کند؛ غنی، قوه مجریه است چه حقی دارد که در کار قوه مقننه دخالت کند و فرمان تقنینی بدهد، پس کار پارلمان چیست؟ یا وقتی قوه قضاییه داریم چه حقی دارد که مجرمان را آزاد کند؟ فلسفه دولت سازی این است که پایه های مختلف دولت رشد طبیعی داشته باشند و یکی دیگری را کنترل کند و در عین حال در امور یکدیگر مداخله نکنند.

معاون رییس جمهور پیشین گفت: شخصی به غنی گفته است که متفکر دوم است و وی این حرف را باور کرده و هر کار غلطی که بوده انجام داده است اما نباید بی تفاوت ماند و باید این آدم را سر جایش نشاند، ما برای رسیدن به این مرحله قربانی ها داده ایم و نمی گذاریم یک آدم همه چیز را خراب کند.

وی با تاکید بر اینکه تحمیل نژادی یک کار عقب مانده است افزود: از روشنفکران قوم پشتون می خواهیم که سر این آدم فشار بیاروند و نگذارند اختلافات قومی بوجود بیاورد؛ این کشور مملکت همه اقوام است و ما به کثرت گرایی سیاسی اعتقاد داریم و معتقدیم که هر قوم، فرهنگ و گروه حق رشد دارد و ازحقوق خود برخوردار است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احمدضیا مسعود
شناسنامه ها
نظرات بینندگان:

>>>   این آدم روانی نیست آدمهای روانی رامردم افغانستان خوب میشناسد وراه فرارهم ندارند
ازدیگران نفاق ملی وازشما وفاق ملی
خیریت خوباشه

>>>   ضيا جان منافع تو وتيم تو در خطر است داد وفرياد مى زنى. الوقت كه برايت چوكى داده بؤ تبليغ ميكردى كه مغز متفكر است اضافه از بيست سال است كه شما پينجشيرى ها بنام جميعت اسلامى تمام مردم را در گرو گرفته ايد من فگر ميكنم كه شما قهر مردم را به ازمايش ميگيريد أين نوع سياست شما وحاميان شما ناكرا امد و به ضرر شما و تيّم شما خواهد بود آقاى محترم ضيا شما وتيم تان يك بار در بين مردم برويد ببينين كه مردم به شما چقدر بى اعتماد وبى باور هستند بهترين رَآه برأى بقاه شما سازش باتيغ مقابل تان است

>>>   ایید کتاب ریاست “S” از جانب امرالله صالح یک رویداد مهم در سیاست حاضر افغانستان است. من شخصاً این اظهارت جسورانه صالح را درخور ستایش می دانم. اما چند نکتهرا قابل مکث می دانم:

