با کلمه ی افغان نجنگید بگذارید تذکره بدهند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۱    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146899 منبع: پرینت

شخصا چندین بار از زبان مخالفان غنی شنیده ام که جنجال بر سر تذکره ی الکترونیکی، عمدا خلق شده است و هدف اصلی، جلوگیری از توزیع تذکره است. چرا؟ چون می خواهند اکثریت سازی کنند. خیلی خوب، حالا که غنی عملا تصمیم به توزیع تذکره گرفته است، بگذارید این کار را بکند تا آن پروژه ی اکثریت سازی ناکام بشود. حتما می گویید که اختلاف بر سر واژه ی افغان هنوز حل نشده است.

شخصا، طرفدار نوشته نشدن قوم، دین و افغان بر تذکره ها هستم، اما فکر می کنم مخالفت سرسختانه با نوشته شدن کلمه ی افغان و بزرگنمایی بیش از حد این کار، چندان حساب شده نیست. جنگیدن با واژه ی افغان تا وقتی که نام کشور " افغانستان" است، به سه دلیل، غیر ضروری و بیهوده است:

1. یک تحقیق ساده و واقعبینانه در اینترنت نشان می دهد که تقریبا هر آنچه مربوط به افغانستان است (مهم نیست مربوط کدام بخش) زیر نام "افغان" درج شده است و حتی آدم های افغانستان را (از هر قوم و نژاد و محل) تقریبا تمام جهان با همین نام می شناسند. تاکید بر مخالفت با این واژه در حقیقت بخشیدن همه چیز به پشتون ها است، مخصوصا در بیرون از افغانستان و در چشم جهانیان.

2. اگر افغانستان آرام نشود، همه ی این قصه ها مفت می شود و همه به اشکال مختلف، بازنده می شویم. اما اگر افغانستان آرام بشود و نامش افغانستان بماند، در درازمدت و در آینده، واژه ی افغان جا خواهد افتاد، حساسیت در مقابلش کاهش خواهد یافت و مردم افغانستان برای دیگران بدون کدام پرسش جدی، افغان خواهند بود. یعنی، کاربرد بیرون از وطن آن، عام تر خواهد شد و برای این منظور از سوی نسل های آینده هم پذیرفته خواهد شد.

3. این واژه اما چه بر تذکره ها نوشته بشود و چه نشود، چه در قانون اساسی بماند و چه نماند، چه اسم کشور افغانستان باشد و یا نباشد، برای همه، کاربرد داخلی نخواهد یافت. یعنی، این واژه و هر واژه ی دیگر نمی تواند و قدرت آن را ندارد که جایگزین نام های سخت جان اقوام افغانستان بشود. هویت های قومی افغانستان بسیار سخت جان و مقاوم و ریشه دار هستند و ترسِ از میان رفتن شان، یک ترس بی ریشه و بی مورد است. وقتی اسم اقوام بر تذکره ها هم نوشته شود، چگونه با اسم های دیگر، جایگزین خواهند شد؟ واژه ی افغان در رویارویی با ملت های دیگر، کاربرد می یابد نه در رویارویی اقوام در درون کشور.

همینجا اشاره کنم که من در مورد زبان فارسی در افغانستان هم این طور می اندیشم. یعنی باور دارم که اگر افغانستان آرام بشود، در درازمدت و در آینده، بخواهی نخواهی، زبان فارسی فراگیرتر و سراسری تر خواهد شد. به همین جهت، جنگ بر سر این زبان هم یک جنگ بیهوده است. فارسی زبان شدن ظاهرشاه و دیگر دولتمردان کابل، یک انتخاب نبود. این یک ناگزیری بود، و این ناگزیری به این زودی ها از میان نخواهد رفت.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   درج کلمه افغان در تذکره ضرورت نیست بلکه یک وحشت است که بالای مردم تحمیل میشود.جمهوری اسلامی افغانستان درتذکره کفایت میکند.کاروان شتر هم نمایندگی ازکوچی گری و عقب ماندگی جامعه ما دارد باید از کارت تذکره حذف شود وبه جای آن کدام آثار تاریخی اگر ضرورت بود در آن اضافه گردد.سنگین وزیر مخابرات قبلی متعلق به قبیله کوچی وزیرستان بود که کاروان شتر را در کارت تذکره مطابق میل و هوس خود چاپ کرده است که واقعا خجالت آور است

>>>   جناب اقای وطندار اگر مسئله فقط همین باشد گپ شما صحیح است ولی آیا اگر این عقب نشینی صورت بگیرد فاشیستها می گذارند که افغانستان امن گردد و سرشماری درست صورت بگیرد؟ به نظر می رسد این ادامه پروسه حذف و نادیده گرفتن دیگران است و گامهای بعدی فاشیستها بسیلر بد تر و پیچیده تر از این خواهد بود. بنابراین بهتر است که جلو آب از سرچشمه گرفته شود.

