من تو را به چالش می کشم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147116 منبع: پرینت

ملیت و قوم تو چیست؟
مردم افغانستان در این مرحله حساس، بیش از هرچیز نیازمند همدیگر پذیری و همدلی است. توزیع تذکره برقی نیاز مبرم جامعه افغانستان است. اما درج دو کلمه، ملیت (افغان) و قوم (نام اقوام) در روی تذکره برقی به نفاق، جنجال و خود زنی میان اتباع افغانستان و مانع توزیع تذکره های برقی شده است.

درج این دو شاخصه بر روی تذکره های برقی به هیچ وجه ارزش ایجاد نفاق و دشمنی میان مردم افغانستان را ندارد. برای تفهیم به سیاستمداران که با دامن زدن به این مبحث برادری و همدلی میان ما را بر هم می زند، این چالش مطرح می شود.

شما می توانید کلمه مورد علاقه ای خویش (به جز افغان یا نام قوم خویش) را در پاسخ به دو پرسش زیر ارایه کنید.
در حقیقت پاسخ شما به این دو پرسش به معنی این است که همدلی میان ما فراتر از درج این کلمات بر روی تذکره های برقی است.

ملیت شما چیست؟
قوم شما چیست؟

جواب من:
ملیت من "نلسون ماندلای سیاه پوست" و قوم من "تو" هستی.
شما کی ها را به چالش می کشید؟

احسان قانع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم
چالش
نظرات بینندگان:

>>>   من منحیث یک افغان به ریئس صاحب جمهوروسایربزرگان پیشنهاد میکنم جای تاسف است که اینقدر سریک موضوع که هیچ درد مان را دوا نمی کند ایقدربی پیچیم مشل تذکره سابق عنوان جمهوری اسلامی افغانستان بیانگرآن است مامردم کشور افغانستان ویا افغانی هستیم تنها ذکرکلمه ملیت که درآن همه ملیت ها حتی ....ها یادآوری گردد چرا گره دست را به دندان باز میکنید بس است به لحاظ خدا وروسولش
ث سمنگانی

>>>   ....تاجیک آگاه از جرافیای و تاریخ نیکان خود وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان و بلخ بامی » است که هویت شتروانی اشرف غنی احمدزی کوچی آمده کوه های سلیمان پاکستان را به پذیرد.
فخر ملی میلت تاجیک هو یت مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی اشقری و آصف بخاتری افتخار شان زیر نسب کم اصل کوچی برد ؟
حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.

>>>   AyarGroepsbeheerder
محترم معنی اش گنگ نیست افغان فغان و ناله معنی دارد.
مولانای بزرگ هشت صد سال پیش در دفتر مثنوی چنین بکار برده:
تو از ان اعراض او افغان مکن
خویشتن را ابله و نادان مکن

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین

>>>   راستش همان کسانی که اسلامیت و افغانیت را شعار خود ساخته‌ اند بعید است که به مفهوم هیچکدام از این دو پی برده باشند اگر اسلامیت می‌ خواهید که اسلام ملت واحد است پس چرا آن را به افغانیت و ایرانیت و پاکستانیت و عربیت و فلان و بهمان تقسیم می‌ کنید اگر افغانیت می‌ خواهید بفرمایید بگویید که کجای این واژه‌ مسحورتان ساخته که ما هم بدانیم؟

>>>   دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف

>>>   Bagramian
امروز در سراسر دنیا خواسته و یا ناخواسته واژه افغان با انتحار، طالب، کشت و قاجاق مواد مخدر، وحشت، دهشت ،جهالت، بدویت، خرابکاری، برادر کشی و پدرکشی، کینه و دگر ستیزی ،فساد و تقلب و ... مساوی و برابر شناخته و پنداشته میشود !
همچنان، کسی قبول کند یا کند واژه های دینی و لاهوتی اسلام و اسلامیت امروز با نام القاعده، داعش، بوکو حرام ، حزب اسلامی و ده ها سازمان و گروه دهشت افگن و تروریستی در جهان عجین و مترادف شده است!
پس ، با این همه، حاجی غنی احمدزی با لجاجت قبیلوی ، اوغانیت و اسلامیت را مساوی به انسانیت میداند!

خدا یا چنان کن پایان کار
تو خشنود باشی و ما رستگار!

