تاپی را جشن می گیریم
جای افتخار است که بعد از 117 سال جدایی، افغانستان دوباره آسیای مرکزی و جنوبی را به هم وصل می کند؛ امروز در یک جریان اقتصادی در برابر فقر، بیکاری، افراطیت و ناامنی موقف مشترک گرفته ایم 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۶/۱۲/۴ کد خبر: 147242 منبع: پرینت

مراسم افتتاح پروژه تاپی صبح امروز جمعه 4 حوت 96 با حضور مقام های چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هندوستان در نقطه صفر مرزی در حال برگزاری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در مراسم افتتاح تاپی در نقطه صفر مرزی افغانستان با ترکمنستان گفت: خوشبختانه که افغانستان دوباره نقطه وصل آسیای مرکزی و آسیای جنوبی شده است و امروز با دیدگاه واضح همکاری های منطقه ای، یک سیاست برد-برد منطقه ای را جشن می گیریم.

داکتر غنی بیان کرد: سیاست بی طرف مثبت ترکمنستان را به رییس جمهور و مردم ترکمنستان تبریک می گویم، ترکمنستان آزاد یک سیاست بی طرف و مثبت را در پیش گرفته و با هر یک از همسایه های خود رابطه نیک ایجاد کرده است که نتیجه آن ازیاد همکاری همه جانبه بین کشورهای منطقه است.

رییس جمهور ضمن تشکر از اراده و مدیریت کشور ترکمنستان و سفرای ترکمن خطاب به آنان گفت: ترکمنستان ظرفیت افغانستان را بحیث نقطه وصل درک است و شما بر سر آن سرمایه گذاری کردید، اراده شما و رهبران این پروژه در پاکستان، هندوستان و افغانستان تصویری که مردم فکر می کردند خواب، خیال و محال است را به عمل مبدل کرد.

وی تصریح کرد: تاپی دستاورد واضح برای مردم هر چهار کشور است و در قدم اول از همکاران ترکمنستان که شب و روز کار کردند و تاپی را به مرز افغانستان رساندند تشکر می کنم، انان نه تنها برای ترکمنستان که برای مردم افغانستان، پاکستان و هندوستان کار کردند و از اینکه تاپی را از یک پروژه به یک کلیدور اقتصادی، ارتباطی و بسته پروژه ها مبدل کردند تشکر می کنم.

رییس حکومت وحدت ملی با تاکید بر اینکه سیاست افغانستان وصل است و نه جدایی گفت: ما می خواهیم که با تمام همسایگان خود چه دور و چه نزدیک ازتباط و همکاری داشته باشیم؛ آسیای مرکزی و جنوبی برای چند هزار سال با هم در ارتباط بودند و یک شبکه باز از ارتباطات وجود داشت و در سراسر افغانستان همکاری ها و ارتباطات وجود داشت.

داکتر غنی اضافه کرد: این شبکه ارتباطات یک میراث برای ما بجا گذاشت و زمینه این را فراهم کرد و زمینه این را فراهم کرد که امروز اینجا گرد هم بیاییم و جای افتخار است که بعد از 117 سال جدایی، افغانستان دوباره آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را به هم وصل می کند.

وی تصریح کرد: ضرورت پروژه هایی نظیر تاپی روشن است و از سیاست های همکاری، همه مردم به رفاه می رسند، رفاه اقتصادی یکی از پایه های مهم امنیت منطقه، امنیت فیزیکی و امنیت اجتماعی است.

رییس جمهور از صدر اعظم پاکستان و هندوستان نیز به خاطر سرمایه گذاری و پشتیبانی از پروژه تاپی تشکر کرده و گفت: این پروژه نشان دهنده این است که پاکستان، هندوستان، افغانستان و ترکمنستان و بقیه کشورهای دنیا سر اقتصاد بحیث ساحه مشترک رفاه به همکاری رسیده ایم.

داکتر غنی افزود: امیدواریم که این پروژه زمینه صدها پروژه دیگر را باز کند و نسل های آینده به این باور باشند که ما امروز تنها تهداب یک پروژه را نگذاشتیم بلکه در یک کلیدور اقتصادی در برابر فقر، بیکاری، افراطیت و ناامنی موقف مشترک گرفته ایم و همکاری همه جانبه می کنیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
هرات
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام من یک افغان فارسی زبانم امیدوارم بجای تاختن بهم همه ملت افغانستان باهم متعد باشیم تا شاید کار بزرگی چون تا پی باشیم به امید پیشرفت بیشتر و بیشتر امان الله افغان

>>>   خوشحالیم از اراده ملی دولت و ملت که امروز افتتاح پروژه تاپی بود ومبارک باد می نامیم این روز را: از خداوند متعال امیدوارم که رهبران ملت پرور این سرزمین را ابرباران اشتماع و رفاه برسری این ملت قرار دهد

>>>   Yan
کار که یهود ها در مقابل مردم فلسطین کردند شما هم میخواهید بکنید ولی این آرمان را عبدالرحمان و اولادهای اش نتوانست بسر برساند شما خو هنوز نیمه پنجابی و پشاوری هستید که شما هم این آرمان را بگور خواهید برد.

