هزاره ها در پی این همه قتل نباید سکوت اختیار کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ کد خبر: 148354 منبع: پرینت

گفته می‌ شود نیروهای امنیتی چهار تن را در پیوند به قضیه قره باغ دستگیر و دو تن شان که عاملان رخداد خوانده می‌ شوند را بازداشت کرده‌ اند.

حمایت مان یکی گرفتار عاملان رخداد بود و دیگر حرکت مدنی پشتون های غزنی، بلند رفتن سطح شعور و آگاهی جمعی هر قوم بخصوص پشتون به نفع همگی است. آمدن مردم از ولسوالی ها و شرکت شان در تظاهرات و آن هم مدنی گپ ساده نیست تغییر است و خودآگاهی. این کار پولیس خوب و نیک است اما حکومت به شدت بی انصاف و ناعادل است حکومتی که می‌ بیند هزاره‌ها در گروگان قرار دارند و هر روز کشته می‌ شوند ولی در خصوص این مردم بی کفایتی می‌کند حکومت گفته نمی‌ شود.

دستگاه و نهاد قبیله خطابش کنیم که برای اجرایی کردن پلان های شوونیستی و فاشیستی شان از میان سایر اقوام چند نفر را اجیر کرده است اگر غیر از این است چرا تا هنوز عاملان کشتار جمعی هزاره‌ ها در سراسر کشور مجازات نشده‌ است؟ چرا گروگانگیری و قتل عام هزاره‌ ها پایان نمی‌ یاید و یا کاهش پیدا نمی‌ کند؟ از سوی دیگر ما شاهد تظاهرات تاجیک ها در غزنی بودیم چقدر تلاش شد و تهدید صورت گرفت تا اعتراضات مدنی تاجیک های غزنی خاموش و متوقف گردد حتی به خیمه‌ های اعتراض کنندگان تانک راندند و تهدید کردند.

من از اعتراضات مدنی تمام شهروندان حمایت می‌ کنم/کرده‌ ام ولی تفاوت‌ ها و برخوردهایی قومی باید از میان برداشته و زدوده شود. در حال حاضر در این مرحله ادامه اعتراضات پشتون ها قابل توجیه نیست/بوده نمی‌ تواند. ادامه اعتراضات پشتون ها پس از رسیدگی به مطالبه شان منطقی نیست. برای حل بنیادی دو قریه قره‌ باغ باید کمیسیون حقوقی مشترک ایجاد گردد تا در آینده یک چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

حال زمانی آن فرا رسیده‌ است که پس از ختم اعتراضات پشتون های غزنی، هزاره‌ های غزنی حرکت دادخواهانه و عدالت‌ طلبانه شان شروع کنند. اولا هزاره‌ ها برای قدرتمند شدن شان نیاز دارند تا به افراد فرصت طلب و منفعت جو دیگر اجازه معامله گری و گفتگو ندهند، ببخشید پیش از آن هزاره‌ ها و هر قوم دیگر ضرورت به تعریف استراتژی کلان قومی و وفاق و تفاهم و همگرایی درونی دارند و بعد از آن جلوی تیکه داران قومی را بگیرند در این هیچ شکی وجود ندارد منطق استدلال و سطوح تحلیل روشنفکران و جوانان هزاره به مراتب بلندتر از چهره‌ های تکراری و سابق است.

هزاره‌ ها متاسفانه بیشتر از هر قوم دیگر ضربه‌ی جبران‌ ناپذیر خودی خورده‌ اند/می‌ خورند اما توده‌ ها و ریش سفیدان پیر هزاره با صداقت و سادگی که دارند همواره به چهره‌ هایی مورد نظر اعتماد کرده و شکست خورده‌ اند/می‌ خورند. اگر در برابر این حکومت اعتراضات نشود/نمی‌ شد که قربانی بسیار سنگین هم گرفت ما در این کشور شاهد اوضاع بدتر از امروز بودیم. حلقه‌ی ارگ با چند نفر از اقوام مختلف هیچگونه اعتقاد و باور به مردم ندارند اخصا به مطالبات و خواسته‌ های بزرگ و کلان مردم تجربه برخورد حکومت در برابر مردم ثابت شده‌ است و مثل آفتاب روشن است.

صبور بیات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیات
مردم هزاره
پشتون
غزنی
تظاهرات
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره ها فهمیده اند که طبیعتاً برای هر کشور باندازه لیاقت جامعه و شرایط شان دموکراسی و عدالت داده میشود و در افغانستان و مردم غریب هزاره ، بصورت کامل و عالی حق داده نمیشود چون مملکت فعلاً در بی ثباتی است و همانقدر که روزمره شان بنحوی بگذرد و امنیت و امورات ضروری زندگی بصورت نسبی پیش برود کافیست و ۵۰۰ کیلووات و اثبات حق و حقوق بماند به فرصتهای بعدی.
شما هم زیاد هزاره ها را خطاب قرار ندهید

>>>   قوم پشتون حرف کس قبول نمیکنه مثل است بین پشتون ها جنگ شود اول یکدیگر میکشه بعدا این اشتباها شده از اول معلوم نمونه

>>>   هزاره ها به أوج قدرت خود رسيده اند ونزديك است زعامت كشور را به دست گرفته و هزارستان را بنيان گذارند.
معاونين رياست جمهور ورياست اجرايه هزاره
كابينه مملو از هزاره
نهادهاي امنيتي مملو از هزاره
تحصيلات عالي از هزاره ها
عيسوي شدن از هزاره ها
نام ترمپ گذاشتن وسيله هزاره ها
حقوق بشر از هزاره ها
شوراي صلح از هزاره ها
و............

پس هزاره ها ديگر چه ميخواهند؟
نوروز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است