درج یا عدم درج واژه افغان بحث انحرافی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147086 منبع: پرینت

بحران شناسنامه یا تذکره از نقض قانون مصوب قوای مقننه افغانستان که توشیح ریاست جمهوری یعنی امضا و تایید رییس جمهور غنی را داشته است ناشی می شود این بحران زمانی تشدید شد و گسترش یافت که حکومت به عنوان مجری قانون از اجرا و تطبیق آن امتناع کرد.

بحث بر سر درج و عدم درج واژه ی افغان در تذکره از همان آغاز یک بحث انحرافی بود زیرا تذکره یا شناسنامه سند تابعیت و یا شهروندی یک کشور محسوب می شود که نام افغانستان بعنوان کشور سه بار با سه زبان در شناسنامه نوشته شده است. کلمه افغان در بند 4 ماده چهارم قانون اساسی تذکر یافته که نام تمام اقوام ساکن در افغانستان است و بحث بر سر موافقت و مخالفت آن در تذکره که سند تابعیت و شهروندی کشور است مبنای قانونی و منطقی ندارد.

نکته اصلی این بحران به این دو پرسش و پاسخ آن برمی گردد:
1. قانون مصوب و توشیح شده چرا عملی نشد و دستخوش سلیقه ها و تمایلات شخصی افراد و حلقه های سیاسی گردید؟
2. تذکره یا شناسنامه به عنوان سند تابعیت و شهروندی افغانستان چرا به یک سند و برگه ی بحران آفرین و معرفی کننده هویت قومی بجای هویت شهروندی و ملی تبدیل شد؟

پاسخ این پرسش ها و راه بیرون رفت و راه حل این بحران و مشاجره بخصوص به عنوان یک راه حل پایدار نه اختیاری ساختن افراد برای نوشتن هویت قومی خود و نه مخالفت و موافقت به درج کلمه افغان بلکه تطبیق قانون مصوب و توشیح شده در این مورد است.

اجرا و تطبیق این قانون فرد فرد افغانستان را صاحب سند شهروندی و تابعیت کشور خود می سازد که بر مبنای چنین سندی هر فرد متعلق به هر قوم و قبیله ای که باشد احساس هموطنی و شهروندی می کند و از لحاظ ذهنی درجه بندی و برتری جویی را بر مبنای تعلقات قومی و تباری منتفی می گرداند.

محمداکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
تذکره برقی
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   کارت پشتون های پاکستانی افغان نوشته اند. ما همه افغانستانی هستیم. نه افغان. تابعیت مقوله یی است مربوط کشور و دولت نه قوم و ملیت. چون ما هنوز به ملت تبدیل نشده ایم، سخن گفتن از ملتی به نام افغان چیزی جز پروپاگند حلقات حاکم نیست. چگونه می توان در نبود ملت از هویت ملی آن هم هویتی که مورد اجماع همگانی نیست سخن گفت؟ هر کنشی، واکنشی دارد. اقدام ارگ که خلاف اجماع همگانی صورت گرفت واکنش اقوام غیر پشتون را برانگیخت و هر روز اعتراضات در برابر این زورگویی و تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر رو به افزایش دارد. اگر به راستی بخواهیم این بیماری سرطانی ریشه کن شود، با حفظ هویت های تباری یا قومی به هویت فرهنگی- تمدنی خراسانی و ایرانی شرقی برگردیم. در غیر آن، این افسانه سگ منگسک تا قیامت ادامه خواهد یافت. پشتون ها پافشاری خواهند کرد که همه افغان هستیم و نمایندگان سایر اقوام خلاف آن موضعگیری خواهند کرد. شما نباید این موضوع را ساده بگیرید. وقتی این درد را احساس می کردید که کسی هویت شما را به جای پشتون مثلا هزاره می گفت. معنای افغان تغیبر نکرده است. افغان معنای دیگری جز پشتون ندارد. همه تلاش ها مبنی بر تحمیل این هویت بر سایر اقوام با ناکامی رور به رو خواهد شد. شاید عده یی یعه خاطر مصلحت ظاهرا بگویند، بله ما همه افغان هستیم. اما این هویت هیچ ربطی به سایر اقوام بانشد کشور ندارد. در یک سخن، افغان خواندن سایر اقوام پروژه سیاسی یی است که هدف از میان بردن هویت های سایر اقوام را دنبال می کند. آیا شما متوجه هستید که پشتون ها صد در صد از این طرح حمایت می کنند . اما از نمایندگان سایر اقوام تنها کسانی برای ظاهرسازی می گویند که همه ما افغان هستیم که پست ها دولتی دارند. باید برای همیشه به یاد داشته باشید که نام کشور ما را انگلیسی ها به خاطر اهداف استعماری افغانستان گذاشته اند. نه این که خود مردم ما گذاشته باشند. این نام هیچ ربطی به گذشته فرهنگی - تمدنی ما ندارد.

