بلندپایه ترین هزاره که افغان شده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۳۹۶/۱۲/۳ کد خبر: 147159 منبع: پرینت

بیایید با نظر بلندپایه ترین هزاره که افغان شده است آشنا شویم.

از نگاه تاریخی هرکس که از هزاره ها افغان می شد باید سرور دانش افغان نمی شد چون ایشان از بازماندگان تصادفی نسل کشی هزاره ها توسط افغان ها در ارزگان است و در سراج التواریخ هم از نسل کشی هزاره ها توسط لشکر افغان یاد شده است و دانش خوب می داند که در ارزگان و تمام مناطق هزاره نشین هدف از افغان قوم پشتون است.

اصلا در مناطق هزاره نشین بسیاری ها کلمه پشتون را نمی دانند و هیچ وقت برای تاجیک و اوزبک افغان نمی گویند اکنون دانش چنین می‌گوید (... افغان هویت ملی شناخته شده و جا افتاده برای برای تمام باشندگان دولت - ملتی به نام افغانستان است. کلمه افغان نشان می دهد که دارنده این هویت شهروندی افغانستان است...)

در جواب دانش باید گفته شود که در افغانستان تا هنوز ملتی وجود ندارد که هویت ملی به وجود آید ملت زمانی به وجود می آید که همه اقوام کشور در قدرت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ خود را بیگانه حس نکنند و به اساس شایسته سالاری و شهروندی برای رسیدن به هر مقامی محدودیت نداشته باشند. ملت وقتی به وجود می آید که یک اوزبک، هزاره، ترکمن، بلوچ و دیگر اقوام کشور اگر شایستگی داشته باشند رییس جمهور، وزیر دفاع، سفیر مسکو و غیره شوند.

اکنون که کسی روا نمی دارد که خودت در غیاب رییس جمهور یک روز سرپرست شوی، اجازه نمی دهند که یک پایه برق از مناطق هزاره نشین بگذرد و حتی از خودت شرم نمی دارند، رواداری اعمار یک بند آب گردان در ولایت دایکندی نیستند پس در کجای این دولت ملت و هویت ملی وجود دارد گذشته از آن ملت و هویت با توزیع تذکره به وجود نمی آید تذکره کاربرد داخلی دارد و سند برای اثبات اتباع کشور است که نام افغانستان در آن ذکر است و نیازی به کلمه افغان وجود ندارد.

همه می دانند که این یک پروژه سیاسی است از اینکه شما بین هویت و قدرت، قدرت را در بدل هویت انتخاب کرده اید و خود را افغان اعلام کرده اید یک انتخاب بی پایه و غیر علمی است زیرا ملت شدن و هویت داشتن مربوط به فرد و انتخاب فرد نمی باشد بلکه یک فرایند همگانی است که باید زمینه های آن در جامعه مساعد گردد.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
افغان
هزاره
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   خوب شما نمی دانید چرا دیگر اقوام در نام افغان ندرخشیده اند برای این که انها کدام دستاورد تاریخی نداشته اند همیشه یک پشتون اریکه دار قدرت بوده است به همین خاطر وقتی پرسیده می شد فلان واقعه تاریخی را کی انجام داده است می ګفتند فلانی که افغان است
هر ګز یک فرد از اقوام دیګر کار مهمی را انجام نداده اند که بعد از ان به وی هم افغان خطاب شود . از همین خاطر قوم بشتون با اقدامات ملی و شجاعانه خود به دفعات مترادف با نام افغان یاد شده است و همین باعث شده است که به پشتون افغان ګفته شود . مثلا استقلال افغانستان را چه کسی ګرفته است؟
در خارج از افغانستان در پاسخ به این سوال ګفته می شود که : یک افغان به نام امان الله خان
در داخل افغانستان امان الله خان از قوم پشتون است
یک مثال دیګر : سید جمال الدین افغان
چرا برایش ازبک پشتون یا قوم دیګر لقب داده نشده است ؟
احمد شاه از قوم درانی چرا همه جا به نام افغان یاد می شد
چون از افغانستان بود به همین ترتیب پشتون های دیګری نیز در نام افغان درخشیده اند این یک غلط فهمی است که برای شما ایجاد شده است .

