از روز جهانی زن در ارگ ریاست‌جمهوری تجلیل گردید
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۴    ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ کد خبر: 148157 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس‌جمهور در مراسم تجلیل از هشت مارچ روز جهانی زن که به ابتکار دفتر بانوی اول کشور در ارگ ریاست‌جمهوری دایر گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

در این مراسم که با حضور شماری از زنان فعال در عرصۀ اجتماعی و سیاسی در قصر چهارچنار ارگ برگزار شد، ابتدا بانوی اول کشور در صحبتی، روز جهانی زن را به همه زنان افغان تبریک گفت و در مورد اهمیت این روز و جایگاه اجتماعی و سیاسی زنان صحبت کرد.
وی افزود: بیشتر از ۷۰ فیصد نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند که نیاز است این قشر، با تحرک و پویایی در راستای تغییر و بهبود وضعیت کار نمایند.

زهره یوسف مشاور دفتر بانوی اول کشور نیز در مورد فعالیت‌های آن دفتر به اشتراک کنندگان معلومات ارایه کرد و در خصوص جایگاه تاریخی زن در اجتماع، بحث نمود.

منیژه وافق رییس اتاق تجارت و صنایع زنان، سینا شنا معاون دادستانی و حسینه صافی عضو شورای صلح نیز در صحبت‌های جداگانه، روز جهانی زن را به همه زنان تبریک گفتند و در مورد جایگاه زن، صحبت نمودند.

آنها مشکلات و چالش‌ها فراراه زنان را در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، محیط‌ زیستی، تجارت و اقتصاد برشمردند و در بحث‌های آزاد به پرسش‌های اشتراک کنندگان در مورد موضوعات ارایه شده پاسخ دادند.

در ادامه، رییس‌جمهور کشور صحبت کرد و روز جهانی زن را به همه زنان تبریک گفت و تأکید ورزید که باید این روز از نقش سمبولیک خود به شکل تحول مبدل گردد و تصامیم سرنوشت‌ساز نسبت به آینده زنان گرفته شود.

رییس‌جمهور خطاب به زنان گفت: شما از نقش فراموشی به موجودیت، از خاموشی به آواز و از وابستگی به حضور آمدید، شما مالکیت یک آجندای ملی را گرفتید و در تمام عرصه‌ها، نقش فعال و همه جانبه دارید.
رییس‌جمهور غنی گفت که این جامعه بدون نقش فعال زنان تداوم نخواهد یافت و رفاه، صلح و ثبات بدون حضور زنان تأمین نمی‌گردد.

رییس‌جمهور محمداشرف غنی گفت که باید شبکه‌سازی میان زنان صورت گیرد و آنرا تقویت نمایید تا به یک آواز منسجم مبدل شود. وی برنقش زن در حکومت‌داری خوب تأکید کرد و گفت که بدون حضور زنان، اصلاحات و پیشرفت ممکن نیست.

رییس‌جمهور غنی افزود که برنامۀ میثاق شهروندی در دورترین نقاط کشور تطبیق خواهد شد که ۵۰ فیصد در این شوراها زنان نقش خواهند داشت. وی مشکلات موجود زنان را در عرصۀ اقتصادی عنوان کرد و گفت که باید زمینۀ رشد اقتصادی زنان فراهم شود و این قشر باید سهم و نقش اساسی را در این خصوص داشته باشد.

رییس‌جمهور گفت که باید از خواست‌های مصرفی به تولید بیاییم و عوامل تحرک اقتصادی را تشخیص دهیم و ارادۀ واضح ملی روی تقویت اقتصادی ملی به‌وجود آید. وی اضافه کرد که سال آینده، ما شاهد شفافیت و انکشاف اقتصادی خواهیم بود و نقش زنان در تولید برجسته‌تر خواهد شد.

