هر افغان باید جزو راه حل صلح باشد
اندونزیا بصفت کشوری که 700 گروه و 300 زبان مختلف دارد، چالش های زیادی داشت اما توانست منازعاتش را حل کند و افتخار می کند که این تجارب را با افغانستان شریک شود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۳۹۶/۱۲/۹ کد خبر: 147619 منبع: پرینت

دومین نشست پروسه کابل با حضور نمایندگان 25 کشور و 3 سازمان بین المللی صبح امروز چهارشنبه 9 حوت 96 در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یوسف کالا معاون رییس جمهور اندونزیا در نشست دوم پروسه کابل گفت: اندونزیا در این نشست بار دیگر تعهد خود را به کمک در تامین صلح افغانستان می رساند.

کالا بیان کرد: بصفت کشوری که 700 گروه و 300 زبان مختلف دارد، چالش های زیادی داشته ایم اما توانستیم منازعات را حل کنیم و افتخار می کنیم که این تجارب را با افغانستان نیز شریک شویم.

معاون رییس جمهور اندونزیا، بوجود آمدن اعتماد در همه سطوح را لازمه صلح پایدار خوانده و گفت: ضرور است که اعتماد و تعهد قوی بین همه عناصر جامعه برای حل درست مساله ایجاد شود؛ فراگیری اساس ایجاد صلح است، هر افغان بحیث یک عنصر کلیدی باید جزو راه حل باشد، صدایش شنیده شود و کنار گذاشته نشود.

وی اضافه کرد: فراگیری علاوه بر اینکه حس مالکیت و مسوولیت به افراد می دهد و مسوولیت مشترک برای ایجاد صلح بوجود می آرود، به پروسه اعتبار می دهد که برای صلح پایدار بسیار مهم است.

کالا تصریح کرد: اندونزیا بیشترین تعداد مسلمانان را دارد و نقش علما را در صلح و مصالحه بسیار مهم می داند و معتقد است که انکشاف ارزش ها و اصول تحمل در اسلام بعنوان رحمت برای جهانیان باید ترویج شود و از اینرو درخواست افغانستان را برای برگزاری کنفرانس بین المللی علما می پذیرد.

نماینده اندونزیا در نشست دوم پروسه کابل درخصوص نشست بین المللی علما گفت: این کنفرانس سهم بزرگی برای ختم منازعه دوام دار افغانستان بازی خواهد کرد و علاوه بر آن یک گفتمان سه جانبه میان علمای اندونزیا، پاکستان و افغانستان نیز برگزار خواهد شد.

معاون رییس جمهور اندونزیا گفت: اقتصاد نقش مهمی در ایجاد رفاه و خوشبختی و آوردن صلح در افغانستان و منطقه دارد و اندونزیا برای توانمند سازی افغان ها، برنامه های ظرفیت سازی بخصوص در بخش اقتصادی به انجام فعالیت های خود متعهد است.

وی افزود: منازعات در افغانستان پیچیده است اما اگر کشورهای همسایه و جامعه بین المللی از صلح حمایت کنند می توانیم در این برنامه موفق شویم و این حقیقت همه ما را گردهم آورده تا بهترین راه حل را جستجو کنیم.

کالا در اخیر سخنانش یاد آورد شد که با فعالیت های همه طرف ها صلح پایدار و ثبات در افغانستان ایجاد خواهد شد و خدا با مردم نجیب افغانستان است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پروسه کابل
نشست دوم
نظرات بینندگان:

>>>   در اندونيزيا ريس جمهور منتخب دارند نه تقلب كار و نژاد پرست كه دو روي بازي كيند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است