فرامین تقنینی پی هم عاقبت خوش ندارد
فرمان سالاری و فرمان پشت فرمان صادر کردن کار بجایی نبرده است به دولتمردان توصیه می کنم که تره کی در فرمان شماره هفتش به حکومتش خاتمه داد پس از فرمان زیاد استفاده نکنید و از قانون و پارلمان کار بگیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۸    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146933 منبع: پرینت

در موجودیت قانون مصوب 1393 مصوب پارلمان و رییس جمهور برای توزیع شناسنامه های برقی، رییس جمهور با صدور فرمان تقنینی اصرار به درج واژه افغان در شناسنامه ها را دارد، این موضوع ماه ها در شورای ملی به بحث گرفته شد و با وجود مخالفت ها در مجلس نمایندگان و غیرقانونی بودن فیصله کمیته مختلط شورای ملی و نیز مخالفت جامعه شناسنان ، روند آغاز توزیع شناسنامه ها با بایومتریک رییس جمهور، بانوی اول، معاون دوم غنی و شماری از اعضای کابینه آغاز شده است اما اکنون سیاسیونی همچون والی بلخ، احمد ولی مسعود، احمد ضیا مسعود و اعضای پارلمان از خطر تجزیه کشور با به راه اندازی اخلافات قومی در سطوح سیاسی هشدار می دهند؛ در عین زمان احمدضیامسعود در نشستی در پایتخت رییس جمهور را یک آدم روانی خوانده و از نخبگان و بزرگان قوم پشتون خواست تا جلوی اقدامات این آدم روانی را بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی روز یکشنبه 29 دلو 96 در مراسمی که بمناسبت سالروز خروج شوروی از افغانستان در کابل برگزار شده بود گفت: مردم افغانستان در برابر تجاوز، ظلم و استعمار، سرسخت و تسلیم‌ناپذیر هستند؛ کشور ما همواره مورد تجاوز قرار گرفته است اما متجاوزان و امپراتوری‌ها درک کرده‌اند که افغانستان لقمه‌ ای نیست که بتوانند به سادگی آن را هضم کنند.

محقق موقعیت استراتژیک و اهمیت اقتصادی افغانستان را عامل توجه جهانیان به این جغرافیا خوانده و گفت: افغانستان سرزمینی خشن و تسخیرناپذیر با کوه های بلند است که هر اشغالگری می تواند در آن دست بالا را در بازی های بین المللی و منطقه بگیرد و از لحاظ اقتصادی نیز سرزمینی است که جنوب آسیا را به آسیای مرکزی و غربی وصل می کند و علاوه بر این شاهراه، بدلیل منابع زیرزمینی وافر اگر کسی بخواهد منابع انرژی آسیای میانه را برای صدها سال در اختیار بگیرد افغانستان جایگاه خاص دارد که لاین تاپی تنها یک گوشه اینکار است.

وی افزود:علاوه بر اهمیت اقتصادی و استراتژیکی، بعد ایدلوژیکی نیز مطرح است و کسانیکه تروریزم فکری صادر می کنند می توانند از این راه به آسیای میانه برسند و از این جهات است که افغانستان گاه و بیگاه، بصورت مرئی و نامرئی مورد هجوم قرار گرفته است.

معاون دوم ریاست اجرایی با بیان این مطالب و تجربه شکست قدرت های متخاصم در افغانستان اظهار کرد: بهتر است جهانیان در یک بازی معقول و متناسب با قوانین بین المللی از افغانستان استفاده کنند و از نگاه قانونی با ما تعامل کنند.

این مقام ارشد حکومت با اشاره به فیصله بین المللی بن و تشکیل نظام در کشور گفت: تمام آنچه خواست مردم بود در این فیصله در نظرگرفته شد و همه اقوام در ساختار نظام و تصمیم گیری ها حضور یافتند و حضور اقوام به تناسب نفوس در ساختارهای اداری فراهم شد و همگی باشندگان کشور در زمان تشکیل اداره موقت بنحوی رضایت نسبتی داشتند. و در جدال نفس گیر فکری و سیاسی هر گروه برای گرفتن حق خود تلاش کرد.

