پروژه تاپی و آنچه برای افغانستان دارد
تحقق پروژه تاپی از رویای محال تا واقعیت، نشان می دهد که اقتصاد، قوی تر از هر رویکردی می تواند حتی دشمنان را در منافع مشترک در کنار یگدیگر قرار داده و به طبع آن صلح را به افغانستان ارزانی کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۶/۱۲/۴ کد خبر: 147243 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، منطقه ای درگیر با نزاع هایی داخلی و خارجی در روابطی پیچیده که هر کدام از کشورها برای رسیدن به منافع، حاضر به نابودی رقیب با هر روشی هستند، اکنون در پروژه ای بزرگ در تلاش برای تحقق، اتحادی را شکل دادند که تا چندی قبل، رویاپردازی و تحقق آن امری محال بود.

پروژه تاپی که کشورهای مرکز را به جنوب آسیا وصل می کند و از افغانستان دهلیز اقتصادی می سازد در یک قدمی افتتاح می باشد و کشورهای که در سطح رهبری نتوانستند به توافق و مهم تر از آن، هم دلی برای رشد و توسعه از راه صلح در نزاع و ناامنی برسند در بزرگترین پروژه اقتصادی منطقه ای برای تحقق انتقال گاز از ترکمنستان با گذر از افغانستان به پاکستان و هند یک جا جمع شدند.

رخداد بزرگ اقتصادی که توانست در منطقه پرتنش آسیای مرکزی به سرانجام برسد راهی بس طولانی را پشت سرگذاشت، رویایی که در دهه 90 میلادی شکل گرفت و با گذشت سال ها که تصور می شد امری محال آنهم در تنش های سیاسی میان افغانستان- پاکستان و پاکستان – هند است با عملی شدن در خاک ترکمنستان به واقعیت بدل شد و قرار است روز جمعه با حضور هیاتی از بلندپایه گان چهار کشور عضو در هرات افتتاح شود.

این پروژه برای افغانستان بیش از دیگر کشورهای دخیل از اهمیت و ویژگی برخوردار است از یک سو بدل به چهارراه اقتصادی منطقه و از جانب دیگر، در کنار آن داری خط آهن، برق و فیبر نوری می شود آنهم در کشوری که طی ده ها هیچ پروژه زیربنایی در آن اجرا نشده است.

حوادث تلخ و ناامنی های که از قرن نوزدهم به دلیل حایل شدن کشور میان دو امپراتوری بزرگ شوروی و بریتانیا دوام دار شد طی چهار دهه گذشته به اوج خود رسید به طوری که افغانستان معرف جنگ و تروریسم می باشد و همچنان سیاست های شوم خارجی و بی کفایتی و قبیله گرایی دولتمردان داخلی سبب عقب ماندگی در تمامی بخش ها از اقتصاد گرفته تا سیاست می باشد.

خط لوله گاز که برای چهار کشور عضو فواید و دستاوردهای بزرگ اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در پی دارد برای افغاستان عواید سالانه بین 400 تا 500 میلیون دالر، به اندازه یک چهارم عواید داخلی حکومت در حال حاضر، در پی خواهد داشت اما منفعت بزرگ می تواند در ایجاد امنیت و به طبع آن صلح باشد.

پاکستانی که در دوران جنگ با شوروی بدل به دروازه عبور افراط گرایان به افغانستان بود و سپس مامن طالب و دیگر گروه های تروریستی شد از هیچ کاری برای نابودی و جنگ در کشور دریغ نمی کند اما با توجه به رکود اقتصادی که گریبانگیر این کشور است چاره ای جز همراه شدن با پرژه بزرگ تاپی نداشته در حالی که این خط گاز با عبور از خاک آن، به هند می رسد و سبب شکوفایی اقتصادی و ایجاد امنیت در افغانستان می شود.

هرچند طی سال های اخیر، گفتگو جایگزین نبرد و جنگ علیه طالبان در افغانستان از سوی کشورهای خارجی شده و حکومت دست نشانده نیز با تمامی توان در پی بدل کردن این گروه تروریستی به مخالف سیاسی است اما نه تنها گفتگوی صلحی برای کاهش ناامنی ها صورت نگرفته بلکه هر کدام از قدرت ها در منافع خود، افغانستان را بدل به میدان رقابت و از گروه های تروریستی حداکثر استفاده را می برند.

این در حالی است که تحقق پروژه های همچون تاپی در منطقه نشان می دهد که اقتصاد چه تاثیری شگرفی حتی در پرتنش ترین کشورها دارد و در میانه جنگ و ناامنی می تواند بدل به اشتراک منافع و بطبع آن همکاری ها شود حتی میان دشمنان.

در این میان، هرچند مشکلات امنیتی بر سر راه ساخت، انتقال و ایجاد خط لوله گاز در کشور به دلیل حضور طالبان و دیگر گروه های تروریستی وجود دارد و با توجه به اینکه این خط انتقال از ناامن ترین مناطق عبور می کند موجی از امید و هراس به وجود آورده است.