رییس‌جمهور غنی تصریح کرد که باید وضعیت فعلی از نگاه مشکلات و فرصت‌ها تعریف شود و هدف خود را برای موفقیت تعیین کنیم. باید نقشۀ راهِ واضح ترتیب شود و مشترکاً کار نماییم.

رییس‌جمهور بر حاکمیت قانون تأکید کرد و گفت که باید از قانون اساسی گریز نکنیم. وی گفت که حق شهروندی باید به عمل شهروندی یکجا شود و نقش زنان در این خصوص نهایت مهم می‌باشد.

رییس‌جمهور کشور در مورد بازگشت مهاجرین، گفت که حکومت مصمم است تا برای مهاجرین و عودت کنندگان به خصوص زنان، زمینۀ کار و داشتن سرپناه را فراهم سازد.

درپایان این مراسم، رییس‌جمهور غنی از تلاش‌ها و قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به نیکی یاد کرد و از زنانی که در صفوف این نیروها وظیفه انجام می‌دهند، قدردانی نمود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجلیل ارگ
زن
نظرات بینندگان:

>>>   بر عکس برداشت های سطحی وکوتاه نظری ای عده ای در افغانستان ودین مبین اسلام زن مقام والا داشته در هیچ مکتب ومسلکی دیگری به اندازه ای این دین اسمانی مقام ومنزلت زن را بلندنبرده است در ار شادات قرانی واحدیث صحیح هیچ نوع تبعیض وامتیاز میان زن ومرد قایل نگردیده به یک کلمه گفته میشود که ان اکرمکم عندالله اتقاکم هرکه بیشتر خدا ترس وبا تقوی باشد نزد خدایش مقرب تر است چه زن باشد ویا مرد سفید باشد ویا سیاه و... در اسلام مقام مادربه اندازه ای عالی ورفیع است که در جواب سوال کسی حضرت نبی کریم هقت مرتبه میفر ماید به مادرت خدمت نما ودر مرحله ای بعدی میگوید به پدرت خدمت کن وبه حضرت فاطمه {ع}لقب سیدة النسأء اهل الجنته داده میشود وهمه ای ازواج مطهرات حیثیت مشاورین ویار
ویاورپیامبر را داشتند
برخلاف انهای که نعره های دفاع از حقوق زن وازادی زن و...سر میدهند ریس های جمهورشان میگوید وقتی پول داشتی بازن هرچه میتوانی بکنی واین جنس عزیز ولطیف را درسینما ها وریکلام های اقتصادی به صفت یک متاع بی ارزش استعمال مینمایند وفقط بیچاره ها ا وسیله ای خوش گذرانی وتفریح ساخته اندودران کشور هاچند وکیل زن وجند وزیر وچند مشاور وجود دارد؟!!! در کشور ما زنها اکثرا حاکم مطلق خانواده ها بودند ورای ونظر انها ارزش به سزای داشت وحیثیت وزرای مای ومشاور امنیتی را داشتند مگر تا وقتی که مدعیان دروغین حقوق زن امدند وشیرازه ای فامیل هارا گسیختند ودر میان زن ومرد تفرقه ونفاق ایجاد نمودند نه تنها درین زمینه بلکه در تمام عرصه های زندگی ما ایجاد نفاق نموده زمینه ای نفرت را مهیاکردند وخانمی را از تبار لبنان واز کیش مسیحیت اوردند ودر ارگ ریاست جمهوری نشاندندتا بیهوده زن ها را علیه مردهاشان تحریک وانها را بر ضد دین واین شان تحریک نمایند وطالب وداعش وحکمتیار ساختند تا زن ومرد این ملت را با اسلام دشمن سازند ودین زن ومرد این ملت را در نظر دیگران سیاه ومشوه جلوه دهندولی بیخبر ازین که !
چراغی را که ایزید بر فروزد
هرانکس پوف کند ریشش بسوزد
اتفاقا انهای که این چراغ را میخواهند پوف نمایند اکثرا مزین به ریش های انگلیسی وامریکای وپاکستانی اند
شیخ علی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است