صلح در شرایط حاضر ممکن نیست
صلح با توجه به شرایط حاضر ممکن نیست. تا زمانیکه پنج میلیون مهاجر داشته باشیم و مهاجر داخلی تامین صلح ممکن نیست. لازم است که برای صلح آمادگی داشته باشیم در غیر آن به هدف نمی رسیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۷    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147145 منبع: پرینت

جلسه پایانی کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی و جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دومین روز کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی صبح روز چهارشنبه 2 حوت 96 با حضور رییس جمهور، رییس شورای صلح، معاونان شورای صلح، علما، قوماندان های جهادی و سیاسیون کشور در تلار اجتماعات ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور دقایقی پیش در این مراسم به اهمیت صلح اشاره کرده در ابتدا گفت: صلح امر الهی است. هدف همه این است که پروسه صلح شفاف باشد و حقوق زنان در چارچوب صلح تامین شود. صلح ضرورت حیاتی ما است و ملت ما برای بدست آوردن صلح اجماع کامل دارند.

وی به نقش علمای دینی و روسای اقوام در روند صلح اشاره کرده افزود: اقوام و بخصوص عالمان دین در افغانستان اعتدال پذیر هستند و در مسیر صلح همه اقشار ما نقش حیاتی دارند پس برای ما و شورای صلح لازم است که از فرصت ها استفاده کنیم.

رییس جمهور به کنفرانس دوم کابل که به زودی برگزار می شود اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در کنفرانس دوم کابل موضع صلح مطرح می شود و هدف از این کنفرانس ایجاد اجماع منطقه ای بر صلح است.

وی از امان الله خان یاده کرده و خود را پیرو راه او برشرده گفت: ما فصل ناتمام و کارهای انجام ناشده امان الله خان را بسر می رسانیم.

اشرف غنی یکبار دیگر به شعار حاکمیت قانون تاکید کرد: حاکمیت قانون در این کشور راه نجات است.
افغانستان خانه زورمندان نیست و این خواست شما است که حاکمیت قانون باشد. چهل سال نا امیدی و خون بس است و رسالت ما این است که به اینها نقطه پایان بگذاریم.
بحران در کشور ما میراثی است اما طبیعی نیست و ملت ما از این ببعد برای کسی اجازه بحران افزایی را نمی دهد.

غنی به اشارات برخی از جناح ها مبنی بر قانونی بودن ریاست جمهوری پرداخت و افزود: من نامزد زورمندان و غاصبان و سرمایه گذاران نبودم.

رییس جمهور در این کنفرانس به اهداف و موانع رسیدن به صلح اشاره کرده گفت: هم نیت و هم اراده و هم پروگرام ما صلح است.
صلح آسان نیست قیمت دارد. صلح یکطرفه هم نیست و باید خواست های مخالفان را درک کنیم.
وقتی اراده باشد صلح هم تامین می شود.

وی صلح را در شرایط حاضر ناممکن دانسته اضافه کرد: صلح با توجه به شرایط حاضر ممکن نیست. تا زمانیکه پنج میلیون مهاجر داشته باشیم و مهاجر داخلی تامین صلح ممکن نیست. لازم است که برای صلح آمادگی داشته باشیم در غیر آن به هدف نمی رسیم.

محمد اشرف غنی خطاب به حاضران در این کنفرانس گفت: حالا که اجماعی به میان آمده است لازم است تا موانع فراراه صلح شناسایی شود و تامین صلح نیازمند ذهینت سازی برای این پدیده است. شما نمونه وحدت ملی افغانستان هستید و این کلان ترین سرمایه است. شما هستید که می توانید گلیم غم را بردارید و نابسامانی را پایان دهید.

وی در اخیر به جابجایی پشتون های اکثرا پاکستانی در مناطق غیر پشتون بصورت ضمنی اشاره کرده گفت: هرافغان حق دارد در هر گوشه افغانستان زندگی کند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس صلح
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   هرگپی که از دهنت آمد،بدون آن که بسنجی،گفته میری!
من نماینده سرمایه گزاران نبودم،چه معنی است؟
آیا تو به بازار آزاد و سرمایه گذاری که زمینه کار و اشتغال و تولید را فراهم میکند و سبب رشد اقتصادی یک کشور میشود،عقیده نداری؟
همین حالی رییس جمهور امریکا در سراسر دنیا میگردد و از سرمایه گزاران دنیا میخواهد که به امریکا بیایند و سرمایه گزاری کنند تا زمینه کار برای مردم و رشد اقتصاد فراهم شود.
خدایا به کسی که عقل ندادی چه دادی و به کسی که عقل دادی چه ندادی.
اینهم شد فیلسوف و نابغه افغانها!