و اگر چنین پروژه ای که از رویا بدل به واقعیت شد زمینه تحقق یافته و افغانستان، پاکستان و هند با روابط پیچیده سیاسی را در کنار یکدیگر قرار داده است، می توان امیدوار بود که حکومت اسلام آباد با توجه به منافع کلانی که در این پروژه دارد به کنترل گروه های تروریستی بپردازد همچنان که مولوی هیبت الله، رهبر گروه انشعابی طالبان در اعلامیه ای از پروژه تاپی حمایت کرده و آن را گامی در جهت رشد اقتصاد افغانستان توصیف کرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   تاپی نه دستاورد غنی است و نه از کرزی، بلکه نیاز منطقه و کشورهای منطقه عامل این پروژه شده است.

>>>   فرهنگ پاکستانی است صدراعظم شان بجای پوشیدن دریشی رسمی ونکتائی با پیراهن تنبان آمده

>>>   درافغانستان به سیملیون جمیت خود تذکره داده نتوانسته وهنوز راه درازی درپیش است اما کشور دوست هندوستان چی پلان دارد ؟ :
( طرح و پلان حکومت هندوستان که برای 88 میلیون گاو تذکره برقی می دهد
، نارندرا مودی، به گاو ها علاقه‌مندی خاص دارد. و حکومت هندوستان طرح و پلان توزیع شناسنامه برقی برای 88 میلیون گاو را داده است.
حزب نارندرا مودی در چند سال اخیر حفاظت از گاو ها را یکی از مهم‌ترین بحث های عمومی در این کشور تبدیل شده است.
در هندوستان شهروندان احترام زیادی به گاو ها قایل استند و کسانیکه به گاو ها بد رفتاری می‌کنند دولت توجه بیشتری را در این موضوع جلب کرده است.
وزیر مالیه هندوستان، آرون جیتی، در بودیجه سالانه که در ماه جاری تصویت شد میلیون ها پول را برای توزیع کارت و یا شناسنامه برقی برای گاو های کشورش اختصاص داد.)
کار بر ای هندوستان سهل است چون گاوها مخالفت درکلمات درج شده در تذکره های شان ندارند هرچه حکومت خئواسته باشد میتواند بنویسد که درافغانستان صرف تاحال یک نفر این فداکاری رانشان داده جناب دانش صاحب ،بهمین دلیل تا حال بعد از پنجسال صرف جناب رئیس جمهور ، بیبی کگل ودانش صاحب توانستند تا هشتاد فیصد به گرفتن تذکره نزدیک شوند
( ر )

>>>   اگر قوم فاشیست و اجیر های پاکستان بگذارند که این پروژه عام المنفعه عملی شود

>>>   اگرواقعا اینقدر سود برای افغانستان داشته باشد پاکستان هرگز به عملی شدنش اجازه نمیدهد وکار شکنی میکند

>>>   هرات باستان آغازګر شاه رګ اقتصادی کشور ـ تبریک تان باد این آغاز پرمیمنت

>>>   وهابزاده!
افغانستان ده جرگو وطن اس. خوب اس که از جرگه ها کار نگرفتن.
اوغانی نوشت: امی دختر که رویش مالوم میشد....
م م

>>>   ای شتری لعنتی ماندنی نیست ده تذکره بود دمی دیوار هم خو پیدا شد
نمیدانم در هرات چند نفر کوچی است
اوه رییس جمهور یادم رفت هراتی با عکس شتر از او استقبال کردن
ههه

>>>   او مردم شتر خوب است از عرب هاست عربها پولدار استند بد نگویین

در قران شریف هم شتر است در تذکره هم باشه چی پروا داره

شتر یعنی پیشرفت یعنی کوچ کردن به سوی بهشت
استشهاد که کردین باز میفامین که چی است

هر وقت رییس جمهور تان از یگان قوم دیگه بود باز یگان چیزی دیگه در تذکره بانین

مثل امریکا که کل مرغ لاشخوره مانده و براستی هم امریکا لاشخور دنیا برامد
ازهزاران کیلومتر دورتر امده دوران میکند البته به واسطه شترهای وطنی

خداکند که ماوشما تا آخر شترچران نمانیم

>>>   کل اشرف می خواهد به دیگران بگوید که ما از شترچرانی به ریاست جمهوری رسیدیم

شما چطور؟ بیایید مثل ما شترچران شوید که آخرش رییس جمهور شوید

>>>   همینجا هم شتر را نصب کردند

>>>   شتر برایتان عیف هست شما باید با ... هم گردن باشید ستون پنجم که میگه شماهای ..... امان افغان باشنده کرمان
>>>   عمر راوی
میگویند خراسان به لرزه می آید !
چهار روز به تاریخ ۲۷ فبروری مانده است. استاد عطا این روز را برای یک خیزش سراسری تعیین کرده است و از مردمان پانزده ولایت خواسته است که در این حرکت بزرگ شرکت کنند. یکی از دوستان به من گفت که در آن روز خراسان به لرزه می آید و نیروی مردم مان به گونه شگفت انگیزی به نمایش گذاشته خواهد شد.

