تاپی، یک پرنده در یک طوفان است
افغانستان قلب آسیا است، جمله دقیقی است؛ دیدیم که قوای منفی کوشش می کنند که به این قلب صدمه بزنند؛ هر بندش در قلب آسیا می تواند بر جان همه خطر بیاورد و به کل وجود صدمه بزند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۲    ۱۳۹۶/۱۲/۴ کد خبر: 147274 منبع: پرینت

مراسم افتتاح پروژه تاپی ظهر امروز جمعه 4 حوت 96 با حضور روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان، صدر اعظم پاکستان، وزیر دولت هند در امور خارجی، اعضای کابینه، جنرال جان نیکلسون، اعضای شورای ولایتی هرات، وکلای هرات، علما، شخصیت های جهادی و ملی، تجار و صنعتگران و مردم هرات در تالار مولانا برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ام جی اکبر وزیر دولت هند در امور خارجی در مراسم افتتاح عملی پروژه تاپی در هرات با بیان اینکه منابع خشونت باید از بین برود گفت: باشندگان این منطقه رنج های زیادی کشیده اند، امروز صبح با اعضای دولت افتخار داشتیم که از سرحدات بدون کدام مشکل عبور کنیم اما چرا نمی توان این زمینه را برای مردم دیگر آماده کرد تا بدون مشکل از سرحدات عبور کنند؟

اکبر بیان کرد: چرا نمی توانیم ابزار و واسطه ای باشیم که تجارت و سیاحت را تشویق کنیم و در سرحداتمان موانع کوچک ایجاد کنیم نه موانع بزرگ؛ چرا در برابر یکدیگر مانند پدر و پدرکلان هایمان در 2 هزار سال قبل دیوار ایجاد می کنیم؟ درحالیکه باید در قرن 21 از طریق عشق آباد به اروپا برسیم و از راه کلکته به سنگاپور.

وزیر دولت هند در امور خارجی تصریح کرد: اگر چه که توسعه هایی صورت گرفته است اما گاهی بدترین حالت ها باعث عدم اتصال ما شده است، نسل ما قیمت اشتباهات پدرانمان را پرداخت کرد و آیا اطفال ما باید قیمت اشتباهات ما را بپردازند؟ این سوالی است که همیشه باید پیش روی ما باشد.

وی، پروژه های مشترک میان افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و پاکستان را قدم های نیک خوانده و گفت: تاپی یک مثال خوب است که می توان با آن بطرف رفاه مشترک گام برداشت؛ دیدگاه ها وقتی یک رهبری خوب داشته باشند می توانند به کرسی بنشینند و وقتی اراده باشد راه پیدا می شود و امید است که تاپی، اتصال اقتصادی قرن 21 باشد.

نماینده هند در مراسم تاپی تصریح کرد: راه ابریشم دوباره در حال تنظیم است و تاپی نیز آغاز راهی برای انتقال گاز، برق و فایبر نوری خواهد بود و ما باید شرایط این مهم را فراهم کنیم، یکی از شرایط و زیربناها همکاران خوب است تا از امتیازات پروژه ها لذت ببریم.

اکبر اضافه کرد: اینکه افغانستان قلب آسیا است جمله کاملا دقیقی است؛ دیدیم که قوای منفی کوشش می کنند که به این قلب صدمه بزنند اما مقاومت افغانستان یک معجزه تاریخی و عجوبه تاریخ است و شجاعت، متنانت، روحیه مردم و قوت رویاهایشان باعث افتخار همه است.

وزیر دولت هند، با بیان اینکه افغانستان سرانجام از تاپی مستفید خواهد شد بدون اشاره مستقیم به تجاوزات و مداخلات گاه و بیگاه پاکستان در افغانستان و حتی بدون گرفتن نام این کشور گفت: دیدگاه مشترک هر چهار کشور باید همکاری باشد و مردم نیز از این برنامه صلح و امنیت می خواهند که یکی بدون دیگری ممکن نیست؛ هر قریه، هر خانه و هر قلب خواستار صلح و امنیت است و در عصری زندگی می کنیم که دیگر طوری نیست که مردم تحت تسلط سلطنت ها و تهاجم ها باشند و هر کشوری دارای حاکمیت خود است و افغانستان نیز یک کشور با افتخار و دارای حاکمیت مستقل است.

وی اضافه کرد: افغانستان قلب آسیا است و هر بندش در قلب آسیا می تواند بر جان همه خطر به بار بیاورد و اگر قلب بسته شود به کل وجود صدمه می زند، قوانین بین المللی به کشورهای محاط به خشکی حقوقی داده است و افغانستان نیز باید با توجه به موقعیت ژئوپلتیک به حقوقش دسترسی داشته باشد.

اکبر از نیاز هند به منابع انرژی گفت و توضیح داد: هند چهارمین کشور بزرگ وارد کننده برق است و در کنار این به منابع زیادی از انرژی ضرورت دارد و بطور میانگین به 33.8 درصد انرژی نیازمند است که تنها 6.5 درصد آن را دارد و این نیاز در سال های آینده بیشتر نیز خواهد شد، از اینرو گاز ترکمنستان و پروژه تاپی یک مساله مهم برای هند است.

نماینده هند در مراسم تاپی در هرات تصریح کرد: طبعا که هر نظر و مفکوره خوب با چالش های بزرگ نیز روبرو خواهد شد و باید با احتیاط با آن برخورد کرد و مساله انتقال گازهای فرامرزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است از نظر مشکلات خشونتی آسیب پذیر شود اما ما می خواهیم که انتقال گاز به شکل مصون صورت بگیرد.

وزیر دولت هند با بیان اینکه هر چهار کشور باید تعهد در تامین امنیت پروژه تاپی داشته باشد افزود: هر همکار در پروژه تاپی باید تعهد قوی درخصوص مساله تروریزم داشته باشد و نگذارد پناهگاه های امن برای هراس افکنان وجود داشته باشد.

اکبر تصریح کرد: تاپی درحقیقت یک پرنده در یک طوفان است و باید از این پرنده امید با تمام ظرفیت محافظت کنیم؛ هند در این رابطه کاملا متعهد است و نقش و مکلفیت های خود را ایفا می کند و امید دارد که با اجرای تاپی به هدف جهانی فقر زدایی برسیم.

نماینده هند در خاتمه گفت: منطق و توجیه منطقی اینکه امروز برای هدف مشترک یکجا جمع شده ایم نیز همین را می خواهد که باید صادقانه با هم همکار باشیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
هرات
هند
نظرات بینندگان:

>>>   هند یگانه کشوریست که صادقانه به مردم افغانستان کمک می کند و ما افغان ها باید از حکومت و مردم هند تا ابد سپاسگذار باشیم.
چشمان همسایه های حسود ما کور باد.

>>>   تاپی یک پرنده در طوفان است یعنی چی ؟؟
اگر واقعا اینطور باشد این پروژه بمشکلات گرفتار میشود چون پرنده در طوفان نمیتواند بدرستی پرواز گند
ر

>>>   با سلام . شما فعلا تاپی تاپی کنید و به تاپی دلخوش باشید اما مطمین باشید پاپیهای( طالبان وداعشیها )افغانستان این دلخوشیها را از همه ای شما خواهند گرفت و همانند ...پاپی همانند مور و ملخ و موریانه ، تاپی شما را سوراخ سوراخ کرده و آرزوهای شما را بر باد خواهند داد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است