>>>   چشمته صدقه ! بااین نوشته

>>>   پاسخ پرتو نادری به دکترغنی و قوماندان ملیشه های قندهار

..........از نام ایران همان قدر استفاده ی افزاری می کنند و تمام دست آوردهای یک حوزه ی بزرگ تمدنی را به نام خود تمام می کنند که فاشیستان افغانی از نام افغانستان!
اگر چنین نیست ، این فاشیستانی هتلری افغانی چه زهره دارند که می گویند اگر افغان نیستی از افغانستان بیرون شو!
من می گویم تو بیرون شو!
حضورت در تمدن این حوزه ی تمدنی کجاست؟ نیاز به سر گردانی نیست ، به همین آرشیف ملی و به همین نگارستان ملی و به موزیم ملی می رویم ، برای من حضور تمدنی ات را در این حوزه ها نشان بده !

جنگنده های B52 امریکایی همیشه این جا نیست که از حاکمیت جعلی تو پاسداری کند. ما را مقدرات تاریخ در این جغرافیایی که تو شومش ساخته ای محکوم کرده است، آیا می خواهی مانند انسان ها زنده گی کنیم یا مانند..............بجنگیم!
خداوند سرزمینی را که نفرین کند، دیوانه یی را بر آن سرزمین حاکم می سازد . سرزمین ما سرزمین نفرین شده است! دوستی دیوانه خود دشمنی است!
اگر ما هشیارانیم نباید به دنبال دیوانه گان برویم!
پرتو نادری

>>>   نانگدا و شکم گرسنگان اسیر اگرزبان شان را بین المللی بسازند چه سود و چه عایدای خواهد داشت درحالیکه تروریست معرفی اند .
جنجال احمقانه را اجیران به راه انداخته نان کمایی میکنند وگرنه خوشان کجا مستقل که گپ مستقل بزنند .
قششاق باله

>>>   باسلام.چرا اوغانهاحاضرنمیشوندکه هویت به اسارت گرفته دیگراقوام ساکن درافغانستان را دراین عصرمتمدن
به خودشان برگردانندواجازه بدهندهمه مردم افغانستان باملیت های خود درهررنگ وچهره ای که هستندخودشان باشندخودرا اسیر یک هویت دیگری احساس نکنند درکشورخود دروطن خود درخانه خود ودرهمه لحظات زندگی خودرا اسیر احساس نکند دیگر بس است اسارت بعداز گذشت سالهای طولانی وباید خود اوغانها مردانگی بخرچ بدهندبگویند که دیگربعد از این میخواهیم همه برابر وبرادرباشیم همه گلهای یک باغیم بارنگهای مختلف
به نظرمن اگرکدام هدف شومی پشت معامله نباشد برگرداندن هویت دیگراقوام بخودشان هیچ فرقی بحال هیچ قومی نخواهدکرد هر گل باید بنام خودش باشد به طور مثال اگر گل لاله را گل گلاب بگویی همگی مسخره وریشحندت میکنند.
پارسا

>>>   پس جناب وطن دار وقتی کسی نمی خواهد کلمه افغان در تذکره اش نباشد چرا غنی بی مغز پافشاری دارد.

