عبدالله با نمایندگان دولت به توافق نرسید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۶/۱۲/۶ کد خبر: 147413 منبع: پرینت

اگر توزیع شناسنامه ها براساس قانون ثبت احوال نفوس صورت نگیرد، سپیدار براساس قانون ثبت احوال نفوس به توزیع شناسنامه خواهد پرداخت.

به نقل از اطلاعات روز، بدنبال تقاضای ریاست اجرایی مبنی بر گفتگو درباره توزیع شناسنامه های برقی، ارگ ریاست جمهوری سلام رحیمی و معصوم استانکزی را پس از آغاز روند بایومتریک برای جلب توافق و رضایت داکتر عبدالله به سپیدار فرستاد اما ریاست اجرایی با هیات اعزامی ارگ دیدار نکرد و خواهان گفتگوی مستقیم با رییس جمهور شد.

درخواست عبدالله تا هنوز بی‌پاسخ مانده است اما پس از مراسم خروج ارتش سرخ از افغانستان که در ارگ برگزار شد، سلام رحیمی رییس دفتر رییس‌جمهور و معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی بار دیگر با حضور مصطفی مستور وزیر اقتصاد به دیدار رییس اجرایی رفتند و گفتگو دو طرف بر سر حل اختلافات موجود بر سر توزیع شناس‌نامه‌ها بدون نتیجه پایان می‌یابد.

در این دیدار سه پیشنهاد مختلف به بحث گرفته شده و در نهایت تصمیم‌گیری در این سه مورد بر عهده‌ ارگ ماند:
اول، توزیع شناسنامه‌های برقی براساس قانون ثبت احوال نفوس توسط ارگ و اداره‌ ثبت احوال نفوس
دوم، تعویق روند بایومتریک کارمندان دولت تا رسیدن به یک اجماع
سوم، بایومتریک افراد در دو آدرس مختلف، ارگ و سپیدار براساس دو مبنای قانونی مختلف (فرمان تقنینی و قانون ثبت احوال نفوس)

در حالیکه عبدالله کابل را به مقصد سویس ترک کرده، انتخاب یک گزینه از سه گزینه‌ موجود را بر عهده‌ ارگ باقی گذاشته است. در این جلسه گفته شده است که اگر توزیع شناس‌نامه‌ها بر اساس قانون ثبت احوال نفوس صورت نگیرد و یا این روند متوقف نشود، ریاست اجرایی و سپیدار نیز براساس قانون ثبت احوال نفوس به توزیع شناس‌نامه‌ها خواهد پرداخت.

نمایندگان رییس‌جمهور در این دیدار گفته‌اند که آنچه در ارگ جریان دارد فقط بایومتریک افراد است نه توزیع شناس‌نامه‌ها و تا حل اختلافات در این راستا، شناس‌نامه‌ها توزیع نخواهد شد.

گفتنی است که اصرار رییس جمهور بر تحمیل واژه افغان به تمام اقوام کشور درحالی است که این اظهار با واکنش تند شماری از اعضای مجلس نمایندگان و نیز بزرگان سایر اقوام روبرو شده است و کشمکش ها تا جایی بالا گرفت که برخی اقوام اعلام کردند در صورت گنجاندن این واژه در شناسنامه ها، شناسنامه نمی گیرند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپیدار
شناسنامه
نظرات بینندگان:

>>>   اول توهین فنی به عبدالله با فرستادن رحیمی و استانکزی.
دوم عبدالله ایله که مرد شد و از کلوخ آتش پرید

>>>   هیچ نګیرند -بلادرپس شان ـ ۸۰فیصد مردم میګیرند

>>>   مرگ موش خوردن برای این حکومت بهترین شیوه استشهادی است که مردم از شر این فساد پیشگان و نفاق افگنان رهایی یابند شرم و ننگ است که یک ملت واحد را چنین حقیر می نمایید. تاریخ افغانستان نفاق افگنان و قوم پرستان را هر گز نمی بخشد.
آیا با کلمه افغان در تذکره افغانستان آباد و خون های که هر روز میریزد قطع می شود او بی خردان برای کار های اساسی که توقف جنگ و آوردن صلح است فکر کنید نه بر یک مسله که هیچ دردی را دوا نمیکند. اگر کلمه افغان نوشته شود و یا نه شود نه افغانستان آباد و نه خراب می شود فقط برای اغوای مردم این درامه ها را بازی می کنند اینست سیاست و سیاستمدار! ازین سیاست مداران ما ماکیاول وجدان بیدار تر داشته است. حد اقل ملت خود را به خاطر منافع شخصی خود به جنگ نمی انداخت.

>>>   حکومت وحدت ملی صاف و ساده "....بازی" است دران چوبک نزنید که بوی ان تمام افغانستان را میگیرد!!!!

>>>   دولت بخاطری که ریاست اجراییه توزیع تذکره ها ره قبول کند ،حتماً مشاور رییس اجراییه و معاون پیشین مجلس سنا رفیع الله گل افغان را ترور خواهد کرد و مسؤلیت آن را به گروه طالبان خواهد داد.

>>>   باید در تذکره همه ملیت ذکر شود یعینی اگر تاچک است تاچک ذکر شود اگر هزراه است هزاره ذکر شود در غیر ان ما تنها افغا ن را خوش نداریم از نام افغان نفرت داریم

>>>   چون همه بالاي تيم شخصي غني اعتبار ندارند، دغل، جهل كار هستند.