وی افزود: سرانجام همه اقوام از خیمه لوی جرگه با رضایت نسبی بیرون شدند و در آنجا 14 قوم صاحبان این سرزمین شناخته شدند، مذاهب و زبان های رسمی به رسمیت شناخته شد و هر کس احساس آرامش کرد که این سرزمین کشورش است و افراطیونی که می گویند یک قوم صاحب کشور است و فلان اقوام باید به کشورهای دیگر بروند سخن ناحق می زنند.

محقق بدون گرفتن نامی از شناسنامه های برقی گفت: تلاش ها برای تحمیل هویت یک قوم بالای اقوام دیگر به جایی نمی رسد، تلاش های افراطی برای اینکه همه را در یک فشار زیر یک قوم ببرند خوب نیست و عملی هم نیست.

معاون دوم ریاست اجرایی گفت: در مقابل تجاوزات انگلیس و شوروی همه اقوام جنگیدند و هیچ قوم و مذهبی در برابر وطنش کوتاه نیامد و قربانی داد و هیچگاه کسی نگفت که چون از فلان قوم نیست در برابر وطن احساس مسوولیت نمی کند و این مساله از قربانی های اقوام مختلف واضح است.

وی درخصوص تحمیل واژه افغان برای همه باشندگان کشور گفت: این تلاش های بی فایده به یک نزاکت تبدیل می شود که جمع نشود و ما به همه برادران پشتون، هزاره، تاجیک، ازبک و سایر اقوام با هویت خودشان افتخار می کنیم و از مسوولین کشور می خواهیم که از سعه صدر کار بگیرند.

محقق بیان کرد: تلاش برای هویت زدایی از هر آدرسی خوب نیست و در سطح کلان همه باید با هویت خودشان به رسمیت شناخته شوند و از افراط کردن کار بجایی نمی رسد.

گفتنی است که قانون ثبت احوال نفوس مصوب پارلمان موجود است اما رییس جمهور با فرمانی تقنینی خواستار درج هویت افغان برای همه اقوام کشور شده است.

این مقام حکومتی، در واکنش به فرمان های تقنینی پی هم خطاب به دولتمردان گفت: ما قانون اساسی و پارلمان داریم و باید کارها را از طریق قانون پیش ببریم و با فرمان سالاری و فرمان پشت فرمان صادر کردن کار بجایی نمی رسد و یادمان باشد که تره کی در فرمان شماره هفتمش به حکومتش خاتمه داد پس زیاد از فرمان استفاده نکنید و از قانون و پارلمان کشور استفاده کنید.

وی افزود: تلاش ها برای تصفیه، هویت زدایی و مجاهد زدایی رایج شده است و دوباره بحث جنگ سالار بودن درباره مجاهدین از سر گرفته شده است، به این عده می گوییم که در تصمیم گیریها، فرمان ها و مناسبات شان همه چیز را در نظر بگیرند و کشور را به جایی نبرند که کیف هایشان را پشت کنند و بروند و جنجال را برای ما بگذارند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دزد هم میگه نمان صاحب خانه هم میگه نمان حلا پوریش کو

>>>   محقق با پشت کردن به قوم خود زمینه بزرگ خیانت به قوم خود را فراهم نمود.
نامش در تاریخ هزاره ... ثبت می شود.

