زمامداران برای دمکرات شدن زمان لازم داشتند
ای کاش نور پیش از تصویب قانون اساسی و تدویر لوی جرگه و زمانیکه ما ساختار نظام متمرکز را رد می کردیم مخالفت ها با ساختار نظام متمرکز درک می کرد و آن زمان از منطق ما حمایت می کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۶    ۱۳۹۶/۱۲/۷ کد خبر: 147489 منبع: پرینت

تمرکز و انحصار گرایی قدرت در ارگ ریاست جمهوری موضوعی است که نه تنها منتقدان حکومت از آن شکایت دارند که شماری از سیاسیون همچون والی بلخ و وزیر انرژی و اب حکومت نیز از آن می نالند. اگر چه که شکایت عطامحمدنور را بعنوان شریک 50 درصدی حزب جمعیت در قدرت بتوان مغرضانه گفت اما گفته های عثمانی بعنوان وزیر کابینه توجیهی جز صحت انحصار گرایی در قدرت ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بشیر بیژن فعال سیاسی در گفتگو با "محور" درباره اظهارات والی بلخ به متمرکز ساخته شدن قدرت در ارگ ریاست جمهوری گفت: ای کاش این دوستان پیش از تصویب قانون و تدویر لوی جرگه و زمانیکه ما ساختار نظام متمرکز را در می کردیم مخالفت ما را با ساختار درک می کردند و آن زمان از ما حمایت می کردند.

بیژن بیان کرد: در زمان همه پرسی قانون اساسی با این ساختار نظام مخالفت کردیم و پیش بینی می کردیم که احتمال دارد که در چند سال نخست افغانستان به یک نظام دمکراتیک دست پیداکند اما منطقی این بود که کاراکترها و شخصیت ها نیز یک زمان برای دمکرات شدن لازم دارند و شاهد بودیم که زمامداری کرزی و غنی هیچ شباهتی با زمامدارن دمکراتیک ندارند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه عضو جمعیت یا حزب اسلامی نیست اظهار کرد: تاحال نتوانستم شخصیت و کاراکتر غنی را بحیث رییس جمهور آن هم در کرسی ای که مشکل قانونی دارد، درک کنم؛ زمامداری وی نه شباهت به سلطنت دارد و نه شبیه زمامدارن توتالریته یا دمکرات است.

وی تصریح کرد: شرایط افغانستان برای ایجاد نظامی که همه مردم خود را در آن ببیند بعد از سقوط رژیم طالبان مهیا بود اما نبود کاراکتر و زمامدار دمکراتیک وضعیت را به مسیر غلط برد و امروز می بینیم که برخورد مسوولین حکومت در 17 سال عالمی قربانی از مردم گرفت و بر تمام ساحات زندگی شان تاثیر منفی گذاشت.

این آگاه سیاسی، اظهارات رییس جمهور در سخنرانی ها و ایجاد نهادها را عوام فریبی خوانده و می گوید: ایجاد نهادها از یک جهت، عوام فریبی محض است و نمی تواند حرکت دمکراتیک تلقی شود و تمام هوش و حواس رییس جمهور معطوف به حفظ قدرت، ثروت و منافع سیاسی و اقتصادی معطوف شده و فاصله ها را زیاد کرده است و این نهایت فاصله بخصوص در سه و نیم سال اخیر به تمام معنا مردم را از زمامدارن شان متنفر کرده است.

بیژن به سخنان نور در رابطه با حیف و میل ده ها میلیارد افغانی اشاره کرد و گفت: در سخنرانی های نور عالمی از اتهامات مطرح می شود؛ میلیاردها افغانی از پول مردم به نام حق زمه موبایل گرفته شده و بین وزیر مالیه و مخابرات گم شده است اگر وزیران دزد هستند یا اگر عطامحمد نور غلط می گوید باید مشخص شود اما اینها با همه مسایل چشم بسته برخورد می کنند و یک پول هم برای مردم ارزش قایل نمی شوند.

این فعال سیاسی، درباره به نتیجه نرسیدن گفتگوهای ارگ و جمعیت تصریح می کند: حلقات آشکاری ماحول رییس جمهور برای افزایش بحران و ایجاد تصادمات فراموش شده میان جریان های سیاسی کار می کنند، این فضای بحران آلود و عدم حاکمیت قانون بازار همه فاسدان و جاسوسان و طن وفروشان را رونق داده است و یک تعداد زیادی حیات شان را مدیون بحران هستند و حفظ بحران سلامت آنها را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه طرفدار رییس جمهور شدن نور یا غنی نیست اظهار کرد: در حکومت اشتراکی طرفین متعهد به تعهدات هستند و اگر اراده نیک داشته باشند از قرادادها تخطی نمی کنند اگر چه که هر دو طرف به نخبگان و شخصیت های باتعهد، تبعیض دارند اما واقعیت این است که یانها باید براساس قراردادشان عمل کنند.

