سفارت ما در تهران نمونه ای از نابسامانی در... (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ کد خبر: 147675 منبع: پرینت

هرکس کارش به سفارت کبری افغانستان در تهران بند باشد دو ماه قبل خواب از چشم هایش رخت برمی بندد و قلب اش به شماره می افتد.

برای تمدید گذرنامه و پس از پرداخت اجباری پول دوساله عازم اردوگاه سلیمان خوانی شدیم هوا سرد و بارانی بود و صف های طولانی زنان و مردانی که از دور و نزدیک دمادم شفق خودشان را به آنجا رسانیده بودند. بیش از دو هزار نفر در سه صف منظم ایستاده اند و هرکدام از دشواری ثبت نام اینترنتی، پاسخگو نبودن سفارت و دریافت مبالغ کلان در برابر تمدید سخن می گفتند.

پیر مردی گفت بخدا قسم پول آمدن به تهران را نداشتم، قرض کردم وضعیت کار خوب نیست و این سفارت بی انصاف هم رحم ندارد پنج پاسپورت داریم برای تمدید آن یک میلیون و پنجاه هزار تومان پرداخت کردم، از کجا آوریم و پیش چه کسی شکایت کنیم؟

ساعت 9 مدارک را تحویل دادیم و صد البته که کارمندان اداری بر خلاف سفارت اینجا خوش برخورد و مودب بودند. ساعتی نگذشته بود که گفتند اینترنت قطع شده و سایت ها تعطیل است باید دو روز بعد مراجعه کنید. ولوله شد، جمعیت خشمگین که سردی هوا و باران نیز ناراحتی و خشم شان را دو چندان کرده بود.

دیدم دو هزار نفر، پیر، جوان، زن و مرد از تمام اقوام همگی دعا می کنند خدایا! خالقا! دولت افغانستان را با تمام بند و بساط آن از ریشه ویران کن که مردم راحت شوند. اینگونه بود که فهمیدم چرا افغانستان به سامان نمی شود زیرا اگر در روز دو هزار نفر اینگونه خالصاالله دعا کنند در طول ماه و سال هم اینگونه از خدا بخواهند نتیجه همان خواهد شد که مشاهده می کنیم.

رییس جمهور اعلام می کند طالبان کجایید بیایید باز هم این چند سرک و ساختمان که در این چند سال اخیر درست شده است را دوباره خراب کنید تا ما از امتحان الهی سربلند بیرون آییم. ناگفته نماند ما هم بر اثر مقاومت در امتحان الهی کامیاب شدیم ساعت 6 عصر همان روز پاسپورت های خود را گرفتیم.


سفارت افغانستان تهران پاسپورت مهاجران دولت افغانستان ویرانی



علی حلیمی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دولت افغانستان
مهاجران
ویرانی
نظرات بینندگان:

>>>   ....به احمدزی قومپرست فاشیست

>>>   اقاي حليمي ، سلام !
خوب نوشتي . خذاوند همه دولتمردان ما را در داخل افغانستان و كارمندان سفارت هاي ما را در خارج از كشور هدايت و توفيق خدمت عطأ فرمايد تا براي هر كاري اينهمه دچار سرگرداني و پريشاني نشويم .
در جايي نوشتي ، حدود دوهزار نفر از هموطنان ما در صف هاي منظم ؛ منتظر بودند اما وقتي تصوير را ديدم اصلاً از انتظام در آن خبري نيست !

>>>   سفارت هر کشور نماینده و نشان‌دهنده‌ وضعیت سیاسی همان کشور است. به نظرم سفارت «کبرای» افغانستان در تهران وضعیت سیاسی افغانستان را با جزئیات بسیار بالا به نمایش گذاشته است و در این امر سفیر محترم و سیاست انتخاب سفرا (البته اشاره و توجه به قوم خاصی ندارم!) تاثیر زیادی داشته است.

>>>   این سفارت یکی از بی ارزش ترین یکی از بی ننگ
ترین در جهان است حتا اختیاری خودش را ندارد
مانند لاش هم نیستفقط نژاد پرستی قوم کرائ خاگ
بر سری اینها فقط چای سبز طلب میکند قیافه شیطنت

>>>   به خدا دیشب با برادرم حرف از کار میزدیم یکی از راه حل ها که به ذهن ما رسید این بود که به افغانستان یا پاکستان برویم و کشاورزی یا دامداری کنیم من نمیدونم مردم افغانستان به چه امیدی به ایران میان؟ من که خودم ایرانیم دانشگاه هم رفتم اما شغل ندارم به فکر اینم برم پاکستان یا افغانستان یا تاجیکستان کار کنم .
اینجا نه کار هست نه پول تازه گرانی هم هست برای هر کاری هم باید 100 تا مجوز گرفت. اگر مشکل سربازی من حل شود به طرف بدخشان می روم که امنیت هست انجا گاو داری می سازم و با صادرات شیر و لبنیات زندگی میکنم.اگر وضع مالیم خوب شد به هرات میام و بین افغانستان و ایران تجارت میکنم.

>>>   دولت و حکومت داری مزدور های چون پشتون از این بالا نمیشه
پشتون ها قسم خوردن تا ق قیامت خودشان مزدور باقی بماند و دیگران را هم زجر بدهد و نگذارد ترقی کند

>>>   درود، واقعا جای تاسف است، هر سفارت که به نام افغانستان باشد در آنجا کار شکنی، دروغ، ریا، فساد، بوروکراسی، و... موجود است، کار امروز رو به فردا، در بعضی مواقع رشوه این شیوه، کار مرکز رو در کشور های دیگری از جهان انجام میده، انها از مرکز تقلید می کنند مگر داخل افغانستان غیر از آینه ؟ که هست، از خارج چی توقع داشت، همان آش نیز در کاسه های بیرون هم سرازیر می گردد چند مراطب بیشتر، چون آنجا از دیگ بزرگ خبری نیست.

>>>   اگر کسی پیدا شود که سوپ را خوب تهیه کرده بتواند کارش به زود ترین فرصت درین سفارت انجام میشود چون اکثر مقامات این سغارت سوپ را دوست دارد درغیر ان باید روزها دونده گی کنی تا کارت تمام شود.
زلمی از کرج

>>>   دو نهزار نفر اگر در صف منظم قطار شوند یک کیلومتر راه می شود. ..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است