>>>   به دشمن درانتخابات ری دادیم و قدرت راتصاحب کرد وهمه مارا ازهمه ادارات دولتی بیرون کرد وهمه کوچیها واشپشی هارا جابجا کرد اما دیگر نمیخواهم که هویت خود را بدهم وفاشیستها رابه اکثریت برسانم که تاج سرماشوند وبه مرور زمان خودمارا مثل اجداشان که فلسطین راقبضه کردندوامروز بیتل المقدس را پایتخت
خودساختن ماراهم ازافغانستان بیرون کنند مااینها رافرصت دادیم که امروز اینقدر گستاخ شدند واگرنه این
قوم نکبت هیچ چیزی برای گفتن درمقابل دیگر اقوام ندارند درهیچ زمینه به فضل ورحمت خداوند اقوام غیر
اوغان همه تحصیلات عالی درهمه عرصه ها دارند درعرصه سیاست بهترین سیاست مدارها دارند درحصه نظامی بهترین ورزیده ترین صاحب منصبان راداریم این طایفه ....فهمیده شان همین اشرف غنی وکرزی است
مثالش را به چشم سردیدیم پس وطنداران نگذاریم که دیگر کسی باسرنوشت من وتو معامله سیاسی کنند
یادتان باشد من وتومیشویم ما

>>>   هر افغان حق دارد یا هرپاکستانی هم حق دارد

>>>   این غنی مطلق دیوانه است.
اگر حد اقل آگاهی از غزوات پیامبر (ص) میداشت میفهمید که بدون جنگ کسی حاضر به صلح نیست.
دولت مخالف مسلح داخلی ندارد.
طالب و داعش و القاعده ابزار جنگی پاکستان است.
با ابزار نمیشود صلح کرد.
هر افغانستانی حق دارد که در هر جای این مملکت زندگی کند اما
اول اینکه از آنطرف مرز دیورند نباشد و ثابت کند که از پدر و پدر کلان شهروند افغانستان است.
دوم تین انتقالات و جابجایی کتلوی نباشد و به پشتیبانی دولت صورت نگیرد
سوم اگر کوچی ها مسکن گزین میشوند باید از امتیاز کوچی گری صرف نظر کنند .
در نهایت این آدم مریض است و شفا نمی یابد خداوند جانش را بگیرد .

>>>   دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف

>>>   Mehraban
يا اوغان باشي يانوكر اوغان كافي است

>>>   Bagramian
امروز در سراسر دنیا خواسته و یا ناخواسته واژه افغان با انتحار، طالب، کشت و قاجاق مواد مخدر، وحشت، دهشت ،جهالت، بدویت، خرابکاری، برادر کشی و پدرکشی، کینه و دگر ستیزی ،فساد و تقلب و ... مساوی و برابر شناخته و پنداشته میشود !
همچنان، کسی قبول کند یا کند واژه های دینی و لاهوتی اسلام و اسلامیت امروز با نام القاعده، داعش، بوکو حرام ، حزب اسلامی و ده ها سازمان و گروه دهشت افگن و تروریستی در جهان عجین و مترادف شده است!
پس ، با این همه، حاجی غنی احمدزی با لجاجت قبیلوی ، اوغانیت و اسلامیت را مساوی به انسانیت میداند!

خدا یا چنان کن پایان کار
تو خشنود باشی و ما رستگار!

