امنیت در ولایات وابسته به سیاست های کلان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۳    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147308 منبع: پرینت

والی سمت خیلی با اهمیتی است. ساده‌ لوحانه است اگر باور داشته باشیم که والی ضعیف امنیت ولایت را بهبود می‌ بخشد.

من به این باور هستم که صلح و امنیت در یک ولایت وابسته ‌به سیاست‌ های کلان است که در حیطه صلاحیت استراتژیست‌ های پایتخت و امور بین‌ الملل می‌باشد. والی هماهنگ‌ کننده برنامه‌ های حکومت مرکزی است اما والی باید سه عنصر حکومتداری را بداند:
1. سیاستگذاری: والی باید بر بنیاد استراتژی ملی بتواند در سطح ولایت پالیسی بسازد.
2. هماهنگ کننده: والی باید ظرفیت هماهنگ سازی ساختارهای امنیتی و خدماتی دولت را در ولایت داشته باشد.
3. دادخواهی: والی باید شیوه‌ های دادخواهی برای جلب سرمایه‌ های ملی و بین‌ المللی را بلد باشد.

این سه عنصر نقش والی را در بهبود ارایه خدمات برجسته می‌ سازد اما اگر برنامه های خدماتی با استراتژی امنیتی و خدماتی پایتخت سازگار نباشد فاجعه و بحران در راه است.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
والی
امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   Mansoor Badry gedeeld.
هموطنان ارجمند متوجه ناقلین تازه وارد در شمال زیر نام کوچی باشید .
دولت شوونیست و پیروان سنت اوغانوالی حاکم در قدرت سیاسی اوغانستان تصمیم گرفته اند در همه آستان های شمال به نام کوچی ها ، قبایل آنسوی سرحد را جا به جا نموده با احکام غیر قانونی برای این ناقلین تازه وارد زیر نام کوچی شناسنامه توزیع نماید . شرط گرفتن شناسنامه ناقلین تازه وارد هم تصدیق یک کوچی شناسنامه دار و تصدیق سرخیل یا کلان کوچی هاست . ( روباه را گفتند شاهدت کیست گفت دمم ) یک کوچی کوچی دیگر را تصدیق می کند که او هم از همین یا از فلان آستان است . این است قانونیت، اوغانیت و اسلامیت .
پیامد این کار دولت شوونیست کوچی ها مستقر در کابل چنین است که در انتخابات پوشالی آینده از هر آستان شاید یک یا دو کوچی را بر علاوه دیگر کوچی های انتصابی به نام وکیل منتخب کوچی ها در مجلس نماینده گان جا به جا نماید ،تا تصمیم های مجلس را برابر با خواست ارگ و شوونیست های حاکم در قدرت عیار نمایند .
با وجود اینکه ده ها ناقل سلیمانکوهی طالب دوست شمال امروز عملا در مجلس نماینده گان حضور دارند و سیاست طالب سازی را در همه عرصه های سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اجتماعی در عمل پیاده می کنند ، باز هم عطش این دولت کوچی ها در کوچی گری فرو نه نشسته است .
دولت کابل این پلان نهایت زیرکانه و خطرناک را گرفت استه و با چنین نیرنگ ها ، حیله ها و کوچی گری ها می خواهد در آینده زمام امور را کاملا در دست گیرد .
با چنین فرمان غیر قانونی که هیچگونه اساس اداری و پرنسیپ های قبول شده توزیع شناسنامه در آن دیده نمی شود ، همه صوبه سرحدی ها می توانند شناسنامه اوغانی بگیرند و کسی هم پیدا نخواهد شد بپرسد که قانون و قانونیت چی شد ؟

>>>   از تیوری تا عملی ، از سیستم تا ابزارها ، از پلان تا ظرفیتها ، و از بایدها تا افغانستان موجود!
اداره چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است