چرا "تپی شتر اوغان" به دیوار هویت ما نمی چسپد؟
از تپی خشک شتر او غان نمی توان برای خود قدرت و هویت ساخت. پشتونها ترس دارند اقوام غیر پشتون که هویت آنها را قبول ندارند، یعنی سلطه سیاسی و نام افغانستان را نیز قبول ندارند و در نتیجه مرگ افغان مرگ پشتون است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۷    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146983 منبع: پرینت

چرا "تپی خشک شتر اوغان" به دیوار هویت تمدنی خراسان نمی چسپد؟
در این تحلیل مختصر به بازی دو گانه پشتونیزم با نام اوغان و پشتون می پردازم که چرا این بازی دوگانه سر انجام بگونه دراماتیک به پایان خود رسیده است. و پیامد آن بحران هویت اوغان و سقوط سلطه آن است.

واقعیت این است که نام اوغان و یا شکل ادبی آن افغان یک نام دیگر قبایل شریف پشتون و پختون است. این نام را غیر پشتون ها بخاطر توهین و عقب ماندگی فرهنگی به آدرس آنها سال ها است که بکار می برند. در حضور یک پشتون او را بخاطر نزاکت اجتماعی اوغان خطاب نمی کنند، ولی در عقب او را اوغان و یا اوغو یاد می کنند. چنانچه ده ها کنایه و فکاهی بنام اوغان در میان فارسی زبانها وجود دارد که در اینجا نیاز به تذکر آن نیست.

پشتون ها و پختون ها که بیشتر به قبایل و طوایف و خیل و گروه بزرگ و خورد تقسیم شده اند به نام گروه قومی خود مثل احمدزی، سدوزی، جاجی، منگل، کروخیل، هوتخیل و غیره افتخار می کنند.

اکثریت پشتون ها از نام افغان نفرت دارند بخاطریکه این یک اسم توهین آمیز به آدرس شان است.
اما پشتونیزم بحیث یک مکتب فاشیستی از نام افغان و افغانستان استفاده سیاسی و برتری جویانه می نمایند. آنها در ظاهر نزد اقوام غیر پشتون خود را افغان معرفی می کنند و به نام افغان افتخار می کنند ولی در خفا در میان خود، خود را پشتون و پختون و یا به خیل و زی های مختلف می شمارند.
راز این بازی دوگانه چی است: از یک طرف از اسم توهین آمیز اوغان نفرت دارند و از طرف دیگر خود را عاشق اوغان معرفی می کنند و حاضرند تمام کشور را در پای نام افغان نابود کنند؟

واقعیت این است نام افغانستان توسط ایرانی ها در سده نوزدهم اختراع شد و توسط انگلیس ها و روسها در بازی بزرگ در سده نوزدهم بجای خراسان بحیث هویت جعلی گذاشته شد. پشتونیزم به یک دلیل ازین نام سوء استفاده می کند و آن این است: چون نام افغان معادل نام پشتون است بنا پشتون ها صاحبان اصلی این کشور هستند و دیگران مهاجر از تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران و مغلستان هستند.

تمام پشتونیست ها از چپ و تا راست در بیشتر از یک سده اخیر از زمان عبدالرحمن خان تا به امروز تلاش کردند که مردم را به نام هویت اوغان مغز شویی کنند و بر سر هر چیز و هر کس نام اوغان را از پول گرفته تا تاریخ سازی بچسپانند. اما این "تپی خشک حیوانی" به دیوار هویت اقوام غیر پشتون ها تاریخ و پر افتخار آنها نچسپید و به زمین خورده و محیط را آلوده ساخته است.