>>>   محمد همایون صادقی
اگر هموطنان اوغان ما میگویند که اوغان نام قوم پشتون نیست پس چرا این نام مضحک و زننده را برای خود و اقوام دیگر انتخاب کرده اند .
پس بگذارند که نام کشور خراسان هویت ملی همه خراسانی باشد .
در شناسنامه ها هویت قومی و زبانی هر قوم نیز باید درج شود .
پشتون خراسانی ، اوزبیک خراسانی ، تاجیک خراسانی ، هزاره خراسانی ، سادات خراسانی چهار ایماق خراسانی ، بلوچ خراسانی ، پشه ای خراسانی ، هندوی خراسانی ، عرب خراسانی ، ترکمن خراسانی ، جت خراسانی ، غلجایی خراسانی ، ابدالی خراسانی ، نورستانی خراسانی و ....درج شود و این یگانه گزینه و راه رسبدن عادلانه بدون خون ریزی بسوی ملت و دولت ملت شدن است .
خورآسان ترکیب دو واژه است .
خور یعنی خورشید
آسان سرزمین
یعنی سرزمین خوزشید .
افغان یعنی غنی غنی یعنی چیغ غالمغال ، خشونت ، مستبد ، خونخوار ، انتحاری ، طالب و داعش .
در خارج از کشور هنهء اوغانتبار ها خود را نمیگویند که ما اوغان استیم .
فارسی زبانان ایشان مبگویند ما ایرانی و یا تاجیک استیم و پشتو زبانان ایشان خود را پشاوری پاکستانی می نامتد .
با این شیوه که به زور شمشیر انگلیس و آمریکا بخواهند سر ها ببرند و همه را اوغان سازند کاملن ناممکن است .
در این بازی عاقبت بازنده اصلی اوغان ها استند .
فکر نکند که با کشتار اقوام غیر اوغان از تن آنها خون جاری میشود و از اوغان ها آب که دوباره آنرا با آب پر کنند .
این عمل فاشیستی زمامداران اوغان ، قیام همه اقوام را برمی انگیزد ، آنگاه که به تمام کشور های جهان پناه ببرند تا کمک ایشان کنند باپشتبانی باداران خارجی ایشان نمیتوانند مقاومت کنند .
ناگزیر به دیار پدری ایشان یعنی کوه های سلیمانی مسکن گزین شوند و مهمانی قریب به سه قرنه ایشان در این سرزمین و خاک پاک خراسان پایان میابد .

>>>   Sahebnazar Muradi
انگشت ششم
یا یک بام وچندین هوا!
من از سوی یکی از بخش های اکادمی علوم افغانستان بحیث کادر یا کارمندعلمی دعوت شدم. شخصی که مرا دعوت نموده بود برایم گفت تا به دفتر خانم ثریا پوپل رئیس اکادمی علوم بروم تا در زمینه موافقه ایشان را بدست آورم. زمانی که داخل دفتر خانم ثریا شدم با خوشی زیاد برایم خیر مقدم گفت وگیلاس چای پیشم گذاشته شد، اما زمانی که موضوع را مطرح نمودم بانو پوپل با حاشیه روی دور ودراز برایم گفت: ما میخواهیم در جامعه قانونیت وجود داشته باشد، به همین خاطر مقرره اکادمی علوم را ترتیب نموده وبه ریاست جمهوری پیشنهاد نموده ایم. ما در حالی که به کادرهای علمی، بخصوص در سطح دوکتورا اشد ضرورت داریم، اما این مقرره با سن شما موافق نیست. برایش گفتم که در دنیای دیگر مقرره ها وقوانین برای حل مشکلات مردم وحکومت وضع میشوند، اما در افغانستان مقرره برای مقرره بودنش برای دست وپاگیری مسئولان تدوین میگردد. در حالیکه تعداد زیادی از اعضای علمی اکادمی علوم به بازنشستگی سوق داده شده اند ویا از کشور بیرون رفته اند،که بستهای زیادی خالی شده اند، نباید چنین مقرره دست وپاگیرودفع کنند وضع شود. در عین زمان آقایان سلیمان لایق، حبیب الله رفیع و... که در سن وسال بابای من قرار دارند می توانند در اکادمی علوم با دانشتن دفاتر لوکس، موتر، معاش مکفی وسایر امتیازات کار کنند، اما من با داشتن درجه تحصیلی دوکتورا، تالیف بیشتر از 20 عنوان کتاب وآثار علمی، نوشتن بیشتر از یکصد مقاله تحقیقی ومدت پنج سال کار در پژوهشگاه خاور شناسی اکادمی علوم تاجیکستان نمی توانم شامل کادر علمی اکادمی علوم کشورم شوم. در واقع در افغانستان تقسیم بندی شهروندان به درجه های مختلف در عمل تطبیق میشودکه در چنین نظامی ما چون انگشت ششم بدیده بیگانگی نگریسته میشویم، آنگاه این شعر شاعر بیادم آمد که:
کی گفته است، بهرکجا که روی آسمان همین رنگ است
ومن
میان خانه ما تا به بام همسایه
دوآسمان دیگرگونه سالها دیدم.

