مردم دایکندی خودشان مکتب می سازند (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ کد خبر: 147700 منبع: پرینت

در حالیکه یکماه بیشتر به شروع سال تعلیمی جدید باقی مانده است مردم منطقه بردیز ولسوالی میرامور در ولایت محروم دایکندی که از مساعدت و همکاری حکومت تبعیض گرا ناامید شده‌اند اعم زن و مرد هدایت تصمیم گرفتند که خودشان دست به کار شده و برای لیسه این منطقه ساختمان بسازند تا فرزندان‌ شان در سال آینده زیر نور آفتاب و باران اذیت نشوند.


دایکندی ولسوالی میرامور باشندگان دایکندی افغانستان دانش آموزان ساخت لیسه

دایکندی ولسوالی میرامور باشندگان دایکندی افغانستان دانش آموزان ساخت لیسه

دایکندی ولسوالی میرامور باشندگان دایکندی افعانستان دانش آموزان ساحت لیسه



محمد نسیم جعفری

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ساخت لیسه
دانش آموزان
باشندگان دایکندی
نظرات بینندگان:

>>>   این هم وطنان عزیز ما مکتب نمی سازند بلکه زندگی سازندگی ترقی پیشرفت جامعه و جهان مفرفت را میسازند دست پای انها قابل بوسیدن است

>>>   آفرین بر غیرتشان. از این حکومت فاشیست و مزدور نباید توقعی غیر از طالب پروری و دهشت افکنی داشت.

>>>   پول ساخت و ساز مکاتب را فاروق وردک عضو برجسته باند ترورست گلبدین در زمان سمت وزارتش در وزارت معارف همرابا اصف ننگ معاونش و چند تن دیگر مربوط به فاروق وردک دزیدند ناگزیر مردم بیچاره علم دوست ما در ساختن جای برای اموزش اولاد شان با وصف بیچارگی استین بالا بزنند نه تنها که به دزدان پول معارف اولاد وطن کسی چیزی نگفت و پول را از انها پس نگرفته فاروق وردک را اقای غنی احمد زی وزیر پارالمانی مقرر کرده اصف ننگرا که مردم فراه از دست دزدی و خیانت ان تظاهرات بزرگ را براه انداخته بود انرا از فراه گرفت و به لغمان والی مقرر کرد هرکسیکه دزدی و فساد کند مقصد مربوط بزبان ارگ نشینان باشد هرگز مجازات نمیشود بلکه حسب الخواهش بجای های اساس هم مقرر میگردد.

>>>   آفرین به همت مردم هزاره و مرگ بر دولت فاشیست غنی و اتمر

>>>   آفرین بر همت و تلاش این مردان و زنان غرور آفرین که هدف شان علم آموزی و خروج از ظلمات نادانی است در حالی که برخی در همین کشور مکاتب را به آتش می کشند و بر طبل نادانی و حماقت شان روز به روز بیشتر می کوبند.
سعیدی

>>>   طالبان حتما بعد از تکمیل شدن آنرا حریق میکنند

>>>   درود برهمت شان، مرگبرتبعیض.

>>>   هر كس و هر قوم و هر قريه خودشان بايد براي خود، مكتب، مدرسه، كلينيك، مسجد، ميدان هاي سپورت و ديگر ضروريات شانرا بسازند، در افغانستان و هر جاي ديگر همين رواج بوده و است، خير است اگر تعميرات محلي و از مواد خود منطقه باشد چه فرق ميكند، مال خود مردم ميباشد، محافظت آنها را خودشان بگيرند، دفاع خودي نمايند. خدا با شما است، چون اين سياسيون از ما نيستند، براي دزدي از خارج آمده اند، در روز بد فرار ميكنند.

>>>   کار خوب میکنند در تمام دنیا این رایج است که مردم شهرو مملکت خود را می سازند برای خود مکتب شفاخانه سرک پارک های تفریحی فابریکه و جاهای کاریابی برای مردم خود و شهر خود می سازند . این کار همه به دوش مردم است نه دولت و دولت ها هیچ وقت و در هیچ دنیا همه کار ه نیست .
مردم باید وظیفه خود را برای مردم ادا نماید.

>>>   من اگر حتی یک رییس جمهور پوشالی ، تقلبی ، دزد آرای مردم باشم وبه
دزدیدن از خارج هم آمده باشم آقای فاروق وردک و هم دستان اورا که حق
اطفال و ایتام افغانستان را دزدیده اند در زیر دیوار این مکتب در ملای عام
دفن میکنم . گرچه این روش خلاف دموکراسی تحقق نیافته هم است اما
من این کار را میکنم و داغ ننگ را از پیشانی خود میشویم.
چرا که من یک شیرم شیر .
م .ش . ف کابل

>>>   بلی دوستان این دولت خیانت همه ملت افغانستان را
در مسخره خود کرفتن بلکه مسخره ترین وبی ننگ
ترین خودی اینها است اینها نه آبرو دارد ونه حیا
...... به این قدرت فاشیست
وسلام روز شود همئ اینها با طالبان ناکس در جهنم شود

>>>   همان یک متل مشهور است که میگویند:
دست خود را ....بساز و منت .... مکش.

