کار تلویزیون طلوع ناستوده بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۹    ۱۳۹۶/۱۲/۷ کد خبر: 147495 منبع: پرینت

سهم رسانه ها را در رشد آگاهى، و بالا بردن دانش عمومى كسى منكر شده نمى تواند. علاوتاً رسانه ها از اركان اصلى نظام هاى دموكراتيك و مردم سالار به حساب مى آيند.
از آنسو، احزاب سياسى نيز از اركان دموكراسى، و از ابزار اصلى نفى قوم سالارى اند.

رويكرد حزبى، مهمترين وسيله‌ی مبارزه با قوم سالاری است.حزب ستیزیِ بسيارى از دولت مردان، به این دليل است که، حضور فعال احزاب سیاسی، آنان را از بازی با کارت قومی باز می دارد.
البته همان طوری که در برخی موارد، نقش منفی رسانه ها را نیز نمی توان منکر شد؛ در تاریخچه‌ی حیات سیاسیِ برخی از احزاب، اشتباهاتى(و حتا خبط هايي) به مشاهده مى رسد؛ با اينحال، همانطورى كه دموكراسى بدون آزادىِ بيان و حضور رسانه ها معنايي ندارد، ادعاىِ داشتن نظام دموكراتيك- در عدم حضور فعال احزاب سياسى- امرى مسخره است.

با اين مقدمات، روز ٥ حوت سال ١٣٩٦خ، روز مهمى در تاريخ سياسى افغانستان بود. ٢١ حزب و ایتلاف سياسى افغانستان، در هوتل سرينا، كنفرانس مطبوعاتى برگزار كردند. در اين ميان، أحزابى بودند كه تا ديروز، براى دستيابى به اقتدار سياسى، وسيله‌ای جز کاربرد سلاح نمی شناختند. علاوتاً، در تالارى كه اين كنفرانس برگزار شده بود، سران و رهبران احزابى در كنار هم نشسته بودند كه ساليان متمادى از مجراىِ ميله‌یِ تفنگ با هم سخن مى گفتند. اينان از چهار سمت افغانستان، از تمام اقوام، و از افكار و عقاید مختلف نمايندگى مى كردند.

اينان گِرد آمده بودند تا اين حرف مشترك شان را. به مردم افغانستان، حكومت وحدت ملى، و جامعه‌یِ جهانى بگويند كه: براى احزاب سياسى بايد در انتخابات سهم قايل شد؛ چون در غير آن از يكسو تشكيل و موجوديت احزاب امر بيهوده است؛ از سوى ديگر بدون مشاركت احزاب، تضمينى براى شفافيت انتخابات وجود نخواهد داشت.
با اينحال، برخى از رسانه ها در همرسانى اين خبر مهم، كوتاهى كردند. به مصداق گفته‌یِ معروف «هر كه بامش بيش برفش بيشتر»، تلويزيون طلوع قصور غير قابل اغماض نشان داد.

اين خبر-علىرغم حضور خبر نگار طلوع در كنفرانس- در سرخط اخبار ساعت ٦ شام اين تلويزيون جاى نداشت؛ اما خبر گردهمآيي بعضى از اولياىِ شاگردان مكتب افغان ترك- كه به تحويل دهى اداره‌یِ اين مكتب به دولت تركيه اعتراض داشتند- سرخطِ اخبار بود. طلوع خبر گِردهمآيي ٢١ حزب سياسى افغانستان را در دقيقه‌یِ١٢ اُم سرويس خبرى اش نشر كرد؛ آنهم يا با تعمد، يا از روى نا آگاهى، هدف اصلى كنفرانس را که تقاضاى «سهم دهى احزاب در انتخابات»بود، از اهمیت فرو انداخته، مطلب فرعی را اصلی عنوان کرد.
این اقدام تلویزیون طلوع، می تواند بنا بر یکی از سه دلیل ذیل باشد:١) گردانندگان برنامه هاىِ سياسى طلوع- مخصوصاً دست اندركاران سرويس خبر- افراد فاقد فهم، و عارى از قوّه‌یِ درك لازم براى تشخيص اهميت خبر اند؛٢) برخى از گردانندگان بخش سياسى تلويزيون طلوع، بِنَا به داشتن سليقه‌یِ خاص سياسى، خبرِ مربوط به احزاب و بعضى افراد را بى اهميت جلوه مى دهند(براى اين ادعا، موارد و شواهد ديگرى هم در دست است)؛٣) و يا آنگونه كه برخى ها مى گويند: كسانى در بخش سياسى تلويزيون طلوع، موافق ذايقه‌ی نهادهایِ امنيتى حكومت حلوا مى پزند.
در هر سه صورت فوق، كار تلويزيون طلوع «ناستوده» است.

محی الدین مهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طلوع
تلویزیون
نظرات بینندگان:

>>>   آقای محی الدین مهدی می نویسد:
"در تاریخچه‌ی حیات سیاسیِ برخی از احزاب، اشتباهاتى(و حتا خبط هايي) به مشاهده مى رسد؛"
نخیر اقای مهدی، اینها اشتباه یا خبط نکردند، بلکه چون هرکدام شان قدرت را فقط برای خود می خواستند، جنایت کردند. جنایت علیۀ مردم بیدفاع افغانستان، جنایت علیۀ بشریت.
نه مردم افغانستان اینها می بخشد، نه خدا! از خیرات بی 52 و دالر های بادآورده آنقدر بی شرم و بی حیا شده اند، که رسانه ها را مجبور می سازند، برای شان تبلیغ کنند. چشم دریدگی هم از خود حد دارد.

