سی و پنج درصد خانواده ها زیر خط فقر هستند
در حال حاضر حدود سی تا سی و پنج درصد از خانواده ها در افغانستان نزدیک به خط فقر زندگی می کنند و کسانی هستند که با کوچکترین شوک اقتصادی می توانند فقیر شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۱    ۱۳۹۶/۱۲/۶ کد خبر: 147398 منبع: پرینت

وضعیت اقتصادی در افغانستان در سال جاری و در کل در سال های پسین بسیار وخیم گزارش شده است. فقر و بیکاری و گرانی و نبود برنامه های اقتصادی مردم را به زیر خط فقر کشانده است و علاوه بر وجود جنگ و ناامنی در کشور چالش بزرگ دیگری برای مردم به حساب می آید. در این میان نقش وزارت اقتصاد و مالیه در بهبود این اوضاع چیست و آیا آنها کاری برای بهبود این وضعیت انجام می دهند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مصطفی مستور وزیر اقتصاد کشور در برنامه «فراخبر» در پاسخ به این پرسش که آیا مردم افغانستان در بحران اقتصادی به سر می برند گفت: بحران اقتصادی که به شکل بحران های اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعتی در آن گرفتار هستند نیست. ولی به جزییات اقتصاد افغانستان پیش برویم و ببینیم که میزان فقر حدود سی و نه درصد بالاتر است و حدود یازده و نیم میلیون افغانستانی پایین تر از خط فقر زندگی می کنند. حدود چهار تا چهار و نیم میلیون افغان ما که صبح از خانه به خاطر پیدا کردن کار بیرون می آیند و شام دوباره بدون اینکه کار یافته باشند برمی گردند رقم بزرگی است و رشد سریع نفوسی را که داریم که متناسب با رشد اقتصادی مالی است و ما را روز به روز غریب می سازد و اینها آمارهای تکان دهنده ای است.

مستور، هزینه های مصرفی کشور را تامین شده از جامعه بین المللی می داند می گوید: اگر مصارف را ببینیم مصارف خوبتر است اما در آن هم اگر از سیصد و شصت میلیارد افغانی که ما مصرف کردیم بیشتر از نیمی از آن از جامعه بین المللی برای ما می آید اگر ما آن را نمی داشتیم حالت ما به مراتب بدتر می بود. این حالت را که ما کنار بگذاریم جوابش مشخص است که ما در این دو حالت با بحران اقتصادی مواجه هستیم.

وزیر اقتصاد، در ارتباط با فقر در خانواده های افغانی بیان داشت: در حال حاضر حدود سی تا سی و پنج درصد از خانواده ها در افغانستان نزدیک به خط فقر زندگی می کنند. و کسانی هستند که با کوچکترین شوک اقتصادی می توانند فقیر شوند. فقیر هم کسی است که شب گرسنه به خواب می رود، هزینه تحصیل فرزندان خود را ندارد و هزینه دوا و درمان خود را ندارد. وقتی ما راجع به سه چهارم نفوس حرف می زنیم نشان می دهد که تصویر فقر واقعا بزرگ است.

مستور، در ارتباط با کار وزارت اقتصاد در گذشته و حال می گوید: این وزارت در گذشته مصروف بوده است و کار کرده است اما با ظرفیتی که داشته و با توجه به امکاناتی که داشته ظرفیتش مورد استفاده قرار نگرفته است. اگر بخواهم در حال حاضر هم به این وزارت نمره از ده دهم نمره ای بین چهار یا پنج می دهم.

وی، در خصوص کار حکومت در بعد اقتصادی کشور اظهار داشت: یکی از روزنه های امید در حکومت وحدت ملی همین است که توجه سطح رهبری حکومت توجه به موارد اقتصادی است. یگانه چیزی که می تواند برای موثریت این نظریات و این برنامه ها کمک کند هماهنگی بیشتر میان ادارات اقتصادی است. تا موفقیت یک اداره سبب ایجاد چالش برای ادارات دیگر نشود و سبب ایجاد چالش برای ایجاد اقتصاد عمومی نشود. من استراتژی را که برای سه تا پنج سال می خواهم تدوین کنم چیزی است که به صورت مشخص بالای ده قلم از اقلام وارداتی مشخصا کار خواهیم کرد و بر ده قلم مشخصا از اقلام صادراتی کار خواهیم کرد. اقلامی که با بیشترین حجم وارد می شود و با بیشرین حجم صادر می شود در کنار اینکه ما در مجموع نقطه اساسی این استراتژی را بر این تمرکز دادیم که هزینه تولید را در افغانستان پایین می آورد. در نهایت فکر می کنم که این استراتژی هایی را که در حال تدوین داریم هدف اصلی اش این است که توجه و تمرکز اصلی، مردم باشد و موفقیت اصلی برای مردم باشد. وزارت مالیه هم در تدوین برنامه های مالی نقش بسیار مهمی دارد.