>>>   خوشحالیم از اراده ملی دولت و ملت که امروز افتتاح پروژه تاپی بود ومبارک باد می نامیم این روز را: از خداوند متعال امیدوارم که رهبران ملت پرور این سرزمین را ابرباران اشتماع و رفاه برسری این ملت قرار دهد

>>>   واقعا که مغز متفکری داری آقای اشرف غنی

>>>   Arianfar
خدا خیر ملک خدا داد را با این سیاست های ناسخته و خام اشرف غنی احمدزی پیش کند. در عرصه جهانی صد در دصد به سوی امریکا و انگلیس گرایش دارد و روسبه و چین را بیخی فراموش کرده است. در بعد منطقه یی صد در صد خود را به دامان هند و عربستان و ترکیه انداخته و ایران و پاکستان را نادیده می گیرد و در بعد داخلی هم قوم غلزایی را با همه اقوام دیگر در انداخته است. یعنی در هر یه بعد جهانی، منطقه یی و داخلی مشی ناسخته یکجانبه گرایی را پیش گرفته است.

>>>   Mutaref
جنون تفوق‌طلبی و مرضِ قوم‌گرایی اشرف‌غنی به‌حدی بالا گرفته که حتا از حضور یگانه وزیرِ شایسته و محبوب کابینه در محفلی جلوگیری می‌کند.
پاسخ ملت هریوا و فرزندان خواجه عبدالله انصاری و جامی به این فاشیست (غنی) چیست؟

>>>   Azhar
این پروژه هم مثل سایر پروژه ها فقط در سطح یک شعار و یک رویکرد عوام فریبانه دولت است و بس .
برای اثبات ادعای خویش چند مثال بیاورم 1 _ پروژه میس عینک لوگر مدت پنج سال پیش قرار داد شد 2 _ سرک حلقوی فاریاب و هرات 3 _ بند آبگردان المار ولایت فاریاب سه سال میشود صرف جنبه نمایشی داشته هیچ کاری عملی صورت نگرفته ، پروژه امودریا فقط در سطح یک شعار باقی مانده ، پروژه گاز شبرغان ، خواجه اسپلان ولایت سرپل ، بند آبگردان دهندره فاریاب و ... همه این پروژه ها فقط یک بازی حکومت با ملت تبدیل شده ...

>>>   سرحد ديورند با قرارداد تاپي سرحد رسمي شد:
آيا ميدانستيدكه قرارداد تاپي يك قرارداد جهاني بين چهار رهبر دنيا به تضمين كشور هاي جهاني به امضا رسيده و اين قرارداد پايپ لاين از خاك كشور دوست تركمنستان به خاك افغانستان و از خاك افغانستان به فاصله 816 كيلومتر به خاك پاكستان و از خاك پاكستان داخل خاك هندوستان ميگردد و اين 816 كيلومتر در خاك افغانستان و متباقي آن در خاك پاكستان از سرحد ديورند عبور ميكند كه در سال 1893 اين سرحد توسط عبدالرحمن خان برسميت شناخته شده بود و توسط شاهان محمد زايي ديگر برسميت شناخته شده بود الآن سرحد ديورند با امضا قرارداد جهاني پايپ لاين و قرارداد چارجانبه تاپي سرحد رسمي افغانستان و پاكستان يا سرحد رسمي ديورند منحيث سرحد رسمي برسميت شناخته شده است و اين رسميت تاريخي توسط شاه غلجايي غني احمدزي و چهار رهبر جهان به خط و مرز ديورند رسميت بين المللي داده اند اين رسميت تاريخي را با عبور 816 كيلومتر پايپ لاين در خاك افغانستان و متباقي در خاك پاكستان به مردم افغانستان تبريك ميگويم اميدوار هستم بعد از اين به حقيقت گويان سرحد رسمي ديورند دولت مردان توطيه نكنند و حكم سنگ سار را ندهند و مردم ميدانند و به حقيقت پي برده اند كه شايسته سنگسار خود شما ايد ورنه به قرارداد مراجعه كنيد كه حدود و صغور سرحد كدام است. به حق كه سرحد ديورند رسمي بوده واست.

قدیر ساماني

>>>   غنی با چیغ زدن در مراسم جشن تاپی بینی افغانها را پیش رئیس جمهور ترکمنستان، وزیر دولت در امور سیاست خارجی هند و صدراعطم پاکستان که با سنگینی لازم بیانیه های خود را ارایه کردند، برید!!!!!

>>>   تمام عوایدکشورصرفذجنگ میشود وبرای ابادی کشورخرج نمیشود مردم ماهمیشه فقیرخواهندماندتازمانی که طالبان جاهل دست ازجنگ برندارن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است