به اتهام حمایت آمریکا از داعش پاسخی بدهید
اینکه با حضور آمریکا ناامنی در افغانستان افزایش پیدا می کند حقیقی است. پیش از اینکه در این مورد روس ها ابراز نگرانی کنند حتی این نگرانی از جانب محافل جهانی نیز مطرح شده بود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ کد خبر: 148606 منبع: پرینت

متهم شدن آمریکا به ناامن شدن کشورهای منطقه از سوی روسیه. ضمیر کابولوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان و پاکستان حضور دوامدار آمریکا در افغانستان را به معنای تلاش آن کشور برای مداخله و ناامن ساختن کشورهای منطقه مخصوصا روسیه، ایران و چین می داند. این دیپلمات روسی همچنان گفته است که آمریکا اگر به سیاست های مبهم خود در افغانستان ادامه دهد روسیه خاموش نخواهد بود و پاسخ آمریکا را خواهد داد. اما چرا روسیه فکر می کند که آمریکا در تلاش ناامن ساختن کشورهای منطقه است و آیا جنگ نیابتی تازه میان کشورهای منطقه و آمریکا در افغانستان در راه است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، بشیر بیژن، معاون نهاد خدمتگزاران کابل در برنامه «خط کابل» گفت:آمریکا و روسیه پیشینه رقابتی دارند و این نه تنها پایان پیدا نکرده است بلکه در حال حاضر ما شاهد شدت آن هستیم. موضوع دوم که بسیار مهم است حضور آمریکا با تعبیر مبارزه با تروریستان بین المللی و دهشت افکنان مرتبط بوده امادر اینجا آمریکا با متحدان خودش در چارچوب ناتو مبارزه را علیه تروریست ها انحصاری و یکجانبه پیش می برد. در حالیکه این پدیده دشمنان همه کشورها محسوب می شود. شرایط باید به طوری ترسیم می شد که برای مبارزه با آن پای همه کشورها کشیده می شد.

بیژن، حضور آمریکا را باعث ناامنی بیشتر در افغانستان خوانده و گفت: اینکه با حضور آمریکا ناامنی در افغانستان افزایش پیدا می کند حقیقی است. پیش از اینکه در این مورد روس ها ابراز نگرانی کنند حتی این نگرانی از جانب محافل جهانی نیز مطرح شده بود.

وی، معتقد است در واقع افغانستان نیست که به روس ها یا آمریکایی ها خط فعالیت می دهد بلکه این دو قدرت خود برنامه های خود را به پیش می برند و بیان داشت: دیدگاه هایی که از منابع داخلی یعنی کشورمان مطرح می شود نه برای آمریکا دلچسب است نه برای روس و نه قضاوت ها بر مبنای دیدگاه ها صورت می گیرد. روس ها آمریکایی ها را می شناسند و آمریکایی ها نیز روس ها را می شناسند اینها از اهداف و برنامه های یکدیگرشان آگاهی دارند و می دانند و غیر منطقی خواهد بود اگر بگوییم روس ها در مورد آمریکایی ها آگاهی ندارند. یا بگوییم که آمریکایی ها در مورد روس ها آگاهی ندارند. اینگونه نیست. افزایش بحران در افغانستان از علایمی است که روس ها را به اعتراض واداشته است و به این اعتراض باید پاسخ مثبت داده شود.

معاون نهاد خدمتگزاران کابل، می گوید: موجودیت ناتو در کنار آمریکا افاقه این را نمی کند که نگرانی کشورهایی مانند روسیه را کاهش دهد چون ناتو خودش محصول همان برنامه جنگ سرد است. متاسفانه در این میان هم افغانستان در نیم قرن اخیر بیشترین خسارت را دیده است و دو دلیل هم برای آن بسیار روشن است.اول اینکه سران این سرزمین نسبت به این سرزمین اعتقاد و وفاداری نداشتند و بیشتر در قسمت منافع بیگانه ها عمل می کردند و مردم افغانستان متاسفانه بیدار نبودند و ابزار قرار گرفتند. یعنی موضوعی را که ما بارها گفتیم. ما تا کنون برای منافع شوروی و آمریکا کار کرده و کشور خود را تباه کردیم. این مساله هنوز بسیار به وضاحت دیده می شود. اتهاماتی که بر آمریکا است مبنی بر حمایت آمریکا از داعش تا هنوز پاسخی داده نشده است که سطح نگرانی و شک و تردید را کاهش دهد. چنانکه می بینیم روس ها هم مراجعه به گروه متحجر طالبان کرده اند. یعنی فیلم چهل سال پیش تکرار می شود.

