در تداوم طولانی ترین نهاد فساد
عمر طولانی پارلمان در حالی وارد هشتمین سال کاری می شود که حکومت قبیله گرایی غنی راهی جز معامله برای بقا ندارد اما چرا نمایندگان در خانهِ ملت چنین به ذلت و خفت رسیده و مجلس را بدل به هسته فساد و دزدی کرده اند؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۳۳    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148074 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،ماده 83 قانون اساسی تصریح می کند که دوره کار مجلس در اول سرطان سال پنجم بعد از اعلام نتایج انتخابات به پایان می رسد در حالی که شورای ملی صبح امروز (چهارشنبه 16 حوت 96) مراسم ورود به هشتمین سال کاری را با حضور مقامات بلندپایه حکومت برگزار کرد.

نقض آشکار قانون اساسی که اساس شکل گیری حکومت پسا طالبان می باشد با روی کار آمدن کرزی بدل به بازیچه ای برای اهداف قدرت شد اما اوج به سخره گرفتن قانون و دمکراسی در کنار علم شدن قبیله گرایی در حکومت وحدت ملی اشرف غنی رخ داد.

هشتمین سال کاری دومین پارلمان دوران جدید افغانستان با عمری طولانی در حالی برگزار شد که از رییس گرفته تا نمایندگان آن خبره تر از هر مقامی در معامله، فساد، طالب دوستی و قانون شکنی شده اند و در کنار هماهنگی بی مانندی با راس قدرت، شبکه پیچیده از مافیا را شکل داده اند در قاچاق مواد مخدر، ناامنی و اخاذی ها.

در همین حال، کنار هم قرار گرفتن بلندپایه ترین مقام های این نظام، کمیاب ترین صحنهِ این روزهای افغانستان می باشد و حضور حکمتیار آنهم در پارلمان بیش از هر زمانی جلب توجه می کند، رهبری نفاق برانگیز که تازه ترین سخنان وی شوک پس از طرح صلح بدون شرط غنی در نشست کابل است و آن: واگذاری مناطق به اصطلاح امن (تحت حاکمیت تروریستان) به طالبان.

بنا به قانون اساسی، دوره کاری مجلس دوم در اول سرطان سال پنجم( 1394) پس از اعلام نتایج انتخابات پایان می یافت اما به دلیل خواست اشرف غنی تا سال هشتم ادامه یافت و مشخص نیست در عدم اصلاحات انتخاباتی تا کمیسیون انتخابات دهم شکسته تا چه زمانی خواهد بود.

از سوی دیگر، مسیری که اشرف غنی با تقلب آغاز و بقای حکومت را با فساد و ناامنی تضمین کرد جز همراهی پارلمان به اهداف خود دست نمی یافت زیرا نمایندگان آن مستعد همراه شدن با تقلب و معامله بوده و هستند، ولایت بدخشان امن به دور از دامنه ناامنی ها توسط برخی نمایندگان و بانفوذان محلی در توسل به طالبان بدل به سرزمین تروریستان شد تا به سود قاچاق مواد مخدر و غارت معادن دست یابند.

و در حالی که فساد و معامله در مجلس به امری عادی بدل شده است و صدای طالب دوستی و حمله تروریستی از آن به گوش می رسید، رسوایی فسادِ رییس و مقام های بلندپایه آن جامعه را در بهت فرو برد و در حالی که با فرافکنی ها و اعمال نفوذ از حاشیه امن دستگاه قضایی برخوردار شده اند، ابراهیمی به عنوان رییس پارلمان در سخنرانی آغاز سال هشتم از قانون می گوید و اختیارات مجلس و خواهان پایان یافتن ناامنی ها و اختلاف های درون حکومتی است.

در همین راستا، آنچه در روند این مجلس از سوی رییس جمهور رخ داد همانگونه که در دنیا بی مانند می باشد زیر سایه فساد و معامله به حیات خود ادامه می دهد، اینکه حکومت بدون سلطه بر نهادهای مهم، قدرت بقا در سیاست شوم قبیله گرایی را ندارد، حقیقت نظام معلول خواست غرب است اما چرا باید نمایندگانی که از سوی مردم انتخاب شده اند چنین به ذلت و خفت برسند؟

مجلس نمایندگان نه دستگاه قضایی یا پولیس تحت نفوذ حکومت بلکه نهادی مردمی است که باید ناظر بر عملکرد قدرت باشد آنهم در کشوری با سیستم ریاستی و مستعد سلطه گری و بدل شدن به دیکتاتوری.

مجلسی که بیش از دوره تعیین شده در قانون اساسی به دلیل استعدادهای بیشمار قانون شکنی به مرکز دزدی و فساد بدل شده، آینه تمام نمای حکومت و فضای سیاسی کشوراست، نهادی که انحلال آن واجب تر از هر اقدامی در جهت کاهش فساد و دزدی می باشد تا بیش از این احساسات مردم به بازی گرفته نشود.

و در حالی که طرفداران طالب و داعش در کنار نمایندگان حزب اسلامی در مجلس حضور فعال دارند میزبان حکمتیاری می باشد که هدفی جز تسخیر پارلمان در انتخابات آینده اگر برگزار شود را در سر می پرواند تا رویای رسیدن به راس قدرت افغانستان را تحقق یابد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
فساد
نظرات بینندگان:

>>>   خيلي عالي نويسنده محترم بسيار عنوان مناسب را انتخاب نموديد

>>>   غنی احمدزی از کدام انتخابات گپ میزند؟
اگر تراده یی برای انتخابات میبود سه سال پیش برگذار میشد.
همه تش فریب دادن ملت است.

>>>   Amin
فايده هاي اين احصاييه :
١ - زمينه حاكميت برادران پشتونرا بنام قوم اكثريت بالاي ديگر اقوام از ميان بر ميدارد وشرايط را براي برادري وبرابري مساعد ميسازد
٢ - موانع و اساس قانونگزاري بر اساس قوم سالاري را از ميان بر ميدارد و زمينه براي شايسته سالاري ميسر ميشود.
٣ - چون گمان ميرفت پشتونها اكثريت هستند نام مملكت از نام افغان كه نام پشتونها است گرفته شده ولي حالا چون پشتونها اكثريت نيستند بايد روي نام كشور غور صورت بگيرد كه يك نام قابل قبول براي همه اقوام روي كشور گزاشته شود.
٤ - چون گمان ميشد پشتونها اكثريت هستند زبان پشتو كه هيچ فايده واستعمالي در كشور ندارد زبان رسمي وملي ميباشد . حالا كه اكثريت نيستند زبان پشتو لازم نيست زبان رسمي وملي باشد بلكه زبان تنها قوم برادر پشتون باشد . بجاي زبان پشتو زبان فارسي بايد يگانه زبان رسمي وملي باشد چون از يكطرف زبان مادري دو قوم مهم افغانستان است ودر قدم دوم زباي بين القومي براي همه ميباشد.
فعلا برايتان بس است.

>>>   پشتون اکثریت نیست زبان پشتو فائیده ندارد ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است