حالا ما شاهد بحران بی سابقه افغان هستیم. از تپی خشک شتر او غان نمی توان برای خود قدرت و هویت ساخت.
پشتونها ترس دارند اقوام غیر پشتون و یا افغان که هویت آنها را قبول ندارند به معنای این است که سلطه سیاسی و نام افغانستان را نیز قبول ندارند و در نتیجه مرگ افغان مرگ پشتون است.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اوغان
افغان
هویت
شتر
نظرات بینندگان:

>>>   هارون زاده ، متوجه باشید که نام تاریخي وفرهنګی افغان وافغانها سابقه چهارهزارساله دراسناد موثق دنیا دارد. ومتوجه باشید که درتاریخ شرق از وجود ترکان وافغانها کسی انکارکرده نمی توانند سه امپراتورې هندوستان وافغانستان را افغانها اساسګزاری کرده اند ومتباقی همه را ترکها. شماباید درپی هویت مبهم خود تان برایید وتثیت نمایند که شما کی استید ؟ من باور دارم که سابقه شما نیز از درګاه ترکها ویا افغانها می براید . شما باید هویت وچهره بی تنبال تانرا بدانید واګر نمی دانید باید بفهمی وخود بر ... های یکی دوتن ازشاعران بی قوم و بی مسکن آویزان نکنید. وشما تنها ګروهی استید که با تاسف باید ګفت که هویت تان ګم است و درطول تاریخ با هویت غلامی وکنیزی زندګی کرداید که اکنون نیز باید آنرا ادامه بدهید .
پنجشیری بچه ای افغان

>>>   واقعا هم که نام اوغان تحقیر امیز و در ولایت ما وقتی کوچی های اوغان می ایند همه با نگاه تحقیر امیز به انها نگاه می کنند.

>>>   اوغان یا افغان پشتون است .مردم عوام میگویند اوغانی صحبت کرده نمیتوانم.

>>>   Najib Salam
فارسى و درى دو زبان جداگانه ، دانشگاه واژه يى بيگانه ، اما هزاره و تاجيك و ازبيك و قزاق و هندو .....همه اوغان ( پشتون) اند ، همه يى قضاوت هاى قبيله گرايان منطق گريز و سرتنبه در مهم ترين مسايل كشور چنين است ، با عجب طايفه يى كور مغز و قرون اوسطايى گير مانده كشور و مردم . خداوند اين طايفه را آدم بسازد.

>>>   فاشیزم قبیله همین حالا در ضعیف ترین و شکننده ترین حالت اش قرار دارد و مردم تمام ارزش های فاشیست های قبیله را به چالش کشیده اند، بشمول نام اوغان که هیچوقت نام ملی نشد و نمیشود، بشمول تمامیت خواهی قدرت آنها را که اگرچه از دست داده میروند، و بسیار ارزش های دیگر آنها را.

>>>   سلام شما ادعا میکنید که ما افغان نیستیم خوب نباشید اینجاکسانی که فرزندان عزیزخودراقربانی نموده اندودرراه خدا شهید داده اند بعد ازاسلام خودرا افغان می نامند.وازاین نام که دیگران بر انها نهاده اند به می بالند افغان ‌‌= جوانمرد مهمان نواز غیور وآزادمرد.حال کسانی نمی خواهند نخواهند

>>>   اوغان سازی را که امان الله و طرزی شروع کردند و ناکام ماندند، بعد ظاهر و کاکاهایش و داوود شروع کردند و ناکام ماندند، حالا به شدت زیر سایه تطبیق پلان های امریکا توسط اجنت های امریکا مثل کرزی، غنی، و امثال تطبیق میشود. امریکا اگر بداند هم پروائی ندارد تا زمانیکه پلان های خودش به مخاطره مواجه نشود ویا اینکه اعتراض های جدی صورت نگیرد.

>>>   واژه افغان مربوط به پشنون ها بوده ونه توانیست این نام یک وحدت را بار بیاورد به تشنج و برتری جوی قوام پشتون بالای سایر اقوام دیگر . مبارزه حق بر باطل جریان دارد و جامعه جهانی از این خواست مردم افغانستان که واژه افغان را نمی خواهند دفاع صورت گیرد . ما تذکره جعلی کار نداریم ما از خود پدر وپدرکلان دارین و ...........نباید قبول شویم و قوم پشتون حق دارند که در تذکره خود افغان نبیشته کنند و من حق دارم که در تزکره خود ازبیک و یا پشیه ی نبیشته کنم تا زمان که ملت شویم .
زره