>>>   اینرا خوانده بودید :
پیتر تامسن در کتاب خود می‌نویسد که رابطه‌ی آی اس آی و حکمتیار رابطه‌ی پدر فرزندی‌ست و قدرت‌های بزرگ با آگاهی از این رابطه سر خم انداخته اند و به نحوی در بدل بعضی همکاری‌ها و تعاملات، به پاکستان باج می‌دهند. ما و شما هرچه در فیس بوک و رسانه‌ها قصاب‌قصاب بگوییم و از قتل‌ و غارت کابل و کابلیان گلو پاره کنیم فایده‌یی ندارد. گوسفندان زیادی در انتخابات بعدی به این قصاب رای می‌دهند و رای‌های گوسفندی به نفع او به صندوق‌ها ریخته می‌شوند

>>>   اگر نفوذ زبانی ایران نبود, زبان پشتو تنها زبان رسمی افغانستان بود

>>>   کسانی که بخلاف کلمه افغان در تذکره هستند این عمل شان دشمنی با غنی است این هاهیشه یک بهانه می پالند تا دشمنی کنند مانند نور و محقق و دوستم که در حکومت هستند و ایتلاف در مقابل حکومت ساختند زیرا پول ها ی دزدیده شده انها توسط غنی در داخل وخارج بند شده است زیرا با پول دزدیده نشه قدرت شدند غافل از اینکه با این اعمال شخصیت و حیثیت و انسانیت خود را از دست داده اند و مردم از ایشان نفرت دارند اما خود درک کرده نمی توانند و خود را مسقره عام میسازند وشرایط از بین بردن خود و مردمان خوشباور را اماده میسازند
بصیر نظری

>>>   پيش از درخواست پناهنده گى
پرداخت پول و پيسه و روپيه هنگفت قرانى
براى قاچاقبران داخلى و خارجى
خريد ميشه با هزار ان لوت "افغانيگى"
صادر ميشه تذکره - گذرنامه قلابى
در وزارت داخله و خارجه پشتونتونى
هويت جعلى بدون ارزش و جنجالى
ولى ناله اى و فريادى فغانى
پيش از ورود از طياره به ميدان
تذکره و گذرنامه در هوا پرتاب به چتلدان
در پيش مامور پناه نده گى فرودگاه
که گذر ميکند به جايگاه و پناهگاه و خرگاه يا هدفگاه
پرسش مى شود که از کجاست زاد گاه و زبانگاهى
دراين اقرار بيانگاه ودادگاه گفتار به چه زبانى
درخواست پناهنده گى باکدام ترجمانى
در کانون (1) بنيادى کرزيى
در کشور با پسوند ان مکانى
يک شهر نيست با پسوند تون پشتونى
ولى خود گويند کشور صاحب اصلى
و آمده اند از دست اکراى بخت نصرى
از برکت ان بزرگ شهريار کوروشي
که کرد آزاد طايفه افغانه سليمانى
و باز کرد در نجات برايشان در آرياورتا و آريانا پناهنده گى
تذکره ام و گذر نامه
غرق شد در آبهاى مديترانه
وقيکه خالى شد تشناب طياره
درج است نامهاى زبان هاو ملتها درجن
به درجن زنجيره
از پشتو و پشتون تا اوزبيک و تاجيک به هزاره از هزاره گى و بلوچ و پارسيوان و درى پارسه وپارينه
يکى گفت من اوزبيک زبانم
بيار ترجمان اوزبيکى
ديگرى گفت من پارسى زبانم
بيار ترجمان پارسى
مامور گفت ما مى دانيم که فارسى
ظاهر کرد در طرز درى
بخاطر پشتونوالى
کجا سخن گويند افغانى
به زبان شرين دربارى و درگاهى
بلوچ گفت من بلد ام به بلوچى سيتانى
هزاره گفت زبان آتى م است هزراگى
ميدانم زبان بلند فارسى درى
ولى راحت بيان مى کنم به زبان مادرى
از رنجها و انفجار و انتحار و انفلاق برادران اوغانى
مامور گفت در هرجا خو نيست انتحارو انفجار طالبى
آمريکا از ياد برده برادران غنى وکرزى
چه نام دارند ديگران
پناهنده فغانى نام بر از حقانى و برادران داعشى

>>>   کاملا اشتباه می کنی آقای و طندار افغانها سایر اقوام را مهاجر خطاب میکنند درج کلمه افغان این ادعای آنهارا ثابت می کند یعنی سایر اقوام پذیرفته اند که مهاجر هستند

