اظهارات مزخرف آکادمی علوم را به بحث بگیرید
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۲    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147147 منبع: پرینت

وقتی ابتدایی ترین و بنیادی ترین حقوق شهروند سلب شود دیگر حکومت معنا ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید جواد حسینی سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان در گفتگو با "همگام" درخصوص تلاش حکومت برای ایجاد بحران هویت و جنگ هویتی گفت: بحران هویتی مردم را از حکومت دلسرد می کند و حتی آنان را در مقابل حکومت قرار می دهد.

حسینی بیان کرد: حکومت علنا قانون اساسی کشور را نقض کرده و به اتباع خود اعلام می کند که باید از 14 قوم یکی را انتخاب کنند درحالی که در قانون مشخصا آمده است که 14 قوم و سایر اقوام؛ سایر اقوام باید تعریف شود. افغانستان تنها درقسمت قوم سادات میلیون ها نفوس دارد که اگر حق این قوم نادیده گرفته شود ما دست به هر حرکتی می زنیم خواه حرکت جنگ باشد یا مذاکره مسالمت آمیز.

حسینی تصریح کرد: اگر حکومت به این لجاجت ادامه بدهد قوم سادات بیشتر از داعش و طالب در برابر حکومت می خیزد و علاوه بر سادات، اقوام دیگر نیز هستند که هویت خودشان را می خواهند.

این آگاه سیاسی از رسانه ها خواست تا به مساله هویت بعنوان یک حق شهروندی بپردازند و مباحث علمی با حضور کارشناسان و نمایندگان حکومت ترتیب دهند و درباره اظهارات مزخرف آکادمی علوم بحث کنند تا روشن شود بحث چیست و چرا روی نقاط حساس اقوام دست گذاشته می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
شناسنامه ها
نظرات بینندگان:

>>>   برویت دیموګرافی سادات وعرب قوم نیستند - بلکه روحانیون ارشدی میباشند که باسابقه نه چندان دورتاریخی بکشور ما آمده اند

>>>   کوتاه ترین راه حل نمشکل :
از سفارت امریکا کمک بخواهید تا هدایت دهد که چنان نشود چنین شود بس !

>>>   باز فغان افغان کرد "عرب قوم نیست خى چيست?
شناسنامه ها در انترنت قابل دريافت اند: تحت عنوان
1 تذکره نفوس دولت عليه مستقله افغانستان
2- /تذکره شاه امان الله خانِ پشتون به زبان فارسی نوشته شده است
3- در «قانون تابعیت جمهوری دموکراتیک افغانستان» ۱۳۶۵ عبارت «تابعیت افغانی» با تعریف «ارتباط سیاسی و حقوقی شخص با دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان» آمد. در این قانون ذکری از واژه «افغان» به عنوان هویت رسمی شهروندان نشده است.
تذکره نفوس دولت عليه مستقله افغانستان
قوم: تاجک
قيمت : يکقران
٣١ سرطان ١٣٠٣
عکس در انترنت
قوم در تذکره زمان داوودخان سادات درج شده.
هويت افغانى تا زمان داوود اختراع نشده بود!
"رعيت افغانستان" در زمان پيش از قانون اساسى و "تابعيت افغانستان"
در اسناد رسمى دولتى درج مى شد
قوم پشتون را افغان مى ناميند.
هويت افغانى کفر مطلق است.
چون افغان گفت : هويت ما پشتون است
"تابعيت پشتون: پاکستان يا افغانستان"

>>>   بمانند همان معاش بگیر اکادمی علوم که اصل خودش بجز جاهلت از علم بهره ندارد مانند این نادان بیسواد که گفته سادات و عرب قوم نیستندبلکه روحانیون ارشد میباشد باید گفه هر خری خرمن بمالد حاجت انسان چیست مردم سادات اولاده رسول اکرم صلی علیه و اله وصلم هنوز شما نسل و قوم شما نادانان اصلن ظهور نکرده بود و ناشناخته بود که قوم سادات در تمام کشور های اسلامی و بخصوص خراسان انزمان و افغانستان امروزی قوم شناختهشده و مورد احترام همه مردم از نگاه علمیت انسانیت و اخلاق نیکوی شان شناخته شده عام و خاص بود نکته دوم قوم عرب در کشور ما از زمانهای قدیم مورد شناخت مردم بود که در اکثریت مناطق از کشور ما زندگی میکنند و و یکی از اسناد و اثار انها میتاون ده عربان قرغه را مربوط ناحیهپینجم را نامبرد هر خر کاری که با سیاه کردن بینی اش بخواهد خود را کارگر نشان دهد جز مسخر شدن و رو سیاهی بخودش جیزی دیگری نیست .