>>>   مگر عبدالله خود دولت نیست؟ واو یک بخش از دولت وحدت ملی به حساب نمی اید؟راستش این است که به این ترفند ها فریب نخورید عین وغین خار یک چمن انددر تورید داعش وطالب ونابودی مقاومت وملت باهم درپیوند ناگسستنی هستند با اظهار این مغالطه ها اذهان لت عزیز را مغشوش میسازند در واقع اینها هیچ کاره نیستند قرمان توزیع تذکره ونوع توزیع ان واقدام بایومتریک و.. ازبیرون صادر ورهبری میشود وعین وغین وکاف وحا همه ممثلین وکارگردان این درامه اند صاحب اراده واختیار نیستند وبا ملت وکشور عزیز ما هیچ نوع علاقه ودلچسپی ندارند ونمیتوانند داشته باشند زیرا از زمانهای سابق درین رشته وبخاطر تطبیق همین ارمان تربیت شده اند ووظیف گرفته اند که این کشور وملت را دست بسته به اجانب تسلیم نمایند وتمام دارای های مادی ومعنوی وطن عزیز مارا به ارباب های خودتسلیم مینمایند واین بیانات وطن پرستانه وبسم الله خواندن ها والحمدلله والصلوات والسلام گفتن ها وبه ادای کلمات اسلام ناب محمدی ومجاهدین واقعی و... فریب نخورید
ارغندیوال

>>>   افغان مال افغان پشتون است برایشان مبارک. ما از خود هویت خراسانی تاجیکی داریم.

>>>   عطا صفوی
معلوم نیست که خوشحال خان ختک تاریخ را جعل نموده است ویا حلیم تنویر..!
-----------------------------------------------------------------------------
خود قضاوت کنید ...
وقتی شاعر نامدار قوم افغان( خوشحال خان ختک) خود سرزمین خراسان را فریاد میکشد، ولی چند متعصب مریض مثل یون ؛ تنویر ... که ازفقرفرهنگی و هویت جعلی رنچ میبرند ، پیش از اینکه به تاریخ واقعی حتی نزدیک به یکصدوسی قبل از امروزاین مرزبوم نگاه کنند وآثار شاعر ، ونویسنده نیاکان شان را که نهایت ناچیز هم است بدون تعصب مرور کنند ، برعکس به نرخ روز دروغ میگویند ، به دلیل اینکه جعل وتقلب به مسلک وآیین شان تبدیل شده است. توجه بفرمایید که خوشحال خان خود چه اعترافی میکند :
کابل و قندهار چی آشیانی دی - دا همه واله په نام خراسان دی
چه شاهین خراسانی وی حینی حینی- د باز غوندی توی روغ او ژی پلنی
{کابل و قندهار که آشیانه است - همگی به نام خراسان یاد می شوند}
{اگر شاهین خراسانی باشد یگان یگان شان- همچون باز تنومند و پهن بال می باشند}
بنآ هرچه بعد از این تاریخ بوجود آمده است همه وهمه برمبنایی جعل است وبس.

>>>   اختلاف ع و غ دروغ است. این دو تا خاین شیطان صفت مردم را فریب داده.

>>>   داکترعبدالله به این خاطرنمی گیرکه خانواده شان درهندزندگی میکند ضرورت به تسکره برق ندارد.

>>>   جناب داکتر صاحب عبدالله بعد از مدت س ونیم سال محبوبیت خود را از دست داده ای اما یگانه را ه دوباره بدست آوردن اعتماد مردم به خصوص هوا خواهاند که بخاطر کامیابی ات دست به هر اقدام زندد وچشم امید شان تنها در قدرت خودت هستی وباید با تمام توان در برابر هویت خودت ودیگر اقوام استاده گی کرده ویک بار دیگر ثابت کن که در برابر استبداد قومی عقب نشینی نکرده واعتماد ملیون دیگر را به خود کسب کنی در غیر آن تاریخ قضاوت خواهد کرد کی کدام افراد با شرنوشته ملیون ها نفر معامله کرد
اگر معامله هم شود ما حاضیر نیستم که زیر ستم دیگرا قرار گیرم وخود دست به هرگونه اقدام خواهیم زد

>>>   جعل و تعصب و دور زدن اقوام بزرگ از شهروندان کشور و حصار کردن انها بنام ملیت افغان این دسیسه شیطانی ارگ هرگز موفق شدنی نیست که نیست و نه کسی را به این وان فریب داده میتوانند تا ملیت افغان را در ج تذکره های برقی شیطانی شان کنند و اگر پشتون ها میگویند که افغان مربوط قوم پشتون نیست و سایر اقوام کلمه درج افغان را بنام ملیت برهمه شهروندان قبول ندارد پس چه ضرورت است که یک کلمه بی ارتبط به همه اقوام را بنام ملیت به همه در تذکره های برقی درج شود پس در چنین حالت پافشاری قومگرایان پشتون به درج کلمه افغان بنام ملیت به همه شهروندا چیست و چرا با ان تاکید دارند و از چیغ ها و فشار های شان ایزار های شان رنگ زرد را بخود میگیرد .

>>>   بلی تذکره و یا شناسنامه با نام افغان برای ما پذیرفتنی نیست و هرگز نخواهیم گرفت
ناظر

>>>   چرا شله میشوید گلمرجان قبول نمیکند. ننیکند نمیکند.

>>>   شناسنامه با نام افغان برای ما پذیرفتنی نیست و هرگز نخواهیم گرفت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است