>>>   هیچ حزب سیاسی نباید به ... شمالی اعتماد کند آنها دونفر شان باهم در یک راه نمیروند اگر بروند هم وقتی کسی یک چاکلیت به یکی اش داد راهش را فورا جدا میکند وبراه چاکلیت دهنده میرود
جنرال جرئت صاپی فضل الدین عیار یاسین ضیا وتعداد دیگر شان از همکین قماش هستند
اینها به هیچکس وفادار نیستند فقظ نفع شخصی خوذدش برایش مطرح است !

>>>   همه کارهای طلوع نا ستوده است

>>>   اقای محی الدین مهدیکامل درست فرمودید تلویزیون طلوع طور مخفی به نفع ارگ نشینان کار میکند ودر اخبار و نشست های این تلویزیون اکثرا مطالب بنفع ارگ نشان داده میشود بر علاوه ایکه شما از چیز های نامبردید در حالیکه ارگ اعلامن منظور استعفا نامه استاد عطا محمد نور والی بلخ را اعلان کرد اما تلویزیون طلوع به کرات و مرات از بر طرفی والی بلخ یاد کرد تا منظوری استعفای ان ودیگر اینکه جوان ژورنالست و کار فهم سیاوش را نظر به تقاضای حنیف اتمر و گلاب منگل این شخص خاکفروش و طرفدار ترورستان طالبان که دهنه غوری که حالا انرا بنام دهند غوری میگویند طی یک سند به ترورستان از جانب گلاب منگل که در انوقت وزیر قبایل بود به طالبان سپرده شد که اکنون مرکز سوق ترورستان و تصمیم گیری به انها گردیده سوالاتی را ان جوان بادانش از گلاب منگل مطرح ساخته بود که گلاب منگل جواب قانع کننده به ان نداشت و سر پرخاش را با این جوان ژورنالست گرفت و بروز بعد اداره تلویزیون طلوع طبق خواست اتمر و گلاب منگل ان جوان دانا و اگاه در مسایل سیاسی و زورنالستی را از کار برکنار کرد چنینچیز ها و سایر کارات تلویزیون طلوع نشاندهنده انست کهاین رسانهازادان کار نمیکند و بنفع ارگ نشینان کار میکند .

>>>   چرا اشرف غنی بر گردانندگان این کنفرانس که پشتونها را اسراییلی تبار معرفی می کند،اعتراض نمی کند؟
نادر صیقل
ديروز براي اولين بار كنفرانس مهم در حدود صد نفر از يهوديان به ارتباط پشتون ها به اصطلاح قوم گمشده بني اسرائيل ميباشند ، تشكيل شد و در راس آن يك خانم إسرائيلي به اسم روچل نه’امه لي سخنگوي كنفرانس بود، ايشان از قوم پشتون دعوت بعمل آورده است كه با آنها دوباره پيوند برادري و دوستي را برقرار كنند . در اين كنفرانس ادعا شده كه پشتون ها قوم گمشده بني اسرائيل ميباشند. بايد خاطر نشان نمود كه از ده سال به اين طرف يك سلسله تحقيقات از طرف يك تعداد مراجع مهم از يهوديان صورت گرفته شده وپشتون هاي هند ، پاكستان و افغانستان را از تبار خويش ميشمارند و در اين بابت از دولت افغانستان كدام اعلاميه و يا اعتراض رسمي تا كنون بخش نشده است . اميد واريم كه دولت افغانستان مسله را جدي گيرند و از يافته هاي آن ها به همه اطلاع بدهند.

>>>   تلویزیون طلوع در یک کار خیلی مهارت داره که سریالهای مبتذل را یکی پی دیگری خوب به نشر میسپارد و به این ترتیب جنگ فرهنگی را اغاز نموده است خدا خیرش را پیش کند
دود کش از کابل

>>>   طلوع ،خودش رسانه خاص وتريبون احزاب وجریانات داخلی ... ومبلغ از سوی برخی موسسات ضد فرهنگی خاص خارجی است .طبیعتا رويدادهای فرهنگی وسياسی که به ضررش باشد يابامنافع بادارانش نسازد سانسور خبری می کند.
به عقيده من جنگ رسانه ای طلوع و... رسانه های خارجی برای فرهنگ وامنيت ما بدتر وخطرناک تر از جنگ طالبان وداعش است .
شيوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   رويكرد حزبى، مهمترين وسيله‌ی مبارزه با قوم سالاری است.حزب ستیزیِ بسيارى از دولت مردان، به این دليل است که، حضور فعال احزاب سیاسی، آنان را از بازی با کارت قومی باز می دارد.
امااین احزاب صرفا با کارت های قومی تشکل یافته و وارد بازی های سیاسی شده اند، و هیچ حزبی فراقومی در افغانستان وجود ندارد.
احراب سیاسی فعلی صرفا از قوم منحصر به فرد خود متشکل شده اند.

>>>   اقای مهدی به اشتباه نروید ومسله را به این سادگی نه انگاریددر دنیای امروزی چند چیز کاملا در دست یهود است اقتصاد ومیدیاوسیاست افغانستان که لانه ای جاسوسی ومعهد سازمانهای استخباراتی است از تاثیرات یهود ها خالی نمانده نقش انها درین ویران سرا نیز وزین وقابل ملاحظه وپر رنگ است شایددر تمام عرصه ها خصوصا در ترویج این همه تلویزیونهای متلون وگمراه کننده یهودها وصهیونیست ها نقش بسزا دارد ازجمله سعد محسنی که یک شخص بی دین وتکنوکرات ودرین اواخر تعهدات با صهیونیزم بین المللی دارد وشریک این تلویزیون ویا مالک اصلی ان یک یهودی صهیونیست است حتما باید چنین باشد که در پی ترویج فساد واجحاف دیانت وکم جلوه دادن افتخارات این کشور باشد وبه همین منظور هم طلوع ودیگربانگاه هارا بمیان اورده اند
صفدر علی شبوکندی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است