>>>   اشرف غنی وزنش هردویشان بسیارقیافه های مزحک وزشت دارند حتما درونشان هم پر است از سیاهی وبد
اندیشی برای مردم ماان شاالله که خداوند از شر این خاینین کسور ماافغانستان رابخیرخلاص کند

>>>   جناب غنی شمااول ملت مظلوم که درافغانستان هستندازانتحاری وانفجاروبدبختی نجات بده بعدبه فکربازگرداندن مهاجران باش چه گلی به سرملت زدی که میخوای چن تامهاجربدبخت هم به کشتن بدی تاخیالت راحت بشه اگه مهاجران برگردن چی میشه معلوم بدبخت میشن همین الان هم مردم خودافغانستان دربدبختی ورنج بسرمیبرن میخواین یه عده بیگناه دیگه روهم به دست برادران ناراضیتون بدین که کشته بشه
یه مهاجر

>>>   Salam
پشيمان خواهيد شد و دير خواهد بود اگر براى دفاع شمال و شمال شرق ، ساختار و نيروى نظامى مقاومت شكل ندهيد ، روس ها در عدم موجوديت نيرو هاى بومى نا چار شده اند تا طالبان را تقويه نظامى كنند تا سدى براى داعش باشد ، حكومت غنى ظاهرن از اين كار روس ها ناراضى است اما در واقعيت اين پروسه را توسعه مى بخشند و از نظر استراتيژيك موافق اند ، زيرا قوت گرفتن طالب ها در دراز مدت به نفع سياست هاى شوونيستى شان است ، رهبران سياسى تاجيك صحنه را در اين حوزه كاملن به دشمن سپرده اند و معلوم مى شود عمق اين فاجعه را درك نكرده اند و بى تفاوت اند .

>>>   تبريك ؛ قانون أساسي ما هم قران شد ....

>>>   Rawi
قانون اساسی آن کاغذ نوشته نیست که توسط چند روبا نوشته و توسط چند شغال تائید و تصویب شده باشد ؛ افغانستان قانون فاشیستی دارد نه قانون اساسی ؛ اولین چیزی که باید نفی شود همین قانون فاشیستی افغانستان است ! هرکس براساس قانون اساسی استدلال می کند فاشیست است ؛ معیارسنجش و استدالال نیرو های ضد فاشیزم منافع مردم و عدالت اجتماعی باید باشد نه قانون فاشیستی !

>>>   Mutaref
کسانی‌که اشرف‌غنی را «پدر» می‌خوانند، «جان‌کیری» را چه می‌خوانند؟ حتمن می‌گویید «پدر‌بزگ»:)

>>>   فاشیست های اوغان با کسی شوخی ندارند !
بسیاری شخصیت های تاجیک که وزنه داشتند ، محبوبیت داشتند، جان و جوهر مبارزه و مقاومت داشتند ، می توانستند در وقت ضرورت مردم را بسیج کنند، همه را یکه یکه از میان بردند و میدان را خالی ساختند. شما لست تمام شخصیت های ردیف اول تاجیک را که در این سالهای پسین ترور شدند و با هزار شیوه و شگرد دیگر کشته شدند، از صحنه خارج شدند، بگیریید ، شمار شان به صدها نفر می رسد. اینکار را که از سالها قبل شروع کرده بودند ، بخشی از برنامه فاشیستی شان بود برای اینکه امروز بتوانند بخشهای دیگر برنامه شوم و شیطانی خود را عملی سازند. شما ، این فاشیست ها را ، این اشرف غنی میزوف و بیخی دیوانه را ، این خلف صادق ادولف هیتلررا ، با حنیف اتمر و ستانکزی و دیگر و دیگران شان به هیچ صورت دست کم نگیریید. در تاریخ کوتاه حاکمیت پشتون در سرزمین ما ، فاشیست تر ، بی باک تر، قاطع تر، با هدف و با اراده تر از این دسته ای فاشیست های اوغان ملتی ، سورخلقی، گلبدینی، طالبی ، داعشی ، به شمول کرزی و اعوان وانصارش ، هرگز وجود نداشته است. اینها ، هفت پدر امیرعبدالرحمن و نادر غدار و محمدگل مهمند و غیره و غیره استند. بار بار نوشتم و باز می نویسم که اینها با کسی شوخی ندارند. اینها برنامه دارند ، نقشه دارند، هدف دارند ، خیلی جدی تا پای جان برای تطبیق آن ، برای برآورده شدنش ، کار می کنند. کسی اگر میخواهد با این نیروی خشم و خون و خیانت مقابله و مبارزه کند، باید کمر خود را درست ببندد و در تمام عرصه ها ، مثل اینها، برنامه و هدف و سیاست روشن داشته باشد و برای تطبیق و برآورده شدنش تا پای جان و تا آخر خط برود . با آدم های گنس و بی برنامه خیلی دشوار است که به جنگ فاشیزم اوغانی رفت و آن را به شکست مواجه ساخت. نسل جوان باید برای یک مبارزه طولانی و با برنامه آماده شود. با سپاس. تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .

