مدیریت مکاتب افغان ترک رسما به ترکیه واگذار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۶/۱۲/۸ کد خبر: 147517 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی مدیریت مکاتب افغان ترک را به دولت ترکیه واگذار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ابراهیم شینواری سرپرست وزارت معارف کشور روز دوشنبه 7حوت 96 تفاهمنامه واگذاری مدیریت مکاتب افغان ترک به دولت ترکیه را با همتای ترکی خود رسما امضا کرد.

شینواری در مراسم امضای این تفاهمنامه گفته است که تغییری در نصاب آموزشی این مکاتب ایجاد نخواهد شد و 10 باب مکتب جدید نیز به شمار این مکاتب اضافه خواهد شد.

عصمت یلماس وزیر معارف ترکیه نیز در این مراسم گفته است که تغییری در نظام آموزشی این مکاتب بوجود نخواهد آمد و برای شاگردان ممتاز زمینه تحصیل در ترکیه فراهم خواهد شد.

بگفته یلماس کسانیکه در تلاش تخریب دوستی افغانستان و ترکیه هستند از این مکاتب اخراج خواهند شد.

گفتنی است که همزمان با امضای این تفاهمنامه، مسوولان کمیته اولیای شاگردان مکاتب افغان ترک دریک نشست خبری این تصمیم حکومت را محکوم کردند و در اعتراض به آن خیمه تحصن برپا کردند.

خانواده های شاگردان مکاتب افغان ترک گفته اند که از هر گونه تلاش برای اجرایی نشدن این تفاهمنامه دریغ نخواهند کرد.

گفتنی است که پس از کودتای ناکام ترکیه، دولت این کشور از افغانستان خواست مکاتب منسوب به فتح الله گولن در کشور مسدود شود این موضوع با واکنش تند خانواده های شاگردان این مکاتب روبرو شد اما علی رغم این مخالفت ها، یک شب قبل از سفر چند ماه قبل رییس جمهور به ترکیه، شماری از نیروهای امنیتی شبانه به خوابگاه دخترانه یکی از این مدارس حمله کردند و چهار استاد ترک مکتب را بازداشت کردند و تا هنوز 2 استاد این مکاتب در بند خانگی بسر می برند.

گفتنی است که این استاتید ترک، سابقه بیشتر 14 سال تدریس در مکاتب افغان ترک را دارند و فرزندان آنان نیز در افغانستان بدنیا آمده اند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان ترک
ترکیه
مدیریت
نظرات بینندگان:

>>>   والدین که فرزندان شان درمکاتب افغان - ترک درس میخوانند افتخارکنندکه مکتب افغان ترک ازشر یک گروپ متعصب خلاص شد وبه دولت ترکیه واگذارشده است درطی سالهای گذشته همین ... مکتب افغان ترک بودند که سوالات امتحان کانکوررا ازوزارت تحصیلات به هرنحوی که بودبدست می اوردند وکانکوررا به چالش می کشییدند .

>>>   وزارت معارف ترکیه خرچ مکاتب افغان تر ک را میدهد در این مکاتب افراد انتحاری تربه نمیشود شما چرا در مقابل مساجد و مکاتب که از طرف پاکستان و عربستان کمک میشوند و ملا های و جوانان انتحاری را تربیه میکند خاموش هستید شما چرا در مقابل عربستان سعودی که در تپه مرنجان مکتب و مسجد را به هشتاد ملیارد دالر اباد می کند برا ی تربیه وهابیت خاموش و کر و کور هستید شما خود فروشان و وطن فروشان
بصیر نظری

>>>   پان ترکیسم؟؟!!؟؟!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است