زنان افغانستان هنوز هم از خشونت رنج می برند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148121 منبع: پرینت

پس از 17 سال سقوط رژیم طالبان هنوز زنان افغانستان از انواع خشونت های فیزیکی و روانی بشدت رنج می برند.

حضور سمبولیک برخی زنان در دولت به هیچ وجه نمایندگی از ده ها میلیون زن از همه چیز محروم و تحت ستم در نورستان، بدخشان، جوزجان، هرات، قندهار، پکتیکا و بامیان را نمی کند. آمریکا و ناتو پس از سرنگونی طالبان از گروه هایی حمایت کردند و آنان را به قدرت رساندند که متهم به جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و متجاوز بر زنان بودند.

آنها قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور را بر گروه هایی تسلیم کردند که فکر و برنامه عمل شان با طالبان هیچ تفاوتی ندارد. این گروه های جنایتکار به همان پیمانه ضد زن، ضد دمکراسی و ضد تمدن اند که طالبان هستند.

این دولت لاف از دستاوردهای معارف و مکاتب دخترانه می زند در حالیکه تنها 15% دختران به مکاتب دسترسی دارند و شرم آور از همه قصه مکاتب و معلمین خیالی سیگار هنوز فراموش نشده است. فساد در سیستم عدلی و قضایی چیزی است که زنان پیش از رفتن به محکمه محکوم پنداشته می شوند بعلت 10% سطح سواد و عدم آگاهی زنان آنان نمی دانند که به کجا و چگونه مراجعه و شکایت کنند.

تا زمانیکه این آش و این کاسه است زنان نباید خود را فریب بدهند و توقع کاهش خشونت ها، مظالم و بی عدالتی ها و نیز تبعیض های مبتنی بر جنسیت را داشته باشند. زنان تنها با آگاهی، متشکل شدن و تلاش در جهت خودکفایی اقتصادی است که می توانند بسوی آزادی از انواع مظالم و نابرابری ها راه بگشایند.

حنیف الله ویس


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان افغانستان
خشونت
تبعیض جنسیتی
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه علت خشونت علیه زن رواج و عنعنه به شدت مذهبی( که ضد دین اصیلش
میتوان خواند) و همچنان دیگر روش های ستمگرانه در سایر بافت های جامعه
( نبود سواد) در بین زنان و مردان است .
تا زمانیکه مدارس و دانشگاها و مدرسه ها به تدریس علوم مدرن تجهیز و تعمیم
نه شوند و سطوح علمی موازی تدریس نه شوند یعنی کریکولم تدریسی اصلاح نه شود . خشونت و سایر نا به سامانی حتی به شمشیر حل و اصلاح نمیشود .
حکومت های پوشالی از تعمیم این مامول عاجز اند.
اگر انتخاباتی در راه باشد ( که شک دارم باشد ) باید در هرسه نهاد ریاست
جمهوری ، پارلمان و شورا های ولایتی و ولسوالی به اشخاص صاحب اندیشه
رای داده شود تا قدرت بصورت آرام به ساخت ملی و اندیشمند انتقال کند .
م . ش . ف کابل

>>>   Eqbalalishah Dehganpoor
حکومت نامشروع ، ریئس حکومت نامشروع، قصر سپیدار نامشروع ، پارلمان نامشروع ، سنا نامشروع ، ریئس و اعضای نهادهای مستقل و حتی جامعه مدنی نامشروع پس نمی دانم دیگر چه چیز این کشور مشروع و قانونی است که یکتعداد هنوزهم صحبت از قانون می کنند و قانون اساسی ؟
مگر در کجای قانون اساسی گفته شده است که ریئس یک حکومت نامشروع حق دارد که دوبار دوره پارلمانی را تمدید کند و در کجای قانون اساسی گفته شده است که ریئس حکومتی که ازطرف جان کیری تعیین شود مدت کاری اش بیشتر ازمدتی است که در قانون اساسی ذکرشده است ؟
خلاصه مطلب ، هرکسی که از این حکومت دفاع کند و این حکومت را یک حکومت مشروع و قانونی بداند اوهم نامشروع است.

>>>   هشتم مارچ روز مردان است، زیرا تنها روزی است که زنان مصروف خود هستند و مردان می توانند نفس راحتی بکشند. باید قدر این روز را دانست.
از شوخی ها شادروان بیرنگ کوهدامنی

>>>   Raheel
روز زن مبارک باد!
روز سیندخت کابلستانی، روز تهمینه سمنگانی، روز گردآفرید، روز مراجیل بادغیسی، روز رابعه بلخی... مبارک باد!
این روز به زنانی که برای آزادی خویش می جنگند مبارک باد. به زنانی که آزادی را در اتکا به خود جستجو می کنند مبارک باد. به زنانی که اتکا به خود را تنها در مهریه وزیورات نمی دانند بلکه در پی تریبت و تحصیل رسیدن خویش به فرزانگی و فرهیختگی اند مبارک باد. چنین روزی به زنانی که به وقار و آبروی خود و خانواده و جامعه خود می اندیشند و آن را پاسداری می کنند، مبارک باد. به آن شمار از زنانی مبارک باد که خود را یکی از دو بال زندگی می پندارند و به بال دیگر زندگی نیز احترام، توجه و عشق دارند و برای پرواز بهتر در زندگی مشترک با بال دیگر هماهنگ می تپند تبریک. به زنانی خجسته باد که در طول تاریخ پاسدار، محمل و محور فرهنگ ما بوده اند.

به امید روزی که زن و مرد چون آدم و هوا در جنتی که خود ساخته باشند زندگی کنند- باهم کار کنند، زندگی کنند، گناه کنند و باهم استغفار بگویند و باهم به دیر خراب آباد بیایند و عاشقانه بار گنه و خیر نکوکاریهای گذشته و حال شان را ببرند.

>>>   من نمی دانم از این زنان افغان شما غربی ها چه می خو اهد همه مردها بیکار در روز گار اند اما دختران را برای عیاشی خود غربی ها در دفاتیر شا ن جذب می نمایند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است