گروگانگیری به سبک دیپلماتیک
خانواده مسعود در فرانسه، غنی در امریکا، دانش و محقق در ایران، حکمتیار، حنیف اتمر و فاروق وردک در پاکستان، عبدالله در هند، ربانی در کانادا، دوستم در ترکیه و بسیاری دیگر از همین طیف در عربستان و انگلیس و روسیه به گروگان گرفته شده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ کد خبر: 147713 منبع: پرینت

قصه ی پر غصه ی بلاتکلیفی و سرگردانی سیاست خارجی که هر کسی از آدرس ارگ ریاست جمهوری بر طبل خود می کوبد و بدنبال کسب رضایت و جلب نظر مساعد کشوری در منطقه یا غرب بسوی خوش خدمتی های خود است؛ قصه ی هزار و یک شب افغانستان و رشته ای است که سر دراز دارد.

اینکه افراد مختلف شاخص و سرشناس در زیر پرچم صلح با طالبان یا خط مشی سیاست خارجی افغانستان، هر یک به راهی می روند و ندایی متفاوت و ضد ونقیض برمی آورند؛ مشکلی ریشه ای است که سابقه ی طولانی و حداقل سه دهه ای در تاریخ نوین ارگ و خانواده های دیپلمات دارد!

به عبارت دیگر و بیان صریح تر، گروگانگیری غیررسمی و مودبانه ی خانواده ها و اعضای فامیل ارگ نشینان و وزنه های سنگین قدرت در افغانستان توسط همسایگان منطقه و بعضا قدرت های غربی، دست ارگ نشینان را در اتخاذ مواضع مستقل و بدون منافع کشورهای مذکور بسته است و آنان را رسما و بی ادبانه غلام حلقه به گوش و در خدمت خود در آورده اند.

خانواده ها و اعضای فامیل و اقارب احمدضیا و احمدولی مسعود در فرانسه، اشرف غنی در امریکا، سرور دانش و محمد محقق در ایران، حکمتیار حنیف اتمر و فاروق وردک در پاکستان، عبدالله در هند، ربانی در کانادا، دوستم در ترکیه و بسیاری دیگر از همین طیف در عربستان و انگلیس و روسیه ظاهرا تحت عنوان تابعیت دیپلماتیک ولی در واقع به گروگان گرفته شده اند!

از این رو نه در مساله ی صلح با مخالفان مسلح، نه درخصوص انتخابات و تفویض مشروع قدرت و نه در هیچ حیطه ی دیگری از سیاست داخلی و بخصوص خارجی، ندای واحدی از ارگ به گوش نمی رسد و شاهد و شنونده ایم که هر یک به سویی می شتابند و ظاهرا مشورت ها و باطنا دستورهای مستقیم را از کشورهای مذکور سمعا و طاعتا!

همین گروگانگیری به سبک دیپلماتیک که نه به خانوارهای دیپلمات اجازه ی نقل مکان و تغییر جغرافیا می دهد و نه به ارگ نشینان حق حرکت خودخواسته و بدون درنظرداشت منافع کشورهای میزبان و زندانبانان خود را می دهد؛ وضعیت افغانستان را بیش از پیش آشفته و نابسامان نگاه داشته است.

اینچنین است که حنیف اتمر را گاه و بیگاه در پاکستان، عبدالله را در هند، حکمتیار را در عربستان، دوستم را در ترکیه، محقق و دانش را در ایران و دیگر زندان های دیپلمات و گروگان های ظاهرا آزاد را در کشورهای میزبان شان می بینیم بسیار بیش از آنکه در افغانستان و حافظ منافع ارگ باشند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خانواده رهبران
خارج
گروگان
نظرات بینندگان:

>>>   مگر اینرا مردم واقوام مختلف این سر زمین نمیدانستند.در سایر نقاط دنیا حتی کشور های فقیر اگر یک رشته قرابتی هم با بیرون از جغرافیای سرزمین خود داشته باشند در مسایل رهبری کشور چی که در کوچک ترین اداره رسمی حق کار را ندارند چی برسد که فامیل و تابعت رسمی کشور های بیرون را داشته باشند. و استخدام شده هم نباشند.این ها هم درک جازدن خود را در متفرق سازی اقوام میدانند.مطبوعات از کنترول این ها دور نیست هر موضوع نفاق افگنانه را تکرارا نشر میکنند.حتی این مسله تذکره به این سادگی نمیخواهند حل شود اگر روزی مردم حاضر درج هر کلمه موافقه کنند ولی اهداف چیزی دیگری است نه ملیت قوم مسله دین بسیار مهم که اصل پروژه است فقط مردم را از این مسله اصلی غافل میسازند.و بهره گیری سیاسی از بخش قوم وملیت برای اربابان داخل شده.بااحترام بیدار باشید