>>>   محمد همایون صادقی
اگر هموطنان اوغان ما میگویند که اوغان نام قوم پشتون نیست پس چرا این نام مضحک و زننده را برای خود و اقوام دیگر انتخاب کرده اند .
پس بگذارند که نام کشور خراسان هویت ملی همه خراسانی باشد .
در شناسنامه ها هویت قومی و زبانی هر قوم نیز باید درج شود .
پشتون خراسانی ، اوزبیک خراسانی ، تاجیک خراسانی ، هزاره خراسانی ، سادات خراسانی چهار ایماق خراسانی ، بلوچ خراسانی ، پشه ای خراسانی ، هندوی خراسانی ، عرب خراسانی ، ترکمن خراسانی ، جت خراسانی ، غلجایی خراسانی ، ابدالی خراسانی ، نورستانی خراسانی و ....درج شود و این یگانه گزینه و راه رسبدن عادلانه بدون خون ریزی بسوی ملت و دولت ملت شدن است .
خورآسان ترکیب دو واژه است .
خور یعنی خورشید
آسان سرزمین
یعنی سرزمین خوزشید .
افغان یعنی غنی غنی یعنی چیغ غالمغال ، خشونت ، مستبد ، خونخوار ، انتحاری ، طالب و داعش .
در خارج از کشور هنهء اوغانتبار ها خود را نمیگویند که ما اوغان استیم .
فارسی زبانان ایشان مبگویند ما ایرانی و یا تاجیک استیم و پشتو زبانان ایشان خود را پشاوری پاکستانی می نامتد .
با این شیوه که به زور شمشیر انگلیس و آمریکا بخواهند سر ها ببرند و همه را اوغان سازند کاملن ناممکن است .
در این بازی عاقبت بازنده اصلی اوغان ها استند .
فکر نکند که با کشتار اقوام غیر اوغان از تن آنها خون جاری میشود و از اوغان ها آب که دوباره آنرا با آب پر کنند .
این عمل فاشیستی زمامداران اوغان ، قیام همه اقوام را برمی انگیزد ، آنگاه که به تمام کشور های جهان پناه ببرند تا کمک ایشان کنند باپشتبانی باداران خارجی ایشان نمیتوانند مقاومت کنند .
ناگزیر به دیار پدری ایشان یعنی کوه های سلیمانی مسکن گزین شوند و مهمانی قریب به سه قرنه ایشان در این سرزمین و خاک پاک خراسان پایان میابد .

>>>   فاشیست های اوغان با کسی شوخی ندارند !
بسیاری شخصیت های تاجیک که وزنه داشتند ، محبوبیت داشتند، جان و جوهر مبارزه و مقاومت داشتند ، می توانستند در وقت ضرورت مردم را بسیج کنند، همه را یکه یکه از میان بردند و میدان را خالی ساختند. شما لست تمام شخصیت های ردیف اول تاجیک را که در این سالهای پسین ترور شدند و با هزار شیوه و شگرد دیگر کشته شدند، از صحنه خارج شدند، بگیریید ، شمار شان به صدها نفر می رسد. اینکار را که از سالها قبل شروع کرده بودند ، بخشی از برنامه فاشیستی شان بود برای اینکه امروز بتوانند بخشهای دیگر برنامه شوم و شیطانی خود را عملی سازند. شما ، این فاشیست ها را ، این اشرف غنی میزوف و بیخی دیوانه را ، این خلف صادق ادولف هیتلررا ، با حنیف اتمر و ستانکزی و دیگر و دیگران شان به هیچ صورت دست کم نگیریید. در تاریخ کوتاه حاکمیت پشتون در سرزمین ما ، فاشیست تر ، بی باک تر، قاطع تر، با هدف و با اراده تر از این دسته ای فاشیست های اوغان ملتی ، سورخلقی، گلبدینی، طالبی ، داعشی ، به شمول کرزی و اعوان وانصارش ، هرگز وجود نداشته است. اینها ، هفت پدر امیرعبدالرحمن و نادر غدار و محمدگل مهمند و غیره و غیره استند. بار بار نوشتم و باز می نویسم که اینها با کسی شوخی ندارند. اینها برنامه دارند ، نقشه دارند، هدف دارند ، خیلی جدی تا پای جان برای تطبیق آن ، برای برآورده شدنش ، کار می کنند. کسی اگر میخواهد با این نیروی خشم و خون و خیانت مقابله و مبارزه کند، باید کمر خود را درست ببندد و در تمام عرصه ها ، مثل اینها، برنامه و هدف و سیاست روشن داشته باشد و برای تطبیق و برآورده شدنش تا پای جان و تا آخر خط برود . با آدم های گنس و بی برنامه خیلی دشوار است که به جنگ فاشیزم اوغانی رفت و آن را به شکست مواجه ساخت. نسل جوان باید برای یک مبارزه طولانی و با برنامه آماده شود. با سپاس. تاجیکم با تاجیکانم زنده ام . عمر راوی .

>>>   تا سر بی مغز خود را بوالفضولان جهان
بر خط تسلیم نگذارند در جان کندند
بیدل
قلمت رسا وگهر بار جناب عمر راوی و
عزیزان نخبه. ......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است