هویت چیزی نیست که دیگران برای ما تعیین کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147108 منبع: پرینت

هویت طبیعی انسان را قطعا کسی دیگری نمی تواند تعیین کند.

ابن سینای بزرگ این عالم و فیلسوف سرزمین ما روزی گفته بود: "من در بین موجودات از گاو خیلی می ترسم زیرا نه تنها عقل ندارد بلکه شاخ هم دارد".

با اتکا به این سخن نغز و ناب این عالم بزرگ واقعا عجب زمانه ای شده است که چند راس حیوانات وحشی و دشتی ازجمله گاوهای تنومند با گوساله های وطنی مست با شاخ های تیز خویش در طویله گاه جمع می شوند و به خود حق می دهند که برای "انسان های" یک سرزمبن هویت تعیین کنند درحالیکه هویت انسان ها را حتی هیچ گروهی و یا هیچ شخصی نمی تواند تعیین کند به دلیل اینکه این هویت طبیعی است که در رگ خون انسان ها و سرشت شان سینه به سینه از روز پیدایش انسان تا اینجا آمده است.

این چیزی نیست که یک فرد برای فرد دیگری تعیین و تکلیف بدارد زیرا آن جوهری که هستی انسان را تشکیل می دهد خود موجود است پافشاری در زمینه ی در حقیقت خارج از عقل و منطق انسانی است چه رسد به تصمیم و یا نشست چند حیوانی که فاقد شعور اند.

امیدوارم دوستان و عزیزان جسارت ام را ببخشند ولی چاره ای نبود.

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
دولت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
د افغان په ننگ می وتلله توره- ننگیالی د زمانی خوشحال ختک یم لطف فرموده بنویسید که منظور خوشحال خان ختک (رح) در این بیت از افغان کدام قوم است. در آن هنگام کشوری به نام افغانستان موجود نبود. از این رو نمی تواند سخن بر سر همه اقوام ما باشد. یعنی منظور وی از قومی است که در آن هنگام در هندوستان زندگی می کرده است.

>>>   Hamed
پشتون‌ها بهتر از همه میدانند که افغان معادل پشتون است. این که بیان می‌کنند افغان شامل حال همه می‌شود بخاطر امتیاز گیری است که تنها غیر پشتون های گوسفندی و نوکر را شکار می‌توانند دیگران از کنترول شان بالاست.

>>>   محمد همایون صادقی

کاملن درست گفتید .
ما و شما و نخبگان ناجیک گوسفند نیستیم ما عقلانی از هویت قومی تاجیکی و هویت زبانی مان فارسی دفاع میکنیم .
جایگاه خداوند و ایمان به او برای من عقلانی است .
اما ؛ من بالاتر از پیغمبران هویت قومی تاجیکی و زبانی ام را رجحان میدهم چونکه در هویت من قبل از ظهور پیغمبران ، یکتا پرستی و ایمان به خداوند و انساندوستی در آیین نامه تاجیکان حک شده بود .

>>>   Bakhshi Zafari
اگر هویت افغان را قبول کردید،۵ سال بعد وقتی بروید تا برای دختر تان که نامش مهسا است تذکره بگیرید،مامور ثبت احوال نفوس برای تان لستی از نامهای اوغانی را نشان داده میگوید: از اینها انتخاب کن
مهسا نام ایرانی است.

>>>   حمدنسیم سحر
اگرماتن به این هویت جعلی بدهیم درست است تمام مصیبت های که برسر این ملت آورده اید کافی نیست که یک اسم استعماری را بر تمام ملت تحمیل می کنید تا کی به این لجاجت ادامه مید هید پر روی دیده درای هم حدی دارد

>>>   Hamid

11 uur ·

...


یک "نی" و صد آسان!
افغان نیستیم، نمی‌خواهیم افغان نامیده شویم. چرا دلیل بگوییم که فلان کشور نام ملتش را در شناسنامه اش ذکر نکرده، پس ما هم نمی‌کنیم؟

>>>   Rasuli
این کوچی احمق یادش رفته که خودش از کوه های سلیمان آمده حالا اهلی شدند باشنده اصلی این کشور را بیرون میکنند قوم انتحاری

>>>   من ثریا بهاء با اندیشه و واژه هایم تا واپسین روزهای هستی ام برای یک آرمان سترگ مبارزه می کنم و از عطای نور تا زمانی دفاع خواهم کرد که در برابرتابوی فاشیسم با قامت استوار ایستاده و نبرد می کند.

