افغانستان میدان رقابت روس و آمریکا شده است
بازی هایی که در افغانستان انجام می شود برای پیشبرد اهداف استراتژیک این قدرت های بزرگ است و اینها مجبور و مکلف هستند که جنگ را شعله ور نگاه دارند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۶    ۱۳۹۶/۱۲/۳ کد خبر: 147161 منبع: پرینت

وزارت خارجه روسیه ، آمریکا را به نادیده گرفتن پیشنهاد مسکو مبنی بر فراهم کردن زمینه مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و گروه طالبان متهم کرد. این وزارت گفته است که روسیه آماده است تا آمریکا را در جهت هماهنگی آغاز این مذاکرات یاری رساند. از سویی هم ضمیر کابولوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، آمریکا و حمایت از گروه داعش در افغانستان متهم کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادعای ضمیر کابولوف مبنی بر انتقال جنگجویان داعش از عراق و سوریه را به افغانستان توسط آمریکا مضحک و نادرست خوانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زلمی وردک آگاه مسایل نظامی در برنامه «چشم انداز» گفت: حرف هایی که از جانب روسیه اظهار شده است نشان دهنده بازی های سیاسی است که در افغانستان جریان دارد. و یا اثبات جنگ های سردی است که میان بلاک غرب و شرق جریان دارد است. واضح است زمانی که روس ها با طالبان تماس پیدا نکرده بودند، در آن زمان آمریکا طالبان را در قالب مخالفان خود قرار نمی دادند. پروسه صلح در اینجا آغاز شد در اینجا برایشان دفتر باز شد و گروه های زیادی به داخل افغانستان آمدند. تا آنها پروسه صلح را بوجود بیاورند. حامد کرزی بیست و یک بار به پاکستان برای مذاکره صلح و آوردن طالبان به دور میز رفت.

وی ادامه داد: اما زمانی که ملااختر منصور با روس ها رابطه پیدا کرد و روس ها اعلان کردند که ما به این دلیل با روس ها ارتباط پیدا کردیم که از هجوم داعش به آسیای مرکزی جلوگیری کنیم. همین بود که حکومت جدید آمریکا مسیر خود را تغییر داد و طالبان را در لیست مخالفین قرار دادند و امروز شما که می بینید که سربازهایی که به داخل افغانستان اضافه شدند و همچنان حملات اخیری که توسط ب 52 انجام شده است نشان می دهد که در ظاهر مبارزه علیه تروریزم است و در پشت پرده رقابت های دیگری است که افغانستان را بدبختانه به میدان جنگ تبدیل کرده است.

وردک در خصوص اراده صلح آمریکا برای افغانستان می گوید: بنابراین این اظهارات به این معنا است که اگر آمریکا واقعا اراده برای مبارزه علیه دهشت گری داشته باشد طالبان را به پروسه صلح می کشاند. یعنی خاتمه جنگ در داخل افغانستان. آمریکا اما به این مساله توجهی نکرده و گفته است که از راه صلح مساله حل نمی شود و باید از راه جنگ، صلح بیاید. یعنی ما باید ضرباتی وارد کنیم تا طالبان مجبور شوند به صلح بپیوندند.

این آگاه سیاسی درباره بازی هایی که در داخل افغانستان انجام می شود بیان داشت: در حال حاضر سرنخ جنگ افغانستان، نه در دست داخل افغانستان است و نه در دست کسانی است که طالبان را تجهیز می کنند. این جنگ تحرکاتی است که توسط قدرت های جهان انجام می شود. حقیقت این است که بازی هایی که در افغانستان انجام می شود برای پیشبرد اهداف استراتژیک این قدرت های بزرگ است و اینها مجبور و مکلف هستند که جنگ را شعله ور نگاه دارند. تا قدرت ها بتوانند اهداف خود را پیش ببرند. اگر روس ها امروز در شمال جنگ را وسعت داده اند و ب 52 بر آنها بمباران می کنند و حملات به شدت بر آنها جریان دارد اینها هم بازی هایی است که قدرت ها می خواهند استراتژی های خود را تقابل دهند و افغانستان را میدان حرب خود قرار داده اند. چرا که فکر می کنند مردم افغانستان سطح دانش و علم و تحلیل شان بسیار پایین است و نمی توانند در این موارد ارزیابی کنند.

وی افزود: اگر مساله واقعا این باشد که اینها بخواهند صلح را در افغانستان برقرار کنند به آسانی می توانند صلح را برقرار کنند. اما این موضوع را نمی خواهند. اینها همش حرف های ظاهری است که به جهانیان بگویند که ما کوشش می کنیم صلح را بیاوریم. اما در پشت پرده مسایل دیگری است که آن را در آینده تاریخ ثابت می سازد که اهداف این قدرت ها چه بوده و می خواستند خود را به کدام نقطه برسانند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   درود

>>>   باز هم آمریکا بهتر از روس های خوک است.روس یک به کشور ما آمدن.همه چیز را خراب کردن رفتن.وبه حکومت نجیب خیانت کردند کمک های شان را قطع کردن.بنده خدا نجیب آله را همینطور با ده ها مشکلات که خودی همین روس ها بوجود آورده بودند.رها کردن رفتن.نامرد های ....دیگر حق ندارند درباره افغانستان حرف بزنند.نظربه روس های خوک باز هم آمریکا .....شان شرف دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است