رفتار و سلوک ما با همدیگر فیلمی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ کد خبر: 147900 منبع: پرینت

از دوره رییس جمهور کرزی تاکنون معمولا صبح یا هم از طرف پیشین برای سواره و پیاده شهر بارها پیش می آید که در جاده عامه به دلیل آنکه فلان مقام عالیرتبه دولتی از مسیر عبور می کند کم آن بیست دقیقه و نهایت یک ساعت توقف مان می دهند همچنین وسایطی که در امتداد خط سیر قرار گرفته اند نیز به اجبار محل را باید تخلیه کنند و یا از سوی نیروهای امنیتی بررسی و تحت نظارت قرار می ‎گیرند.

این نیروها چه کاره اند و یا مربوط به چه کسانی و کجا می شوند؟
اتفاقی که با آن روبرو می شویم در واقع یک رویکرد یا تدبیر امنیتی خاص است که طبق لزوم دید امنیتی خط سیر فلان جناب/جنابان از سوی نیروهای ریاست، امنیت ملی و استخبارات به روی ترافیک شهری مسدود می گردد اینکه برای شهروندان عادی کشور این عملکرد نیروهای امنیتی آزار دهنده، ناراحت کننده و در مواردی نیز فاجعه بار است واضح است و این درد بارها صدا زده شده است در عین حال اوضاع بد امنیتی و احتمال حمله مسلحانه بالای یک مقام بلندرتبه دولتی نیز نگرانی شدید و قابل درک برای همه است از بد روزگار می بینیم که حتی آدم های عادی در پیش چشم ما در شهر ترور می شوند.

حال ضرورت مکث و تامل از اینجا پیدا می شود که بپرسیم این نیروها که در قضیه خط سیر مقام ها با آنها دچار می شویم و متاسفانه اکثرا بد نیز برخورد می کنند و تندخوی و کله خراب اند. آیا به مقام های عالیرتبه دولتی مربوط می شوند یا که نه برخورد و عملکرد آنها در حیطه مسوولیت وظیفوی آنها صورت می گیرد و به مقام هایی که خط سیر را می روند ربط نمی گیرد؟

اتفاقی که از آن سخن در میان است به دو صورت معمول آن پیش می آید:
اول: کاروان یک مقام با یک گروه محافظ امنیتی و چند موتر تعقیبی به راه افتاده است و این محافظین هستند که مردم را بد و رد گفته تهدید می کنند تا از سر راه گوشه شوند یا به کاروان نزدیک نشوند در این صورت بدرفتاری این محافظین می تواند به این مقام نیز به شکلی از اشکال و در بعضی موارد ربط گیرد.

دوم: مسیرهای منتهی به خط سیر یک مقام به روی ترافیک و عابرین مسدود گردیده تا کاروان موترهای وی با محافظ و وسایط امنیتی همراه، سرک ها را فیلمی طی کند و به منزل مقصود برسند در این صورت نیروهایی که در مسیرهای منتهی به خط سیر با من و تو سر و کله می زنند از محافظین این مقام نیستند بلکه از یک ارگان یا نهاد امنیتی اند که وظیفه و مسوولیت شان امنیت دولتی است. آدرس قرار دادن این مقام در صورت وقوع یک اتفاق ناگوار در این صورت رویداد فکر می کنم منطقى نيست اما بدون شک این نیروها به آموزش های بیشتر ضرورت دارند تا در برخورد و رفتارهایشان با هموطنان شان خوب/بهتر عمل کنند.

سخن آخر:
بدون شک بخشی از مشکلات زمانی حل و آسان می شود که همه ما مسوولانه و سنجیده شده عمل کنیم. منظور از همه نظامی، ملکی، مامور یا شهروند عادی را شامل می شود. پنهان نیست که اگر فرد امنیتی هستیم یا یک شهروند عادی متاسفانه در بسا موارد رفتار و سلوک ما با همدیگر فیلمی است در جایی که خود را بند نکنیم، بند می کنیم و این رفتار ریشه در فیلمی بودن کل اوضاع جامعه ما دارد.

از بخت بد و متاسفانه که فضای دنیای مجازی نیز بدتر از فضای حقیقی مملکت است. در بسیاری موارد یک گپ که برآمد کرد اكثريت ناخوانده و ناسنجیده آن را به اشتراک می گذاريم و تلاش ناثواب می کنیم که در همرسانی فوری آن مدنی و فعال عمل کنیم. در آخر نیز خواهش بنده حقیر این است در جمع بندی تان من را متهم به حمایت و دفاع از فرد خاصی لطفا نکنید. من نه سخنگوی کدام مقام دولتی هستم و نه در پی رد ادعا و نظر کس/کسانی فقط خواستم با شرح مساله نظرم را در قبال فیلمی بودن این قضایا ارایه کنم.

میثاق محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهروندان افغانستان
رفتار
ماموران دولتی
نظرات بینندگان:

>>>   چون بچه های فلم دربدنه حکومت جا گرفته باید هم فلمی باشد افسوس بحال ما

>>>   این کار ها همه بخاطر تشریفات است و بخاطر آن است که مقام محترم در جاده ها در اشاره های ترافیکی ایستاد نشوند و وقت شان ضایع نشود و دق نیاورند.
در غیر آنصورت اگر کسی در فکر ترور آنها باشد،به هر قسم خود را در مسیر راهی که جناب مذکور هر روز میرود،در یک خانه و یا اپارتمان و یا در لب سرک و یا در زیر کراچی کیله و کچالو در لب سرک ،یک راکت انداز و یا مواد انفجاریه را پت میکند و یا یک واسکت انتحاری را میپوشد و هنگام عبور جناب محترم با فیر راکت و یا انفجار خود ،جناب را به آن دنیا میفرستد.
بنأ این راه بندی ها هیچوقت نمیتواند امنیت آنها را تامین کند،بلکه باعث مشکلات مردمی میشود که هر روز ازین جاده های پر از اذدحام و پر از موتر،بدون راهبندان هم به سختی تیر میشوند.

>>>   رئیس جمهور میگوید من راه بندان را منع کرده ام ودرهنگام گشت وکذار سرک هارا نمی بندم او برای ع گفته است تو همم نباید راه بندان کنی !
ع درجواب گفته است برای من هم یک هلیکوپتر بده تا مانند تو از شعبه الی کارته پروان هوائی سفر کنم

>>>   امریکا باید برای جناب سرور دانش ودیگر قدرتمندان که روزانه راه هاوسرک های عامه را مسدود میسازند برای هرکدام یک هلیکوپتر بدهد تا مردم از شر راه بندی نجلات پیداکنند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است