>>>   اکادمی علوم هیچ مرجعیت رسمی و فانونی ندارد بلکه یک اکادمی تحقیقاتی است.
ملت
ملیت
قوم
قبیله
نژاد
خیل
عشیره
اینها باید تعریف واضح پیدا کنند.
وزارت اقوام و قبایل باید لست اقوام و قبایل ثبت شده که رسمن از این وزارت کمک میگیرند را نشر کند و توضیح دهد که معیار شان برای نامیدن یک مجموعه به حیث قوم و یک مجموعه به حیث قبیله چی است و اصلن چرا این وزارت باید وجود داشته باشد و ثمره کارش چی است.
ما باید مثایل را برای یک بار و ریشه یی حل و فصل کنیم.
نه اینکه امروز به سلیقه غنی و فردا به سلیقه یکی دیگر.

>>>   راستش همان کسانی که اسلامیت و افغانیت را شعار خود ساخته‌ اند بعید است که به مفهوم هیچکدام از این دو پی برده باشند اگر اسلامیت می‌ خواهید که اسلام ملت واحد است پس چرا آن را به افغانیت و ایرانیت و پاکستانیت و عربیت و فلان و بهمان تقسیم می‌ کنید اگر افغانیت می‌ خواهید بفرمایید بگویید که کجای این واژه‌ مسحورتان ساخته که ما هم بدانیم؟

>>>   دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف

>>>   Raheel
فاشیزم افغانی ستون فقرات تفکر سیاسی حاکم بر کشور است. اکادمی علوم به داکتر صاحبنظر مرادی پنجاه ساله جایی ندارد اما به سلیمان لایق ۸۰ ساله و حبیب الله رفیع ۷۵ ساله مقامهای بزرگ این اکادمی را می دهد. چرا؟‌
به داکتر صاحبنظر مرادی می گویند که سن شما بزرگ است. ‌یک بام و دو هوای فاشیزم!‌
یادداشت: سن اشخاص به حساب تناسب است نه سن حقیقی. یعنی مرادی به هیچ صورتی پیرتر از لایق و رفیع نیست.

>>>   Mehraban
يا اوغان باشي يانوكر اوغان كافي است

>>>   Fekri
همزمان با توزیع تذکره های غیر ملی وقانونی ارگ یک هیاهوی بزرگ تبلیغاتی براه انداخته که در فیسبوک سابقه نداشته

>>>   Bagramia
امروز در سراسر دنیا خواسته و یا ناخواسته واژه افغان با انتحار، طالب، کشت و قاجاق مواد مخدر، وحشت، دهشت ،جهالت، بدویت، خرابکاری، برادر کشی و پدرکشی، کینه و دگر ستیزی ،فساد و تقلب و ... مساوی و برابر شناخته و پنداشته میشود !
همچنان، کسی قبول کند یا کند واژه های دینی و لاهوتی اسلام و اسلامیت امروز با نام القاعده، داعش، بوکو حرام ، حزب اسلامی و ده ها سازمان و گروه دهشت افگن و تروریستی در جهان عجین و مترادف شده است!
پس ، با این همه، حاجی غنی احمدزی با لجاجت قبیلوی ، اوغانیت و اسلامیت را مساوی به انسانیت میداند!

خدا یا چنان کن پایان کار
تو خشنود باشی و ما رستگار!

>>>   محمد همایون صادقی
اگر هموطنان اوغان ما میگویند که اوغان نام قوم پشتون نیست پس چرا این نام مضحک و زننده را برای خود و اقوام دیگر انتخاب کرده اند .
پس بگذارند که نام کشور خراسان هویت ملی همه خراسانی باشد .
در شناسنامه ها هویت قومی و زبانی هر قوم نیز باید درج شود .
پشتون خراسانی ، اوزبیک خراسانی ، تاجیک خراسانی ، هزاره خراسانی ، سادات خراسانی چهار ایماق خراسانی ، بلوچ خراسانی ، پشه ای خراسانی ، هندوی خراسانی ، عرب خراسانی ، ترکمن خراسانی ، جت خراسانی ، غلجایی خراسانی ، ابدالی خراسانی ، نورستانی خراسانی و ....درج شود و این یگانه گزینه و راه رسبدن عادلانه بدون خون ریزی بسوی ملت و دولت ملت شدن است .
خورآسان ترکیب دو واژه است .
خور یعنی خورشید
آسان سرزمین
یعنی سرزمین خوزشید .
افغان یعنی غنی غنی یعنی چیغ غالمغال ، خشونت ، مستبد ، خونخوار ، انتحاری ، طالب و داعش .
در خارج از کشور هنهء اوغانتبار ها خود را نمیگویند که ما اوغان استیم .
فارسی زبانان ایشان مبگویند ما ایرانی و یا تاجیک استیم و پشتو زبانان ایشان خود را پشاوری پاکستانی می نامتد .
با این شیوه که به زور شمشیر انگلیس و آمریکا بخواهند سر ها ببرند و همه را اوغان سازند کاملن ناممکن است .
در این بازی عاقبت بازنده اصلی اوغان ها استند .
فکر نکند که با کشتار اقوام غیر اوغان از تن آنها خون جاری میشود و از اوغان ها آب که دوباره آنرا با آب پر کنند .
این عمل فاشیستی زمامداران اوغان ، قیام همه اقوام را برمی انگیزد ، آنگاه که به تمام کشور های جهان پناه ببرند تا کمک ایشان کنند باپشتبانی باداران خارجی ایشان نمیتوانند مقاومت کنند .
ناگزیر به دیار پدری ایشان یعنی کوه های سلیمانی مسکن گزین شوند و مهمانی قریب به سه قرنه ایشان در این سرزمین و خاک پاک خراسان پایان میابد .

