بالا گرفتن جنگ لفظی تجاری بین اروپا و آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ کد خبر: 147741 منبع: پرینت

رییس جمهور آمریکا اخیرا در راستای پیشبرد سیاست اول آمریکای خود از وضع تعرفه های جدید علیه واردات فولاد و آلومینیوم سخن گفته که این اظهارات خشم مقام های اروپایی را برانگیخته است.

روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی به بالا گرفتن جنگ لفظی تجاری بین آمریکا و اروپا با توجه به تصمیم دونالد ترامپ برای وضع تعرفه های جدید علیه واردات فولاد و آلومینیوم پرداخته و نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با اظهارت اخیر خود مبنی بر وضع تعرفه های جدید گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیم درها برای ورود به یک جنگ تجاری جدید با اروپا گشوده است.

ترامپ اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را به ترتیب 25 و 10 درصد تعیین خواهد کرد.

وی گفت: ما بزرگترین شرکت های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به دلیل سیاست های تجاری بد و توافق های تجاری با دیگر کشورها با آنها به روش وحشتناکی رفتار شده است.

اتحادیه اروپا به سرعت به این تصمیم دونالد ترامپ واکنش نشان داده و اقدامات تلافی جویانه را اعلام کرد.

"یان کلود یونکر"، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: ما بیکار نخواهیم نشست تا ببینیم چگونه صنعت ما از طریق اقدامات غیر منصفانه آسیب دیده و هزاران جایگاه شغلی در اروپا در معرض خطر قرار گیرد.

وی درباره چنین اقدامی از طرف آمریکا ابراز تاسف کرده و تاکید کرد که اقدامات تلافی جویانه ای را علیه کالاهای آمریکایی اتخاذ خواهد کرد تا تعادل را در تجارت بین اتحادیه اروپا و آمریکا برقرار کند. یونکر همچنین این تصمیم ترامپ را یک دخالت بی معنا برای حمایت از صنایع داخلی آمریکا دانست که هیچ توجیهی بر اساس امنیت ملی ندارد.

"منفرد وبر"، رییس بزرگترین فراکسیون (حزب مردم) در پارلمان اروپا هم این انتقاد را به ترامپ وارد کرد که یک رویکرد تحریک آمیز بسیار خطرناک را در پیش گرفته است. به گفته وی یک اختلاف و درگیری تجاری به ضرر همه است؛ اما اگر ترامپ بدون دلیل کالاهای اروپایی و تعرفه های آن را گران کند اروپا هم باید برای حمایت از جایگاه های شغلی در این اتحادیه به این اقدامات واکنش نشان دهد.

"برند لانگه"، از کارشناسان تجاری حزب سوسیال دمکرات آلمان هم در واکنش به این تصمیم ترامپ انزوای آمریکا را پیش بینی کرده و این اقدام وی را یک ناسیونالیسم بی پروایانه و اقتصاد حمایتی در قالبی خاص دانست و به آن انتقاد وارد کرد. وی خواستار واکنش سخت به این گونه اقدامات و تصمیم گیری های ترامپ شد.

رییس جمهور آمریکا قرار است در هفته های آینده جزییات بیشتر این تصمیم خود را اعلام کند.

سیاست ترامپ در قبال فولاد بخش مهمی از سیاست اول آمریکای رییس جمهور جدید آمریکا است. آمریکا چندین بار این گونه اقدامات خود را با دلیل حمایت از صنعت بومی توجیه کرده است.

صنایع فولاد آلمان نیز به تصمیم ترامپ واکنش منفی نشان دادند. هانس یورگن کرکهوف، رییس اتحادیه‌ اقتصادی فولاد آلمان گفت که آمریکا با چنین اقدامی، قواعد سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند. او خواستار آن شد که اتحادیه اروپا با ابزارهایی که سازمان تجارت جهانی در اختیارش گذاشته، قاطعانه واکنش نشان دهد.

آلمان در میان کشورهایی که به آمریکا فولاد صادر می‌کنند، در جایگاه هشتم قرار دارد. صادرت فولاد آلمان به آمریکا در فاصله‌ی زمانی 2011 تا 2017 حدود 40 درصد افزایش یافته است.

"دیتر کمپف"، رییس فدراسیون صنایع آلمان هم در واکنش به این اقدام ترامپ اظهار داشت: ترامپ با این اقدام خود خطر وقوع یک جنگ تجاری را ایجاد می کند و یک دومینوی اقتصاد ملی گرایانه را به راه می اندازد که در نهایت مشاغل آمریکایی هم هزینه آن را خواهند داد. در رسانه های آمریکایی هم صحبت از وقوع یک جنگ تجاری است.

به گزارش برخی رسانه ها کارشناسان اتحادیه اروپا از ماه‌ها پیش مشغول تهیه‌ فهرستی از محصولات آمریکایی هستند که قرار است به عنوان واکنشی علیه تصمیم دولت ترامپ مبنی بر وضع کردن تعرفه‌ گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، برای آنها عوارض گمرکی تازه‌ای در نظر گرفته شود.

محصولاتی مانند موتورسیکلت‌های "هارلی دیویدسون"، "بوربن ـ ویسکی" و همچنین سیب‌زمینی ‌و گوجه‌فرنگی وارداتی از آمریکا مشمول چنین تعرفه‌هایی خواهند شد.

سسیلیا مالمستروم، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا گفت که افزون بر این اقدامات، اتحادیه اروپا احتمالا به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
اروپا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است