>>>   ....خدا برسردمداران مملکت ما.چهار نفر شکم چران ....خبیث حکومت را در دست گرفتن .همه سرمایه بیت المال را حیف و میل میکنند.خودشان وفاميلهاي شان با بهترین امکانات زندگی ....شان را می‌گذرانند اما هنوزم مردم مامثل قرون وسطی زندگی میکنند صد... برذاتتان همه شما ها شمارا مردم نفرین میکنند.یک دفه به تاریخ نگاه کنید از گذشته های دور عده ای از ظالمان که در دولت های گذشته برای مردم زور می گفتند ظلم میکردن همگی شان با خار و ذلت مردن کشته شدن بلاخره ازبین رفتن .ازگذشته ها پند بگیرید

>>>   من سه سال در خدمت مردم دایکندی بودم . ایشان مردم زحمت کش ، ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ارام
ودر عین حال متشبث و بسیار هوشیار اند . اگر جبر و ظلم های دد منشانه ء
عبالرحمن خان بالای دیگر اقوام میگزشت محو میشدند اما این ظلم رسیدگان
بار دیگر به زحمات و حوصله ء خود احیا شدند . زمین های شان تا حال به
دست مردم کوچی است وتا هنوز کوکان این مرزبوم از صدای ( اوغو آمد )
( افغان آمد ) میترسند . در بین مادران در دهات و حتی شهر های دور مروج
است که برای آرام کردن ، کودکان خود را از یک هیولا میترسانند . در هزاره جات
کودکان را از (اوغو آمد ) میترسانند . این دلیل ظلم و وحشت آوری قبایل
کوچی افغان ( پشتون ) است که بر مردم هزاره روا داشته اند .
این ترس وواهمه هنوز حتی در مغز و مشاعر دانش معاون دوم ریاست جمهوری که متولد و کلان شده در علاقه ء اشترلی دایکندی است باقی مانده
که پیش از همه برای تذکره ء نا قبول عام بایو متریک داده است تا مبادا (اوغو )
اورا ضرر برساند .
م . ش . ف کابل

>>>   شنیدن اخبار در مورد ازدیاد محلات آموزشی توسط مردم هر انسان وطنپرست را هیجانی میسازد.در طول تاریخ مردم شریف و معارف پرور افغانستان با دولت ها همکاری کرده اند. با تاسف جنگ های اخیر ۳۰ساله و مضاعف با آن چور و چپاول رهبران جهادی در طی دو دهه ای اخیر وضع کودکان افغانستان را رقت بار ساخته است . نگاه کوتاه به وضع کودکان در کشور سوسیالیستی کیوبا میاندازیم در کیوبا مرگ اطفال در هر هزار طفل شش طفل می با شد ، کمتر از امریکا، از مجموع نفوس کشور صرف دو فیصد بیسواد می‌باشد مکاتب اکثر ا از شش و نیم صبح برای دوازده ساعت باز می‌باشد در این مدت برای اطفال ناشتای صبح غذای چاشت فعالیت های فیزیکی ، و ذوقی چون موسیقی ارت تدریس می‌کردد. انقلا بییون کیوبا به رهبری فیدل در سال ۱۹۵۹قدرت را بدست گرفتند با وجو محاصره ای اقتصادی از جانب امریکا و قطع کمک ها از طرف روسیه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و جهانی شدن اقتصاد و تجارت باز هم سعی می‌کند که تمام توجه دولت به صحت و تحصیل اطفال که فردای کیوبا میباشند معطوف گردد.البته هنوز هم کشور با معضلات اقتصادی دچار است اما با چنین حالت هم کیوبا بیش‌ترین تعداد دکتوران را در میان کشور های آسیایی آفریقایی و امریکای لاتین دارد. برای یک کودک چه فرقی می‌کند که او در یک کشور اسلامی یا کمونیستی بدنیا آمده است برای او این مهم است که آسوده باشد و از نعمات مادی و معنوی برخوردار باشد.این مردم اند که سرنوشت خو د را میسازند بخصوص که باند مافیای شیعه و سنی و مرتد های واقعی بر اوضاع حاکم باشند امید نمونه ای همکاری مردم معارف پرور دایکندی در سراسر افغانستان گسترش یابد و به جای جنگ‌های بی بنیاد قومی و زبانی متوجه اعمار جامعه ای ورشکست خویش گردیم. و زمونژ گران و طن آباد وکو...
تبریز پروانی

>>>   متأسفانه تا سالهای اخیر من خودم یادم است وقتی مادران هزاره بچه های شان را ساکت می کردن تا گریه نکنند می گفتند: گریه نکن که اوغو آمد. آنان را از کودکی از اوغو می ترساندند. به همین علت مردم هزاره سالهای سال از اوغو می ترسیدند. امید که این ترس روانی از ذهن مردم هزاره پاک شده باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است