خطر رویارویی قومی در قره باغ و غزنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ کد خبر: 147952 منبع: پرینت

از مدت ها به این طرف است که میان مردم نیخته و شیرآباد ولسوالی قره باغ آتش جنگ، دشمنی، گروگانگیری و کشتار شعله ور گردیده است و از آغاز تاکنون بیش از ده نفر کشته و چندین نفر در اختطاف و گروگان گیری به سر می برند.

موضوع منازعه گویا اختلاف بر سر "حق آب" است که سرچشمه ی آن در منطقه نیخته هزاره نشین وجود دارد و مردم پشتون شیرآباد نیز در این زمینه ادعاهایی دارند در هر حال موضوع کاملا حقوقی است (در اصل خسکسالی و نبود آب) و می تواند با دخالت و نظارت دولت والی ولایت و وکیلان دلسوز و دوراندیش ولایت غزنی و دیگر مسوولین و بزرگان‌ ملی قابل مهار و کنترل باشد.

در این روزها بار دیگر موضوع اختلافی حاد و داغ شده است و طرفین در حال آمادگی حمله و دفاع قرار دارند برخی از راه ها از جمله راه خروج مردم نیخته و نیزشاهراه کابل_قندهار مسدود گردیده است.

مسولین ذی ربط باید به علاج واقعه قبل از وقوع بحران بپردازند درغیر آن ممکن است با اندک بی تدبیری وشتابزدگی "آتش حوادث تلخ رویارویی قومی" در ساحه متذکره شعله ور گردیده و دامنه آن تا دوردست ها را نیز فرا بگیرد.

محمد عیسی رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قره باغ
غزنی
هزاره
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   پشتون ها همیشه از غلدری استفاده میکند باید حق را لحاظ کند

>>>   داعش اخطار داده است که اگر شاهراه کابل قندهار بزودی از طرف تظاهرکنندگان باز نشود، در میان اعتراض کنندگان حمله انتحاری صورت میگیرد و کسانی که راه را بند نموده اند به قتل خواهند رسید.

>>>   ما نبايد ديوار يكطرفه گيل كنيم پيش ازينكه قوم پشتون را مقصر أصلي ميدانيم كمي هم به قوم خود هم مطالعه بكنيم البته در خود محيط كه مقصر أصلي كي هست بعدا نظر تانه نوشته كنيم اگه قوم پشتون باشه خداوندج اونهاره براه راست هدايت كنه و اگه قوم هزاره هم كه باشه خداوندج اونار ده راه راست هدايت كنه امين يارب العلمين.لالا هراتي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است