تاپی؛ تغییر گفتمان افغانستان به سمت آبادانی
زمانیکه خط لوله انرژی از خاک افغانستان عبور کند به دلیل اینکه برای کشورهای شامل پروژه سود اقتصادی به بار می‌ آورد آنان را وا می‌ دارد تا امنیت خط لوله را تامین کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۳۹۶/۱۲/۳ کد خبر: 147175 منبع: پرینت

قرار است به تاریخ 4 حوت سال 1396 مطابق 23 فبروری 2018 میلادی پروژه تاپی در شهر هرات توسط رییس جمهور كشور و رهبران كشورهای تركمنستان، پاكستان و هندوستان افتتاح گردد.

از اینکه تاپی یک پروژه بزرگ ملی می باشد نیاز است تا همه مردم در مورد آن آگاهی دریافت نمایند، معلومات کوتاهی در مورد پروژه تاپی كه از سوی دفتر مطبوعات رياست جمهوری به دسترس ما قرار گرفته به منظور آگاهی شما عزيزان به اشتراك گذاشتم.

«آسیای مرکزی مرکز ثقل تولید انرژی جهان است و آسیای جنوبی نقطه‌ ای است که زیادترین ضرورت به انرژی را دارد. در وسط کی واقع است؟ (افغانستان) این پروژه و پروژه‌ های مثل آن ان‌شاء الله تعالی ثابت خواهد کرد که موقعیت ما از مهمترین دارایی‌ های ما است. هدف ما این است که افغانستان به چهارراه منطقه تبدیل شود و این پروژه نمایانگر آن است.»
(محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان 25 قوس 1394)

مشخصات:
نام پروژه: خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هندوستان
تاریخ آغاز عملی پروژه: دسامبر 2015
هزینه پروژه: 7.5 میلیارد دالر خط لوله گاز و 15 میلیارد دالر هزینه گاز
طول خط لوله گاز: 1814 کیلومتر
طول خط لوله در داخل افغانستان: 816 کیلومتر
کشورهای ذی‌ نفع: ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان
تاریخ تکمیل پروژه: 2019 میلادی
تطبیق‌کننده: شرکت تاپی لمیتد

معرفی: خط لوله گاز برای انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به هند و پاکستان از طریق خاک افغانستان در دهه 1990 میلادی مطرح گردید و سپس با حمایت بانک انکشاف آسیایی در 2003 میلادی عملا وارد مذاکرات و گفتگوهای جدی شد.

هند در سال 2008 رسما به این پروژه پیوست که موحب تسهیل و تسریع روند تحقق آن گردید در ادامه تلاش‌ ها برای تحقق این پروژه بزرگ قرارداد اجرایی آن در دسامبر 2015 میان رهبران چهار کشور به امضا رسید.

مسیر تاپی در افغانستان: خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، هند و پاکستان 1814 کیلومتر طول دارد که 816 کیلومتر آن از خاک افغانستان و از ولایت‌ های هرات، فراه، نیمروز و قندهار می‌ گذرد و سپس به پاکستان و در نهایت به شهر «فاضیلکا»ی هند ختم می‌ گردد.

ظرفیت انتقال لوله: این خط لوله سالانه ظرفیت انتقال الی 33 بیلیون مترمکعب گاز به افغانستان، پاکستان و هند را دارد و هر کشور مقدار مشخصی از این گاز را خریداری کرده است که از این میان سهم افغانستان در ده سال اول 500 میلیون مترمکعب گاز، در ده سال دوم 1 بیلیون مترمکعب و در ده سال سوم 1.5 بیلیون مترمکعب گاز می‌ باشد.

در طول مسیر خط لوله گاز تاپی 12 پمپ فشار نصب می‌ شود که پنج پایه آن به ارزش یک میلیارد دالر در داخل افغانستان نصب می‌ گردد.

تطبیق‌ کنندگان لوله گاز تاپی: شرکت لوله گاز تاپی لمیتد با همکاری چهار کشور عضو با هدف ساخت، مالکیت و فعالیت لوله گاز تاپی ایجاد شده است. شرکت دولتی ترکمن‌ گاز، تصدی افغان‌ گاز، شرکت خصوصی گاز سیستم و گیل سهامداران شرکت لوله گاز تاپی لمیتد می‌ باشند.

مراحل مختلف مطالعات، دیزاین و ساخت با شرکت‌ های مختلف قرارداد می‌ شود بعنوان مثال قرارداد دیزاین این پروژه در داخل افغانستان در ماه فبروری 2017 بین تصدی افغان گاز و شرکت بین‌ المللی مهندسی آی.ال.اف امضا شد.

