دو کارنامه‌ی مارشال در خصوص غزنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ کد خبر: 147830 منبع: پرینت

1.
پیروزی یازده نماینده هزاره در انتخابات مجلس نمایندگان از غزنی سر و صداهایی زیادی ایجاد کرد و تا هنوز که هنوز است موضوع یازده نماینده از یک قوم در شماری از بحث های سیاسی - انتخاباتی مطرح است. رییس‌ جمهور پیشین کشور حامد کرزی بشدت بخاطر راه نیافتن پشتون ها بگونه‌ی اخص از ولایت غزنی در مجلس نمایندگان عصبانی بود و تا آخر دوره‌ی حکومت اش نمایندگان غزنی را تحریم کرد.

کرزی روی گزینه‌ ی آمدن دو سه نماینده پشتون که آرای بلند داشتند ولی موفق نشده بودند فکر می‌ کرد، تاکید داشت و این بحث را در تمام سطوح مطرح نموده‌ بود. مرحوم مارشال فهیم اما در برابر کرزی ایستاده و گفته‌ است: "برادر! این تصمیم خلاف قانون اساسی و بر ضد دموکراسی است. کسانیکه رای آورده‌ اند نوش جان شان و نمایندگان غزنی هستند از هر قومی و گروهی که هستند".

اینکه کارکرد و نمایندگی از مردم غزنی بگونه‌ی درست و مطلوب صورت نگرفت و نمایندگان غزنی بشدت قومی و ضعیف هستند گپ دیگر است ولی مارشال فهیم بیشتر از هر هزاره دیگر از حقوق هزاره‌ ها در آن مرحله دفاع کرده‌ است که در واقع از روند مردم سالاری و انتخابات و بازی سیاسی دفاع کرده‌ است.

2.
مارشال فهیم یکی از چهره‌ های سیاسی و دولتی بود که از لقب "مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی" برای غزنی خوشحال بود، آنچه که به همین منظور در غزنی از قبیل مرکز بزرگ ثقافت اسلامی و... ساخته شد محصول پیگیری، مدیریت و زمینه‌ سازی مارشال بود.

زیاد اگر گفته‌ام اکثریت کارها محصول تلاش ایشان است. مارشال ریاست کمیسیون 2013 غزنی را عهده‌ دار بود حال اینکه چقدر از فرصت ها استفاده شد و چگونگی برگزاری مراسم و اوضاع آن وقت و موجود غزنی چگونه بود/است بحثی است که جای خودش را دارد. هر زمانی که بودجه پروژه‌ها با چالش روبرو می‌ گردید و کارشکنی از سوی حکومت وقت صورت می‌ گرفت، مارشال فقید به زودترین فرصت اقدام می‌ کرد و موانع بودجه‌ای را از میان برمی‌ داشت.

من به عنوان یک غزنی چی این دو کارنامه‌ی درخشان مارشال فقید در خصوص بحث "مرکز فرهنگی- تمدن اسلامی" غزنی و حمایت شان از روند مردم سالاری را همیشه به یاد خواهم داشت. بابت تلاش و کوشش شان برای بهبود وضعیت و برگزاری هرچه بهتر مراسم نیز متشکرم.

صبور بیات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال فهیم
غزنی
نظرات بینندگان:

>>>   بتی دختر ویا خواهرت را که خون شریک شوید اگر نی فهیم بینی .... جنگی بودباز هم همرای شما خون شریکی دارد زیرا که تاجکان شوهر خواهر هزاره بودندوهستند

>>>   همین مارشال فقید چی را یاد داشت که باز کمیسیون ها را ریاست میکرد. بیچاره نان خوردن خود را صحیح یاد نداشت، صحبت کردن و ریاست کردن کمیسیون ها، جلسات و مجالس را بجایش بگذارید. شرایط در کشور چنان آمده بود چون رئیس جمهور از یک حزب قوی به قدرت نرسیده بود، بنآء باید افراد مانند مارشال، قانونی، خلیلی و دیگران را نوازش میداد تا از طریق آنها دولتداری کند، و همین دلیل بود که هر فرمایش قانونی و غیر قانونی آنها را عملی میکرد و موافقت مینمود. من چندین صحبت هایش را در جلسات که با والیان کشور داشت حضور داشتم و دیدم. بی نهایت یک شخص ضعیف بود حتی نمیدانست چی میگوید. یک سخنش سخن دیگرش را تکذیب و رد میکرد.

>>>   آفرین به نمک شناسی تان.

>>>   آن پشتون که گفته تاجکان شوهر خواهر هزاره هاست، خیلی بیچاره ای که چنین حرفهای ناروا میزنی؟!‏ شما پشتونها هم وطن تان را به پنجابی ها وپاکستانی ها میدهید وهم دختر،خواهر وزن تان را! به نظرمن ازنی زندگی ذلت بار برای تان مرگ شرف دارد!‏
آزاد اندیش

>>>   پشتون ها متاسفانه درد سرملت اند اگرکسی ازکسی یاد میکند که فلان شخص به فلان منطقه کارکرده هم در عذاب میماند واگر از بدیهایش میگوید هم به عذاب میماند آخر چطور خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است