آیا غنی کدام فصل ناتمام امان الله را تمام خواهد کرد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ کد خبر: 147725 منبع: پرینت

یکی از شعارهای مشهور اشرف غنی "فصل ناتمام شاه امان الله" است.
این کدام فصل بود که امان الله نتوانست تمام کند ولی غنی تصمیم دارد تمام کند؟

واقعیت این است که کتاب کارنامه شاه امان الله سه فصل دارد:
1) عنوان فصل اول کتاب او "استقلال" نام دارد؛ در اوایل قرن بیستم اکثریت مردم افغانستان در تکمیل این فصل کتاب امان الله در کنار او ایستادند و استقلال خراسان را که همتباران، پدر کلان و پدر امان الله به انگلیس ها فروخته بودند بدست آوردند. آیا اشرف غنی این فصل کتاب او را تمام می کند؟ واقعیت این است که اشرف غنی بحیث دست نشانده آمریکا و بیش از 40 کشور جهان به این فصل کتاب امان الله تف کلان کرده است. این فصل کتاب امان الله به تاریخ پیوسته است.

2) فصل دوم کتاب شاه امان الله "تجدد" نام دارد؛ متاسفانه این فصل کتاب او در نتیجه مخالفت و شورش های ارتجاع داخلی و مداخلات انگلیس ها ناتمام ماند. در یک سده اخیر بسیاری از روشنفکران، اصلاحات طلبان و انقلابیون چپ افغانستان تلاش کردند این فصل کتاب او را تکمیل کنند ولی ناکام شدند. اشرف غنی معروف به تکنوکرات بلندپرواز نه از تاریخ و فرهنگ افغانستان آگاهی ندارد و نه به داعیه تجدد طلبی امان الله باور دارد چنانچه شاه امان الله در اوایل سده بیستم در اوج تسلط فرهنگ سنتی اصلاحات فرهنگی آورد و اولین کسی بود که بجای لباس سنتی پیراهن و تنبان و لنگی، پکول و قدیفه لباس عصری و جهان شمول را رواج داد اما غنی برخلاف امان الله فرهنگ پیراهن و تنبان و قدیفه و تسبیح دراز را در سده بیست و یکم در ادارات رسمی مروج ساخت شاید یگانه کاری که اشرف غنی می تواند از ملکه ثریا همسر امان الله الهام بگیرد این باشد که حضور و صلاحیت بلند بی بی گل لبنانی بانوی اول ارگ مافوق وزرا و رجال کشور حکمرانی می کند بنابراین فصل دوم کتاب امان الله به این زودی ها تکمیل نخواهد شد.

3) فصل سوم کتاب امان الله "پروژه افغانیزم" نام دارد؛ در مورد این فصل کتاب امان الله کمتر گفته شده و بیشتر در تحت شعاع تجدد طلبی و استقلال طلبی او پنهان مانده است به بیان دیگر فاجعه ای که امروز افغانستان با آن سر و کار دارد ریشه در فصل سوم کتاب شاه امان الله دارد. واقعیت این است که شاه امان الله میراثدار جد خود عبدالرحمن خان بود که می خواست "ملت افغان" را با سر نیزه و نسل کشی بسازد که تاحد زیادی ساخت. دومین انگیزه که امان الله خواست پروژه افغان سازی را در صدر سیاست ملت مدرن قرار بدهد تاثیر محمود طرزی خسرش بود.

محمود طرزی معمار اصلی و استاد امان الله در پیاده کردن پروژه "افغانیزم" نقش کلیدی داشت چنانچه محمود طرزی حذف زبان فارسی را از هویت و فرهنگ افغانستان یکی از عناصر اصلی پروژه ساختن ملت افغان می شمرد همچنان امان الله اولین کسی بود که نظامنامه ناقلین افغان و جابجایی آنها از آن طرف مرز دیورند در شمال افغانستان را پیش کشید که امروز افغانستان را به جهنم روی زمین‌ تبدیل کرده اند.

رژیم های بعدی از نادر خان تا حامد کرزی هر کدام آنها کوشیدند که فصل سوم کتاب او را بیشتر تکمیل کنند به نظر می رسد اشرف غنی چندان علاقه به فصل اول و دوم امان‌ الله ندارد. او خیلی هیجانی است و عجله دارد تا هر چه زودتر فصل سوم ناتمام کتاب امان الله را تمام کند چنانچه در تازه ترین تلاش خویش این فصل ناتمام او را از طریق نقشه "راه افغانیزم" به کمک تروریزم، انتحاریزم و استشهادیزم گلبدینی و طالبی با حمایت قدرت های خارجی تمام کند.

به باور من در سده بیست و یکم خیلی دیر شده است که این فصل کتاب او را با نسل کشی تکمیل کرد شاید صدها امان الله این آرمان را به گور ببرند که این فصل را با "پارچه پارچه شدن و ریختن خون فرزندان ما" تکمیل کنند. این یک "امتحان الهی" است!

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
امان الله
نظرات بینندگان:

>>>   بلی بلی بلی
آنوقت تخریب کاران تماشا خواهند کرد

>>>   بلي امير جان، اولين كار باقيمانده أمان خان را كه دين اسلام شرط زعامت نباشد، اسلام و افغانيت شرط خانم اول ، وزير، سفير، قاضي و سارنوال نباشد، مخالفت با قوانين اسلامي زير نام ديموكراسي و ترويج فحشاء، و .....، كه اين شروع آن است، بزودي شاهد عروسي...، افتتاح كليسا هاي افغاني و .... هم خواهيم بود.

>>>   زنده باد شاه امان الله غازی زنده باد اشرف غتی دشمن دزدان ومتعصبین
نابود باد دشمنان شان

>>>   ... غنی همه کارهای ناتمام امان اله را تمام خواهد کرد در قدم اول افغانستان را از شر دزدان ....

>>>   غنی شاید با توصل به اربابانش به چنین اعمال خاینانه دست بزند اما هرعمل به زور خارجیان شکست مفتضحانه وروسیاهی بزرگی را درقبال خواهد داشت افغانیزه کردن برای افغانان خوبست اما برای سایر اقوام غیر قابل پذیرش بوده وخواهد بود ما ازهمه شهروندان ونسل های بعدی میخواهیم در برابر چنین آرمان باطل در برابر استبداد قومی تا پای چان ایستاده شده از هویت های با افتخار خود دفاع نمایند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است