سرانجام جنگ تجاری ترامپ
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ کد خبر: 147937 منبع: پرینت

یک تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با راشاتودی درباره تبعات احتمالی سیاست انزواگرایانه رییس‌جمهور آمریکا در مساله تجارت اظهارنظر کرد.

تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، مبنی بر وضع مالیات بر واردات فولاد برای شرکای بزرگ تجاری واشنگتن، انتقادهای جدی را متوجه وی کرده است و در پی آن، کشورهای متعددی تعهد کرده‌اند که در این مساله مقابله به مثل کنند. الکساندر کاتب، اقتصاددان، در گفتگو با راشاتودی درباره زیان‌بار بودن این سیاست‌ها گفت.

کاتب گفت: «اعلام اقدامات یک جانبه مانند این، که کشور خاصی مانند چین را در نظر نمی‌گیرد بلکه شامل حال تمامی شرکای تجاری می‌شود، بسیار غیرمنتظره است.»

این اقتصاددان به راشاتودی گفت: «جای تعجب نیست که این شرکای مهم اقتصادی آمریکا نگرانی خود را ابراز کرده اند و اکنون درباره انجام اقدامات متقابل در قبال سیاست‌های دونالد ترامپ صحبت می‌کنند.»

هفته گذشته، ترامپ اعلام کرد آمریکا تعرفه‌ای 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه‌ای 10 درصدی بر واردات آلومینیوم وضع خواهد کرد. کانادا و اتحادیه اروپا به سرعت اعلام کردند در صورت به اجرا رسیدن این طرح، به سرعت اقدامات متقابلی را در نظر خواهند گرفت. چین نیز در اقدام مشابهی اعلام کرد «بیکار نخواهد نشست» و در پاسخ به این سیاست آمریکا، «اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.»

کاتب که به عنوان مشاور استراتژیک برای دولت‌ها، نهادهای مالی و شرکت‌های غیرمالی فعالیت می‌کند، بیان کرد اجرا شدن این اقدامات متقابل با شدت وضع محدودیت‌ها از جانب دولت ترامپ ارتباط خواهد داشت.

وی افزود: «برای کانادا و مکزیک که شرکا و متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌روند، دشوار است تحت این تعرفه‌های مالیاتی قرار گیرند. این مساله بر خلاف توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) است و به این ترتیب، تعهد به این توافق برای واشنگتن نیز بسیار دشوار خواهد شد.»

این اقتصاددان افزود اتحادیه اروپا و برزیل نیز که میزان چشمگیری از نیازهای آمریکا به فولاد را تامین می‌کنند، شرایط مشابهی خواهند داشت.

بر اساس گفته‌های کاتب، درگیری‌های روز افزون بر سر تعرفه‌های وارداتی میان آمریکا و اتحادیه اروپا می‌تواند سیاست غرب در قبال روسیه را نیز دستخوش تغییر کند. وی گفت: «هنگامی که شکاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا در بحث تحریم‌های روسیه گسترش یابد، گروه‌هایی در داخل اتحادیه اروپا ایجاد خواهند شد که از لغو تحریم‌ها علیه روسیه حمایت خواهند کرد.»

این تحلیلگر اقتصادی گفت: «فرانسه و آلمان برای کاهش این تحریم‌ها در حال لابی‌گری هستند. سیاست تجاری جدید ترامپ نیز ابزار لازم برای این اقدام را به آنها خواهد رساند.»

کاتب توضیح داد سیاست تجاری ترامپ «بر خلاف منافع ملی آمریکا است و همین موجب عجیب بودن این اقدام شده است. ما شاهد رییس جمهوری در آمریکا هستیم که می‌تواند برای منافع سیاسی خود در داخل کشورش، منافع ملی واشنگتن را قربانی کند. این واقعا احمقانه است.»

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
جنگ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است