>>>   برای اینکه وحدت ملی ازین هم بیتشر محکم وپُخته شود واقوام چنان در هم تنیده وسلاطه ساخته شوند که راه از پیش همه گم شود وهیچکس نداند که اصلا از کدام قوم است باید در تذکره های پشتون ها هندو ودر تذکره های تاجک ها عرب درتذکره های هزاره ها پشتون ودر تذکره های ازبک ها تاجک درج شود اینگونه وحدت ملی چنان محکم شود که بیشتر از فولاد آبدیده
با این کار حتی راه ازپیش آی اس ای هم گُم میشود
ر

>>>   آقای عبدالله وطندار:
درپشتی پاسپورت وتذکره یا کارت شهروندی نوشته شده:((جمهوری اسلامی افغانستان)) این کفایت میکند که همه افغانستانی ومسلمان هستیم.درکشورهای خارج هم اگر سفر میکنیم افغانستانی هستیم .ذکر واژه افغان به یک قوم خاص پشتون دلالت میکند.درقانون اساسی هم که دروقت ظاهرشاه ذکر شده بود که همه افغان هستیم.به پیروی ازان دررقانون اساسی کرزی هم این کلمه شده اصلن واژه افغان یک واژه جعلی بخاطر کتمان هویت دیگراقوام میباشد.مردم عوام افغانستان درقریه وفصبات کشور اوغان همان پشتون را میگویند.دربهار وقتیکه کوچی ها بطرف کوهستان ما می آیند بارمه خود مردم درقریه اعلان میکنند که رمه اوغان می آید مواشی خودرا محافظت کنید تا دررمه اوغان یکجانشود.
وقتیکه کسی پشتو صحبت کند مردم عوام وبیسواد میگویند اوغانی نمیدانم.یعنی پشتو نمیدانم.
ذکر واژه افغان کتمان هویت دیگر اقوام است که درین قرن 21 تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر غیرعادلانه است.
سید جمالالدین افغان گفته بود که افغان مساویست به پشتو وپشتو مساویست به افغان.
محمود طررزی هم وقتیکه به حیث ژورنالست کشور مقرر شده بود درضمن فارسی ستیزی خود نوشته میکرد که همه نوشته ها باید به افغانی (پشتو)باشد وزبان افغانی (پشتو)باید عمومیت داشته باشد.
افغان (اوغان) پشتو است.درحالیکه افغانستان یک کشور کثیالقومیست.
اگر یک امرکایی یا فرانسوی یا آلمانی بخارج ازکشورهای خود سفرمیکنند گفته میشود: امرکایی فرانسوی آلمانی بنام قوم یاد نمیشود. ماهم اگر سفر کینیم بنام افغانستانی گفته شویم نه اوغان یا پشتون.
تحمیل هویت افغان بالای همه مردم یک برتری جویی وشوونیسم عظمتطلبانه فاشیست هااست که غیرعادلانه است.بااحترام عبیدالله از شهرک نجراب.

>>>   آقای پرتو مرتجع امروز باز از کدام رخ بلند شده اید ؟ بس است آنچه ګفته اید کفایت می کند. شما مرتجعین زمانه ها و دورانها را تاریخ نمی بخشد شما بودید که استان بوسی کمونستها را کردید وشمابودید که سرتانرا به... بلخ بامي فرو آورید وشما بودید که اکنون دوباره می خواهید جای پای را برای خود خلاف آنچه که درین جانوشته اید کمایی کنید. شرمت باد
ف پنجشیر بچه