>>>   Sahebnazar Muradi
انگشت ششم
یا یک بام وچندین هوا!
من از سوی یکی از بخش های اکادمی علوم افغانستان بحیث کادر یا کارمندعلمی دعوت شدم. شخصی که مرا دعوت نموده بود برایم گفت تا به دفتر خانم ثریا پوپل رئیس اکادمی علوم بروم تا در زمینه موافقه ایشان را بدست آورم. زمانی که داخل دفتر خانم ثریا شدم با خوشی زیاد برایم خیر مقدم گفت وگیلاس چای پیشم گذاشته شد، اما زمانی که موضوع را مطرح نمودم بانو پوپل با حاشیه روی دور ودراز برایم گفت: ما میخواهیم در جامعه قانونیت وجود داشته باشد، به همین خاطر مقرره اکادمی علوم را ترتیب نموده وبه ریاست جمهوری پیشنهاد نموده ایم. ما در حالی که به کادرهای علمی، بخصوص در سطح دوکتورا اشد ضرورت داریم، اما این مقرره با سن شما موافق نیست. برایش گفتم که در دنیای دیگر مقرره ها وقوانین برای حل مشکلات مردم وحکومت وضع میشوند، اما در افغانستان مقرره برای مقرره بودنش برای دست وپاگیری مسئولان تدوین میگردد. در حالیکه تعداد زیادی از اعضای علمی اکادمی علوم به بازنشستگی سوق داده شده اند ویا از کشور بیرون رفته اند،که بستهای زیادی خالی شده اند، نباید چنین مقرره دست وپاگیرودفع کنند وضع شود. در عین زمان آقایان سلیمان لایق، حبیب الله رفیع و... که در سن وسال بابای من قرار دارند می توانند در اکادمی علوم با دانشتن دفاتر لوکس، موتر، معاش مکفی وسایر امتیازات کار کنند، اما من با داشتن درجه تحصیلی دوکتورا، تالیف بیشتر از 20 عنوان کتاب وآثار علمی، نوشتن بیشتر از یکصد مقاله تحقیقی ومدت پنج سال کار در پژوهشگاه خاور شناسی اکادمی علوم تاجیکستان نمی توانم شامل کادر علمی اکادمی علوم کشورم شوم. در واقع در افغانستان تقسیم بندی شهروندان به درجه های مختلف در عمل تطبیق میشودکه در چنین نظامی ما چون انگشت ششم بدیده بیگانگی نگریسته میشویم، آنگاه این شعر شاعر بیادم آمد که:
کی گفته است، بهرکجا که روی آسمان همین رنگ است
ومن
میان خانه ما تا به بام همسایه
دوآسمان دیگرگونه سالها دیدم.

>>>   Rawi
قانون اساسی آن کاغذ نوشته نیست که توسط چند روبا نوشته و توسط چند شغال تائید و تصویب شده باشد ؛ افغانستان قانون فاشیستی دارد نه قانون اساسی ؛ اولین چیزی که باید نفی شود همین قانون فاشیستی افغانستان است ! هرکس براساس قانون اساسی استدلال می کند فاشیست است ؛ معیارسنجش و استدالال نیرو های ضد فاشیزم منافع مردم و عدالت اجتماعی باید باشد نه قانون فاشیستی !

>>>   سادات قوم نیست اصل عرب هستند سید چیزی که مردم طی سالیان دراز برای احترام صدایشان میکنند . عرب هستند
عرب
چرا سیدا از نام عرب بودنشان ننگ میکنند
عرب هستید و
عرب
سید نامی است . لقبی جهت احترام و بیشتر مردمی خود فروخته هستید شاید چند تای انسان در بین تان باشد

>>>   اينكه سادات و عرب از عربستان به افغانستان (قسمتي از خراسان بزرگ) أمده اند، در اين هيچ سوالي نيست. اما آمدن انها از زمان خليفه دوم مسلمانها حضرت عمر (رض) شروع شده كه تقريبن يكهزارو چهارصد سال ميشود و اين پنج برابر زيادتر از امدن قومي است كه خودرا صاحب افغانستان ميداند. أما مطرح كردن اين موضوعات مارا به كجا ميرساند؟ بياييد معيار هارا تغير بدهيم. به وطن دوست و خدمتگار واقعي اين سرزمين شاباش و أفرين بفرستيم و به خاكفروش، جاسوس، خاين ملي، دزد،غاصب، رشوتخور، چپاولگر ونوكر بيگانه از هر قوم و قبيله اي كه باشد، ...

>>>   کلمه مقدس افغان مثل شمشیر برهان قلب و سرهای گنده از تعصب دشمنان این مرزبوم را پاره میکند

>>>   کلمه مقدس افغان
مثل یک لکه ننگیست بر پیشانی .........


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است