شتر نمی‌تواند پیوند معناداری بین اقوام به وجود آورد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۵    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146985 منبع: پرینت

شتر نمی‌تواند پیوند معناداری بین اقوام افغانستان به وجود آورد.
تصویر مولانا در تذکره‌های الکترونیکی ثبت شود

همزمان با آغاز ثبت نام برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی، جمعی از فعالان مدنی از حکومت خواسته‌اند که به جای شتر، تصویری از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را به عنوان نمادی از هویت ملی اقوام در تذکره‌های الکترونیکی جایگزین کنند.

فیض صداق، رییس سازمان غیردولتی دنیای بدون خشونت که در زمینه ترویج صلح در کابل و ولایات فعالیت می کند، در این زمینه به یورونیوز می‌گوید: "ما به دنبال جبهه‌گیری سیاسی در برابر حکومت نیستیم و طی بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که از طریق مکتب و اندیشه‌های مولانا می‌توانیم اندیشه صلح محوری را در افغانستان ترویج کنیم و به همین منظور از رییس‌جمهوری و رییس‌اجرایی خواسته‌ایم که تصویر مولانا به عنوان یک هویت در تذکره‌های الکترونیکی اقوام ثبت شود و نسل در نسل جامعه افغانستان، خود را میراث‌دار اندیشه های صلح محور مولانا بدانند".

در تصویر پس زمینه تذکره‌های الکترونیکی که در رسانه‌ها منتشر شده، عکس کاروانی از شتر دیده می‌شود و این مسأله با انتقادهای نهادهای جامعه مدنی مواجه شده است.

صداق با اشاره به توافق نظر 150 جوان تحصیل‌کرده از اقوام مختلف درباره ثبت تصویر مولانا بر روی تذکره‌های الکترونیکی می‌گوید که افکار صلح طلب مولانا می تواند نقطه اتصال و پیوند هویتی میان اقوام مختلف ایجاد باشد؛ اما شتر نمی تواند رابطه و پیوند معناداری بین اقوام افغانستان به وجود آورد؛ به خصوص این‌که در فرهنگ شرقی، شتر نمادی از کینه ورزی است.

جاوید راد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شتر
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   عربستان سعودی پنجصد فروند شتر برای اردوی ملی کمک نموده است تا ازان برضد داغش استفاده نمایند

>>>   اوغان غیر از شتر ِ و خیمه چی را میتوانند به حثیت نماد تاریخی شان به رخ بکشند ؟

>>>   شتر سمبول کوچی هاست واقای غنی احمدزی که کوچی است میخواهد تصویر شتر را در عقب تذکره های الکترونی رسم نمایند ومعنی دیگرش این است که این حیوات کینه دل وعقده مند است تا یکصد سال عقده ای خودرا از یاد نبرده وهر وقت فرصت یافت انتقام خودرا میگیرد واقای غنی هم خودرا بالای ملت عزیز ما شتر کینه توزومارا بیاد ان شعر شاعر می اندازد
کودک کینه توز وکودن بود پای پهن ودراز گردن بد
جبار قهرمان

>>>   شتر هزار بار بهتر است از دلاک. شتر در هزاران جنگ کفر واسلام سهم فعال داشته و البته به مسلمانان لازم است که همه غزا های پیغمبران و یاران انرا مطالعه کند و ببیند که شتر چقدر سهم فعال داشته است ولی دلاک به جز مردم باعزت را به بیراهه نیکشد و بس حالا باید عکس کدام اش باشد.

>>>   خجالت آور است که کاروان شتر در تذکره باشد.خیلی ظلم است که کلمه افغان بر تذکره اقوام مختلف افغانستان تحمیل گردد.الا لعنت الله علی القوم الظالمین

>>>   شترنمی‌تواند چرا صد در صد می‌تواند اگر ساربانش
امر خیل باشد
جاغوری

>>>   خواسته باشی یانی بالایت تطبیق شدنی است

>>>   اگر استفاده از يك حيوان ، ان حيوان را سمبول يك ملت ميسازد،پس خر ، كار كرد ، استفاده و منفعت بيشتر را به مردمان ما در گذشته و حال ميسر ساخته است، شتر محض طرف استفادهء قليلي از كوچي ها بود
امروز تعداد گاو،خر ،گوسفند و بز به صد ها چند در كشور بيشتر از شتر است و صد ها مرتبه مفيديت ان به مردم بيشتر بود
نمي دانم كه پزيرفته شدن شتر منحيث سمبول ملي از تراوشات مغز گنديده كيست؟ اگر جواب قناعت بخشي دارند بايد به ملت تفهيم كنند، و اگر اين تصميم منطق داشت بايد اجماع اراء مردم انرا تائيد كند
<<<مهاجر كابلي

>>>   کوچی زی ثابت کرد که وجود شعور در انسانها هیچ ارتباطی به سطح تحصیلات و مکان زندگی ندارد. کوچی زی تا دکترا تحصیل کرده و در یکی از کشورهای مترقی زندگی کرده ولی از نظر داشتن شعور از همقطاران کوچی اش بسیار پایین تر است.

>>>   به نویسنده محترم دوم
صبرکن میبینی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است