>>>   Amirzada II
شناسنامه های خونین افغان و شناسنامه های خراسان

سه سال وقت کافی برای درک درست از خواستهای مشروع مردم بر علیه تحمیل هویت افغان وجود داشت که باید عاقلانه به خیر همزیستی برادرانه و ثبات کشور تصمیم گرفته میشد. اما فاشیزم لجوج و هویت کش راه خون و آتش را در پیش گرفته است.
مردم غیر افغان و یا پشتون در موقعیت دشوار قرار گرفته اند: یا هویت اجباری و منفور افغان را بجای هویت اصلی و تاریخی شان قبول کنند و یا راه و سر نوشت خود را برای همیش از سلطه افغان جدا ساخته برای خود هویت خراسانی در سر زمین خراسان بسازند.
شاید حالا فرصت طلایی حرکت بسوی ایجاد هویت خراسانی و دولت خراسان رسیده باشد.
نخستین گام درین راستا طرح و توزیع شناسنامه های خراسان با عکس مولانای بلخ ، نمادی هویت ما و ممثل انسانیت و معنویت خواهد بود. افزون بر آن بجای عکس شتر نمادی از جهالت و کوچیگری در سده بیست و یکم، اسپ نمادی فرهنگ بزکشی، هویت ورزش دلیرمردان و پهلوانان شمال مزین شود.
نام پول خراسان نیز باید در نظر گرفته شود.
بلخ بحیث کانون انقلاب آزادیبخش و رستاخیر علیه سلطه تروریزم، و جهالت افغان می تواند نقش تاریخی و سر نوشت ساز بازی کند. در بلخ باید نخستینن پارلمان ملی و دموکراتیک ساخته شود و بحث شناسایی دولت جدید با همسایگان و جامعه جهانی آغاز شود.
جمهوری خراسان برای دفاع از خود و مدیریت کشور باید هر چه زود تشکیل ارتش، ساختار تشکیلاتی و اداری دولت جدید را روی دست گیرد.
بگذارید فاشیزم با هویت بد نام افغان هر طور که می خواهد زندگی کند.

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به ... شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   AyarGroepsbeheerder
اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   مردم در مورد توزیع تذکر بر طبق قانون توشیح شده ان که در جریده رسمی وزارت عدلیه به تمام ادارات خبر داده شده ونسخه های ان بدسترس مردمان خارج از ادارات دولتی قار دارد هیچ مشکل ندارد چرا باساس ان تذکره های برقی توزیع نمیگردد که باساس فرمان تقنینی غیر قانونی اشرف غنی احمدزی قومگرای معتصب میخواهند برای هم تحت نام ملیت یک قوم خاص ریس جمهور تکره توزیع و مردم بدون هیچگونه واکنش سرتسلیم فرود اورند .
اقای وطندار چرا زمانیکه ارگ قانون توشیح شده خودش را بر طبق خواست چند خاین معتصب قوم اسماعیل یون وطاقت جمعه خان همدرد و تعداد اندک دیگری از قومگرایان ریس جمهور قانون را گروگان گرف و یکروز بدیگر روز مردم را در مورد توزیع تذکره های برقی فریب میداد تا اینکه فرمان غیر قانونی و تعصب قومی خود را مبنی بر حذف یک ماده از قانون توشیح شده وبجای ان کلمه ملیت افغان به همه را جاگزین کردو جنجال برپا کرد چرا شما این صدا تانرا بلند نکرده بودید و خاموش نشسته بودید که حال مردم را به قبولی فرمان غیر قانونی ریس جمهور فرا میخوانید دیگر نه فرمان غیر قانونی ارگ و نه عوام فریبی طرفداران ارگ هیچ کدام شان مردم را قانع ساخته نمیتواند مگر اینکه طبق قانون توشیح شده اجراات عملی گردد.

>>>   Arianfar
نام پاکستان از مخفف های استان های ان کشور گرفته شده است: پ.- پنجاب، ا- افغان، ک- کشمیر، س- سند و استان هم از بلوچستان.
اگر دقت شود، منظور از افغان ایالت پشتونخواه است. اگر افغان و پشتون یک چیز نمی بود، پس چگونه در نام کشور پاکستان بازتاب یافت و چگونه پشتون های پاکستان ان را پذیرفتند.
همان گونه که بارها نوشته ام، افغان نظر به صدها سند و مدرک تاریخی معنای دیگری جز پشتون ندارد.

>>>   Arianfar
دلیل اصلی جلوگیری از درج قومیت ها و نوشتن کلمه افغان به جای آن در تذکره های الکترونیکی جلوگیری از تثبیت نفوس واقعی کشور و افشا شدن افسانه اکثریت و اقلیت است!
یک پرسش اساسی: چرا در گذشته همه تذکره داشتیم اما هیچ جار و حنجال نبود، اما اکنون این همه هنگامه سازی می شود؟
پاسخ بسیار ساده است: در گذشته قومیت هر کس را می نوشتند. اکنون قومیت را کنار گذاشته و به جای آن ملیت همه را افغان نوشته اند. دشواری در این جا است که ما هنوز به ملت واحد مبدل نشده ایم. از این رو اقدام دولت ناشیانه و از سر نا آگاهی و پیش از وقت است.
یعنی به دست خود خانه زنبور را تور دادند‌ و فتنه را چاق کردند. هیچ ضرورتی به این کار نبود‌. از این رو اقدام باند اوباشان ارگ نشین ابلهانه و از سر کله شقی و یکدندگی است که مرتکب خطای محاسبه و خبط بزرگی شدند که پیامدهای بسیار خطرناکی دارد و می تواند کشور را به سوی تباهی و بربادی ببرد.
دلیل اصلی این است که ارگ می ترسد که با درج قومیت، درصدی اصلی نفوس کشور معلوم می شود و افسانه اقلیت واکثریت فاش می شود. از این رو، از درج قومیت جلوگیری و به جای آن کلمه افغان را آرودند تا همه چیز در زیر چتر آن پنهان بماند و مساله احصاییه نفوس کماکان سر در گم بماند.

