بازی که والی بلخ به جانب حکومت سوت زد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۰    ۱۳۹۶/۱۲/۱ کد خبر: 147007 منبع: پرینت

بازی های بزرگ به واسطه انسان های بزرگ آغاز می شود، جریان پیدا می کند و آخرالامر به موفقیت می رسد.

از حب و بغض مان به نور اگر بگذریم و مساله معقولیت و عدم معقولیت کار او را هم درنظر نگیریم بازی را که او آغاز کرده فی نفسه بازی بزرگ و توان فرسایی است. این نوع استثنایی ظاهر شدن ها کار هر کسی بخصوص در عرصه سیاست و بازی قدرت نیست.

هدفمندی، شکیبایی، برنامه محوری ، درایت و جرات به کارگیری نیروها و امکانات به اضافه تقوا و توکل (در جامعه اسلامی) از ملزومات بازی های بزرگ برای رسیدن به موفقیت است.

دقیقا و به صورت جدی 60 روز قبل از حالا و به بهانه دریافت منظوری استعفایش از جانب رییس حکومت وحدت ملی، والی بلخ شروع بازی با جانب ارگ را سوت زد و مراحل ابتدایی کار را حتی تا همین دم با سربلندی و غرور پیش آمد که چند و چون وقایع را در مواقع آن از همین قلم مرور کرده اید.

روز گذشته اعلامیه ای از جانب نور را در جایی خواندم که از تدارک تظاهرات گسترده قبلا وعده شده به جانب کابل خبر می داد. خواستم در پیوند به همین مساله مواردی را منحیث تحلیل و برداشت خویش از این حرکت اینجا بنویسم.

1. راه اندازی راهپیمایی گسترده آنچنان که نور در یکی از صحبت های خود به آن اشاره کرده بود هرچند نمایانگر تغییر نوع بازی یا انداختن چرخ بازی در فاز جدید است، به هدف نمایش بیشتر قوا، ترسانیدن حریف و حتی تعطیل کردن و به کنترل درآوردن اداره های حکومتی در مسیر مزار کابل صورت می گیرد.

2. همانطوری که میزان دستاورد و نتیجه در صورت موفقیت این حرکت خیلی بالا است میزان شکستن و کمرنگ شدن اعتبار و جایگاه نور در صورت درست برگزار نشدن و یا به بیراهه رفتن و از کنترل خارج شدن آن نیز جدی است.

3. میزان موفقیت این حرکت بزرگ بستگی به مشوره و رای اکثر نخبگان جمعیت و حامیان شخص نور در بیرون از جمعیت دارد در صورتیکه این حرکت بدون لزوم دید همه و در زمان نامناسب و بدون مدیریت درست صورت بگیرد قطعا شکاف میان اعضای جمعیت و هواداران نور را باعث خواهد شد.

4. حضور شخص نور درین راهپیمایی میزان آسیب پذیری او را به تناسب بسیاری بالا خواهد برد هم از حیث بیرون شدن او از مقر فرماندهی اش که بلخ است و هم از نظر حساس تر شدن رقبای او در راه اندازی حرکت های تخریبکارانه و یا شاید هم تروریستی به منظور زدن مرکز فرماندهی که شخص او می باشد.

5. این حرکت نیاز به هزینه بالا دارد در صورتیکه درست محاسبه و مدیریت صورت نگیرد به عوض اینکه شاهد پیوستن مردم به آن باشیم خشم و نفرت مردم را در پی خواهد آورد.

فارغ از همه آنچه گفته شد روحیه ی نور و توان جمعیت برای دوام رقابت با ارگ خیلی بالا است و این مساله است که ایشان را واداشته تا با تغییر نوع بازی و ادامه ماجرا و در صورت عدم پاسخگویی ارگ به خواست هایشان پایان عمر ادارهء توافقی موجود را کلید بزنند.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نور
اعلامیه
نظرات بینندگان:

>>>   من دو بار دیگر هم تذکر و هوشدار داده ام که مارش مدنی از ولایات مختلف به سوی کابل آسیب پذیر است اشرف غنی احمد زی و تیم او ازان سوء استفاده میکنند و نگرانی های گسترده تلفات جانی را که در دخالت تخریبی جانب
مقابل حتمی است پیش بینی میکنم . به جای آن هر ولایت در حوزه مربوط با تماس ها وارتباطات با ولایات و مناطق دیگر حرکات و نافرمانی مدنی را استوار نگهدارند .والیان و موطفین دراجرای امور جدآ متوجه و فعال باشند که بی نطمی در
بین مردم و صفوف وارد نه شود و تا وقتی این نا فرمانی مدنی و دیموکراتیک
ادامه پیدا کند که حکومت انحصار گر از پا به افتد.
منابع عایداتی و بنادر در کنترول گرفته شده و حقوق کار کنان و کارمندان
اداری و اجتماعی و امنیت و اردو به روال عادی و بروی اسناد و ثبت دفاتر پرداخته شود
مردم طوریکه درین هفته ها همکاری و حمایت از داعیه ای عدالت ، دموکراسی
و اجرا و عملی شدن
توافق نامه تشکیل حکومت وحدت ملی نشان داده جدآ از حرکات نا هنجارپرهیز داشته باشند . جنرال دوستم میتواند از راه حیرتان داخل کشور شود و به
شورای اتلاف نجات و جنبش های مدنی بپیوندد .
م . ش . حسیب

>>>   تازمانیکه راکت یارمشوره دهنده غنی باشد این کشوربازبه بهران میرود ن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است