مستور، وزارت اقتصاد را در حال حاضر بسیار مستقل می داند و می گوید: در گذشته کارهای وزارت اقتصاد با کمک های نیروهای بین المللی صورت می گرفت اما من شکر گزار هستم که امروز صد درصد این امور توسط مدیران افغانی به پیش می رود که این خودش نشان می دهد که کار پایداری را که ما در آنجا اساس گذاشتیم سبب می شود که کارهای بعدی به مراتب خوبتر صورت بگیرد و با پول کمتر صورت بگیرد و همیشه در دسترس باشد. من مطمین هستم که با دانشی که در دوازده سال گذشته از وزارت مالیه به دست آوردیم در زمان تصدی در وزارت اقتصاد این بخش بیشترین کمک را می کند و در تدوین همین استراتژی افغانستان مولد بیشترین بهره را از تجربه وزارت مالی می برد.

وی، در پاسخ به این سوال که چرا این تفاوت هایی که از وزارت اقتصاد با دیگر وزارت ها ذکر کرده است زندگی مردم را تا اندازه ای متفاوت نساخته و زندگی مردم هیچ فرقی نکرده است گفت: کاش تاثیر یک معین در یک اداره به این اندازه بزرگ می بود اما در یک کشور پس از جنگ و یا در حال جنگ که حالا در آن درگیر هستیم با در نظرداشت بی ثباتی های سیاسی که در طول پانزده سال گذشته داشتیم و رقابت های منطقه ای که در منطقه وجود دارد دلایل تاثیرات و فاکتورهای منفی بر اقتصاد افغانستان بوده که فاکتورهای مثبت را تا اندازه زیادی زیر شعاع گرفته است و من فکر می کنم که با تمام تلاشی که در مجموع در وزارت افغانستان در وزارت مالیه، وزارت اقتصاد و وزارتخانه های دیگری که صورت گرفته این تلاش مثبت هم نمی بود شاید حالت به مراتب بدتر می بود.

مستور، در خصوص این سوال که اگر بخواهد کاریکاتور حکومت وحدت ملی را رسم کند چگونه آن را ترسیم می کند بیان داشت: بزرگترین طنز در مورد حکومت وحدت ملی همین نامش است.

وی در خصوص دریافت شناسنامه الکترونیکی گفت: شناسنامه الکترونیکی یک امرضروری و مبرم در هر کشوری است. الکترونیکی سازی این معلومات بسیار مهم است و هر زمانی که توافق بر سر آن صورت بگیرد حتما آن را دریافت خواهم کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مستور
فقر
خانواده
نظرات بینندگان:

>>>   دولت به عوض افغان بازی در فکر تغییر دستارخوان مردم باشد نه نصب پایه های آسمان خراش سمیتی .
زره

>>>   Salam
اگر نسل هاى ديروز در مقابل خودخواهى ها و يكه تازى هاى شوؤنيزم قبيله بى تفاوتى نمى كرد ، حال نسل كنونى اين بار را نمى كشيد ، وظيفه نسل امروز است تا تفوق طلبى تبارى را متوقف كنند و نسل هاى آينده را نجات دهند . اين رسالت جدى اين نسل است تا براى عدالت اجتماعى صادقانه برزمند و راه را براى مساوات و برابرى مساعد نمايند .

>>>   کمنتار کوتاه در باره سر خط شما:
علت فقر ۳۵ درصد خانواده ها عیان است ، در ۱۶ سال سلطه شر و فساد صدها دزد ، رهزن ، قاتل و وطنفروش میلیارد ها ‌دالر که حق ملت بود در خزانه های خود ریختند و هنوز هم سعی میکنند که با هسته های مافیایی حق یتیم و بیچاره را تلف کنند.