>>>   تاجيكان وارث وساكنين اصلى خراسان افغانستان استند ناقلين كوه سليمان حق ندارند كه حرف ازبيرون شدن بزنند خودشان توسط استعمارانگليس به اين سرزمين اورده شده اند

>>>   هم تبار و هم زبان گرامی !
اشتباهی را که نیاکان من و تو کردند که افغان های کوچی را در این سرزمین جای دادند و این طایفه .... و ناسپاس امروز ما ملیت های بومی کشور را بیگانه و خود را صاحب خانه میخوانند لطفآ بیدار و آگاه شوید نگذارید طایفه افغان از این بیش سرزمین های ما را اشغال و هویت ما را سبوتاژ و خود ما را از سرزمین نیاکان ما نابود کنند .
لطفآ پراکندگی های سیاسی دینی مذهبی و سمتی را کنار بگذارید و در یک محور به نام دفاع از بقای نسل جمع شوید در غیر آن سرنوشت بومی های آمریکا در انتظار ما است

>>>   بی هویت بودن مساوی است با باهویت تحمیلی.
من ترجیح می دهم بجای داشتن هویت تحمیلی در افغانستان زندگی نکنم.

>>>   وقتی درتذکره همه افغان درج شد این بهانه نمیشود که دیگران هم شروع کنند به کشت تریاک وانتحار وانفجار نخیر مانند سابق گندم وجبوبات مفید وحلال کشت میکنید وهیچگاهی خون کسی را نمی ریزانید
به یزدان که ملک سراسر زمین
نیرزد که خونی چکــد بر زمین

>>>   آقای وصندار!
نوش جانت با بسیارزیرکی میخواهی که واژه افغان را بالای مردم غیرپشتون تحمیل نمائی درحالیکه درشت نوشته میشود که جمهوری اسلامی افغانستان چه نیازاست که افغان هم نوشته شود. وقتیکه درتمام تذکره ها افغان نوشته شده دیگراقوام وجودندارد بازاسپ تان را شه شمال وجنوب وشرق وغرب بتازید کسی نیست که مانع شود ازدرج واژه افغان سواستفاده میشود کسانی هستند که تا هنوزغیرپشتون هارا بیگانه میدانند مانند مولوی تره خیل کوچی ویا اشهارات اخیرجنرال رازق

>>>   نویسنده خود یک اوغان است، کوشش کنید که نغولانیتان

>>>   بخوانید
دایم پشت ای گپ اکثریته گرفتین
... هم زیاد است از شیر کده.

>>>   تاجیک های عزیز وقت ان رسیده که سهم اقوام دیگر را برای شان داده شود اقلیتها ی که انرا تاجیک ها دوذدیده بودند با توزیع تذکره تثبیت میگردد چرا تاجیک ها از توزیع تذکره در هراس اند زیر ا فیصدی هر قوم در دیتابیس درج میگردد وتاجیکهای عزیز همان 12% فیصد که هستند می بینند حق دارند مخالفت کنند نفوس واقعی هر قوم معلوم میشود وتاجیک ها در اقلیت قرار میگرند دلیل شان همین بوده وبس

>>>   اگر موضوع تحمیل شدن کلمه افغان را منحیث تبعه و یا شهروند کشور افغانستان بشکل منطقی مورد بحث قرار بدهیم، این سوال پیدا میشود که اگر کلمه افغان توسط پشتون ها انتخاب و تحمیل شده پس چرا پشتون ها نام افغانستان را پشتونستان نگذاشته اند؟ چرا که پشتونها خود را از نظر قومی پشتون یا پختون مینامند و نه افغان.
پیروز و خوشبخت باشید!
علی احمد هروی

