اشرف غنی؛ سکولار یا دین مدار؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۶/۱۲/۶ کد خبر: 147360 منبع: پرینت

اشرف غنی روز چهارشنبه در سخنانی کشته شدن مردم را امتحان الهی عنوان کرد.

از آنجا که یک مقام عالیرتبه دولتی یکی از مباحث جنجالی علوم اسلامی را وارد خانه‌ های مردم و رسانه‌ ها کرده است ناگزیر باید چند جمله‌ ای درباره آن نوشت.
قضا و قدر الهی بحث مفصلی است که در رشته کلام از علوم اسلامی تعریف می‌ شود این بحث از اواخر قرن اول هجری شروع شد که تا اواخر قرن سوم بازار گرم و داغی داشت. طرفداران قضا و قدر الهی به جبریه معروف بودند که افعال انسانی را مخلوق خدا می‌ دانستند و اختیار انسان را نفی می‌ کردند. آنان عقیده داشتند که افعال انسانی را خدا خلق می‌ کند و انسان بنا به استطاعتی که متقدم بر فعل است آن را انجام می‌ دهد.

جبرگرایان به پیش از 200 آیه و ده‌ ها حدیث استناد می‌ کردند که انسان را در افعال اش نفی می‌کند تا اینجا حق با جبری‌ ها بود زیرا آیات متعدد و احادیث فراوانی وجود دارد که خداوند را منبع صدور افعال انسان‌ ها دانسته است. منتهی جبری‌ ها یک مشکل اساسی داشتند که به بیش از 300 آیه و صدها حدیثی که برای افعال انسانی علت و مسبب ذکر شده است توجه نمی‌ کردند البته پس از قرن چهارم هجری آهسته‌ آهسته این جریان تغییر ماهیت داد و حالت متعادل‌ تری به خود گرفت با این وجود تاکنون رگه‌ هایی از چنین تفکری در بین بعضی از فرقه‌ ها و نحله‌ های اسلامی وجود دارد.

واکاوی در علل گسترش جریان جبری و رشد بستر اجتماعی تفکر جبرگرایی نشان می‌دهد که این جریان تا جایی که متکی به متون و مبانی دینی باشد حوادث اجتماعی و سیاستمداران در شکل‌ گیری آن نقش داشته‌ اند در حقیقت این تفکر توسط حاکمان بنی‌ امیه تقویت می‌ شد زیرا چنین گرایشی مظالم و سهل‌ انگاری آنها را در امر حکومتداری مستقیم به مشیت و امتحان الهی ارجاع می‌ داد که توسل به آن حربه خوبی برای قناعت عامه مردم و سکوت آنان در برابر نارسایی‌ ها، کشتارها و ویرانی‌ ها بود.

اکنون سوال این است که به راستی اشرف غنی به چنین امری اعتقاد دارد که کشتار مردم امتحان الهی است؟ در پاسخ باید گفت که خیر.

درست است که اشرف غنی یک مسلمان است اما این را نباید فراموش کرد که او تمایلی ندارد دین وارد حوزه سیاست شود و اجتماع را اداره کند ولی در عین‌ حال سنت‌ ها و اعتقادات جامعه را نیز در نظر دارد در واقع اشرف غنی یک سکولار التقاطی است که نه از دین به صورت کلی در اجتماع بریده و نه تمایلی به ورود دین در عرصه سیاست دارد. فضای حاکم بر تفکر اشرف غنی مبتنی بر متغیرهای دینی در اجتماع و سیاست است که طبق آن می‌ توان از دین به عنوان ابزار استفاده کرد.

بر اساس این تفکر اگر جامعه اقتضا کند می‌ توان فراخوان نماز طلب باران داد اما اگر سیاست امر دیگری را طلبید می‌ توان احکام الهی را تعطیل کرد. سخن آخر اینکه اشرف غنی یک سکولار دیندار است که شرایط را دیده، گاهی سکولار و گاهی دیندار می‌شود اما در نهایت رفتارهای سکولاریستی را بر دین مداری ترجیح می‌ دهد که برخی مواقع رفتارهایش به عوام‌ گرایی یا پوپولیستی شبیه است.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
دین مداری
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه درانتخابات بعدی غ ناکام میشود امتحان الهی است

>>>   غنی احمدزی نه از دنیا شد و نه از آخرت
...کافر
بچه و دخترش بی عقیده
خودش دلقک شیطان
عمرش گذشت و حاصل عمرش ندامت است

>>>   Habibi
رونش شاد ویادش گرامی و جنت فردوس جایش باد،
مرگ بر غنی جاسوس و اطرافیان ارگنشین او که ستم را بالای مردم اعمال می نمایند و هر روز انسان می کشند، ننگ و نفرین بر مردم گوسفندی که علیه ظلم و بیدادگری نمی ایستند و از خاک و ملت خود به دفاع نمیبرایند.

>>>   سکولار « دولت سکولار برپایه دفاع از آزادی ادیان که هدف (سکولاریسم غنی ( است »

>>>   چنانچه سرور دانش اولین غیر اوغانی است که در کنار بی بی گل لبنانی برای گرفتن کارت شتر افغان
قبل از دیگران ثبت نام کرده و با هیجان زیاد منتظر کارت هویت خود است.
جناب شان تصور می کنند که اولین کسی خواهند بود که افتخار هویت شتر افغان را کمایی کرده و شهروند متساوی الحقوق خواهد شد. اما مطابق به فرمایشات یون او کارت مهاجرت در سطح کارت شناسایی ایران را خواهد گرفت و فاقد امتیازات خواهد بود.
آقای یون افزود حتا بی بی گل، بانوی اول که اصل و نسب اوغانی ندارد نمی تواند تذکره" اسلامیت او افغانیت" را بدست بیاورد، مگر اینکه خون خود را تبدیل کند و خون اصیل نژاد خالص بنی اسرائیل را تزریق کند. دیگران حتا خون خود را هم تغییر بدهندقابل قبول نیستند.
این در حالیست که از امرالله صالح تا جنرال جرات و هزاران تن دیگر با هیجان منتظر کارت هویت شتر افغان هستند.

>>>   اگر واقعاً مشکل کلمه افغان مشکل بین اقوام است، هیچ مشکل ندارد که در پی کلمه افغان یک ی هم اضافه شود یعنی ( افغانی) و اگر مشکل این نیست و این مدعی بهانه برای نفاق و شقاق افغان ها است پس بگذارید که یون ها و امثال اینها پول یگیرند و جاسوسی کنند و تآسف به حال این مردم مظلوم که نه از افغان شدند و نه از دیگران.
مظلوم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است