پس از یک شکست تلخ
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۶/۱۲/۳ کد خبر: 147178 منبع: پرینت

باری زیر عنوان "پس از یک برد شیرین" مطلبی در پیوند به روند گفتگوهای جمعیت و ارگ بر سر مساله بلخ نوشته بودم که سیر تحولات بی وقفه و پی هم از دست بالای جمعیت در روی زمین و دور میز حکایت می کرد امروز اما در حالی می نویسم که قرار است پس از یک توقف نسبتا طولانی در مذاکرات فی مابین دوباره گفتگوها از سر گرفته شود و این در حالی است که معادله تقریبا برعکس روزهای نخست به نفع ارگ در حال تغییر کردن است.

قضیه سمنگان از چند نقطه نظر به اتوریته جمعیت اسلامی و بخصوص عطا محمد نور صدمه جدی وارد کرد که این مساله قطعا وزنه طرف ارگ را در مذاکرات سنگین می کند این مساله برای شخص صلاح الدین ربانی نیز یک ضربه سنگین و شاید هم اجتناب ناپذیر بود چون او به صورت بی سابقه ای داشت بالا می آمد و حتی در بسا مواقع شکایت اعضای برجسته و سابقه دار جمعیت را از بابت بی تفاوتی به مشوره هایشان از خود برانگیخته بود.

حالا که حکومت امیدوار شده به اینکه می تواند با زور نظامی و فشار خارجی خواست خود را بر حریف تحمیل کند، فکر نمی کنم در مذاکرات پیش رو به سادگی درصدد دادن امتیاز بیشتر به جمعیت اسلامی باشد آنچه بسیار مهم و حیاتی است نحوه چگونه ظاهر شدن استاد عطا پس از دیپلوماسی ضعیف جمعیت در توافق بر سر مساله ی سمنگان با حکومت است چیزی که از گذشته فعالیت و حضور نور در سیاست شاهد بوده ایم او به توانایی و درایت شخصی خود اش بیشتر متکی بوده تا تبانی یاران و هم قطاران اش حتی اگر مبالغه نشود می توان گفت درایت و شهامت نور نقش تقریبا مشابه ای به احمد شاه مسعود برای دوباره مطرح کردن جمعیت منحیث یک سازمان سیاسی ایفا کرده است.

مساله ی سمنگان تجربه آموزنده ای می تواند برای عطا محمد نور باشد تا از سر قابلیت های خدادادی اش به نفع سازمانی که از حیث سازماندهی در داخل مشکل دارد نگذرد یعنی همزمان با مذاکراتی که از طرف جمعیت به نمایندگی او در مرکز صورت می گیرد از داشته ها و تجربیات شخصی اش نیز استفاده بهینه کند.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت اسلامی
ارگ
نور
سمنگان
نظرات بینندگان:

>>>   عملکرد عطا در گذشته ثابت کرده در صورت گرفتن امتیاز بسیار زود تسلیم قدرت میشود

>>>   جمعیت زود فریب میخورند فاشیستهای ارگ فهمیده با جمعیت چطور معامله کند. عطا محمد هم در اخیر مغلوب سیاستهای فاشیستان ارگ خواهد شد.

>>>   عطا چور دنبال چور است نه دنبال خدمت.

>>>   بنظر بنده هیچ امیدی به جمعیت و عطا نداشته باشید

>>>   موضوع سمنگان را از منظور شکست و پیروزی بر رسی نکنید مردم ترکمن مردم مصلحت پذیر و با مشوره هستند زود مشوره کردند که با ازبکها دعوا نیابند فقط به معاون والی خود راضی شدند و گویا چنین فکر کردند که والی و معاونش در سمنگان از ترکتبار ها شده پس انها ذره ی از مقاومت نشان ندادند ورنه جمعیت از انان تا رمق اخیر حمایت میکرد

>>>   تمام اینها ایمان خود را در عوض دالر و قدرت فروخته اند. بیهوده از این ها پیروی نکنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است