نفرین گذشته تا نفرت امروز
جنگ بی رحمانه کابلِ دهه هفتاد ریشه فجایع، دلیل حکومت قبیله گرا و زوال رهبران است در حالیکه همچنان پایتخت زخم افشار را دارد با قربانیانی که بی رحمانه قتل عام شدند و رهبرانی که هیچگاه خواهان عفو نبودند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۲    ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ کد خبر: 148232 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اکثر رهبران به جای مانده از دوران جهاد که پایه های نظام جدید را شکل دادند، بدترین روزگار را در ریاست جمهوری اشرف غنی تجربه و از هر فرصتی برای ابراز نارضایتی از ارگ تک قومی استفاده می کنند و در تلاش برای اتحادهایی هستند تا بقای قدرت سیاسی و اجتماعی قومیت های غیرپشتون در میانه سلطه گری حکومت و گسترش گروه های تروریستی حفظ شود.

اتحادی که میان رهبران بزرگ قومی، عطا محمد، محقق و جنرال دوستم در ترکیه با نام ایتلاف نجات صورت گرفت مشروعیت حکومت وحدت ملی را به چالش کشاند در حالی که هر سه رهبر در تلاش هستند که حامیان خارجی قدرتمند در کنار پشتیبانی هایی داخلی کسب کنند تا جایی که پس از قدردانی پیروزی ایران در جنگ سوریه توسط محقق که عواقب گسترده ای در داخل کشور داشت، عطا محمد نیز با استفاده از ابزار قیام مردمی به توافق هایی با حکومت می رسد.

کابل در روز جمعه شاهد یادبود از عبدالعلی مزاری و مارشال فهیم بود که در میانه سخنرانی محقق مورد حمله انتحاری قرار گرفت که یازده تن کشته و بیست و پنج زخمی برجای گذاشت، هرچند سفرهای ولایتی حکمتیار همواره معصون از خشونت و در امنیت کامل برگزار می شود و انتحاری و حمله تنها مربوط به هر تجمع مذهبی و اجتماعی کوچک تا گسترده دیگر اقوام می شود زیرا در رده مخالفان حکومت قرار می گیرند.

تمامی رهبران جهادی که از صحنه سیاسی قدرت حذف، تبعید و منزوی شده اند (جز حکمتیار در کنار اشرف غنی) اقدامات رییس جمهور و تیم ارگ نشین را دلیل ناامنی های گسترده و ضعف در میدان های نبرد می دانند و از افغانستان در آُستانه سقوط می گویند اما چرا غنی چشم بر موج مخالفان بسته و یک جانبه به نبرد با هر اتحاد و همبستگی در کشور می رود و خواهان صلح با طالبان به قیمت تجزیه افغانستان در واگذاری مناطق به این گروه است؟

مراسم یادبود مشترک برای مزاری و فهیم که نقش پررنگ در تاریخ نه چندان دور کشور ایفا کرده اند در سال های پس از مرگ آنهم توسط هم حزبی ها، متحد و هم مسیر جلوه داده می شود در حالی که تمامی رهبران و احزاب جهادی با تفرقه و کینه توزی ها رودروی یکدیگر، کابل را به خون و رگبار بستند و آنچه باقی ماند: فجایع تکان دهنده همچون افشار با حقایق در ابهام، تداوم جنگ و چرایی تصرف 90 فیصدی افغانستان به دست گروه طالبان در مدت زمان کوتاه است.

در همین راستا، تمامی اختلاف هایی درون نظامی، گسترش ناامنی ها در کنار نفرت پراکنی های قومی ریشه در دوران تاریک جنگ داخلی دارد که از هر سویِ کابل خون بارید و رهبران در مقابل یکدگیر در توطیه و قوم گرایی مغولب سیاست پنهان غرب در گزینه افراط گرایان شدند تا جایی که پس از آن دوران، هیچ اتحادی میان رهبران جهادی پابرجا نماند زیرا دشمنی ها همچنان با ظرفیت تبار طلبی در منفعت طلبی شخصی، دیگر بدل به اصلِ جامعه سیاستمداران شده است.

کشوری که به جای عبرت از جنگ های چند دهه قبل، دوران جدید را بر اساس سلطه گری یک قوم بر دیگر اقوام بنا و ریاست جمهوری را در نظام ریاستی بدل به دیکتاتوری کرد که خروجی جز تداوم خشونت ها و اختلاف های عمیق تر قومی نداشته و ندارد.

و همچنان که جنرال دوستم، محقق و عطا محمد در سخت ترین شرایط راهی جز اتحاد نیافتند در باطن همچنان در کینه توزی به سر می برند و هیچ گاه به عنوان همراه در کنار یکدگیر برای هدفی مشترک قرار نگرفتند و هنوز هم چشم به پیشنهاد وسوسه انگیز ارگ دارند.

گذشته ای که هیچ گاه پایان نیافت و همواره در روزگار جدید تعیین کننده راه و روش رهبران بود زیرا سیاستمداران سطح بالای قدرت به جای هدفِ افغانستانی مشترک و امن همواره چشم به حمایت خارجی دارند و استفاده از تروریستان در حالی که کابل با زخم افشار نمونه بارز نسل کشی می باشد که کودکان، زنان و مردان با بی رحمی تمام قتل عام شدند و هر نقطه این شهر، روایتگر خیانت هاست و خون بی گناهان.

و اگر رهبران جهادی و هر عاملی که در جنگ های گذشته دخیل بوده است از مردم و بازماندگان کشتارها طلب عفو می کردند، نفرین این سرزمین را دوایی بود تا به آینده ای امیدوار باشیم امن و قربانیانی که به آرامش رسیدند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبران
جهاد
نفرت
نظرات بینندگان:

>>>   نسل کشی مسلمانان در میانمار بدست بودای ها انجام شده اما نسل کشی افشار بدست قهرمان .... و هم سال آن

>>>   قومگراها بشرمید.
من نمیدانم این همه ننگ تاریخی را قومگراها چگونه پاک میکنند؟ ؟؟؟
قومگراها ....
قومگراها ....فروش
قومگراها انتحار گر
قومگراها قاتل ووووو ؟؟؟؟؟
باز جالب است که بعضی قومگراها ها نظر هم میدهند؟ ؟؟؟
واقعا شرم هم خوب است.
شما در اینده چطور به دیگر اقوام نگاه میکنید؟؟؟؟؟!!!!!!

>>>   Aryaee
ما که از مردم فارسی زبان خو آهش کردیم تا در مناطق پشاتین وظیفه اجرا نکنند که مورد غدر سردمداران تقلب قرار میگیرند بدون اینکه طالبی را به جهنم بفرستند خودشان جانهای شان را مفت از دست میدهند بهتر است بیایندامنیت مناطق خود را در بر ابر تروریستهای پشتونی مانند داعش وطالب محافظت کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است