تاپی؛ گفتمانی فراتر از پروژه: تاپی تنها یک خط برای عبور لوله گاز نیست بلکه در چارچوب طرح کریدور اقتصادی شمال – جنوب در داخل افغانستان تلاش صورت می‌گیرد تا لوله گاز، لین برق، خط‌ آهن، جاده و فایبر نوری از یک مسیر و در چارچوب یک کریدور اقتصادی واحد عبور نماید این امر باعث شریک ساختن منابع موجود برای پروژه‌های مختلف و صرفه‌ جویی در مصارف و منابع مالی می‌ شود.

پروژه جدید لین انتقال برق 500 کیلوولت بین ترکمنستان، افغانستان و پاکستان از عین مسیر تاپی خواهد گذشت. یادداشت تفاهم این پروژه در دسامبر 2015 بین روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان و صدراعظم پاکستان امضا شد و اخیرا بیانیه مشترک وزرای سه کشور نیز در این زمینه امضا شده است.

ارزیابی تخنیکی و پلان دیزاین این پروژه در آینده تکمیل خواهد شد همچنین بخش غربی فایبر نوری حلقوی افغانستان از مسیر تاپی خواهد گذشت به همین دلیل هماهنگی و پلان‌ گذاری مشترک بین سکتورهای مربوط از جمله وزارت معادن و پترولیم، وزارت انرژی و آب، د افغانستان برشنا شرکت، وزارت فواید عامه و وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در این زمینه از اهمیت زیاد برخوردار است بنابراین تاپی یک پروژه چندشاخه‌ ای شامل فایبر نوری، خطوط آهن و انتقال برق است که موازی با پروژه تاپی به پیش برده خواهد شد و یک شاهراه فوق‌ العاده‌ی همکاری میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی است.

مزایای تاپی برای افغانستان: خط لوله گاز تاپی فواید و دستاوردهای بزرگ اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و... برای منطقه و چهار کشور عضو و خاصتا افغانستان دارد که به بعضی از آنها در اینجا اشاره می‌ گردد:
* دریافت سالانه حدود 400 میلیون دالر حق‌ العبور
* ایجاد هزاران فرصت شغلی به شکل مستقیم و غیر مستقیم
* ایجاد سه سب‌ استشین برق
* رشد اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم
* افزایش عواید حکومت
* انکشاف صنایع
* تامین بخشی از انرژی مورد نیاز کشور (حرارتی، صنعتی و...)
* بالا رفتن اهمیت اقتصادی و استراتژیک افغانستان در کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی
* همکاری در بخش امنیت

گذشته از فواید اقتصادی که انتقال انرژی برای کشور‌های منطقه دارد تامین‌کننده امنیت نیز می‌ باشد مساله‌ ای که برای کشورهای منطقه مهم و حیاتی محسوب می‌ شود. زمانیکه خط لوله انرژی از خاک افغانستان عبور کند به دلیل اینکه برای کشورهای شامل پروژه سود اقتصادی به بار می‌ آورد آنان را وا می‌ دارد تا امنیت خط لوله را تامین کنند.

از صفحه پدرام قاضی زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پروژه تاپی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   قابل توجه شهرداری محترم هرات
در این روز ها ، که مردم هرات آماده برای جشن تایپی میشود ، بهتر است دستفروشان و گدای های اطراف مسجد جامع جمع اوری شوند ، تا نمای شهر زبیای ما همچنان قشنگ بماند . خصوصا گدای های حرفه ای پاکستانی که اغلب در جاده لیلامی مردم را اذیت می کنند ممنون

>>>   Homayoun Paiez
آقایان قوم گرای متقلب و متصلب، متفکران خالی از مغز، هنوز هم نه فهمیده اند و نمی فهمند که این جامعه از صد سال بدینسو، در تب گذار می سوزد و زایش جامعهء مدرن در این کشور، این کشور را و جامعه را در حد انفجار و نا بودی رسانده است؛ که مسوول این انفجار و نا بودی، متفکران خالی از فکر خواهند بود!
نمی دانم؟ این ها چرا نمی دانند؟ در قرن 21 وعصر اطلاعات، این مردم، مخصوصن نسل جوان به خود آگاهی و بیداری رسیده اند؛ تاریخ را می دانند؛ به جعل تاریخ پی برده اند... حقوق خود و آن دیگری را شناخته اند و اینکه هویت چیست؟ را درک کرده اندو...
آقایان سوار بر ...های جهل و مغز های پر از جعل، یک بار هم که شده، به اصطلاح" سر به گریبان" خود نمی کنند؛ و یا نیم نگاهی به وجدان خود؛ هی زور می زنند و فرصت می سوزند که این جامعه را، دو باره به صد سال قبل برگردانند!...
اول، این امکان نه دارد؛ هرگز!
دوم، بر فرض محال، اگر به چنین عقب گردی موفق هم شوند؛ این خیانت است، جنایت است!...
اگر آقای غنی مثل روانش وجدان بیمار ندارد؛ از یک سان سازی هویت و فرهنگ این جامعه بگذرد؛ و پیش از این که دیر شود واین جامعه و این کشور از هم بپاشد؛ بجای تاکید بر راهبرد های فاشیستی و تمامیت خواهانه اش ، به فکر گذر دادن این جامعه از تنگنا های تاریک و مهیب و رساندن آن به جلگه های سر سبز جامعهء باز باشد... و این، در حذف و زدودن هویت دیگران، هرگز نمی تواند میسر گردد.