>>>   با احترام به همه اقوام ،عرض من این استکه ، هویت مردم افغانستان ،به وجود
گشتاسپ وپسرش اسفندیار بلخی ،رستم زاولی (زابلی)،ابوالقاسم فردوسی ،
بوعلی سینائی بلخی ،جلال الدین محمد بلخی ،ناصر خسرو قبادیانی بلخی ،حنضله فراهی ،ابراهیم ادهم بلخی ،شقیق بلخی ،ابوریحان بیرونی (کوهبیرونی )ابوخالد
کابلی ،وو...متجلی میگردد،سوال من از برادران ،پشتون (اوغان)این است کدام ازین افراد پشتون واوغان هستند ،؟؟!!
بلکه هویت اوغانها درآنطرف کوهائی سلیمان وخط دیورند خلاصه میشود ،!!

>>>   ..........تاجیک آگاه از جرافیای و تاریخ نیکان خود وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان و بلخ بامی » است که هویت شتروانی اشرف غنی احمدزی کوچی آمده کوه های سلیمان پاکستان را به پذیرد. فخر ملی میلت تاجیک هو یت مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی اشقری و آصف بخاتری افتخار شان زیر نسب کم اصل کوچی برد ؟
حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.

>>>   بخاطریکه ظرفیت هویت بعضی اشخاص ضعیف است نمیچسپد

>>>   دیوارهویت شما ازتپی شتر کرده هم ....تراست

>>>   نظر دهنده اول بسیار بیشرم هستی کاش روزی اجداد ما میدانست کوچی های کوه سلیمان این قدر وقاحت می یابند که به میزبانان خود توهین کنند و آنها را خارجی بنامند این سخنان تو با اسرائیلی یهود غاصب هیچ تفاوت ندارد.

>>>   نظر دهنده اول :
به نظر تو افغانستان وامریکا تاریخ واساس مشابه دارند؟ مثلا سفید پوستان آمدند وسرخپوستان مالک اصلی سرزمین امریکارا به مصیبت دچار ساختند
درینجا هم مثلا کسی از دامنه کوه های سلیمان بیاید وساکنین قبلی را بیگانه وبی تاریخ بداند ؟؟؟

>>>   شتر وشترباني هویت اسلامي هرافغان است ولوکه پشتون باشد ویا تاجک ویا هم ازبیک ، که باعث افتخارهمه آنهامی باشد . هارون زاده جان پرچمي کارملي شماکه لامذهبان وکافران استید شمارا به این تقدس کاری نیست .
پنجشیری بچه افغان تبار

>>>   اوغان به انتحار هم افتخار میکند.
قانون اساسی مگر حرف قرآن است که نباید تغییر کند؟
هر قانونی نظر به اقتضای وقت و شرایط میتواند تغییر و اصلاح گردد.

>>>   تمام منافع علیای کشور را این خائن ها فدای پشتونولی و اوغان سالاری کردند، ولی یکتعداد غیر اوغانها هنوز هم خواب هستند و حتی هنوز هم خودشانرا افتخاری اوغان میخوانند.
او اوغانهای بدل و بیغیرت، روزش برسد شما را به افغان های اصلی و افغان های غیر اصیل تقسیم خواهند کرد. خودت را و هویتت را بشناس، چاپلوسی بیجا نکن، و از هویت واقعی ات دفاع کن.

>>>   دوستان ساکنان کوه های سلیمان از آسمان نیامده اند. از چهارهزارسال دراطراف همین کوه ها بودند واکنون نیز هستند. دراطراف همین کوه تمدن ویدایی وسرود های ویدی را بوجود آوردند وتمدن خود را آغاز وبه سرزمین های غرب وشرق گسترش داده اند. وای به حال قوم که ازخود نام ندارد ودیگران بالای شان مانده اند. اگرمن درست می گویم نام وهویت تانرا در زبان خود نشان دهید ؟؟؟ !! با تاریخ وحقایق نمی توان با زبان تفنگ سخن گفت ؟؟؟
پنجشیري بچه افغان تبار