>>>   Arianfa
خدا خیر ملک خدا داد را با این سیاست های ناسخته و خام اشرف غنی احمدزی پیش کند. در عرصه جهانی صد در دصد به سوی امریکا و انگلیس گرایش دارد و روسبه و چین را بیخی فراموش کرده است. در بعد منطقه یی صد در صد خود را به دامان هند و عربستان و ترکیه انداخته و ایران و پاکستان را نادیده می گیرد و در بعد داخلی هم قوم غلزایی را با همه اقوام دیگر در انداخته است. یعنی در هر یه بعد جهانی، منطقه یی و داخلی مشی ناسخته یکجانبه گرایی را پیش گرفته است.

>>>   Mutaref
جنون تفوق‌طلبی و مرضِ قوم‌گرایی اشرف‌غنی به‌حدی بالا گرفته که حتا از حضور یگانه وزیرِ شایسته و محبوب کابینه در محفلی جلوگیری می‌کند.
پاسخ ملت هریوا و فرزندان خواجه عبدالله انصاری و جامی به این فاشیست (غنی) چیست؟

>>>   Azhar
این پروژه هم مثل سایر پروژه ها فقط در سطح یک شعار و یک رویکرد عوام فریبانه دولت است و بس .
برای اثبات ادعای خویش چند مثال بیاورم 1 _ پروژه میس عینک لوگر مدت پنج سال پیش قرار داد شد 2 _ سرک حلقوی فاریاب و هرات 3 _ بند آبگردان المار ولایت فاریاب سه سال میشود صرف جنبه نمایشی داشته هیچ کاری عملی صورت نگرفته ، پروژه امودریا فقط در سطح یک شعار باقی مانده ، پروژه گاز شبرغان ، خواجه اسپلان ولایت سرپل ، بند آبگردان دهندره فاریاب و ... همه این پروژه ها فقط یک بازی حکومت با ملت تبدیل شده ...

>>>   Burhanlatif
اين پروژه ها پيش از كل شروع شده بودند غني ني هر ....ديگر هم ريس باشد مجبور است قرارداد هاي هر دوره اي كه باشد اجراء كند

>>>   هیچ سندی که نشان دهد ]فقط[ افغانستان، آزمایشگاه خدا است، وجود ندارد.
عجب زمانه ایست؛
حکومت کوچک ترین پیروزی را از آن خود میداند. و شرم آور ترین ناکامی های خود را، خواست خدا عنوان می کند.

>>>   برای فعلا درجهان مستبد ترین ظالمانه ترین حکومات دیکتاتوری درکشورهای اسلامی است که نظر مخالف داشتن به قـیمـت جان شان تـمـام میشود ظلــــم وستـــم وقُـــلـــــــــدری آشـــکار صاحبــــان قــــدرت بردیگـــــران جـــــایــز است

>>>   درکشور هندوستان صدراعظمش تصمیم دارد با مصرف تقریبا نیم ملیارد دالر برای 88 ملیون گاو که درهند موجود است تذکره الکترونیکی توزیع کند ، حالا افغانستان که دوست هنداست باید درموارد مثبت تقلید داشته باشد ازینکه بدون اطلاع ویا توافق اشتر ها عکس شان در تذکره های افغانستان آورده شده حالا حق اولیت ازانهاست که حکومت باید نخست برای شان تذکره الکترونیکی توزیع کند ودر دور بعدی برای رعیت توزیع صورت گیرد
اگر هندوستان احترام به گاو را جنبه دینی میدهند ما هم دلیلش را داریم چون در ابتدای اسلام وقتی اعراب بریک کشور حمله میکردند آنچه غنیمت میگرفتند توسط شتر ها به خانه های شان می بردند ،
با این کار اولا حق اشتران ما اعاده میگردد دوم اینکه هندوستان حتما بیشتر به دوستی ما معتقد میشود سوم اینکه این کار برای عرب ها هم خوش آیند است ودوستی مابا آنان بیشتر میشود شاید تعدادی ترورست های داغش دست از حلال کردن مردم مابردارند ودوباره بوطن خود برگردند با همه ئی این صلاح کار خویش خسروان دانند !

>>>   نظرب پیشبینی منجم انجنیر عبدالله کندهاری سال 1387 سال شـتـــــر است که سال خشک وبی آب وعلف وجز ......یافت نخواهد شد

>>>   جشنواره شتر "الدفرا" در امارات متحده عربی

>>>   محترم اشرف غنی ریس جمهور اسلام ی افغانستان پروچژه تاپی را کی یک پروچه ملی است درهرات افتتاح میکند دزدان یعنی بغاوت گران اشرارصفت توتیه چنی با جمع شدن شان علیه دولت میکند ....

>>>   واقعا یک دست اوردکلان به مردم افغانستان است کسانیکه اصلا به نقص ومفادخودنمیداند نظریات منفی میدهد البته ریس جمهورغنی توانست که کار این پروژه را ازمحال به تحقق مبدل ساخت که درتاریخ کشوربه خط زرین نوشته خواهدشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است