گفته های اخیر جناب (سعیدی)
با درود و سلام !
شما هموطنان عزیز میدانید که مایان هر یک جاوید کوهستانی، فیض الله جلال احمد سعیدی با جمع از فعالین سیاسی و مدنی کشور حقایق نا گفته را بار بار از طریق رسانه ها آشکار ساخته با قبول انواع چالش ها، تهدید ها و ترور از بیان واقعیت ها هیچ وقت کوتاهی از خود نشان نداده ایم. بدبختانه دولتمردان افغانستان کمتر به نظریات پیشنهادات وانتقادات هموطنان ما گوش فرا داده همواره از حقایق تلخ فرار کردند و نخواستند با همه بدبختی های که دامنگیر مردم ما گردیده به حکم وجدان اعتراف نمایند، فکر میکنند مردم ما واقعیت ها را نمیدانند.
مایان با فعالین جامعه مدنی ورهبران حق طلب بعد از رایزنی های فراوان به این نتیجه رسیدیم

۱-ماافغانستانی هستیم باید هر ملیت ذکر شناس نامه ماگردد
۲-در گرد همایی های مدنی که پیش رو داریم با نور (رهبردلها) یکجا حرکت خواهیم نمود
شعار ما این است
-ما حق خود را میگیریم اگر بمیریم(تا زنده ایم)

(شیر) کنید تا بیشتر آگاه شوید

>>>   Abdul Hai Khurasani
توطیه در راه است، هشیار باشید.
تنها راه حل،‌ اجرای قانون مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
اطاق تفکر فاشیسم و توطیه‌در ارگ، پلان ب خود را ( در رابطه با توزیع شناسنامه ها الکترونیکی) در دستور کار قرار داده است.
در پی واکنش های گسترده مجلس نمایندگان، ریاست اجراییه و افکار عمومی، اطاق تفکر ارگ پیشنهاد اختیاری شدن گزینه هویت ملی ( افغان) را از طریق غیر مستقیم با یک شخصیت سیاسی مطرح نموده است.
این یک شگرد بسیار خطرناک و توطیه شیطانی در جهت اهداف اطاق فاشیسم ارگ می باشد، زیرا موجودیت گزینه مورد نظر در اصل شناسنامه امکان هر نوع سؤ استفاده را به مأمورین ثبت احوال شناسنامه ها می دهد.
در کشوری که آمار سواد پایین است و اکثریت مردم در شهرستانها و روستا ها درک و تعریفی درستی از مفهوم هویت ندارند، بستر سؤ استفاده را برای فاشیسم فراهم می سازد.

هر نوع معامله یی که قانون مصوب مجلس نمایندگان را ( در مورد شناسنامه های الکترونیکی ) کنار بگذارد، خیانت است.
متأسفانه برخی از اعلامیه ها غیر شفاف و مبهم است و بسیاری از موضع گیری های سیاسی پوپولیستی و غیر صادقانه است و تو گویی بعضی ها فقط از جو افکار عمومی بزای اهداف شخصی و حزبی خود بهر برداری سیاسی می نمایند.
تنها راهکاری که می تواند مشروعیت اعتراض ما را نهادینه و محقق نماید همان قانون مصوب مجلس نمایندگان است و بس، هر راهکار دیگری نه تنها افکار عمومی را منحرف و جمع ما را پریشان می سازد، بلکه بستر توطیه فاشیسم را هموار می نماید.

>>>   من_افغان_نیستم!

لطفا به کمپاین من افغان نیستم بپیوندید.

درود دوستان گرامی!

من واسع سروش هستم، زبانم فارسی است. در هرات متولد شده ام و تاجیک تبارم. شناسنامه ای که نام و مشخصات مرا نداشته باشد نخواهم گرفت. افغان نام پشتون ها (اوغان ها) است، من هرگز شناسنامه ای که در آن هویت من جعل شده باشد و مرا افغان بنامد نخواهم گرفت.

پشتون ها هر نامی که بر خود و هویت خود می گذارند مختارند، اما این اجازه را برای هیچ کسی نمی دهم که نام و هویت مرا تغییر دهد. من افغان نیستم و نخواهم بود.

اگر شما هم با من هم نظر هستید لطفا به کمپاین "من افغان نیستم" بپیوندید و از جعل هویت تان جلوگیری کنید!

ضمنا یادآوری کنم که دوران عبدالرحمان، نادر غدار و ملا عمر خیلی وقت است که گذشته!

لطفا از این هش‌تگ ها استفاده کنید:

#من_افغان_نیستم

>>>   کو هویت تان! تاریخ را ببینید ای تاجکان.....

>>>   دروازه خروجی به روی هر بسماچی باز است میتوانند خاک پاک را ترک کنند ، افغانستان ضرورت به خائنین ندارد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است