قدم خیر تاپی را به فال نیک می گیریم
موقعیت جغرافیایی و ژیوپولیتیک آن در خاورمیانه که همواره بلای جان و مایه ی دردسر و چشم طمع بیگانگان شده است اینبار خوش یمن و مبارک باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۶/۱۲/۳ کد خبر: 147205 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در میان چهار کشور عضو پروژه ی انتقال گاز تاپی از ترکمنستان به هندوستان که از مسیر افغانستان و پاکستان می گذرد، شاید به جرات بتوان گفت کابل به مراتب نسبت به دیگر کشورهای مذکور در جایگاه متزلزل تر و به فراخور آن محتاج تر به انجام عاجل این امر است چرا که...

چرا که در طی سالیان اخیر بی ثباتی و ناامنی فزاینده که سر تیتر خبرهای داخلی و دنبال کنندگان منطقه ای، نقل محافل و مجالس آگاهان سیاسی و نهادهای مدنی، رسانه های غربی و به تبع آن افکار عمومی بوده است؛ کمتر خبرهای خوشی همچون پروژه ی انتقال گاز تاپی می شنویم که آبی بر آتش این التهاب جانسوز باشد.

از دسامبر 2015 میلادی مصادف با قوس 1393 که عملا این پروسه ی عظیم منطقه ای کلید خورد تا 4 حوت 1396 که رسما از هرات و با حضور روسای جمهور هر سه کشور فوق الذکر، افتتاح می گردد؛ بارقه های امید در دل مردم ملکی جوانه زده و این پروژه را به فال نیک گرفته ایم.

باشد که بنابر اظهارات اشرف غنی، افغانستان چهارراه و بلکه شاهراه منطقه قرار گیرد و موقعیت جغرافیایی و ژیوپولیتیک آن در خاورمیانه که همواره بلای جان و مایه ی دردسر و چشم طمع بیگانگان شده است اینبار خوش یمن و مبارک باشد و قدم خیر تاپی را بر دیدگان اقتصاد و اشتغال افغانستان بگذارد.

هشتصد و شانزده کیلومتر خط لوله ی انتقال گاز تاپی شامل پنج پایه ی پمپ فشار به ارزش بالغ بر یک میلیارد دالر در گذر از ولایات هرات، فراه، نیمروز و قندهار به خودی خود می تواند موجب رونق اقتصادی، اشتغال، تامین امنیت نسبی و نیز ارتقاء جایگاه افغانستان در منطقه و جهان شود چه اگر...

چه اگر مطابق پیش بینی ها و برنامه ریزی های تخمین زده شده همراه با خطوط لین برق، فیبرهای نوری، راه آهن و جاده سازی باشد که با صرفه جویی چند میلیون دالری در هزینه، به کارگیری نیروی اشتغال و توسعه ی زیرساخت های شهری مطابق استانداردهای جهانی نورعلی نور خواهد شد.

در همین راستا و به علت اینکه تاپی نخستین تجربه ی مشترک منطقه ای افغانستان است درصورت اجرای صحیح و بهره گیری اصولی می تواند همراه با خود و در پی خود، پروژه های سود آور و مشارکت های کلان اقتصادی و قراردادهای دو سر سود و مشترک المنافع را به ارمغان بیاورد ان شاء الله!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
گاز
ترکمنستان
هند
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بفال نیک می گیریم و بخیر که مایه برکت برای هرات و در کل کشور ما گردد
شیما از کابل

>>>   Mihanpoor
واقعا كه همينطور ريس جمهور (خبيث، ديوانه، مزدور و يهود)سزاوار ما مردم خواب برده است، اين جبر تاريخ بارها بالاي ما تحميل شده اما ما پند نگرفتيم و همين بيچارگي را سرنوشت خود قبول كرده انتظار مرگ را ميكشيم.

>>>   خدا کندخیانت کاران را دولت سرکوب کندایادولت میتواندتا تاپی انجام شود دولت که نتوانسته موتورسکل دزدی را از هرات کنترل کند چون دولت خودش دزد است این بار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است