چه قدرتی می تواند در وزارت ماليه اصلاحات وضع كند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148099 منبع: پرینت

اشرف غنی می گوید ما برای اینکه خودکفا شویم عایدات سالانه خود را باید از 2.2 به 8 میلیارد دالر برسانیم.

در جواب هم یکی از دوستان چنین فرمودند:
ریيس جمهور كه همچنان ربيس شورای اقتصادی، وزير صاحب ماليه، معادن و تجارت؛ از اختلاس در سند معافيت گمركی تيل و گاز جلوگيری شود شنيدم كه طی چند سال اخير به امر مقامات "بی باک" تيل وارداتی تاجران از پرداخت ماليات همانند تيل های قوای ایتلاف معاف می شود. چرا؟

ضرورت سالانه مواد نفتی كشور در حدود 2 میليون ميتريک تن است. دولت (وزارت ماليه) در مقابل چند عايد دارد؟ قبلا در حدود (تقريبی) 160 دالر فی تن بود.
160x2 مليون تن = 320 مليون دالر.
آيا عايد دولت سالانه می شود؟

ماهانه بيش از 10-20 هزار تن سنگ تالک از نقاط تحت تصرف داعش و طالب در جلال آباد تحت احكام فوق العاده اجازه صادرات به قيمت 110-150 دالر فی تن به فروش می رسد اما دولت (وزارت معدن) در مقابل فی تن 10 دالر اخذ می كند. (چون در راس وزارت اصلا افراد مسلكی مقرر نمی شوند، سهم هميشه به زنان غيرمسلكی و قريب مقامات داده شده است)

ثروت از دست رفته از يک معدن ارزان قيمت 100 دالر فی تن x 20 هزار تن ماهانه=2 مليون دالر ماهانه (x 12 ماه = 24) میليون دالر سالانه صرف از جلال آباد گرفته نمی شود. اگر قيمت لازم از ارزش واقعی گرفته شود و ديگر معادن كوچک شفاف استخراج شود از قاچاق زمرد، ياقوت، كوارتز و ديگر سنگ های قيمتي نیز جلوگيری شود، تيل و گاز شمال استخراج و تصفيه شود با پاليسی مسلكی و عملی و شفافيت در عمل ریيس دولت 8 نی حتی 16 میليارد نيز می تواند از عواید بدست آورد.

اما آيا قدرتی در نظام است كه بالای وزارت ماليه و معادن اصلاحات وضع كند؟ باوجود اینكه هر دو وزارت از تيم شخصی داكتر صاحب غنی است. من شخصا پلان هاي انكشافی و استراتژی اقتصادی ریيس دولت را درک و قلبا تحسين می كنم اما در عملی ساختن ايشان را خيلی تنها در برنامه های اقتصادی با صدها دشواری می بينم.

نميدانم صدها مشاور ايشان مصروف كدام مسووليت ملی اند؟ اطرافيان ریيس صاحب در عزت و برعكس شهرت دولت شريک اند. خداوند تيم شان را به صراط المستقيم و حب الوطن هدايت فرمايند و اهدنا صراط المستقيم.

یعقوب طغرا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارت مالیه
معادن
اصلاحات
نظرات بینندگان:

>>>   اول بايد وزير قومگرا و فاسد اين وزارت تبديل شود.

>>>   نفرین به فاشیسم و قوم پرستان قبیله گرا...
حمید بلخی

>>>   وزیر مالیه از فاشیستان همدست غنی است.

>>>   غیرخدا هیچ قدرتی

>>>   کدام قدرت اکلیل از غنی است و وزارت مالیه از اکلیل پس کدام قدرت یک فیصدی کم تاجک ها که هستند اصلا رول ندارند پست ها مهم وکلیدی پیش پشتون ها است یکسال از امدن شان از جلال اباد ولغمان نمیشود که صاحب موترهای 2016 میشوندیکبار ببیند وقضاوت کنیددر ریاست عوایدکه تیم بررسی در پیسه بازی میکنند تمامش پشتون ها خاین.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است