و در قانون اساسی هم ګفته شده است که به هر فرد که تابعیت افغانستان را داشته باشد افغان خطاب میګردد .

یک دفعه قانون اساسی را بخوانید

>>>   بی غیرت دانش و بی غیرت های پیروان دانش

>>>   ایا میتوان یک مسلمان ، یک زردشتی و . . . و حتی یک
سیک و یک بودایی را هندو گفت هرگز نه . یعنی هر هندوستانی هندو نیست
ع . خالق کشاورز

>>>   زمین ره خوب نکو ساختیم که اکنون به آسمانها پرداختیم .فعلن وقت این موضوعات تفرقه امیز نیست همه افغانیم باید اتحاد خود را در این شرایط بحرانی و حساس حفظ کنیم و در وقت مناسب بی این موضوعات پرداخت

>>>   اگر دانش این حرف را گفته باشد بداند که دانش ازهیچ چیزی خبر نیست باید دانش مطالعه و دقت بیشتر کند تا واقعیت را‌پیداکند.تذکره یک کتابچه ویا کارت هویت است که شخص را در صورت ضرورت به کسی ویا مقامی معرفی میکند وبس.چون جامعه افغانستان تاحال یک جامعه عقب مانده است و سکولار نیست لذا بهتر است که در کامپیوتر قوم آن مخفی درج‌گردد وبس.جمهوری اسلامی افغانستان کفایت میکند.من یک معلم پشتو در دوران لیسه داشتم که خودش هم پشتون بود.یک روز درساعت پشتو برای ما درصنف درس میداد ومیگفت: افغان په اصل کی پکت و بیا پخت شو بیا پختون شو بیا پشتون شو بیا ابگان شو بیا اوغان شو اوبیا افِغان شو.حالا شما دقت کنید که افغان برای کدام قوم اطلاق میگردد؟واضح است که برای پشتون ها هستند.نشان شتر در تذکره هم کاملا مسخره گی ودورازفرهنگ تمدن و ترقی جامعه است که باید حذف گردد.
التمت بالخیر

>>>   دانش بعوض معاون به موزه پاك و بله قربان گوى ارگ تبديل شده است.

>>>   اگر شما ...... را هم پاره کنید جای را نخواهد گرفت

>>>   کینه سراج التواری را می واهید حالی بکشید

ان مردم این مردم نیستند

>>>   یکی از راه‌های رسیدن به ملت شدن و پایان دادن به غایله‌ها، پس از آن‌که شناس‌نامه‌های هوشمند مطابق مصوبه ۱۳۹۳ توزیع گردید، این‌ست تا در مورد انتخاب نام کشور، ریفراندوم یا (همه‌پرسی) شفاف زیر نظر نهادهای بی‌طرفِ سازمان‌های بین‌المللی راه اندازی گردد. نظام از حالت متمرکز به جمهوری فدرال تغییر کند، بعد از آن قصه مُفت دیورند خواهی تمام گردد و بعد، سرود ملی، رنگ پرچم، نام واحد پولی و متن زبان پول کشور یا به‌فارسی تغییر کند یا مختلط گردد. هرگاه توانستیم به‌این‌ها دست یافتیم می‌توانیم یک قدم به‌ملت شدن نزدیک شویم. در غیر آن اگر گفتمان ملت شدن به بن‌بست خورد (که خورده) و گروه‌های قومی بر سیاست تحمیل و تک‌روی ادامه بدهند، بدون شک که پیامد خونین و خطرناک درپی خواهد داشت. در آن‌صورت که در کشور مثل «رواندا» قتل‌های قومی آغاز گردد، بهتر است به‌جای هموطنان متخاصم، همسایه‌های خوب شویم.