>>>   اولآ آسیای مرکزی مرکز تولید انرژی جهان نیست. زیرا بخاطر دانستن تولید انرژی باید منابع تولید انرژی را در نظر بگیریم که انرژی از چه تولید میشود.
اما قبل از منابع تولید انرژی باید برایتان خاطر نشان سازم که مجموع انرژی موجود در فضای کیهان از زمان بیک بن و یا انفجار بزرگ که شامل انرژی نامریی که سبب توسعه فضای کیهان میشود و ماده تاریک که در اطراف کهکشان ها وجود دارد و سبب عدم فرار ستاره گان از کهکشان ها میشودو ماده که ما به چشم میبینیم و عبارت از ستارگان و سیاره ها و گرد وغبار در فضای کیهان و ذراتماورای ماده در فضای کیهان میباشد، ثابت و کانستانت است و نه زیاد میشود و نه هم کم و نه هم شما آن را تولید میکنید، بلکه شما تنها آن را از یک نوع انرژی به
نوع انرژی دیگر تغیر میدهید.
مثلآ:
در مرکز آفتاب در اثر فشار زیاد و تراکم هایدروجن و میلیون ها در جه حرارت، دو هسته اتم هایدروجن باهم جوش میخورند و عنصر هیلیوم را تشکیل میدهند و در اثر آن انرژی آزاد میشود و این انرژی هفتاد هزار سال بعد از مرکز آفتاب به سطح آن میرسد و در ظرف هشت دقیقه و هفده ثانیه با سرعت سیصد هزار کیلومتر فی ثانیه به سطح زمین میرسد و در سطح زمین این انرژی توسط نباتات در اثر عمل فوتوسنتیز جذب میشود و زمانی که حیوانات نباتات را میخورند، این انرژی به حیوانات انتقال میکنند و به گوشت تبدیل میشوند و زمانی که ما گوشت حیوانات را میخوریم، این انرژی بهوجود ما انتقال میکند و زمانی که ما یک سنگ را لول میدهیم، این انرژی به انرژی میخانیکی که سبب انتقال سنگ از یک قسمت به قسمت دیگر میشود ، تبدیل میشود و به همین منوال ما میتوانیم از انرژی حرکت سنگ نیز به طور دیگری استفاده کنیم و انرژی آن را تغیر دهیم.
انرژی های فوسیلی نیز عبارت از همان انرژی آفتاب است که صد ها میلیون سال قبل در وجود نباتات و حیوانات ذخیره شده بودند و این نباتات و حیوانات از بین رفته اند و در زیر ابحار و احجا و پوسته زمین در اثر فشار زیاد و حرارت زیاد به نفت و گاز و ذغال سنگ تبدیل شدند که حالا ما صد ها میلیون سال بعد آنها را از زیر زمین استخراج کرده استفاده میکنیم.
ثانیآ زیاد ترین انرژی های فوسیلی در آسیای میانه نه، بلکه در شرق میانه، خصوصآ در حوزه خلیج فارس وجود دارد.
ثالثآ انرژی مورد استفاده کشور ها تنها شامل انرژی های فوسیلی نمیشود، بلکه انرژی اتمی در راس آن قرار دارد که شامل چند هزار استیشن های اتمی برقی میشود که سبب تولید برق در سراسر جهان میشوند و همچنان انرژی های تولید شده توسط استیشن های برق آبی و بادی و جذ و مد ابحار و غیره انواع انرژی ها است.
بنآ ما انرژی تولید نمیکنیم، بلکه آن را از یک حالت به حالت دیگر تغیر میدهیم.
رابعآ، افغانستان نمیتواند تنها با انتقال یک خط لوله گاز از میان آن به یک سوپر پاور اقتصادی تبدیل شود، بلکه عبارت از یک مدرک عاید است که سالانه شاید چهارصد میلیون دالر از مدرک ترانزیت آن عاید دولت شود و شاید هم یک مقدار گاز غرض تسخین منازل ،آنهم در صورتی که زمینه استفاده آن توسط لین و شبکه به خانه های مردم مهیا شود.
بنآ شما فکر نکنید که با پروژه تاپی شماافغانستان را در چند سال آینده به دوبی تبدیل میکنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است