قبول کردن این کتاب به مفهوم آن است که صالح قبول می کند که او جاسوس سازمان سیاه است و فرمانده مسعود برای جنگ در برابر یک گروه مسلمان دست به دربار آمریکا زده است. هرچند داشتن حمایت خارجی متاسفانه اکنون به یک امر ممعول مبدل شده است اما برای فرمانده مسعود بعنوان یک اخوانی که همواره شعار مرگ بر کفار را می زد؛ هرگز قابل توجیه نیست. اما پرسش اینجاست مگر بر شمشیر و نان آمریکا می شود جهاد کرد؟ همانطوریکه امام اعظم(رح) می فرماید: “مبنای چیزی فاسد نمی توان اعمال شرعی انجام داد.” یعنی برای کار شرعی مبنای شرعی نیاز است.
در اینکه فرمانده احمد شاه مسعود یکی از چریکهای مؤفق در طول تاریخ افغانستان بود شکی وجود ندارد و من چنین ادعا را قطعاً تایید می کنم.
اگر 11 سپتامبر رخ نمی داد و آمریکا در افغانستان حضور پیدا نمی کرد، فرمانده مسعود ۵۰۰۰ سال دیگر هم اگر به مقاومت ادامه می داد نمی توانست طالبان را شکست دهد. همین امروز هم اگر خدای نخواسته حکومت سقوط کند، حکومت کاملاْ بدست طالبان خواهد افتید. بناً این درست است که مقاومت دست آورد فرمانده مسعود بود اما پیروزی از برکت طیاره ها و نیرو های آمریکایی میسر شد.
اشاره صالح به خلیلزاد اگر واقعیت داشته باشد درآنصورت طالبان تولید آمریکا خواهد بود. اکنون در یک زمان معین آمریکا را هم حامی مقاومت و هم حامی طالبان تلقی کردن کجایش منطقی است.بناً این اظهارت در ذات خود پاراداکسیکل است.
اینکه صالح بعنوان یک متخصص استخبارات در مورد هزینه جنگ چنین نظر غیر کارشناسانه و مسخره دارد قابل تعجب است. من متیقن هستم کسی که الفبای سیاست جنگ را بداند چنین ادعا را هرگز قبول نخواهد کرد. با 60 میلیون دالر یک شرکت متوسط بنا نمی شود چه رسد به تمویل جنگهای پیچیده داخلی افغانستان. صالح باید بداند که در کتاب واضح نوشته شده است که جمعیت و شورای نظار از منابع کافی برخوردادر بودند. اگر کسی تردید دارد بفرمایید و فصل نخست کتاب را به دقت مرور کنید.
جمعیت در حال حاضر در مورد این موضوع دو موقف مختلفی را اختیار کرده است. احمد ولی مسعود این کتاب را رد می کند و صالح آن را نه تنها تایید بلکه می ستاید. در این میان پیروانان جمعیت و شورای نظار حیرت زده هستند که چه باید کنند.
از اظهارات صالح ظاهر می گردد که او کتاب را بطور دقیق و یا کامل نخوانده است و محض برای اقتضای زمان چنین اظهاراتی را روا داشته است در غیر آن این کتاب هرگز برای جمعیت و شورای نظار قابل توجیه نیست. تایید این کتاب از جانب جمعیت و شورای نظار تیشه زدن به ریشه خود است.
من اطمینان ثابت دارم که به مرور زمان حقایق همه رهبران افغانستان بخوص جهادی بیشتر برملا خواهند شد. اکنون فقط دو کتاب چاپ شده آمریکا(دیوتی و ریاست s) جمعیت را چنان تکان داده است که راه گم کرده اند، منتظر باشید که روسیه، پاکستان، جرمنی و جهان عرب نیز کتابهای خود را در مورد افغانستان بنویسند آنگاه من متیقن هستم ما نیاز به تجدید نظر در القاب دهی خواهیم داشت.
مردم اکثراً می پرسیدند که صالح چرا سلسه نوشته هایش را زیر عنوان «جاسوس پرافتخار» می نوشت اکنون من فهمیدم که جاسوس پرافتخار یعنی اشخاص مانند صالح.
به هر صورت نشر این چنین کتابهای برای افغانستان مؤثر است. همین اکنون دیدگاهای اکثر مردم در مورد اشخاص و افراد در حال تغییر است و آنها دارند هر روز به تصاویر شخصیت های حقیقی قابل افتخار کشور شان نزدیک تر شده می روند.

>>>   جناب مسعود صاحب همگی حرفهاتان خوب بجااست من خودم پشتون هستم وریس جمهورکه پشتون است خجالت میکشم که ابروی همه پشتونها را به خاک سیاه
برابر کرده ما پشتونهای بسیارفهمیده هوشیار داریم که مجبورهستن از یک دیوانه کاملن ...........پیروی کنند نمیدانم چرا پشتونهای خودما درمقابل این ادم بیع عقل ارام نشستن،
رحیم گل

>>>   اقای ضیا مسعود من که از پدر پشتون و از مادر تاجیک هستم سخنان شما را بر حق و بجا میدانم و ارزو دارم که جلو خود سری ها و خود کامگی های این شخص مریض روانی را که میخواهد با نادرست سنجیدنش اقوام برادر و دوست و رفیق که سال های سال باهم دوستانه زندگی کرده اند و خیشی با هم دارند با حرکات غیر اخلاقی و انسان انها را به هم اندازد و مسله قومی را چاق کند و خودش از ان نفع برداری کند باید هرو مرو جلو کار اش گرفته شود و نگذارند که بنام قوم و زبان و سمت اقوامهم برادر ما را در تقابل قرار دهد .

>>>   کشور در آتش جنگ میسوزد اما یک گروه خاص تمامیت خواه که پوستهای کلیدی دولت را هم در اختیار دارند پیهم به ایجاد بحران میپردازند:
. نتایج انتخابات را قبول ندارند،
. اسم افغانستان را قبول ندارند،
. ملیت افغان را قبول ندارند،
. نظام دولتی متکی به قانون اساسی را قبول ندارند،
. برطرفی خودرا از بستهای دولتی قبول ندارند،
. پیوسته برای افزایش نقش خود در دولت بالاتر از ۵۰ درصد در تکاپو هستند،
. حاکمیت دولت مرکزی را در ولایات قبول ندارند،
. خود را وارث بلا منازع جهاد میدانند،
. غضب عواید گمرکی، غضب زمینهای دولتی، استفاده شخصی از کمکهای خارجی، اختلاس قراردهای دولتی و غیره را حق خود و پاداش جهاد میدانند،
. زبان دری را قبول ندارند،
. مصطلحات مروج ملی و اداری در کشور را قبول ندارند،
. تاریخ کشور را قبول ندارند،
. قانون اساسی را قبول ندارند،
. سیاست ایجاد بحران را در هر قدم برای تضعیف دولت استراتژی رسمی خود ساخته اند،
. گناه هر حادثه تروریستی را بدوش زعامت مقامات پشتون تبار دولت می اندازند،
. و ده ها مثال مانند فوق.
با اینحال آیا میتوان انتظار داشت پروژه های انکشافی تطبیق گردند، تجارت رونق یابد، اداره دولت سالمتر گردد، زندگی مردم بهتر شود، دولت و قوای امنیتی با موثریت عمل کنند، طالبان از جنگ دست بردارند، پاکستان به حاکمیت دولت افغانستان احترام گذارد و انتخابات آینده در فضای سالم برگزار گرد؟