هارون معترف

>>>   Homayoun Paiez
آقایان قوم گرای متقلب و متصلب، متفکران خالی از مغز، هنوز هم نه فهمیده اند و نمی فهمند که این جامعه از صد سال بدینسو، در تب گذار می سوزد و زایش جامعهء مدرن در این کشور، این کشور را و جامعه را در حد انفجار و نا بودی رسانده است؛ که مسوول این انفجار و نا بودی، متفکران خالی از فکر خواهند بود!
نمی دانم؟ این ها چرا نمی دانند؟ در قرن 21 وعصر اطلاعات، این مردم، مخصوصن نسل جوان به خود آگاهی و بیداری رسیده اند؛ تاریخ را می دانند؛ به جعل تاریخ پی برده اند... حقوق خود و آن دیگری را شناخته اند و اینکه هویت چیست؟ را درک کرده اندو...
آقایان سوار بر خر های جهل و مغز های پر از جعل، یک بار هم که شده، به اصطلاح" سر به گریبان" خود نمی کنند؛ و یا نیم نگاهی به وجدان خود؛ هی زور می زنند و فرصت می سوزند که این جامعه را، دو باره به صد سال قبل برگردانند!...
اول، این امکان نه دارد؛ هرگز!
دوم، بر فرض محال، اگر به چنین عقب گردی موفق هم شوند؛ این خیانت است، جنایت است!...
اگر آقای غنی مثل روانش وجدان بیمار ندارد؛ از یک سان سازی هویت و فرهنگ این جامعه بگذرد؛ و پیش از این که دیر شود واین جامعه و این کشور از هم بپاشد؛ بجای تاکید بر راهبرد های فاشیستی و تمامیت خواهانه اش ، به فکر گذر دادن این جامعه از تنگنا های تاریک و مهیب و رساندن آن به جلگه های سر سبز جامعهء باز باشد... و این، در حذف و زدودن هویت دیگران، هرگز نمی تواند میسر گردد.

>>>   زنده باد دانش ! حال شرعا صاحب افغانستان است!
ما استقبال میکنیمش
افغان

>>>   به تقلب کاری نمیشود کدام روز ازنزدش پرسان میکنند اگر تو افغان هستی پشتو صحبت کن ، باز چی میکند؟؟

>>>   هارون متعرف است ویامتعرض هرچه که ... جای نمیرسد

>>>   در نژاد دانش تغییر ماهوی به وجود آمد! هر چند از نظر فلسفه چنین چیزی ممکن نیست اما در ظاهر باید قیافه خود را هم به شکل پشتونها در بیاورد زیرا ممکن است در مناطق پشتون ها مورد اعتراض قرار بگیرد که اين دیگه چه رقم پشتون و اوغان است كه قيافه اش مانند هزاره ها مي ماند! البته بر او واجب شد که زبان پشتو را هم خوب یاد بگیرد.افسوس اینجاست که از خودش گذشته اما می تواند نواسه های خود را به افغان تبدیل کند یعنی دخترانش را به اوغانا بدهد و برای پسرانش هم زن اوغان بگیرد و نسل های بعدی او به تدریج به اوغان تبدیل شود.

>>>   أين همه بى عقلى هاى بعضى اوباشان نتيجه ديموكراسى است

>>>   توغم اش را نور باز به انګلیسی صحبت می کند

افغان ها در انګلیسی صحبت کردن هم از همه سر آمد هستند

>>>   دوستان عزیز هزاره باید خوب بدانید که اقای سرور دانش با اقای اشرف غنی اگر از بابت قوم مختلف اند از بابت عقیده یکی اند یعنی هردو سکولار و هواداران امریکا اند پروگرام امریکا و انگلیس این است که زعامت مذهبی و یا سنتی از اقوام از بین برود اقای دانش جانشین دراز مدت اقایون محقق و خلیلی میباشد امریکا ایران را از دروازهء مذهبی در دراز مدت محاصره میکند و عربستان هم مذاکرات را با اقای سیاف و حنیف اتمر بهمین مهام انجام داد پس هر انچه اشرف غنی میخواهد دانش هم انرا میخواهد
ملا موسی

>>>   به تایید استدلال ع. خالق کشاورز چون امکان نه دارد هر هندوستانی را
هندو گفت همچنین نمیتوان هر افغانستانی را افغان گفت و قس علی
شاکر نوری

>>>   اگر من از قبل یا نو شهروند هندوستان بودم یا شوم پس هندو استم
حالا که مسلمانم .