>>>   اقای محقق این بار همرایت همصدا هستم حکومتی که پیهم ،بدون دقت وهمدلی وهماهنگی با مردم فرمان صادر میکند وقت اش به اخیر رسیده ،این حکومت ناتوان وبیچاره است زورش نه به عطا پوک میرسد ونه به قومندان آمنیه کندهار وحالا والی سمنگان هم از فرمان اش سر میزند ،این سوال خلق میگردد که اگر رییس جمهور یک جمعیتی میبود ودر مقابل رییس اجراییوی از حزب اسلامی میبود وحزب اسلامی همین دعوا ومناقشه را در مقابل جمعیت میکرد وبطور قطح کفته میتوانیم که جمعیت اسلامی صدای شان تا اسمانها میرسید وحزب اسلامی را به صد توطعه ودسیسه های ساختکی پیوند. میداد ،اما که غنی یک والی تبدیل وتغیر میکند صدای جمعیتی ها تا اسمانها بلند. شده در حق ما ظلم میشود ودر حالیکه در انتخابات در تیم همگرایی تنها جمعیتی ها نبود حزب اسلامی به رهبری ارغندی وال اشتراک داشت حزب وحدت اشتراک داشت اما بخاطر ارمانهای و اهداف وخواسته های مردم همه از همه چیز میگزرند تنها جمعیتی ها چق وپیق را انداخته اند و افغانستان را نارام ساخته من فکر میکنم که جمعیتی ها قدرت طلب وقدرت خواه وطرفدار به آرامی زندگی بهتر مردم نیستند در زمان استاد شهید که برای دوره شش ماه به رییس جمهور انتخاب شده بود برعلاوه شش ماه ریاست جمهوری دوام خود وبقای حزب جمعیت را در جنگ دیدند وهمه بار وملامتی را به گردن حکمتیار انداختند در حالیکه همه احزاب که ما شاهد آن زمان هستیم یک شکل وسیستماتیک ظلم را به مردم کابل ما کردند وهر کدام شان همه گناه را به گردن حکمتیار انداخت چون او همیشه در حرف همه را میکشت نه با ......
امید همه شماها به یک تفاهم کلی برسید ونگزارید عدالت زیر پا شود ومردم خسته افغانستان زیادتر از این خسته تر شود.
عبدالله ریحان

>>>   باعرض سلام.این طایفه فاشیست اوغان درانتخابات مردم رافریب داد وازمردم ری گرفت وبه قدرت رسید وحالا میخواهدکه از مردم هویتشان رابگیرد وبه اکثریت برسند ازبزرگان ودانشمندان اقوام غیرپشتون خواهش میکنم که توانمندی فکری وسیاسی خودنگذارندکه این خیانت تاریخی درعصرفعلی درحق مردم انجام شود و
اشرف غنی کودن ترین آدم روی زمین همه مارا اسیر طایفه خودبسازدباید تلاش شودکه تاحالا اوغانها پافشاری به کلمه افغان درشناسنامه های مردم داشتند حتااگر انهااز این امر منصرف شوند باید دیگر اقوام پشت این موضوع را رها نکنند تاوقتی که استقلال هویت خودرابدست نیاوردیم ازمبارزه دست نکشیم دقیق غنی کودن میخواهد درچنین شرایطی که مردم همه باجنگ و
انفجار وانتحاردست وپنجه نرم میکنند وکسی درفکرهویت
خودنیست بیاکه دسیسه را عملی کنیم برای خیلی ها شاید موضوع هویت هیچ مهم نباشد اماهمین هویت
روی شناسنامه چقدرمهم است فقط فاشیستها قدرانرامیدانند طوریکه درطی سالها خودرابردیگر اقوام اکثریت دانسته ودرهمه امورات بردیگران حکمرانی کرده اند امادیگرباید به این یکتازیهاخاتمه داده شود وطایفه اوغان باید همان اندازه که است باشد بزرگنمایی نشود.م ی

>>>   محقق بچو گپای ضد داعشی تو فعلا دیگه زیر سرگین های کلان ارگ شد کسی هیچ دیگه یادت نمیکند

یگان گپی دیگم اگه داری بگو به این گپا کس نمی خندد

>>>   آخ !!! امیر عبدالرحمن خان روحت در بهشت برین شاد باد!!! جایت خالی است!!

>>>   کاملا حق با نویسنده با مثتعار م ی است ماهم همنطریم باید همه باهم متفق شده و این متعصب را از جای که امده دوباره بفرستند با خانم بی بی گل .

>>>   آخ!!!

تازه به آخ !!! گفت افتادی بعدا صدای دیگه هم ازیت بیرون خواهد شد
خیلی درد داری که به یاد نیاکانت افتادی
چاره کار تان را تاریخ خواهد کرد
چاریکاری

>>>   عبدالرحمن خان از جهنم سلام میرساند خدمت اسلاف شریف شان

بعد از سلام میگویند که هر چه بیشتر استشهاد کنید که من اینجامنتظرتان هستم و بیشتر به شما نیاز دارم

از قعر جهنم

>>>   به استاد معظم محقق دانا و توانا درود ....بر بدخواهان ...

درود بر روان شهدای گلگون کفن
درود بر روان شهدای راه آزادی

سلام بر علمداران راه آزادی
لعنت بر بدخواهان و دشمنان شان

صادق هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است