>>>   Raheel
بلی، سیاست افغانی همین است که به کمک خارجیها باید بر سر قدرت آمد و حریفان داخلی خود را سرکوب کرد. چنانچه کرزی از وزیر دفاع امریکا می خواهد که باید مخالفینش را با بمب و راکت بکوبند تا به راه بیایند....

>>>   Dehzad
در حلِ مشکلِ جنگ، پرابلمِ جهل و چرکِ گردن، کدام یک از این سه نهاد عملاً موفق بوده است؟

- شورای صلح
- اکادمی علوم
- حمام چراغ علی

>>>   Mutaref
اشرف‌غنی گاهی چیغ می‌زند که پدر مردم هستم و گاهی مردم را فرزندان خود می‌خواند. یکی به این آدمِ توهم‌زده بگوید: تو چه‌کاره که ادعای پدری مردم را بکنی؟! اصلن تو کی؟ تو یک مامور توافقی هستی که «جان‌کیری» ۵۰ در صد سهم را برایت به یک دوره امانت گذاشت که ۹۰ روز بعد پایان میابد. به اشرف‌غنی بگویید که تو نه پدر مردم هستی و نه کسی فرزند معنوی توست. غنی یک نماینده‌ی توافقیی‌ای است که از دل یک انتخابات رسوا، گوسفندی و بدنام برآمده است. مردم این‌جا دموکراسی می‌خواهند نه نظام مستبدِ پدرسالار. یکی به غنی بگوید از خّرِ شیطان پایین شود.

>>>   Zahir Ariaie
كسانيكه هنوز چهره فاشيزم تبهكار را نشناخته اند ، خوب بشناسند.
كرزى گفت" وقتى ما نتوانيم حكومت كنيم بهتر است زمين برگشت طالبان را در قدرت مساعد سازيم تا "پنجشيرى " ها نتوانند حكومت كنند!"
اكنون كه ميدانند در دموكراسى و راى ازاد زود يا دير اين ملت خود را از بند استبداد ازاد ميكند، دقيقاً با اوردن گلبدين، تسليمى هاى مدريت شده مناطق و قومى سازى حكومت در همان مسير روان اند تا اگر در حكومت نباشند، حكومتى را تحويل ديگران دهند كه هشتاد در صد خاك دست طالب باشد و نه پول در خزانه و نه حمايت بين المللى !
اين است چهره وحشتناك فاشيزم قومى در افغانستان !

>>>   Ariaie
همين كه غنى براى راضى سازى جمعيت به خارجى ها متوسل ميشود به باور من برد جمعيت را بيان ميكند. غنى از همان اغاز مشروعيت نداشت و حالا براى هر دستور او بايد إبر قدرت جهان تلاش كند ورنه به اندازه مگس اهميت ندارد. غنى قبل از بركنارى هاى اينده بايد مسووليت ان را بسنجد. ريس جمهور داخل ارگ، به معنى ريس جمهور كشور نيست. كشور همين اكنون عملاً فدرالى است و اين مردم اند كه تعيين ميكنند كى بايد بر ولايت انها حاكم باشد. غنى از جمله رهبرانى تاريخ افغانستان است كه بيشتر از ديگران براى اعمال اجندا هاى قومى و نفاق افگنانه به خارجى ها متوسل شده است.انچه غنى انجام ميدهد نه دستاورد بلكه جبن و شرم تاريخى است كه بر صورت اين كشور و حاميان غنى در تاريخ منحيث لكه ننگ نقش خواهد بست.
كنار زدن يك والى مدبر و مردمى و جاگزين سازى او با يك قومندان بيسواد ، كه برادرش عملاً در مجلس به فساد متهم است، فقط بخاطر ايجاد تنش، نفاق و تفرقه دستاورد براى دولت و كمك براى مردم نه بلكه حماقت محض ودشمنى با مردم و كشور است و بيان گر مريض بودن ، منافق بودن، و بى لياقت بودن غنى است.

>>>   آقای غنی راست می گوید که صلح نمی آید زیراکه عملکرد های آقای غنی و طلم و استبداد این ریس بالا تر از عبدالرحمن خان و بالاتر از حفیظه الله امین میباشد . مثال : تحمیل نمودن واژه افغان بالای سایر اقوام می قبولاند که خود یکی از عامل بحران و تشنج میان اقوام میباشد که از این خلای ایجاد شده دشمنان دولت سوی استفاده برده بیدون شک صلج نمی آید .
زره

>>>   غنی کجا و عبدالرحمن خان کجا؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است