>>>   اشرف غني و دستگاه سياه فاشيستی را در حلقه خبیثه خو د جمع کرده است
هوطنان شجاع از هیچ تهدی نه ترسید نیروهای جامعه جهانی کشور های دوست بخاطریکه از بین بردن ظلم , ستم , استبداد و برتری جویی قومی در کشور ما حضور دارند و این فرصت یک جانس طلای برای نجات وطن ما از دست حلقه های فاشیست و تروستان درون حکومتی است و این فرصت را هموطن دلسوزو مبارزان شجاع دلیر راه آزادی از دست ندهید.
مبارزان , دلیر شجاع وطن یک روز حرکت قیام برای نجات از ظلم , استبداد , ستم برتری جویی قومی ازحلقه خبیثه فاشیست , شوونسم قبیله گرا بیگا نگان ناقل را از بیخ بنیاد برکنید, موا فقیت ابدی را در این کشور زیبا آفتابی نیاکان تان به پیروزی رسانید و ادامه هرروز ریختن خون پاک کود کان ، پیر و برنا بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملیت ما در سرزمین نیاکان ما است .
یگانه راه حل و بیرون رفت از این همه قتل و کشتارمردم بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه بیگانگاه آتش نفرت است , هموطن عزیزم سکوت و محافظه کاری راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان آمده و بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود در این سرزمین خورشید ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند. هزاره عزیز م , تاجیک عزیزم ، افغان عزیزم ، ازبک عزیزم و ترکمن عزیزم طراح طرح ها ی ترور عاشقان حراست وطن و نخبگان با ننگ و ناموس کشورعزیز ما از طرف یک حلقه خبیثه تروستی درون حکومت تک قومی فاشیستی صورت می گیرد که این باند جنایکار مافیاوی دورن حکومت کیست ؟
غنی مرد ِ چیغ و صدا و مرد بیمار و بدخوی و مرد غش و حیله و مرد دورغ گوی بی برنامه رفاه و آسایش است مرد تفرقه بين اقوام، ترور، ناامن سازی، قتل و كشتار و ... هم غنی به عدالت اجتماعى، برابرى اقوام و تبارها، دموكراسى، تقسيم مساويانه ثروت و ارزش هاى انسان ساز هیچ باور ندارد . چون او مغز گنیده تعصب شیطان اقوام شریف افغانستان را بنام پشون زبان دارانی , غلجی , اوغان , تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قومی انداخته و هیچ کار بنیادی برای فقر زدایی و اشتغالزایی نکرده است.
من انسان تو انسان از نسل انسان صدا کن
مسلمانیم « تاجک ؛ افغان ,هزاره , ترکمن» به ایمان صدا کن
ما آریایی , باختری , پتهان ؛ گورکانی در این خطه
فقط با اسم افغان , تاجیک , هزازه , ترکمن صدا کن
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان ، جاهل و بی ایمان است

>>>   ریاست جمهوری هم میراثی نیست که همیشه به دست یک قوم باشد ولو با تقلب و خیانت.

>>>   Ayar
هیچکدام از نماد های ملی افغانستان امروز؛ معرف هویت، فرهنگ، تاریخ و تمدن ما نیستند.
نماد هاى ملى افغانستان امروز كه همگى براساس تفكر فاشيسم افغانى ( مطابق مانفيست تئوريسين فاشيسم افغان محمد گل خان مومند تعیین گرديده است )مربوط یک اقلیت مهاجر به نام افغان می باشد.
بیایید بدور از هرگونه تعصب و تبعیض به این نماد ها نظری بیاندازیم و جایگاه خود را بیابیم .

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،

>>>   دروغ است خانواده کسی درایران به گرگان گرفته نشده است ملت ایران خواهان خروج کلیه افاغنه از ایران هستند
محمد د ازمشهد

>>>   یادش بخیر زمانیکه هنوز سرور دانش معاون رییس جمهور نشده بود و در ریاست جمهوری مشغول بود هر هفته با بغچه زیر بغلش در فرودگاه تهران دیده می شد که به دیدن خانواده اش می رود.
فریدون تهران

>>>   راستی آن دختر که فاروق وردک و زاخیل وال سرش جنگ داشتند کجا شد؟

>>>   ... مردم افغانستان هرگز مسؤلیت پذیز نیست. همیشه گناه از دیگران است.
خانواده های اینها توسط هیچ کس گروگان گرفته نشده است، بلکه همین غربی هاآنقدر دالر به اینها داد که هرکدام شان صلاح دیدند، که در خارج خانه ها برای خود بخرند، فرزندان شان در فضای امن به تعلیم و تحصیل ادامه دهند، پول های بادآورده را در بیرون از افغانستان سرمایه گذاری کنند، تا اگر روزی زندگی خود شان در خطر بیافتد، سوار طیاره شده و نزد فامیل خود بروند.
این اولاد فقیر است که کشته می شود.

>>>   آنهاییکه با امریکا قرارداد امنیتی بستند جوابگوی بحران امنیت هستند.

>>>   .... در ایران همه عزتمندانه زندگی نموده و تمامی اختیارات زندگی شان با خودشان می باشد.
عایشه از ایران

>>>   مهمترین نکات به تحریر درآمده است.معضله بزرگ کشورما که خاتمه آن به عدم تعهد رهبران رقم میخورد همین موضوع است. هیچ فعالیتی و هیچ نشستی نهایتا تأثیر نمیکند بلکه کشتار و نفاق هنوزهم دو چند و سه چند میشود بخاطریکه اینها گروگان و غلامان منافع شان هستند . درکشورهای طامع و کشورهای شرانداز خانواده شان و خود شان تابعیت دارند .
لوگری

>>>   حالا اسلام پیروز شده تشویش نکنین پرواندارد

>>>   چراافغانیها ازمملکت ما خارج نمی شوند؟
ایران دوست

>>>   از همه پاکستان خطرناک داست صرف پاکستانی های داخلی در پاکستان با فامیل خود زندگی میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است