اگر به اساس اسم مکان (ستان ) ملیت ها و قوم ها خطاب شوند پس بیش از نصف نفوس دنیا مسخ هویت میشوند.
علیشاه خدایار

>>>   سرور دانش کم دانش هم از جمله ء شانزره قوم گمشده است . ولی
چون از پدران در بین قوم هزاره زندگی میکرده اند و زاد و ولد شده .
حالاکه به اصلیت خود پی برده به آن پیوسته .
عیب عریانی مکن رند قبا گم کرده را
قمبر علی کربلایی

>>>   اگر شما یک کشور را در جهان نام بردید که در تذکره های شان نام اقوام آن کشور ثبت است، پس افغانستان نیز باید همان طور کند.
دور نروید، آیا در ایران، پاکستان، هند ، تاجکستان، ترکمنستان و چین نام اقوام در شناسنامه های شان ثبت است؟ از برای خدا هم خود را مسخره می سازید و هم دیگران را.

>>>   شاید از دانش کدام فیلم بدنام کننده تهیه کرده باشند.و دانش از ترس افغان شده است. و ممکن ده ها تای دیگر هم چنین باشند!

ذره بین

>>>   هزاره ها از قديم در خدمت دربار و حكمرانان پشتون و غيره بوده اند، از در بار عبدالرحمن تا نجيب احمدزي و تا ديوانه احمدزي، كاتب هزاره، گاو سوار، وزير دربار، داكتر ظاهر خان، كشتمند، محقق، خليلي، دانش، ،،،،،

>>>   هزاره ده برابر سایر اقوام محرومیت و تبعیض تا سرحد عبدالرحمانی و طالبانی را گذرانده و به پشتون و همه ثابت کرده که هم مرد جنگ است و هم مردترین در بازسازی و پیشرفت وطن! حالا هم با درنظرداشت تحول عصر فعلی ، از موضع قدرت و ظرفیت خویش خود را افغان و صاحب افغانستان قلمداد کرده و میفهمد که ناق هیزم آتشهای نامربوط دیگران و بازنده ها نشود و وطنداری کند و خود را همچنان آماده تحولات اقتصادی و اجتماعی آینده کند.
افغان

>>>   سرور بی دانش یک انسان بی شخصیت است و خلیلی کم از او نیست .
م. نادر زوار دشت برچی

>>>   دانش
البته بعد از آنکه دین و دنیا و شرافت و ایمانش را برای یک چوکی سمبولیک در پای غنی کوچی ریخت.
حیف، هزار ها حیف...

>>>   دانش دریک مجلس خصوصی گفته است بزور اینرا حاجی صاحب اتمر توسط تفنگچه بالایم قبولاند اگر نه من مسلمانم

>>>   فراموش نکرده ام ۶۲ فیصد مردمان هزاره ما را کدام جلاد کشت حال بیایم دروغ پشتونپرستی که به زبان من خود را هزاره میخواند و به نام من نظر میدهد باور کنم و اوغانیزه شوم.
هوشیار وطندوست

>>>   وطن داران محترمم دیگر اقوام اینگونه با نخبه گان شان میتازند! تامل داشته باشید چرا همه شتابان نیم در اظهار نظرها ظر فیت های علمی دانش را نادیده میگیریم
( سر پلی)

>>>   سرپلی
کسیکه ظرفیت علمی داشته باشد آنرا در عمل و کردارش ثابت میکند، نه اینکه خودش را بفروشد، هویتش را بفروشد، قومش را خیانت کند، و خود دو دسته تسلیم یک شئونیست دیوانه اوغان تمامیتخواه شود.
کدام ظرفیت؟؟؟ بیظرفیتی، بی شخصیتی، بیغیرتی، و بی همتی از این زیادتر نمیشود.

>>>   خدمت ادمک که شماره اول است کدام قانون اساسی هرگاه فایده تان بود قانو ن اساسی و هر گه نقص تان بود نمیگوید که قانون اساسی اولین نقص کننده قانون اساسی کی یک پشتون که حکومت دو سره را ابجاد کرد .

>>>   اونه یک تا هزاره اوغان شده در بالا کدام چیزی هم نوشته. هههه..
حال اگر تو بگوئی که من افغان هستم من اوغان هستم درست، اوغان های اصلی تو را چه خواهند گفت، بیخبری خوشباور؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است