>>>   من یک‌معلم پشتو در دوران لیسه داشتم که خودش هم‌پشتون بود.میگفت که افغان در اصل پکت بوده بعد پخت شده بعد پشتون شده بعد ابگان شده بعد اوغان شده وبعد هم افغان شده است.حالا شما ببینید که کلمه افغان به‌کدام قوم و قبیله تعلق دارد؟لذا هیچ لزو‌می نیست که‌در تذکره کلمه افغان نوشته شود.بعد هم باید کاروان شتر دا هم از تذکره حذف شود سنگین وزیر مخابرات قبلی متعلق به وزیرستان واز یک قبیله قوم وزیر بود که بنا به سلیقه و خواست خودش کاروان شتر را زیاد کرده است.باید کاروان شتر حذف گردد و کدام آثار قدیمه اگر لازم باشد درآن علاوه گردد.

>>>   افغان اسم ... است است که در لغت نامه های متعدد از جمله لغت نامه
های الکترونیکی < ویکیپیدیا امده است لذا من افغان یعنی ... نیستم
یک انسانم .
قمرالدین صالح

>>>   اگر عستاد پرطو نادری از اینکه تمام دستاوردهای تمدنی حوزه تمدن ایرانی به نام ایران سند بهورد ناراضی هستند ما خوشحال میشویم که نام فغانستان به ایران شماره 2 و یا ایران شرقی تغییر پیدا کند زیرا خراسان نام یک ولایت از کشور پهناور ایران بوده چه در شاهنامه و چه در همه اسناد تاریخی این سرزمین ولایت خراسان ایران نام داشته و طبق عهدنامه پاریس فیمابین ایران و انگلستان از ایران جدا شده و ما هم از اینکه بلاخره این سرزمین نام و هویت اصلی خود را یافت و هم اینکه دهان گشاد حضرت عستاد پرطو نادری که از ایران و ایرانی کینه شدید دارند بسته گردید بسیار خوشحال میشویم با سپاس
گیلانی

>>>   بلى بكليمه افغان نجنگيد
حال مردم ومليتهاى محكوم درينكشور خوب ميفهمند ديگراينحرفهاى نابخردانه وپوچ بازارى ندارد ومليتهاى محكوم اينكشوربايست ازمعمامله گريها دست بردارند أين يك موضوع سرنوشت سار است واندك غفلت گناه نابخشودنى است
قسم بذوالجلال كه يك لحظه غفلت پنجهزارسال غلامى وجواليگريرادرپى دارد
با خبرباش كه سر ميشكند ديوارش

>>>   اوغان سازی را که امان الله و طرزی شروع کردند و ناکام ماندند، بعد ظاهر و کاکاهایش و داوود شروع کردند و ناکام ماندند، حالا به شدت زیر سایه تطبیق پلان های امریکا توسط اجنت های امریکا مثل کرزی، غنی، و امثال تطبیق میشود. امریکا اگر بداند هم پروائی ندارد تا زمانیکه پلان های خودش به مخاطره مواجه نشود ویا اینکه اعتراض های جدی صورت نگیرد.

>>>   این کلمه اشتباه است

>>>   شناسنامه های خراسان

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   افغان، اپگان، اوغان پتهان، پشتون، پختون، همه یکی است و نام قومی پشتونها است۰ خود پشتونها بخود پشتون یا پختون میخوانند در حالیکه اقوام دیگر چون عرب، فارس، ترک، هندی و غیره به آنها افغان، اپگان، اوغان، پتهان یاد میکردند۰
هموطن پشتون تواگر خودت را افغان یا اوغان میخوانی آن حق مسلم تو است و در آن هیچ مشکلی نیست۰
ولی تو هموطن غیر پشتون اگر پشتون نیستی ولی بازهم خودت را افغان یا اوغان مینامی پس بدان که یک ساده لوح خوشباور بیخبری بیش نیستی، ویا یک هویت فروخته بیغیرت بی همه چیزی هستی که نه از تاریخت خبر داری نه از هویت ات۰
افغان یا اوغان نام قومی است نه نام ملی۰
این نام اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغیر بخورد۰
قانون اساسی حرف قرآن نیست و همیشه قابل اصلاح میباشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است