>>>   Hamed
پشتون‌ها بهتر از همه میدانند که افغان معادل پشتون است. این که بیان می‌کنند افغان شامل حال همه می‌شود بخاطر امتیاز گیری است که تنها غیر پشتون های گوسفندی و نوکر را شکار می‌توانند دیگران از کنترول شان بالاست.

>>>   هیچ ضرورت نیست که کلمه افغان در تذکره ثبت شود.درزمان حکومت داود هم کلمه افِغان در تذکره نبود.من یک معلم پشتو داشتم که خودش هم پشتون بود.درساعت پشتو برای شاگردان به زبان پشتو تشریح کرد که:افغان په اصل کی پکت و بیا پخت شو بیا پختون شو بیا پشتون شو بیا ابگان شو بیا اوغان شو بیا افغان شو.حالا شما ببینید که کلمه افغان ازچه گرفته شده وبه کدام قوم گفته میشود؟. خودم در مکتب درس خوانده ام که نود فیصدشاگردان پشتون ها بودند.اگر کدام همصنفی های پشتون من این مطلب را بخواند حتما میگوید که نویسنده این مطلب درست نوشته است.شرم است که کلمه افغان در تذکره نوشته شود جمهوری اسلامی کاملا کفایت میکند.کاروان شتر هم باید حذف گردد تذکره،دانشگاه هویت یک انسان را معرفی میکند نه فرهنگ و سلیقه و سابقه های دوران استبداد و جعل را.

>>>   نظر دهنده سوم دوست گرامی ما هم مخالف تذکره های هستیم که در ان واژه قومیت درج شده باشد ! ما از نژاد پرستی و تعصب قومی بیزاریم ۔ با احترام حبیب الله یوسف زی

>>>   اگر حرف از دموکراسی است و هر شخص وابسته به این یا آن قوم در نشست های تلویزیونی لاف از فهم و درک واژه ای دموکراسی میزند ، بهتر است به جای آنکه سر خو د را در گل گور کنیم و بگوییم که مرغ ما یک لنگ دارد ، واقعا مفهوم دموکراسی را ،به معنی واقعی آن هضم کنیم و به مسایل واقعا مهم و پیچیده از جمله به حقوق شهروندی احترام بگذاریم .یک موضوع باید مشخص گردد که توده های زحمتکش مربوط به تمام اقوام ساکن افغانستان هیچ نوع مشکل ندارند زیرا منافع طبقاتی شان مشترک است ولی این سران احزاب سیاسی ستمگران و دگر افراد فرصت طلب ،روحانیون مرتجع اند که همه را با هم میاندازد. آنهاییکه به فکر خراسانی شدن یا ایرانی شدن اند یا آنهاییکه پشتون تبار اند و افکار عظمت طلبانه در سر دارند با ید بدانند که چنین اندیشه های بی بنیاد نمیتواند وحدت مردم افغانستان را بشکند. دیروز هم در سنگر دفاع از خاک فرزندان مربوط به تمام اقوام کشور در زیر پرچم جمهوری افغانستان علیه نیروهای متجاوز از خاک پاکستان میرزمیدند و امروز هم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است