بیژن گفت: قدرتمندان به فکر مردم نیستند و اگر می بودند مردم به این حد از بیچارگی نمی رسیدند؛ تمامی تلاش ها برای کسب بیشتر قدرت و سهم بیشتر و منافع اقتصادی و سیاسی است و هر کدام هوای سلطنت در سر دارند و گرنه که اگر اینها حداقل تعهد را داشتند هیچ معضلی نیست که اراده باشد و قابل حل نباشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انحصار قدرت
بیژن
نظرات بینندگان:

>>>   محمود منجم زاده
وزیر انرژی و آب افغانستان: ارگ دستور داده بود در مراسم افتتاحیه تاپی شرکت نکنم
توهین به جناب آقای عثمانی ، توهین به تمام هرات است هرات این بی احترامی را فراموش نخواهد کرد
رفتار ریس جمهورافغانستان نسبت به آقای علی احمد عثمانی غیر مسؤلانه وغیر منطقی بوده است
وزیر انرژی و آب افغانستان گفته که ارگ ریاست جمهوری از او خواسته بود که در مراسم افتتاحیه پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) به هرات نرود. نخست از همه اولتر باید روشن گردد ، که دشمنی یا مخالفت جناب ریس جمهور با وزیر برحال کابنیه اش جناب عثمانی چیبست و از کجا آب می خورد ؟ گفته میشود جناب ریس جمهور نخواسته است ، که اقای عثمانی این پروژه را امظا کند و منتظر می ماند ، تا شخص دیگیر بعدا از آقای عثمانی این پروژه را امظا کند . ریس جمهور از آقای عثمانی وزیر آب و انرژی کشور خواسته به هرات نرود ، این خود خلاف اصول یک ریس جمهور می باشد، که شهروند یک کشور نتواند حتی برای یک روز هم به ولایت محل تولد خود برود ، و به این ترتیب جناب عثمانی به امر ریس جمهوربه هرات ممنوع الورود شده است

>>>   من از هیچ هزاره ی نشنیدم که گفته باشد: هزاره ی غزنه، بامیانی، میدانی، لوگری، هلمندی، دایکندی و یا هزاره ی کابلی هستم.

از هیچ اوزبیکی هم نشنیدم که گفته باشد: اوزبیک فاریابی، میمنه گی، سرپلی، کندزی، سمنگانی ویا اوزبیک مزاری هستم.

از برادران افغان ”پشتون” مان نه تنها که چنین چیزی را نشنیدم، بل حتا شنیدم که بیگانه ها ”پشتون های پاکستان” را از خود دانسته و میدانند.

اما این مساله ... خیلی وحشتناک است که نیازی نمی بینم اینجا شرح دهم.

فقط همین قدر می گویم که خجالت هم چیز خوبی است اگر ما بکشیم، بد نیست.

#مرتضی_جلالی

>>>   اقای بیژن دموکراسی وآزادی بیان هم یک حد وچوکات دارد باید سوء استفاده ازآن صورت نگیرد که به ضرر منافع ملی باشد
متاسفانه درکشورما هرکسیکه پیدا شده که نسبی به درد وطن ومردم میخورد باز میبینیم که دندوره چیان برضد آن شخص تبلیغات منفی گوناگون را براه میاندازند وتا سرحدیکه تاپه کفر را بالایش میزند وآن تاپه ازطرف باداران شان قبلا دراختیاراین خاینان ووطنفروشان گذاشته شده بهتراست مثبت گراباشیم منفی گرائی شایسته یک انسان هوشیار ووطن دوست نیست

>>>   حکومت با ایجاد نهادی به نام تدارکات ملی سعی در متمرکز ساختن تمام پروژه ها در ارگ نموده است کاری کرده است که پای تمام کمپنی ها را به ارگ باز نموده تا بتواند از تمام پروژه های افغانستان سهم خود را بگیرد ویا بعضی پروژه ها را بدون داوطلبی یا با داوطلبی سوری به شرکتهای خودشان بدهند. بلوکه کردن پروژه های وزارت انرژی و آب یکی از این موارد است. دقیقا یکی از پروژه ها را غنی به این دلیل منظور نکرد که گفت من صاحب این کمپنی را نمی شناسم. منظور این است که صاحب کمپنی برنده حق ارگ را نداده است.

>>>   سهم خودرانی بلکه جلودزدان رابگیرد

>>>   به برادر جلالی .
خودت گل ادم هستی و گل گل نوشتی .
اینها غم خود را میخورند . از انسانهای غریب که در کشور ما است هیچ خبری ندارد و تمام روز دنبال چوکی و دولت میگردند خدا اینها رو کور و کر بسازه تا از جان ودل مردم باخبر شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است