قیام 24 حوت مبنای فروپاشی شوروی سابق
همه ساله در تاریخ بیست و چهارم حوت هزاران تن از مردم در هرات در منطقه‌ ی دشت شهدا در شمال هرات گرد هم می‌ آیند و از این روز تجلیل می‌ کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ کد خبر: 148593 منبع: پرینت

قیام بیست و چهارم حوت روز رستاخیر، روز پیروزی خون بر توپ و تانک و روز خیزش مردم استقلال طلب در هرات باستان که در سال 1357 علیه حکومت وقت اتفاق افتاد.

به گفته تاریخ نویسان حقیقتگرا این قیام نخستین قیام عمومی مردم در افغانستان علیه نظامیان شوروی و حکومت تحت حمایت آن بود در پی قیام های چند روزه و دولت ظالم وقت بین بیست و چهار تا بیست و پنج هزار نفر در این خیزش استقلال طلبانه کشته شدند بعدها هرات این شهر استقلال خواه را شهر خون و قیام لقب دادند.

روز اول بدین ترتیب در صبحگاه جمعه بیست و چهارم ماه حوت سال 1357 هـ.ش توسط چند تن از بزرگان مردم هرات قیام شروع شد که به خیابان‌ ها ریخته و علیه حکومت وقت شعار دادند در این روز که اولین روز قیام بود تداوم این قیام به فتوای علمای دینی مردم هرات در روز جمعه بیست و چهارم حوت بعد از نمازهای جمعه به گوش و اطلاع مردم رسید قیام تا شام ادامه داشت.

سر انجام با طلوع سپیده دم صبح بیست و پنجم حوت صدای تکبیر الله اکبر شهر را به تعطیلی کشاند. روز یکشنبه 26 حوت 1357 در حالیکه مردم به قیام شان ادامه می‌ دادند افسران دین دوست، وطن پرست و استقلال طلب فرقه 17 هرات به مردم پیوستند این افراد دروازه‌ های تحویلخانه‌ ها را باز نموده و اسلحه و مهمات موجود را بین قیام کنندگان فرقه 17 تقسیم کردند سپس همراه با فرماندهان قیام کنندگان ملکی به پایگاه‌ های مقاومت دولت حمله ور شدند و بدین ترتیب قیام به خیزش نظامی نیز تبدیل شد.

روز بعد دوشنبه 27 حوت قیام به نقطه اوج خود رسید روزهای 29 و 30 حوت بین نیروهای نظامی فرقه که از مردم حمایت می‌ کردند به روایتی بیست و چهار و به روایتی بیست و پنج هزار تن از قیام کنندگان کشته شدند. تاریخ نویسان و سیاستمداران افغانستان به این عقیده‌ اند که قیام بیست و چهارم حوت هرات سرآغاز قیام‌ های دیگر در افغانستان بوده‌ است حتی قیام بیست و چهارم حوت را مبنای فروپاشی شوروی سابق می دانند.

بعد از این حادثه حکومت تحت حمایت شوروی در افغانستان شکست خورد، نظامیان شوروی افغانستان را ترک کردند و مدتی بعد اتحادیه جماهیر شوروی نیز از بین رفت و کشورهای مختلفی در خاورمیانه مستقل شدند.

ویلهم دیتل نویسنده کتاب گذرگاه افغانستان در مورد این قیام می‌ نویسد: در تاریخ آسیا جنگ ماه حوت هرات در نوع خود بی نظیر بود. این کشت و کشتار را تنها با درگیری‌ های شهر (حماه) در سوریه می‌ توان تشبیه کرد. کشتار مزبور که در فبروری 1982 در شهر حماه اتفاق افتاد به قیمت از بین رفتن جان سی هزار نفر تمام شد.

تجلیل از این قیام؛ همه ساله در تاریخ بیست و چهارم حوت هزاران تن از مردم در هرات در منطقه‌ ی دشت شهدا در شمال هرات گرد هم می‌ آیند و از این روز تجلیل می‌ کنند که انشاء الله امسال نیز به نحو احسن از این روز تجلیل خواهد شد.

امیدوارم که خداوند به برکت خون شهدای کشورمان بخصوص هرات باستان و بالاخص بیست چهارم حوت همه ما را به مسیر حق و حقیقت هدایت، صلح سراسری را در کشور ما حاکم و بیرق استقلال و وحدت را به اهتزاز و اخوت و برادری را نصیب ما بگرداند.

عبدالکریم نیازی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیازی
بیست و چهارم حوت
قیام
مردم هرات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است