>>>   نكند تو هم يكي از آن جارو هاي فرسوده جمعيت خدا بيآمرز هستي

>>>   تو اصلن افغانی نیستی اگه افعانی بودی این حرف نمیزدی افغانی یانی پشتو✌ در ایران نگا کن 70درصد تورک هستن 20درصد فارس اهستن 10در صد بقیش اونا چیز نمیگن چون جرت ندارن حمنیت هست اگه ده افغانستان حمنیت بیاد دیگه امساله عطا محمد عبدلا عبدلا شورشیان وطن نمیتوانن شورش کنن فکر کن یک وطن یک ریس جمهر یک زبان هیچ کشور در جهان نیست دو زبان داشته باشن دوست داری بمان نداری خدا پشت پناهت برادر تاجیکم الانم وقط تسوی حساب هست

>>>   چیخواهم بفهمم و یقین حاصل کنم که این جناب مسعود که داد از عدالت و انصاف میزند ، همان احمد ضیا مسعود نیست که که با مبلغ نقدۀ ۵۲۰۰۰۰۰۰ پنجاو دو ملیون دالر دز میدان هوایی دوبی از طرف پولیس آن کشور گرفتار شد ؟؟؟؟؟؟
برای خدا بچشم مردم خاک نزنید .

>>>   مسعود جان.
عالی فر مودید.گفتار بی عمل.ای کاش در وقت حکومت تان دست های نا پاک تان درچور ،غارت گری ،دزدی ،ویرانی قتل ............ مردم،آلوده نمیود نمیدانم بکدام جرئت در رسانه ها ظاهر میشوید.............ح،م از کاپیسا.

>>>   نظریات نظردهنده سوم و چهارم مورد قبول عامه مردم بخصوص پشتونها است.

>>>   گل رحیم جان حرف درست و بجا همین است ما همه در کنار هم برادروار زندگی کرده ایم ولی یک دیثانتی امده و باعث نفاق بین اقوام افغانستان بخاطر بقای خود میشود پس همه باید از عقل وخرد کار گرفته و ادم مریض را تداوی کنند .
حضرت خان

>>>   یکی از مقصرین خود احمد ضیا مسعود است، مگر قبلا نمی شناخت این آدم روانی را که در انتخابات از او حمایت کرد.

>>>   رئیس جمهور بهترین است! خزانه تهی بجامانده از کرزی را ثبات دائمی داد طوریکه میتواند تمام بودجه بدون گدایی از خارج تهیه گردد ، سیستم استخدام را حتی الامکان شفاف ساخته که هزاران جوان رقابت میکنند و امیدشان برای کامیابی زیاد شده ، پاکستان را بجایش شانده ، ناامیدی دونرها از فساد مالی وسیع را احیا کرده ، عبدالله و جنگسالاران را گیج و ناامید کرده ، امید امریکا به حمایت افغانستان در مقابل همسایه های خطرناکش را احیا کرده و ...
افغانستان نیاز به یک همی رقم شخص دیوانه مانتد دارد تا زورسالاری و مافیاگری را از سرنوشت مردم مظلوم و بیسواد وطن جدا سازد! مردم امید نیاز دارند که با سیاستهای جدی خارجی و داخلی اشرف غنی بوجود آمده ، کشور آبادانی کار دارد که با وجود تخریبات تمام جهان بدست همسایه های بیرحم مان ، حرکتهایش شروع شده مثل کاسا ۱۰۰۰ ، تاپی ، قراردادهای ازبکستان ، عربستان ، هندوستان و ... ، دولت نیاز به سیستم دارد که کابینه تشکیل شد و پاکسازی از وزارت دفاع ، داخله و ... شروع شده و تذکره الکترونیک که اساس انتخابات مشروع و دولت داری است هم اجرایی میشود ، و ...
افغانستان هم منحیث یک ملت بلاخره به یک دولت سیستماتیک ضرورت دارد خصوصاً که در حال بازسازی و کار با کشورهای خارجی است! تا کی دولت قومی و منطقوی؟
بیایید آزادی بیان و جامعه جهانی را به فال نیک بگیریم و کمی فرصت را از ارزشهای سنتی و حتی شخصی گرفته و به ارزشهای سیستم سازی و دولت سازی مدرن بدهیم تا شاید بازسازی بهتر شود و از نعمتهای خدادادی مان بهره مند شویم!
استاد پوهنتون بامیان