وی، در خصوص وظیفه مردم در قبال افغانستان گفت: متاسفانه اعضای حکومت ما هم در حوزه مسوولیت هایشان هیچگاه دید عملی نداشتند و دید صادقانه از خود تبارز ندادند. ما در عرصه مناسبت های منطقه ای هم دوستان خود و هم غیر دوستان خود را در بلاتکلیفی قرار دادیم چرا که بسیار دقیق گفتند که هیچ کس نمی داند خطوط ترسیم شده برای مناسبات ما در سطح منطقه یا در سطح فرامنطقه چیست و چگونه است. هیچ کس نمی داند. سیاست های عکس العملی و برخوردهای عکس العملی احساساتی و به دور از تعقل و غیر استراتژیک و غیر برنامه ای متاسفانه خودشان به عنوان عامل افزایش مصیبت ها شده و به هر حال مردم باید این قربانی که دادند امروز با انسجامشان با پایان دادن به استفاده های ابزاری به نام پشتون و تاجیک و هزاره و ازبک و شمالی و جنوبی و بیداری خودشان را به نمایش بگذارند. اگر این کشور را مردمش نجات ندهد هیچ کشور دیگری اراده ای برای نجات این کشور نخواهد داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیژن
داعش
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   Sajadi
قيام ميشود اما بزرگان خود فروخته هزاره تاجك و ازبك هشتاد درصد ملت را در گروگان گرفته اند با جيره ناچيزيكه بر جيبش شان ميرزد مهر خاموشي را در دهانشان زده

>>>   Hakimzada
راه حل این مزعله بجز قیام دیگه هیچ راهی ندارد .
ای همه بی انصافی وبی عدالتی هست باید در مقابل ای همه ظلم ایستاد شد وای ظلم ره از بیخ و بن بر کند

>>>   خبرتازه افغانستانPagina leuk vinden
این غم را به کجا ببریم!!
شهادت 70 تن از نیرو های امنیتی به شکل بی رحمانه در خاکریز قندهار قلب هر افغان را داغزده میکند
این قتل عام زمان صورت گرفته است که دولت به این نیرو ها اجازه جنگ را نداده و گفته است کسی بالای طالبان فیر کند محاکمه میشود

>>>   Ismail Feroughi
باساس بررسی های رسمی و غیررسمی منتشره توسط امریکاییان ، تلفات نظامیان افغان روز تا روز بیشتر شده و هر روز بیست تا سی سرباز افغان به کام مرگ فرو میروند.
طوری که معلوم است طالبان تقریبن در تمام ولایات افغانستان از کابل تا بلخ ، تا قندهار ، هلمند ، ننگرهار ، فاریاب ، تخار ، تا کندز ، تخار و تا بدخشان ؛ در همه جا توانسته اند و میتوانند در عمق قطعات نظامی - حتا قول اردو های ما ، رخنه نموده ، تلفات مرگباری را بر سربازان و افسران ما وارد آورند.
آیا تا چه زمانی این وضع ادامه خواهد یافت ؟
چرا حلقات مافیایی مسلط در قوای نظامی - امنیتی افغان که بدون شک مسوول این رخنه های مرگبار در درون نیروهای نظامی ما استند شناسایی نمی شوند ؟
چرا مسوولین و عاملین خیانتهای نظامی ( مثلاً حمله به قول اردوی شاهین ) شناسایی و مجازات نمیشوند ؟
به باور آگاهان ، نظام امنیتی - رزمی کشور با وجود توانایی ها و امکانات چندین برابر رزمی نسبت به مخالفان ، توسط افراد نابکار و نا مطمینی اداره و مدیریت میشود.
مدیران ارشد نظام امنیتی - جنگی کشور نه بر اساس شایسته گی و ایمانداری ، بلکه بر بنیاد اراده های شخصی ، گروهی ــ تنظیمی و تصمیم مقامات امریکایی - انگلیسی بر اریکه ی قدرت تکیه زده اند.
آنان به اراده ی کنسرن های نظامی امریکا نه برای پایان واقعی جنگ بلکه برای حفظ حالت جنگی در افغانستان تلاش مینمایند .
و درست متکی به همین دلایل است که پس از هفده سال تلاش و صَرفِ هزار میلیارد دالر توسط امریکاییان ، ما هنوزهم درهمان نقطه ی اول قرار داریم . کشورما ناامن تر و بی ثبات تر از پیش است و فساد و کشت و قاچاق مواد مخدرهمچنان در بالاترین سطح آن قرار دارد .
و درست با ایجاد چنین جو سیاسی ــ نظامی در کشور است که امریکاییان بصراحت میگویند ما تا دل ما بخواهد اینجا میمانیم و رییس جمهور افغانستان و سایر رهبران کشور هم مرگ را تحفه ی الهی تبلیغ نموده میگویند اگر تا ابد هم جنگ دوام نماید ما قبول اش داریم .

>>>   این سخنان را باید قبل از امضای قرارداد های سترادیژیک و امنیتی می نوشتید. حالا بسیار دیر شده است.

>>>   استخوانیکه داعش در دهن دارد انرا ظاهر قدیر ایم مفسد تاریخی بدهن روس داده است که میګفت طیاره ها داعش را می اورد ولی این همه دروغ است! پاکستان خو باید بګوید که داعش است تا چند روز دیګر نیز انرا برایمان تربیه و روان کند! ایران خو باید بګوید زیرا زیر خسیه های امریکا امده!
روس حو باید این را بهان بسازد زیرا دشمن تاریخ امریکا است! اما چین زمانی خواهد دانست که در بیجن حادثه نیویارک تکرار شود! و این کا را حتما تندروان چینی که در پاکستان تربیه میګردد خواهد کرد اما ناوخت خواهد بود!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است