پیامدهای سفر مشاور امنیت ملی به عربستان سعودی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۶/۱۲/۱ کد خبر: 147022 منبع: پرینت

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور که بازوی راست ریاست جمهوری کشور محسوب می گردد به دعوت رسمی محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور به ریاض رفته است.

ظاهرا در این سفر اتمر با مقامات عربستان سعودی در خصوص روند صلح کشور با طالبان، امنیت و توسعه اقتصادی صحبت نمایند اما چنین بنظر می رسد که آجندای اصلی سفر ایشان به عربستان سعودی بخاطر کشانیدن پای طالبان به میز مذاکره است. نقش اتمر در توافقات صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی افغانستان برجسته بود او ثابت ساخت که از مهارت ویژه در حل منازعات برخوردار است و توان دایالوک سازنده در رواند مذاکرات را دارا است.

عربستان سعودی در حلقه دوم سیاست خارجی رییس جمهور اشرف غنی قرار دارد در این حلقه سایر کشورهای اسلامی جا داشته که از اولویت های جدی رییس جمهور بشمار می رود. او معتقد است که روندهای توسعه، صلح و ثبات افغانستان نیاز جدی به همکاری متقابل با کشورهای اسلامی خصوصا عربستان سعودی، ایران، پاکستان، امارات متحده عربی و در یک گام دورتر قطر و مصر دارد.

دولت وحدت ملی بخاطر آوردن صلح و کشانیدن پای طالبان به میز مذاکره تلاش های بیشتری را روی دست گرفته است. رییس جمهور کشور از چندین جبهه فشارها بر حامیان طالب را بیشتر ساخته است. در گام نخست اقناع دولت و مردم آمریکا در خصوص اینکه پاکستان از طالبان حمایت می کند ثانیا فشار نظامی بر منابع درآمدی طالبان به شمول فابریکه های مواد مخدر و هدف قرار دادن مواضع مستحکم آنها در نقاط مختلف کشور، ثالثا سفرهای مشاور امنیت ملی کشور به فدراتیف روسیه و کشورهای آسیای میانه بخاطر استحکام روابط دولت با دولت جهت قطع حمایت سیاسی از طالبان و در نهایت وادار ساختن حامیان اقتصادی طالبان که گفته می شود اکثرا افراد ثروتمندی اند که در کشورهای خلیج و عربستان سعودی برای طالبان پول و امکانات دست و پا می کنند.

اگرچند تمویل طالبان توسط دولت های عربی در هاله ابهام قرار دارد و هیچ مرجع رسمی تاکنون دولت های خلیج را به همکاری مستقیم با طالبان متهم نکرده است اما از قراین چنین بر می آید که تلاش های فردی بخاطر حمایت طالبان زیر نظر دستگاه های استخباراتی کشورهای مذکور صورت می گیرد. روابط دولت با دولت میان عربستان سعودی و افغانستان طی سه سال گذشته گسترش یافته است.

دولت افغانستان در خصوص بحران یمن حمایت خویش را از دولت شاهی عربستان سعودی اعلان کرد که مورد استقبال بی پیشینه مقامات سعودی قرار گرفت. داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله به عربستان سعودی سفر نمودند و فرصت همکاری های متقابل بیشتر گردید. از طرف دیگر پس از اعلان استراتژی جدید اداره ترامپ در خصوص آسیای جنوبی و افغانستان تغییرات واضح در موقف عربستان سعودی در مقابل ستیزه جویان طالب در افغانستان به مشاهده می رسد از جمله سرد شدن روابط ریاض با اسلام آباد.

دعوت از اتمر نیز بیانگر درک مقامات سعودی از تحولات جاری در منطقه و افغانستان است. سفر اتمر به ریاض می تواند فرصتی جدیدی در خصوص روند صلح افغانستان با طالبان را نیز فراهم کند. عربستان سعودی به عنوان یکی از حامیان اصلی رژیم طالبان در جریان دهه 90 میلادی و پس از آن حمایت معنوی آنها از ستیزه جویان طالب می تواند بن بست موجود در روند صلح دولت افغانستان را بشکند و از نفوذ قابل ملاحظه ای که بر رهبران طالب دارند به نفع صلح افغانستان استفاده نمایند ناگفته پیدا است که عربستان سعودی در بدل حمایت و همکاری در روند صلح افغانستان خواست های نیز دارد. از جمله تداوم حمایت از عربستان سعودی در بحران یمن و حفظ تعادل در روابط با ایران.

شاید با درنظرداشت منافع علیای کشور محمد حنیف اتمر بتواند از نفوذ عربستان سعودی بر ستیزه جویان طالب بهره برداری لازم نماید که نزدیکی کابل با ریاض در کوتاه مدت سبب خشم تهران گردد اما از جانب دیگر بن بست موجود در روند صلح را بشکند. این نکته را نباید نادیده گرفت که ایران نیز اکنون برای تعدادی از رهبران طالب در مناطق مرزی آن کشور با افغانستان پناهگاه امن فراهم نموده و در تمویل، سرپناه، لوژستیک و در برخی موارد فراهم سازی اسلحه برای ستیزه جویان طالب همکاری مشهود دارد در صورت حفظ تعادل در روابط با عربستان سعودی و ایران می توانیم موج های موجود را به نفع خویش مدیریت کنیم.

روزنامه سرخط _ نصیر احمد تره کی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
عربستان سعودی
نظرات بینندگان:

>>>   اتمر در حقیقت معاون اول است

>>>   اتمر ما با طالبان صلح نداریم چون در قاموس طلب صلح نیست پس اتمر ناحق خود را مسقره نکن.

>>>   اتمر خادیست جاسوس شوروی سابق مغز متفکر انتحار نمودن جنبش روشنای جنبش رستاخیز.

>>>   در حقیقت اتمر به خاطر‌ی به عربستان خواسته شده بود تا جوابگوی باشد که چرا پروسه انتقال داعش به شمال به کندی پیش میرود و چرا هنوز هم عطا محمد نور برکنار نشده است؟ اتمر تقاضای پول بیشتر را کرده است تا نزدیکان نور را خریداری کند و با توطئه جدید او را از بین ببرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است