>>>   عبدالله پيمان:

تمام شواهد حكايت از اين دارد كه نخ هاى قدرت رژيم يكى پى ديگرى در حال باز شدن است و حكومت غنى در سراشيب فروپاشى قرار گرفته است. عاملان جنايت ديروز به ويژه غنى و اتمر به فرودگاه بگرام پناه برده اند. حكمتيار كه براى تقويت و توسعه حاكميت تك قومى به كابل آمده، از ترس چنگال هاى خشم آلود مردم، از سخن گفتن باز مانده است. برخى ديگر از همكاسه هاى غنى نيز در صدد فرار اند. لذا معترضان بايد راه هاى منتهى به فرودگاه كابل را ببندند و نگذارند خائنين موفق به ترك كشور شوند

>>>   تا سر بی مغز خود را بوالفضولان جهان
بر خط تسلیم نگذارند در جان کندند بیدل
قلمت رسا جناب مسعود

>>>   اسخنان این ... هیچ جای را نمگیرد چون کسانیکه خود را از ملت افغان نمیداند انها دشمن مردم افغانستان است و ملت افغان با تمام قدرت و توانانی خود این اشغال ها را در اشغال دانی خواهد انداخت و ما از ریس جمهور میخواهیم که دیگر به این افراد ... وقت زیاد ندهد چون این افراد فرومایه لیاقت زندهگی در این وطن را ندارد

>>>   بیارآقای مسعودبدنگوید.
بازآه بازآه هرآنچه استی بازآه
گرگبرکفربت پرستی باز آه
این درگه ماه درگه نامدی نیست
صدباراگرتوبه شکستی بار آه
نبی الله

>>>   احمد ضیاء در توافقنامه برای مقرری خود که باغنی دهن گنده امضاء کرده غنی را دریک توافقنامه 4 صفحه ای 14 بار جلالتمآب خوانده است. من دشمن آشتی نا پذیر تمام وطنفروشان که بر ضد افغان و افغانستان اند میباشم، ولی از اشرف غنی
ترسو و بزدل که تمام آرمانش حتی به قیمت از دست دادن ..... درین پس ییری، داخل شدن در ارگ بود بیشتر از همه نفرت دارم!!!!
اشرف غنی با وصف لاف و پتاق در مقابل دزدان "چروروت" کرده نمیتواند و حتی دزدانی چون خپلواک، اتمر و رحیمی را بر سر شانه های خود سوار کرده است.

>>>   كليم الله همسخن
همه‌پرسی فاشیستی رادیو آشنا، صدای آمریکا؛
کارمندان افغان(پشتون) رادیو آشنا، صدای آمریکا هم بد بلاهایی اند. هر روز یک همه‌پرسی جدید راه اندازی می‌کنند- برای اینکه‌ زبان ما دری است یا فارسی همه پرسی کردند، پاسخ لازم گرفتند. در مورد سخنان گلبدین مبنی بر حلال و حرام بودن انتحاری همه‌پرسی کردند. ۶۴ در صد خوانندگان پشتو زبان از انتحاری حمایت کردند!
حالا، باز در رابطه‌ به توزیع شناس‌نامه ها همه‌پرسی راه اندازی کردند. همه‌پرسی یک سنت دموکراتیک است.اما، شیوه‌ی سوال کردن باید درست باشد. در این همه‌پرسی سوال هارا کاملن افغانی(پشتونی)طرح کرده اند، این‌گونه:
یک، تذکره های برقی توزیع شود.
دو، به تاخیر توزیع شود
هر آدم کودنی می‌داند که داشتن شناسنامه چه اهمیتی دارد و نداشتن آن چرا لازم نیست؛ یعنی همه‌گان می‌خواهند شناس‌نامه‌ی برقی داشته باشند ولی با هویت پشتونی نه، مساله و جنجال این است. بنابر این، در چنان همه‌پرسی فاشیستی فقط برتری طلبان پشتون اشتراک می‌کنند نه همه‌مردم!

>>>   ............باز کولاب را در نظر گرفته اما ما تصمیم داریم تا کولاب را از زیر سینه روس نجات دهیم!!!!!

>>>   شهرک آریا چطور است کاروبارش خوب پیش میرود؟
یادت هست بخاطر کار شخصی خود که غیر قانونی بودن شهرک آریا بود غلام سخی شاروال کابل را برطرف کردی ؟؟؟
ر

>>>   مسعود دیوانه شده! و فرهنگ تاجیکی تزاری را از خود کرده!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است