>>>   اگرازکوه سلیمان آمده ویاازهرچا اگرمرد هستی خود را محکم کو

>>>   پنجشیر بچه افغان بسیار پس خراب بچه هستی

>>>   عجیب است ناصر از شیراز

>>>   او بچه افغان تبار میشود برایم ۳ نشانه تمدن ۴ هزارساله کوچیتان را بگویید!! اصلا بگو ۱۰ هزار سال یا دوصد هزار سال کی هست که حساب کند کونتور و چرتکه اندازد چون اینچنین راحت مخاطب خود را .....فرض کردی! این هم چونان گپ های افسانه تاریختان است غنی هم متفکر اول جهان بود !! کلمات و واژها تحمل ادعاهای طنز تلخ خشک و سوزان این جهلستان را ندارد جدی ترین مفاهیم ....فرض میشود و شعور مخاطب توهین میشود.

>>>   با احترام تمامى مشكلات هاى گذشته و فعلى همه و همه در كلمه افغان به وجود اًمده بود و تا فعلاً جريان دارد چرا ؟ چون با توايفى دور از بنش و فرهنگ مامعله صورت گرفت كه كشور و ملت را هميشه در تاريكى نگهدارد از هر لحظ و امروز در اين قرن به كشور و مردم نگاه كنيد . و تكرار تقلب باز هم در كنفرانس بون اتفاق افتاد انتخاب كسى شد و كسى ديگر اًمد . با تشكر تلاش استم .

>>>   اگراز کابلستان هستید یا زابلستان و اگر تاریخ هفتاد هزار ساله داشته باشید باز هم کوچې بالایت شرف دارد چون همه تان سست تنبان و چلو هستید و اگر صدهزار سال تاریخ داشته باشید تمام اش چلو گری است. وبس و نمایند همه تان هارون چلو است

>>>   اوغان سازی دو صد سال است که ناکام مانده در آینده هم ناکام میماند۰ حتی سامان اوغانی خود را هم اگر پاره پاره کنن باز هم ناکام هستند۰ بزور انگلیس نتوانستند، بزور روس نتوانستند، بزور پنجابی نتوانستند، و حال بزور امریکا هم نمتوانند؛ چون اهلیت و فرهنگ آنرا ندارند۰

>>>   افغان شهزاده آسیا است و هر ... که افغان شده نمی تواند،

>>>   همی برادر ما راست میگوید:

افغان واقعا شهزاده آسیاست از آرد باد کردنش معلوم است

هر کس خو آسیاوان شده نمیتواند راست میگوید
ما باید به افغان افتخار کنیم

افغان از چی کم دارد:
انتحاری
انفجاری
انتحار درمسجد
انتحاردرعروسی
قاتل
آدمکش
تعصب
تقلب
مکتب آتش زدن
بی سواد
جاهل
تریاک
قاچاق
معامله گری
اجیر بیگانه
و
و
و

در طول تاریخ یک فارسی وان مرد نشد که این وطن را به یک خارجی معامله کند و بفروشد
تنها این شاهزاده ها بودند که ای معامله را انجام دادند و هنوز جریان دارد

کلکانی

>>>   شهزاده پشت

>>>   او اوغان، که خودت را شهزاده اسیا خواندی،
قبل از آنکه انتحار کنی، مثل دیگر هایتان، بگذار که دل یک چندتا ملا و مولوی خوب سرت یخ کند و غم شان خوب خورده شود، بعد مثل دیگر اوغان هایت انتحاری ات را بکن۰ بدون آن هم این عمل که در فرهنگ تان است، شهزاده جان۰

>>>   افغان شهزاده آسیا است راست میگه
چی نداره
انتحاری
انتحار درمسجد
انتحاردر معابرعام
ادمکش
انفجار
مکتب اتش زدن
بی سواد
تریاک
قاچاق

شهزاده آسیا ازین بیشتر که نمیشه

>>>   خاکت اگر از افغانستان باشد میچسپد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است