>>>   چنانچه سرور دانش اولین غیر اوغانی است که در کنار بی بی گل لبنانی برای گرفتن کارت شتر افغان
قبل از دیگران ثبت نام کرده و با هیجان زیاد منتظر کارت هویت خود است.
جناب شان تصور می کنند که اولین کسی خواهند بود که افتخار هویت شتر افغان را کمایی کرده و شهروند متساوی الحقوق خواهد شد. اما مطابق به فرمایشات یون او کارت مهاجرت در سطح کارت شناسایی ایران را خواهد گرفت و فاقد امتیازات خواهد بود.
آقای یون افزود حتا بی بی گل، بانوی اول که اصل و نسب اوغانی ندارد نمی تواند تذکره" اسلامیت او افغانیت" را بدست بیاورد، مگر اینکه خون خود را تبدیل کند و خون اصیل نژاد خالص بنی اسرائیل را تزریق کند. دیگران حتا خون خود را هم تغییر بدهندقابل قبول نیستند.
این در حالیست که از امرالله صالح تا جنرال جرات و هزاران تن دیگر با هیجان منتظر کارت هویت شتر افغان هستند.

>>>   مطابق به فرمایشات آقای یون دارندگان کارت مهاجرت حق کار، حق تحصیل و حق مسافرت از یک ولایت به ولایت دیگر را ندارند. حتا آنها حق داشتن کودکان بیشتر از ۳ نفر را ندارند. حق ازدواج با شهروندان درجه یک را ندارند. ویزه مهاجرت آنها در سطح کارت مهاجرین در پاکستان و ایران خواهد بود. حق رفتن به پارک ها و رستورانت های مخصوص شهروندان درجه یک را ندارند. آنها حق گپ زدن به زبان مادری شانرا ندارند و حتا حق نماز خواندن در مساجد با شهروندان درجه یک کوه های سلیمان را ندارند.
خلاصه در نتیجه تذکره های شتر چاپ اوغان از بسیاری امتیازات مادی و معنوی محروم میشوند. این در حالیست که تا حال هم مردم بومی و تاریخی خراسان بحیث شهروندان درجه دوم از همه حقوق انسانی در سر زمین اجدادی شان محروم اند و به گفته اشرف غنی" پارچه پارچه میشوند و خونهای شان در سرک ها ریخته میشود و از امتحان الاهی" ناکام میشوند.
واقعیت اینست که یک تعداد خراسانیان خوش باور که خون اصیل اوغان، مهاجرین کوه های سلیمان ندارند تصور می کنند که با گرفتن تذکره های شتر چاپ افغان می توانند شهروند مساوی الحقوق با شهروندان درجه یک شوند.

>>>   Amirzada
ایستادگی در برابر تذکره شتر افغان امتحان الهی است
غنی گلو پاره کرده میگوید: "افغان بودم افغان هستم و تا ابد افغان خواهم بود". برایت تبریک باشد. هیچ کسی حق ندارد این افتخار را از تو بگیرد.
می گوییم:" افغان نبودیم افغان نیستیم و هر گز افغان نخواهیم شد"
غنی می گوید:" پارچه پارچه میشوید و خونهای فرزندان تان در سرک ها می ریزد تا افغان شوید. اینی امتحان الهی است"
می گوییم:" حتا پارچه پارچه شویم و جوی خون فرزندان ما در سرک ها جاری شود، هر گز افغان نخواهیم شد. این امتحان الهی است."
واقعیت اینست که فاشیزم افغان کوچکترین درکی از امتحان الهی ندارند.
هویت زاده خلقت الهی است نه محصول" پارچه پارچه شدن و جاری شدن خون فرزندان ما".
هر کس را خداوند سزاوار هویت خودش می داند. افغان را خداوند سزاوار پارچه پارچه شدن ، خون ریختن، انتحار، انفجار و ویرانگری خلق کرده است. این یک امتحان الهی است.
دیگران را خداوند سزاوار نیکی، سازندگی، همزیستی، و وطن دوستی
آفریده. این امتحان الهی است.
دفاع از بشر دوستی، برابری و عدالت در برابر وحشت و تبعیض این یک امتحان الی است.

>>>   مستوره جان اين إحصائيه را عبدالله برايت داده، قسم بخدا كه بيشتر از پنجاه فيصد مردم زير خط فقر هستند، افغانستان تنها كابل و ارگ نيست. و كم از كم سي و پنج فيصد در فقر زنده گي دارند

>>>   98 فیصد زیر خط فقر هستند آمارتان وارخطاست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است